Szinte hihetetlen: a Ford S-Max modellje 10 éve koptatja az aszfaltot világszerte. Nem véletlenül jött népszerűségét alapvetően praktikumának, szegmensvezető kialakításának köszönheti. A koncepció nemrégiben teljes átalakuláson esett át, mi pedig tesztre is fogtuk a Ford S-Max 2.0 TDCI AWD modellt.
Néhány hónappal ezelőtt számoltunk be a hazai menetpróbáról, ott a Galaxy modellel párhuzamosan tettük próbára az újdonságot, sőt, még pályakörülmények közt is megmérettettük. Azonban elengedhetetlenül éreztük: próbálnunk kell folytatólagos, hétköznapi(bb) körülmények közt is a kék ovál egyterűjét; fogtuk magunkat, és beirányoztuk minden hazai család közkedvelt pihenőhelyét, a Balatont.
Először is: bár a Ford S-Max 2.0 TDCI AWD teljesen új megközelítést kapott a korábban már szintén sok ízben kivesézett elődhöz képest, mégis déjavu lengi körül az egész kialakítást. A hátrafelé csapott, kicsit buszos jelleg azért megmaradt, a vonalvezetés kihangsúlyozza a hatalmas oldalfelületeket, itt (és sok más egyéb helyen is) számos törésvonal vonzza a szemet.
Az orr kialakítása követi a Ford jelenlegi stílusirányzatát, tehát a trapéz alakzatú hangsúlyos hűtőmaszk dominál, itt annak rendje, s módja szerint a kötelező jellegű krómcsíkozás is megjelenik újfent. Hiába no, hangsúlyozni kell a prémium jelleget, ugyanis a Ford S-Max 2.0 TDCI AWD – főként Titanium csomaggal – ízig vérig prémium jellegű autó, nincsen apelláta.
Próbált hasonló maradni, ez sikerült is
A kecses vonalvezetés megmarad természetesen oldalnézetben is: nincs zavaró kisbuszos érzetünk, nem érezzük, hogy a Ford S-Max 2.0 TDCI AWD túlontúl nagy, ormótlan.
Talán ilyesmi a Galaxy-nál jöhet elő, bár ott is ízléssel és jó arányérzékkel oldották meg a tervezőmérnökök az ideális eloszlásokat. Egyébként oldalról ötlik szembe először az összetéveszthetetlen hasonlóság a korábbi S-Max modellel, hiszen az A oszlop és az első sárvédőív közé ékelt légbeömlő-elem már ott is megmutatta magát teljében, csakúgy, mint a hátrafelé szűkülő ablakkeret-vonalvezetés. A krómberakások itt is megvannak, de jószerivel nincs eltúlozva sehol sem, pontosan annyit adagol az új S-Max, amennyi belefér.
Hátulról inkább hajaz elődjére a Ford S-Max 2.0 TDCI AWD, mint a frontrész esetében. A hátsó zárófények buráinak kialakítása klasszikus, kicsit azért modernebb szellemiséget hordoz, mint anno, de összetéveszthetetlenül fordos; a rendszámtábla-hely kialakítása egy fókuszban lévő (jó szójáték, nemde?) keskeny, mattezüst díszcsík alatt kapott helyet, ebbe a korábbi tradíciók szerint gravírozásra került az S-Max felirat bal oldalra. A páros kipufogóvég hab a tortán, ez a már unalomig ismételgetett prémiumjelleget hívatott erősíteni, jól is áll neki, valahogy az egész összkép markánsabbnak hat.
A beltér számos innovatív megoldást tartalmaz
Tesztelt Ford S-Max 2.0 TDCI AWD modellünk hatfokozatú PowerShift váltót kapott, a kar fogása, elérése kiváló, csakúgy, mint maga a mechanika (erről majd lejjebb). Az első ülésekben ülve – mit ülve, terpeszkedve – maximalizált kényelemben tudunk utazni, akár hosszabb távolságokon is. Mi, ahogyan már feljebb is írtuk, a Balatonig merészkedtünk, több fővel – de közbenjárt az eddig megtett sokezer kilométeres külföldi tapasztalat utazás terén.
Egyébként egy ízben legalább egész biztos, hogy próba alá vetjük az új S-Max-ot ilyen téren is, kíváncsiak vagyunk, beváltja-e a reményeket, érzéseket hosszabb távon. De biztosak vagyunk benne, hogy igen, panasz nem lesz.
Kényelem, és a már unalomig ismételt praktikum: minden a fedélzeten
Jó testreszabhatóságuk jelenti az ülések legfőbb erényét a vezetőállás és a jobb 1 esetében, apránként finomhangolható a kellemes méretezésű ülőlap és hátlap is, a comb- valamint deréktámasz szintén áldásos hatásúak, főként, ha van ilyesmire elvárásunk az út során.
