Túlzottan nem vagyunk nehéz helyzetben, ha a Ford S-Max Vignale 2.0 TDCi-t kell kivesézni az Autóaddikt.hu hasábjain, ugyanis régi ismerős köszönt vissza újra a tesztelés során. Ráadásul kiváltságos helyzetben éreztük magunkat, amikor a Ford hazai importőre felajánlotta, hogy frissen, ropogósan, alig pár száz kilométer futottan vethessük próba alá a kék ovál prémium szegmensbe rangsorolt MPV-jét.
Még nyáridőben járt nálunk teszten a Ford S-Max 2.0 TDCi, Titanium felszereltséggel, állandó összkerékhajtással. Az alapvető különbségek persze megvannak, akad jó pár, de az bizonyos, hogy a felszereltségi szint, az anyaghasználat közeli a „prémiumosított” Vignale-verzióhoz. Ami nem baj, sőt, hiszen egy Ford S-Max Vignale 2.0 TDCi teljes mértékben képviseli az egyediséget, a kifinomultságot, s persze a Vignale-koncepcióhoz járó összes prémium extra szolgáltatást az ügyfélszolgálat tekintetében is.
Mi is az a Vignale, mi is az a FordStore? És egyáltalán: mitől lesz prémium a szolgáltatás?
Tudjuk, hogy a Vignale szint önmagában nem csak az autó még bővebben mért felextrázását jelenti, hanem a körítés is jelentős. Alapvetően személyre szabható minden egyes Vignale modell, a szó szoros értelmében – egyedi ügyfélszámmal rendelkezik a vásárlás után a kuncsaft, és bármilyen probléma, kívánalom, igény esetén szinte azonnali rendelkezésre állás garantált. Akár házhoz is szállítják a megrendelt autót, vidékről is – pont ilyesmibe futottunk bele pár héttel ezelőtt egy Mustang vásárlása kapcsán. Igaz, a Mustang nem Vignale (ki tudja, még lehet, eljön az idő, hogy lesz ilyen modellverzió is a muscle car-ból), viszont a prémium vonalat értékesítő kiemelt Ford Store-ok foglalkoznak az adás-vétellel. Történetesen a budapesti régióban nem volt épp azonnali készleten V8 5.0 GT Fastback, ezért a Ford Vagéphez kellett fordulni Debrecenben, ők azonnali szállítással tudták garantálni a hőn áhított egzotikumot. A vásárló ügyfél viszont elfoglalt életritmusa miatt nem tudott leutazni Debrecenbe Budapestről, ezért igényelte is a házhozszállítást – meg is lett oldva rövid határidővel.
Nos, a Ford S-Max Vignale 2.0 TDCi esetében szintén ez a helyzet, meg bármelyik Vignale-val. Bár nem gondoljuk, hogy a Mustangon, esetleg az Edge-en kívül akad olyan prémium FordStore-ban kizárólagosan elérhető autója a márkának, amelyért ekkora tolongás lenne, de ki tudja. No meg az is lehet, hogy lokálisan is exkluzívabb, ha a megrendelt autóval, illetve a hozzá tartozó kulcsokkal egyszercsak bekopogtat egy ügyintéző a kliens ajtaján.
Sok a közös vonás egy hagyományos értelemben vett S-Max kapcsán
A kecses vonalvezetés megmarad természetesen oldalnézetben is: nincs zavaró kisbuszos érzetünk, nem érezzük, hogy a Ford S-Max Vignale 2.0 TDCi túlontúl nagy, ormótlan.
Talán ilyesmi a Galaxy-nál jöhet elő, bár ott is ízléssel és jó arányérzékkel oldották meg a tervezőmérnökök az ideális eloszlásokat. Egyébként oldalról ötlik szembe először az összetéveszthetetlen hasonlóság a korábbi S-Max modellel, hiszen az A oszlop és az első sárvédőív közé ékelt légbeömlő-elem már ott is megmutatta magát teljében, csakúgy, mint a hátrafelé szűkülő ablakkeret-vonalvezetés. A krómberakások itt is megvannak, de jószerivel nincs eltúlozva sehol sem, pontosan annyit adagol az új S-Max, amennyi belefér.
Végre esetünkben 19-es kerekekről szól a fáma, a Ford S-Max Vignale 2.0 TDCi tesztautóra ilyen papucsok kerültek. Korábbi S-Max tesztünkben pont ezt kifogásoltuk, mármint a méretezést nagyobbra gondoltuk; bár ott azért a manőverezés, mint például egy magasabb járdaszegélyre felparkolás azért egyszerűbben volt kivitelezhető.
Azért még így is pont megmarad a csalogató küllem mellett a komfort is – alapvetően a Ford S-Max 2.0 TDCI AWD felfüggesztései lágyan viszik a tekintélyes méretű kasznit, melynek súlya, ha folyadékokkal feltöltve, utasokkal a fedélzeten mutatja magát, bizony felkúszhat 2 tonna környékére is. Ami valljuk meg, nem kevés, de úgy kimondottan úgy tűnt, hogy a 210 lóerős gázolajos aggregát megbirkózott a feladattal derekasan (a korábbi S-Max tesztben bemutatott variáns 180 lóerőt tudott).
