Site icon AutóAddikt

[TESZT] Ford Ranger Raptor 3.0 V6 EcoBoost – nagybetűs offroad

2023 elején a Ford szervezésében nemzetközi menetpróbán vettünk részt, melynek fókuszában a Ford Ranger Raptor 3.0 V6 EcoBoost állt. Már akkor felsejlett, hogy bizony igencsak kőkemény offroad-bajnokkal van dolgunk, és ebből kifolyólag magasra kerül az a bizonyos léc a maga szegmensében. Teszt.

Olyan ez a Raptor-feeling, mint az ST, vagy a korábbról kultikussá lett RS. Nyilván hobbicélok dominálnak, s ugyan, felejtsük el a hétköznapi racionális használatot. Irányba kell venni az úttalan utakat, de nem a sima murvás-kavicsos basic ösvényeket, hanem bármit, vagy mindent is, ami a nagybetűs offroad fogalmát kimeríti. Például térdig érő homokot, vagy derékig érő gázlókat. Mindezt pedig úgy, hogy tövig nyomjuk a gázt, hiszen a Ranger Raptor bírja. Sőt, megköveteli.

Amerika jelen van – előnyére

Remek érzés, hogy a Ford pickup részlegénél rájöttek arra, hogy az európai piacra (is) szánt modelleknek nem ártana követnie az USA-szellemiséget, alapvetően dizájn és küllem tekintetében. A Ford Ranger Raptor 3.0 V6 EcoBoost-nál ez tökéletesen megvalósult, lényegében az F-széria attitűdjeit követi szorosan, annak ellenére, hogy a Ranger Amerikában nem is nagyon létezik, avagy létjogosultsága inkább az F-150 kaliberű megoldásoknak van, és attól felfelé. Ugyanakkor tényleg üdvözlendő, hogy egy szeletnyi USA a Ranger Raptor által ténylegesen beállítható a garázsba Európába is – a Ranger Raptor már önmagáéban véve a külső szemlélődés közben is zseniálissá válik.

A Ranger teljes átalakuláson ment át az elmúlt évtizedben, mára szinte felismerhetetlenné vált a koraibb elődök tekintetében – teljesen pozitív értelemben persze. Erőt, tekintélyt és dinamizmust sugalló front-részt kapott a Ranger Raptor, az egész homlokfalat beborító, FORD feliratot hordozó hűtőmaszk-rostély folytatásában jelenik meg a két óriási fényszóróprotektor, a nappali fénycsíkba keretezve mindkét oldalon. A lökhárítók masszívak, tömör acélból sajtoltak, az alsó részen pedig ízlésesen némi műanyagberakással találkozhatunk, amely martezüst árnyalatával tökéletesen passzol a formavilág egységébe.

Igazi pickup, hamisítatlan formavilággal: ilyennek kell lennie a Ford Ranger Raptor-nak

Oldalról szemlélve látszik természetesen a legtisztábban, hogy a Ford Ranger Raptor 3.0 V6 EcoBoost hasmagassága mennyire optimális, jelen esetben az oldalfellépők nem dísznek vannak kialakítva – s természetesen ezek is tömör acélból készültek, így ténylegesen bírják az igénybevételt, még akkor is, ha netán odacsapnánk kissé egy-egy elszabadult indulatú terepezésnél.

Kialakítás tekintetében a kaszni a klasszikus minitruck/pickup vonalat hozza, az 5 személyes utaskabin nagyjából kétharmados arányban vesz el a hosszból, majd a kellemes méretű plató zárja az összképet 5.36 méter hosszon.

Klasszikusan Fordos elemek köszönnek vissza a Ford Ranger Raptor 3.0 V6 EcoBoost hátsó részénél is; a sarkokra húzott hosszanti zárfény-burkolatok megnyerő küllemmel ruházzák fel a látványvilágot. A lehajtható raktérajtó súlya tűrhető, könnyen kezelhető, az opcionálisan konfigurálható roló pedig a kulcsról nyitható-zárható.

Lényegre tör a beltér kialakítása, és hordoz sok-sok prémiumelemet is

Nem állítanánk, hogy a Ford Ranger Raptor 3.0 V6 EcoBoost enteriőr dizájnja túl „amerikais” lenne, ugyanis szinte semmi nyoma puritánságnak – ami valljuk be – korábban jellemző volt, főleg ebben a kagetóriában. Igaz az is, hogy a jelenlegi pickup paletta (ismét visszautalnánk az F-szériára) már inkább a luxury elemeket és megvalósításokat követi, hiszen ezek a mini- vagy midsize truccok már sokkal inkább a kényelemről, a személyautós megközelítésekről szólnak.

Könnyedén megközelíthető a Ford Ranger Raptor 3.0 V6 EcoBoost utastere, a fellépőt érdemes használni, a hozzá kialakított mindkét oldalon elhelyezett fogantyút sem árt használni, s máris behuppantunk a vezetőülésbe. Az ülések sportosak, Recaro-jelleget hordoznak, de egy szimpla fapados ülésnél ezek sokkal többet nyújtanak: állíthatók minden irányba, deréktámasz, combtámasz funkciók is rendelkezésre állnak. A tömöttségük közepesen kemény, hosszabb távra is jól bevethetőek, viszont határozottabb kanyarodásnál is rendkívüli módon tartanak.

Hátul hasonlóan kellemes a helyzet, a vaskos tengelytáv végett nincs kompromisszumkötésre szükség a láb- és térdtereket illetően. Ugyanígy a fejterek is szellősek, s a terjedelmes szélességnek köszönhetően három felnőtt utas vígan elutazgat, elterepezhet itt.

