Site icon AutóAddikt

[TESZT] Ford Puma ST X – méregzöld méregzsák

Csakis zöldben, ST-zöldben a Ford Puma ST-t. Ugyanis az ST-zöld létező fogalom, egy létező jelző. Bár az RS is volt zöldben. amolyan almazöldben anno, akkor, amikor még a Volvo-féle 5 hengeres 305 lovas benzinmotor hajtotta. Azóta elég sokat változott a világ, manapság egy ST kategóriás – jelen esetünkben Puma – sorhármas, de azért 200 lóerős. Teszteltük.

Alapjaiban véve a küllem jól határozza meg a Ford Puma ST X lényegiségét, a szalagcímben/felvezetésben említett színárnyalat egyszerre utalhat a sportos agilitásra, valamint még egy fontos tényezőre: a környezettudatosságra. Mert bármilyen furcsa, a Ford Puma ST X környezettudatos szemlélettel készült, annak ellenére, hogy piszok jól domborít gyakorlatban. Nagyjából minden téren.

A küllem magáért beszél, teljesen uniszex, mindkét nem számára teljesen emészthető. Nincs az, hogy ez egy kisautó, nincs az, hogy feminim maga a jelenség; minden egybe lett gyúrva a Ford Puma ST X-ben ahhoz, hogy univerzálisan legyen közkedvelt. És az is, hiszen az eladások e területén a Fordnak optimálisak, annak ellenére, hogy nem kevés szkeptikusság övezte az autó korai dizájnterveinek bemutatását szakmai berkekben.

Némi áthallással, de rettentően sportosan

Legyen sportos a küllem? Hajazzon a Cayenne-re vagy a Cayman-ra az orr-dizájn? Miért is ne, bár inkább ne hasonlítgassunk, a Ford Puma ST X egyedi, és utánozhatatlan. Nincsen ugyanis a globális termékpalettán még egy ennyire pajkos, játékos, arcra derűt csaló mini SUV, mint ez: a hatalmas „szemek” tökélyre hangoltan fogják körbe a hangsúlyos hűtőmaszkot, majd az alsó részen lévő légbeömlőkkel nem komplikált számára harmonikus egységet alkotni. Utóbbiak matt fényezéssel, mert úgy sokkal illusztrisabb, sportosságot sugallóbb.

Jól látszik az ültetés is oldalról: az alapszintű Pumák magasabbak, érzetre is, vezetésnél pedig teljesen egyértelművé válik eme opció haszna gyakorlatban. Mindez oldalnézetből jön ki a legjobban, mint ahogyan az a furcsa kettősség is, amely egyszerre jelent hatchback és SUV jelleget. Az ajtók alsó traktusára rajzolt fénytörés-vonalak optikailag jól szélesítik a kasznit, csakúgy, mint a sárvédőívek hangsúlyossága.

Hihetetlen jól néz ki hátulról is a Ford Puma ST X, ugyanis az orr- illetve az oldalfelületeken megkezdett formaiság itt is remekbeszabottan köszön vissza. Mindenféle felesleges sallang és túlzás nélkül, hajazva a letisztult minimalista irányvonalra – két termetes lámpatest, homológ középső felület gigászi Puma-felirattal (ez az aktuális Ford stílusjegyek egyik domináns verziója ugyebár), diffúzor, valamint markáns kipufogóvég.

Sebességimádó családoknak (is)

Máris az látszik, hogy a Ford Puma ST X lehet egyszerre családi, vagy inkább családcentrikus autó, de lehet sportautó is a kihegyezetebb fajtából. Legyen hot hatch, mert ez a mostanság használt szakkifejezés, s persze az is tényleg, mert minden olyan tulajdonsággal bír, mint amilyennek a Ford ST paletta-képviselőinek lennie kell.

S ez még csak a külcsín, de milyen a belbecs? Az enteriőr hordozza a jelenkori Ford, és azon belül is az ST tulajdonségokat. Nem, középre helyezett cockpit kiegészítő analógok nincsenek – bár az inkább RS-jellemző (volt), van helyette élére álított tablet infotainment, ami minden autó nélkülözhetetlen kelléke jelenleg. A Ford Puma ST X-nek jól is áll, csakúgy, mint az alsó körívében kiegyenesített masszív fogású kormánykerék, a fémhatású műanyagberakásos váltógomb, vagy épp a sportpedálok.

