Site icon AutóAddikt

[TESZT] Ford S-Max Vignale 2.0 TDCi – legyen prémium a család egyterűje

Túlzottan nem vagyunk nehéz helyzetben, ha a Ford S-Max Vignale 2.0 TDCi-t kell kivesézni az Autóaddikt.hu hasábjain, ugyanis régi ismerős köszönt vissza újra a tesztelés során. Ráadásul kiváltságos helyzetben éreztük magunkat, amikor a Ford hazai importőre felajánlotta, hogy frissen, ropogósan, alig pár száz kilométer futottan vethessük próba alá a kék ovál prémium szegmensbe rangsorolt MPV-jét.

Még nyáridőben járt nálunk teszten a Ford S-Max 2.0 TDCi, Titanium felszereltséggel, állandó összkerékhajtással. Az alapvető különbségek persze megvannak, akad jó pár, de az bizonyos, hogy a felszereltségi szint, az anyaghasználat közeli a „prémiumosított” Vignale-verzióhoz. Ami nem baj, sőt, hiszen egy Ford S-Max Vignale 2.0 TDCi teljes mértékben képviseli az egyediséget, a kifinomultságot, s persze a Vignale-koncepcióhoz járó összes prémium extra szolgáltatást az ügyfélszolgálat tekintetében is.

Mi is az a Vignale, mi is az a FordStore? És egyáltalán: mitől lesz prémium a szolgáltatás?

Tudjuk, hogy a Vignale szint önmagában nem csak az autó még bővebben mért felextrázását jelenti, hanem a körítés is jelentős. Alapvetően személyre szabható minden egyes Vignale modell, a szó szoros értelmében – egyedi ügyfélszámmal rendelkezik a vásárlás után a kuncsaft, és bármilyen probléma, kívánalom, igény esetén szinte azonnali rendelkezésre állás garantált. Akár házhoz is szállítják a megrendelt autót, vidékről is – pont ilyesmibe futottunk bele pár héttel ezelőtt egy Mustang vásárlása kapcsán. Igaz, a Mustang nem Vignale (ki tudja, még lehet, eljön az idő, hogy lesz ilyen modellverzió is a muscle car-ból), viszont a prémium vonalat értékesítő kiemelt Ford Store-ok foglalkoznak az adás-vétellel. Történetesen a budapesti régióban nem volt épp azonnali készleten V8 5.0 GT Fastback, ezért a Ford Vagéphez kellett fordulni Debrecenben, ők azonnali szállítással tudták garantálni a hőn áhított egzotikumot. A vásárló ügyfél viszont elfoglalt életritmusa miatt nem tudott leutazni Debrecenbe Budapestről, ezért igényelte is a házhozszállítást – meg is lett oldva rövid határidővel.

Nos, a Ford S-Max Vignale 2.0 TDCi esetében szintén ez a helyzet, meg bármelyik Vignale-val. Bár nem gondoljuk, hogy a Mustangon, esetleg az Edge-en kívül akad olyan prémium FordStore-ban kizárólagosan elérhető autója a márkának, amelyért ekkora tolongás lenne, de ki tudja. No meg az is lehet, hogy lokálisan is exkluzívabb, ha a megrendelt autóval, illetve a hozzá tartozó kulcsokkal egyszercsak bekopogtat egy ügyintéző a kliens ajtaján.

Ahogyan már korábban írtuk: bár a Ford S-Max Vignale 2.0 TDCi teljesen új megközelítést kapott a korábban már szintén sok ízben kivesézett „sima”, előző szériás S-Max elődhöz képest, mégis déjavu lengi körül az egész kialakítást. A hátrafelé csapott, kicsit buszos jelleg azért megmaradt, a vonalvezetés kihangsúlyozza a hatalmas oldalfelületeket, itt (és sok más egyéb helyen is) számos törésvonal vonzza a szemet.

Az orr kialakítása követi a Ford jelenlegi stílusirányzatát, tehát a trapéz alakzatú hangsúlyos hűtőmaszk dominál, itt annak rendje, s módja szerint a kötelező jellegű krómcsíkozás is megjelenik. Ez lehet, nem újdonság a hagyományos S-Maxhoz képest, viszont itt a hűtőmaszk rácsozatának mintázata egyedi Vignale-vonalat követ. Hiába no, hangsúlyozni kell a prémium jelleget, mivel a Ford S-Max Vignale 2.0 TDCi ízig-vérig ilyennek készült.

Sok a közös vonás egy hagyományos értelemben vett S-Max kapcsán

A kecses vonalvezetés megmarad természetesen oldalnézetben is: nincs zavaró kisbuszos érzetünk, nem érezzük, hogy a Ford S-Max Vignale 2.0 TDCi túlontúl nagy, ormótlan.