Minden jól átlátható, jól értelmezhető a Ford Ranger Raptor 3.0 V6 EcoBoost cockpitjén, az óracsoport kiosztása szintén kitűnő, s természetesen az egész egység LCD alapú kijelzőkre építkezik. A középkonzol ismerős lehet párhuzamos Ford modellekből, legalábbis, ami a szoftvert, és magát az infotainmentet, valamint annak a menüegyüttesét érintik. Széles könyöklő-moduljának folytatásaként jelennek meg a profilváltó gombok, itt állíthatunk előre programozott hajtásmódok (például homok, sár, hó) közül, de van kifejezetten gyorsasági terepmód is (Baja), amely ténylegesen a nagy sebességgel való terep leküzdésre lett kialakítva.

Mindent a terepképességekért!

Mi több, a Ford Ranger Raptor 3.0 V6 EcoBoost kifejezetten ugratás-centrikus: a hajtáslánc úgy lett kialakítva, hogy amint azt érzékeli a rendszervezérlés, hogy akár csak egy hajtott kerék is eltávolodik a talajtól, máris úgy kalkulál, hogy az a lehető legmegfelelőbb tapadást, nyomatékot biztosítsa, amint ismét földet ér a futómű. Tehát egy masszívabb, kigyorsulós ugratás esetében is a lehető legoptimálisabban fogunk földet érni, és szinte biztos, hogy a menetstabilitásunk megmarad, és egyenesen tudjuk folytatni az utunkat.

Csakis a 3.0 V6 biturbo

3 literes, ikerturbós V6 benzinmotor került a Ford Ranger Raptor 3.0 V6 EcoBoost orrába, amely 292 lóerőt ad le 5650-es RPM-en, és ezzel párhuzamosan 491 Newtonméter forgatónyomaték kerül mozgosításra, 3500-tól. Mindehhez remekbeszabott sportos hangorkán is társul, ugyanis a kipufogórendszer úgy lett kialakítva, hogy a sportos életérzés ténylegesen meglegyen, ne csak utastéri belső hangszórók által gerjesztett hangot kapjunk.

Igaz minden olyan állítás, hogy a Ranger Raptor terepre termett, itt érzi jól magát. Ilyen stabilitást, úttartást és tapadási együtthatót nem igazán lehet tapasztalni ebben a kategóriában, s hát valljuk be: a Ford e területen is az élen jár. Tulajdonképpen nincs nagyon olyan terep, ahol ne boidogulna el, tesztjeink során elsősorban rosszabb minőségű, közepesen köves földutakat céloztunk be, különféle sebességtartományok tartásával. Az elöl kettős lengőkaros, hátul merev tengelyes tekercsrugós futómű hihetetlen precizitással és könnyedséggel simította ki az úthibákat, buckákat, göröngyöket, hogy szinte úgy éreztük, egy sima, ám megszokottan rosszabb minőségű műúton autózunk.

Stabilan, céltudatosan

Nem lehetett kibillenteni nyugalmából a felfüggesztést még erőteljesebb, agresszívabb kormányzással sem, az állítható felező és differenciálzár pedig a szinteltéréses terepkörülmények újfent kötelező kiegészítője volt. Persze a vezetési élményhez és stabilitáshoz elengedhetetlenül hozzátartoztak a BF Goodrich All-Terrain T/A K02 285/70 R17 gumiabroncsai is, amelyek ténylegesen páratlannak tűntek a használat során.

Külön kiemelnénk a Ford Ranger Raptor 3.0 V6 EcoBoost remek gázlómélységét, amely egyrészről a magasba emelt felfüggesztésnek, másrészről pedig a homlokfal felső traktusában, a hűtőmodul felett kivezetett légszívónak köszönhető. Így bátran ereszkedhetünk az autóval a motort is ellepő vízátfolyásokba, vigyázva arra, hogy a gépházfedelet már ne lepje el a víz.

A cikkben tesztelt és bemutatott Ford Ranger Raptor 3.0 V6 EcoBoost ára 27 millió forint környékén konfigurálható.

2023 Ford Ranger Raptor 3.0 V6 EcoBoost specifikációk

Motor

Motortípus: V-elrendezésű 6 hengeres benzinmotor, dupla turbóval

Lökettérfogat: 3000 cm³

Maximális teljesítmény: 262 LE @ 5650 ford./perc

Maximális forgatónyomaték: 491 Nm @ 3500 ford./perc

Erőátvitel: összkerékhajtás, 10 sebességes automataváltó

Méretek, egyéb műszaki adatok

Hossz: 5360 mm

Szélesség: 1955 mm

Magasság: 1926 mm

Tengelytáv: N/A mm

Első gumik mérete: 285/70 R17

Hátsó gumik mérete: 285/70 R17

Tömeg, üresen: 2660 kg

Megengedett össztömeg: 3320 kg

Csomagtartó mérete: 456 liter, 1216 literig bővíthető

Üzemanyagtartály mérete: 80 liter

Menetteljesítmények

Végsebesség: 200 km/h

Gyorsulás 0-ról 100-ra: 7.9 s (gyári), 7.6 s (saját mérés)

Fogyasztási adatok

Saját, mért eredmény (átlagos használattal)

Városi: 17.6 l/100 km

Országúti: 10.4 l/100 km

Vegyes: 16.8 l/100 km

Gyárilag mért eredmények

Városi: N/A l/100 km

Országúti: N/A l/100 km

Vegyes: 11.6-16.1 l/100 km

CO2 kibocsátás: N/A g/km

Bővebb információ a Ford magyarországi képviseletének honlapján, IDE kattintva.

Még több fotó: Autóaddikt.huFacebook oldal

Fotó: Autóaddikt.hu

Exit mobile version