Recaro, de nem fapad

Méltóan ahhoz, hogy a Ford Puma ST X egy hot hatch sportautó, természetesen az üléseket a Recaro jegyzi, hímzett feliratokkal, a fejtámla alatti részen pedig virít az ST logó. A háttámlák meglepő módon most annyira nem keskenyek, viszont kimagaslóan jól tartanak, csakúgy, mint az ülőlapok – nincs csúszkálás, csak masszív odaszegezés.

Hátul értelemszerűen az ülések lágyabbak az elsőkénél a Ford Puma ST X-nél, a férőhelyek átlagosak. Itt két közepes testalkatú felnőtt kényelmesen elutazgathat, s még a fej- és vállterek sem okoznak csalódást. a hely relatíve nagy és bőséges.

Imádjuk a Puma modellek csomagtartó kialakítását! Nyilvánvaló, hogy a Ford Puma ST X csomagtere is ugyanolyan, mint a basic modelleké, tehát 456 literes, viszont a padlót felhajtva egy hatalmas rekeszt kapunk még, ahová temérdek szállítandó dolgot még besuvaszthatunk. Praktikusság felsőfokon, kategóriájának leginnovatívabb megoldása ez.

Bődületes háromhengeres

Háromhengeres, 1497 köbcentis aggregát került a Ford Puma ST X orrába, mely kerek 200 lóerőt képes produkálni 6000-es RPM-en, hozzá combos 320 Newtonméter forgatónyomatékkal. A nyomatékgörbe 1600-nál indít, és 4000-ig kőkeményen épít felfelé, de utána sem fogy el a szufla vészesen. A hatgangos manuális váltó áttételezése rövid az első három fokozatnál főleg, a motor karakterisztikájához kitűnően lett hangolva.

Gázreakciók tekintetében is elemében a sorhármas egyötös, turbólyuk teljesítményleadásnál minimális, és 6700-nál kénytelen leszabályozni a rendszer. Viszont olyat tol ez a kicsi motor, hogy elképesztő, 4000 felett forgatva pedig egy pillanatra sem érezzük, hogy a váltások közt elfogyna az erő. Mondjuk mindehhez kissé kávédarálós a hangorkánnak nem nevezehető hatás, de hát ez van, ez a downsizing egyik velejárója ebben a kategóriában. Mindezek tekintetében kipufogóhang nem nagyon van, legalábbis olyan, mint amilyet egy ilyen jellegű, karakterű autótól elvárnánk. Viszont cserébe sziklaszilárd futóművet és felfüggesztést kapunk, amely gyakorlatilag bármilyen nehézségű kanyarból kihozza az autót.

Viszonylag alacsony fogyasztást produkélt a tesztelt Ford Puma ST X, városi használat mellett átlagosan 7.9-8.1, országúton pedig 4.8-5.1 literes értéket rögzítettünk.

Mennyiért?

Nem mérik olcsón a Ford Puma ST X-et: a belépő ár 11.5 millió forint, a tesztautó pedig 12.8 millió forintba kerül.

2021 Ford Puma ST X specifikációk

Motor

Motortípus: soros elrendezésű 3 hengeres turbómotor

Lökettérfogat: 1497 cm³

Maximális teljesítmény: 200 LE @ 6000 ford./perc

Maximális forgatónyomaték: 320 Nm @ 1600-4000 ford./perc

Erőátvitel: fronthajtás, 6 sebességes manuális kéziváltó

Méretek, egyéb műszaki adatok

Hossz: 4226 mm

Szélesség: 1805 mm

Magasság: 1533 mm

Tengelytáv: 2588 mm

Első gumik mérete: 225/40 R19

Hátsó gumik mérete: 225/40 R19

Tömeg, üresen: 1358 kg

Megengedett össztömeg: 1815 kg

Csomagtartó mérete: 456 liter, 1216 literig bővíthető

Üzemanyagtartály mérete: 42 liter

Menetteljesítmények

Végsebesség: 220 km/h

Gyorsulás 0-ról 100-ra: 6.7 s (gyári), 6.5 s (saját mérés)

Fogyasztási adatok

Saját, mért eredmény (átlagos használattal)

Városi: 7.2 l/100 km

Országúti: 4.4 l/100 km

Vegyes: 6.8 l/100 km

Gyárilag mért eredmények

Városi: N/A l/100 km

Országúti: N/A l/100 km

Vegyes: 6.8 l/100 km

CO2 kibocsátás: 155 g/km

Bővebb információ a Ford magyarországi képviseletének honlapján, IDE kattintva.

Még több fotó: Autóaddikt.huFacebook oldal

Fotó: Autóaddikt.hu

Együttműködő partnereink: HuaweiAcer Hungary

Utómunka hardver: Acer

Exit mobile version