Hátul, ha csak egy üléssort használunk, bőven elfér 3 felnőtt, a külön állítható székek révén itt is működik a személyreszabhatóság, alakíthatóság. Az ülések itt is sínen mozgathatók, így akár kifejezetten gigantikus lábterek is létrehozhatók, ha nem számít a rakfelület térfogata.
Be lehet állítani úgy a két hátsó üléssor (háromszemélyes, kétszemélyes) egymástól való távolságait, hogy akár kettő plusz közepes testalkatú felnőttel egészítsük ki az ötfős utazócsapatot. Nyilván itt már azért lesz kompromisszum, de közepes távú utazások esetében nem akadály a helyszűke.
Azért persze inkább két gyerekkel ildomos ide tervezni, mint minden egyéb hasonló esetben, de amolyan nem-vészmegoldásként is alkalmazható a hátsó ülőpadpár felnyitása.
Intelligens, állandó összkerékhajtást kapott a tesztelt Ford S-Max 2.0 TDCI AWD, ennek megfelelően a menettulajdonságokkal messzemenően elégedettek voltunk. Igaz, offroad környezetben nem próbálgattuk a MPV-t, mert minek is, az más kategória; mindenesetre örömteli a tudat, hogy szélsőségesebb helyzetekben is bőven hagyatkozhatunk az automatika által garantált stabilitásra, vészhelyzet-kezelésre.
Majd’ 200 lóerő a családnak? Ugyan, bőségesen elegendő
Ebből adódóan észrevétlen is tud lenni a váltó működése, ha visszafogottabb tempót diktálunk, ugyanúgy felkapcsol magasabb fokozatokba, mint ahogyan azt szeretnénk. Nincs tehát kettesben haladás 50-nel, ráadásul bármikor közbeavatkozhatunk a váltás folyamatába, késleltetések nélkül.
Dinamikus a 2 literes dízel, alig valamivel több, mint 10 másodperc kellett a nulláról százra sprintig, megpakolva utasokkal és csomagokkal az érték 1.2 másodperccel növekedett mindössze. Fogyasztás tekintetében is sokat javult a képlet a korábbi S-Maxhoz képest, városi környezetben 7.3, országúton 4.6, autópályán 5.9-6.1 literes átlagot mértünk 100 kilométerre átlagolva. Mindehhez 70 literes üzemanyagtank társul, tehát folyamatos autópályázás mellett 7-800 kilométer egészen biztosan megtehető egyhuzamban, teletankolás után.
2016 Ford S-Max 2.0 TDCI AWD specifikációk
Motor
Motortípus: négyhengeres turbótöltött dízelmotor
Lökettérfogat: 1997 cm³
Maximális teljesítmény: 180 LE @ 3750 ford./perc
Maximális forgatónyomaték: 400 Nm @ 2000 ford./perc
Erőátvitel: összkerékhajtás, 6 fokozatú PowerShift duplakuplungos automataváltó
Méretek, egyéb műszaki adatok
Hossz: 4768 mm
Szélesség: 1884 mm
Magasság: 1658 mm
Tengelytáv: 2850 mm
Első gumik mérete: 235/50 R18
Hátsó gumik mérete: 235/50 R18
Tömeg, üresen: 1780 kg
Megengedett össztömeg: 2725 kg
Csomagtartó mérete: 285 liter, 2200 literig bővíthető
Üzemanyagtartály mérete: 70 liter
Menetteljesítmények
Végsebesség: 204 km/h
Gyorsulás 0-ról 100-ra: 10.5 s (gyári), 10.3 s (saját mérés)
Fogyasztási adatok
Saját, mért eredmény (átlagos használattal)
Városi: 7.3 l/100 km
Országúti: 4.6 l/100 km
Vegyes: 6.6 l/100km
Gyárilag mért eredmények
Városi: 7.2 l/100km
Országúti: 4.9 l/100km
Vegyes: 5.7 l/100km
CO2 kibocsátás: 152 g/km
Még több információ a Ford magyarországi importőrének weboldalán található.
Még több fotó: Autóaddikt.hu Facebook oldal
A cikkhez tartozó fényképeket Canon EOS 5D Mark II fényképezővel készítettük.
Az online (Instagram, Facebook, Twitter) és egyéb kommunikációhoz ASUS Zenfone okostelefonokat használunk.
Együttműködő partnereink: Acer, ASUS, Camera Kft., Canon, Gigabyte, EPSON, Sony PlayStation, Nintendo, G DATA, Konzolvilág