A Ford S-Max Vignale 2.0 TDCi hátsó kialakítása inkább kombis, mint kisbuszos, vagy egyterűs, ha 7 személlyel tervezünk utazni, mindösszesen 285 liter marad a csomagok számára. Ez egy alsó-középkategóriás, vagy inkább kisautó kapacitása e téren, viszont ne felejtsük el, hogy 7 utas azért nem kevés. Kompromisszumkötés fontos, ráadásul „mindössze” egy 4768 milliméter hosszúságú autóról van szó.
Prémium anyaghasználat, minőségi összeszerelés
Ha már összkép, természetesen nem lehet elmenni a Ford S-Max Vignale 2.0 TDCi enteriőrje mellett sem.
Itt már jóval nagyobb átalakulások tűnnek szembe, mint a külsőnél (leszámítva az orr megközelítéseit), az egész komplexen magasabb kategóriás feelinget sugároz, köszönhetően egyrészt az anyaghasználatnak, másrészt pedig az újragondolt kialakításnak és elrendezésnek.
Tesztelt Ford S-Max Vignale 2.0 TDCi modellünk hatfokozatú PowerShift váltót kapott, a kar fogása, elérése kiváló, csakúgy, mint maga a mechanika (erről majd lejjebb). Az első ülésekben ülve – mit ülve, terpeszkedve – maximalizált kényelemben tudunk utazni.
Rengeteg extra és komfort
Jó testreszabhatóságuk jelenti az ülések legfőbb erényét a vezetőállás és a jobb 1 esetében, apránként finomhangolható a kellemes méretezésű ülőlap és hátlap is, a comb- valamint deréktámasz szintén áldásos hatásúak, főként, ha van ilyesmire elvárásunk az út során.
Hátul, ha csak egy üléssort használunk, bőven elfér 3 felnőtt, a külön állítható székek révén itt is működik a személyreszabhatóság, alakíthatóság. Az ülések itt is sínen mozgathatók, így akár kifejezetten gigantikus lábterek is létrehozhatók, ha nem számít a rakfelület térfogata.
Be lehet állítani úgy a két hátsó üléssor (háromszemélyes, kétszemélyes) egymástól való távolságait, hogy akár kettő plusz közepes testalkatú felnőttel egészítsük ki az ötfős utazócsapatot. Nyilván itt már azért lesz kompromisszum, de közepes távú utazások esetében nem akadály a helyszűke.
Azért persze inkább két gyerekkel ildomos ide tervezni, mint minden egyéb hasonló esetben, de amolyan nem-vészmegoldásként is alkalmazható a hátsó ülőpadpár felnyitása.
Család, egyterű, 210 lóerő
Kimondottan lendületesnek tűnt a 2 literes dízel 210 lóereje, nyomatéka: 10 másodperc alatt sikerült nulláról százra sprintelni. Fogyasztás tekintetében is sokat javult a képlet a korábbi S-Maxhoz képest, városi környezetben 6.6, országúton 4.6 literes átlagot mértünk 100 kilométerre átlagolva.
2016 Ford S-Max 2.0 TDCI AWD specifikációk
Motor
Motortípus: négyhengeres turbótöltött dízelmotor
Lökettérfogat: 1997 cm³
Maximális teljesítmény: 210 LE @ 3750 ford./perc
Maximális forgatónyomaték: 450 Nm @ 2000 ford./perc
Erőátvitel: elsőkerékhajtás, 6 fokozatú PowerShift duplakuplungos automataváltó
Méretek, egyéb műszaki adatok
Hossz: 4768 mm
Szélesség: 1884 mm
Magasság: 1658 mm
Tengelytáv: 2850 mm
Első gumik mérete: 235/50 R19
Hátsó gumik mérete: 235/50 R19
Tömeg, üresen: 1780 kg
Megengedett össztömeg: 2725 kg
Csomagtartó mérete: 285 liter, 2200 literig bővíthető
Üzemanyagtartály mérete: 70 liter
Menetteljesítmények
Végsebesség: 204 km/h
Gyorsulás 0-ról 100-ra: 8.8 s (gyári), 9.3 s (saját mérés)
Fogyasztási adatok
Saját, mért eredmény (átlagos használattal)
Városi: 7.3 l/100 km
Országúti: 4.6 l/100 km
Vegyes: 6.6 l/100km
Gyárilag mért eredmények
Városi: 6.3 l/100km
Országúti: 5.1 l/100km
Vegyes: 5.5 l/100km
CO2 kibocsátás: 144 g/km
Még több információ a Ford magyarországi importőrének weboldalán található.
Még több fotó: Autóaddikt.hu Facebook oldal
A cikkhez tartozó fényképeket Canon technikával készítettük.
Az online (Instagram, Facebook, Twitter) és egyéb kommunikációhoz ASUS Zenfone okostelefonokat használunk.
Együttműködő partnereink: Acer, ASUS, Camera Kft., Canon, Gigabyte, EPSON, Sony PlayStation, Nintendo, G DATA, Konzolvilág