Talán ilyesmi a Galaxy-nál jöhet elő, bár ott is ízléssel és jó arányérzékkel oldották meg a tervezőmérnökök az ideális eloszlásokat. Egyébként oldalról ötlik szembe először az összetéveszthetetlen hasonlóság a korábbi S-Max modellel, hiszen az A oszlop és az első sárvédőív közé ékelt légbeömlő-elem már ott is megmutatta magát teljében, csakúgy, mint a hátrafelé szűkülő ablakkeret-vonalvezetés. A krómberakások itt is megvannak, de jószerivel nincs eltúlozva sehol sem, pontosan annyit adagol az új S-Max, amennyi belefér.

Végre esetünkben 19-es kerekekről szól a fáma, a Ford S-Max Vignale 2.0 TDCi tesztautóra ilyen papucsok kerültek. Korábbi S-Max tesztünkben pont ezt kifogásoltuk, mármint a méretezést nagyobbra gondoltuk; bár ott azért a manőverezés, mint például egy magasabb járdaszegélyre felparkolás azért egyszerűbben volt kivitelezhető.

Azért még így is pont megmarad a csalogató küllem mellett a komfort is – alapvetően a Ford S-Max 2.0 TDCI AWD felfüggesztései lágyan viszik a tekintélyes méretű kasznit, melynek súlya, ha folyadékokkal feltöltve, utasokkal a fedélzeten mutatja magát, bizony felkúszhat 2 tonna környékére is. Ami valljuk meg, nem kevés, de úgy kimondottan úgy tűnt, hogy a 210 lóerős gázolajos aggregát megbirkózott a feladattal derekasan (a korábbi S-Max tesztben bemutatott variáns 180 lóerőt tudott).

A Ford S-Max Vignale 2.0 TDCi hátsó kialakítása inkább kombis, mint kisbuszos, vagy egyterűs, ha 7 személlyel tervezünk utazni, mindösszesen 285 liter marad a csomagok számára. Ez egy alsó-középkategóriás, vagy inkább kisautó kapacitása e téren, viszont ne felejtsük el, hogy 7 utas azért nem kevés. Kompromisszumkötés fontos, ráadásul „mindössze” egy 4768 milliméter hosszúságú autóról van szó.

Hátulról több a hasonlóság az elődhöz köthetően: a Ford S-Max Vignale 2.0 TDCi hátsó zárófények buráinak kialakítása klasszikus, kicsit azért modernebb szellemiséget hordoz, mint anno, de összetéveszthetetlenül fordos; a rendszámtábla-hely kialakítása egy fókuszban lévő keskeny, krómezüst díszcsík alatt kapott helyet, ebbe a korábbi tradíciók szerint gravírozásra került az S-Max felirat bal oldalra. A páros kipufogóvég hab a tortán, ez a már unalomig ismételgetett prémiumjelleget hívatott erősíteni, jól is áll neki, valahogy az egész összkép markánsabbnak hat.

Prémium anyaghasználat, minőségi összeszerelés

Ha már összkép, természetesen nem lehet elmenni a Ford S-Max Vignale 2.0 TDCi enteriőrje mellett sem.

Itt már jóval nagyobb átalakulások tűnnek szembe, mint a külsőnél (leszámítva az orr megközelítéseit), az egész komplexen magasabb kategóriás feelinget sugároz, köszönhetően egyrészt az anyaghasználatnak, másrészt pedig az újragondolt kialakításnak és elrendezésnek.

Az új Ford Vignale modellimázs apropójaként a központi műszeregység, maga a kormánykerék kialakítása, formája, a keresztküllők elrendezése és újragondolása nóvumnak számít, de leginkább a középkonzol az, ami szembetűnő, és a jelentős metamorfózis fázisait emészthetően sorakoztatja az utasok elé. A relatíve nagy LCD infotainment remekül közvetít, a kezelés-átláthatóság perfekt, sokkal kiforrottabb és precízebb, mint korábban – az egész egységesebb kialakítást mutat fel. S persze a speciális, dedikált üléshuzatok, vagy ha jobban tetszik: felületek – itt is Vignale-mintázatot kapunk, mely harmonizál remekül a feljebb már említett hűtőrács mintázatával.

Tesztelt Ford S-Max Vignale 2.0 TDCi modellünk hatfokozatú PowerShift váltót kapott, a kar fogása, elérése kiváló, csakúgy, mint maga a mechanika (erről majd lejjebb). Az első ülésekben ülve – mit ülve, terpeszkedve – maximalizált kényelemben tudunk utazni.

Rengeteg extra és komfort

Jó testreszabhatóságuk jelenti az ülések legfőbb erényét a vezetőállás és a jobb 1 esetében, apránként finomhangolható a kellemes méretezésű ülőlap és hátlap is, a comb- valamint deréktámasz szintén áldásos hatásúak, főként, ha van ilyesmire elvárásunk az út során.

Hátul, ha csak egy üléssort használunk, bőven elfér 3 felnőtt, a külön állítható székek révén itt is működik a személyreszabhatóság, alakíthatóság. Az ülések itt is sínen mozgathatók, így akár kifejezetten gigantikus lábterek is létrehozhatók, ha nem számít a rakfelület térfogata.

Be lehet állítani úgy a két hátsó üléssor (háromszemélyes, kétszemélyes) egymástól való távolságait, hogy akár kettő plusz közepes testalkatú felnőttel egészítsük ki az ötfős utazócsapatot. Nyilván itt már azért lesz kompromisszum, de közepes távú utazások esetében nem akadály a helyszűke.

Azért persze inkább két gyerekkel ildomos ide tervezni, mint minden egyéb hasonló esetben, de amolyan nem-vészmegoldásként is alkalmazható a hátsó ülőpadpár felnyitása.

Család, egyterű, 210 lóerő

210 lóerő összteljesítményt produkál a 2 literes turbódízel, a teljesítmény maximuma 3750-nél jön, míg a tekintélyes, 450 Newtonméter forgatónyomaték már 2000-es percenkénti fordulatszámtól rendelkezésre áll. A hajtáslánchoz társított PowerShift automataváltó klasszisokkal kifinomultabb és pontosabb lett, mint a korábbi alap S-Maxok esetében, az elváltásokkal nem várakozik 2-300 fordulattal többet, kellő időben cselekszik a rendszer.

Ebből adódóan észrevétlen is tud lenni a váltó működése, ha visszafogottabb tempót diktálunk, ugyanúgy felkapcsol magasabb fokozatokba, mint ahogyan azt szeretnénk. Nincs tehát kettesben haladás 50-nel, ráadásul bármikor közbeavatkozhatunk a váltás folyamatába, késleltetések nélkül.

Kimondottan lendületesnek tűnt a 2 literes dízel 210 lóereje, nyomatéka: 10 másodperc alatt sikerült nulláról százra sprintelni. Fogyasztás tekintetében is sokat javult a képlet a korábbi S-Maxhoz képest, városi környezetben 6.6, országúton 4.6 literes átlagot mértünk 100 kilométerre átlagolva.

2016 Ford S-Max 2.0 TDCI AWD specifikációk

Motor

Motortípus: négyhengeres turbótöltött dízelmotor

Lökettérfogat: 1997 cm³

Maximális teljesítmény: 210 LE @ 3750 ford./perc

Maximális forgatónyomaték: 450 Nm @ 2000 ford./perc

Erőátvitel: elsőkerékhajtás, 6 fokozatú PowerShift duplakuplungos automataváltó

Méretek, egyéb műszaki adatok

Hossz: 4768 mm

Szélesség: 1884 mm

Magasság: 1658 mm

Tengelytáv: 2850 mm

Első gumik mérete: 235/50 R19

Hátsó gumik mérete: 235/50 R19

Tömeg, üresen: 1780 kg

Megengedett össztömeg: 2725 kg

Csomagtartó mérete: 285 liter, 2200 literig bővíthető

Üzemanyagtartály mérete: 70 liter

Menetteljesítmények

Végsebesség: 204 km/h

Gyorsulás 0-ról 100-ra: 8.8 s (gyári), 9.3 s (saját mérés)

Fogyasztási adatok

Saját, mért eredmény (átlagos használattal)

Városi: 7.3 l/100 km

Országúti: 4.6 l/100 km

Vegyes: 6.6 l/100km

Gyárilag mért eredmények

Városi: 6.3 l/100km

Országúti: 5.1 l/100km

Vegyes: 5.5 l/100km

CO2 kibocsátás: 144 g/km

Még több információ a Ford magyarországi importőrének weboldalán található.

Még több fotó: Autóaddikt.hu Facebook oldal

A cikkhez tartozó fényképeket Canon technikával készítettük.

Az online (Instagram, Facebook, Twitter) és egyéb kommunikációhoz ASUS Zenfone okostelefonokat használunk.

Együttműködő partnereink: Acer, ASUS, Camera Kft., Canon, Gigabyte, EPSON, Sony PlayStation, Nintendo, G DATA, Konzolvilág

Utómunka hardver: ASUS, Acer, Gigabyte

Exit mobile version