Tradíciónak is beillik az, hogy külföldi nagytesztjeinket Ford modellekkel vezényeljük le. Ez a metódus alapvetően majd’ 1 évtizedes történetet hordoz magában, s mivel olyannyira bevált a receptúra, nem is tervezzük másként a j9vőben – rajtunk nem fog múlni. Most a Ford Tourneo Connect-et választottuk, megfrissült formában, Active felszereltséggel, 7 gangos automataváltóval. Teszt.
Miért épp a Ford minden németországi útunkhoz? Nagyon egyszerű: mert ideális utazóautó szinte mindegyik modell, amelyik alsó-közép és felső-közép kategóriás. Vagy épp a kishaszonjármű alapokra helyezett személyszállítók, mint például a Tourneo Custom, vagy épp a Tourneo Connect. Utóbbi annyira bevált, hogy a tavalyi, 2023 decemberi túránk után ismételten egy Tourneo Connect-et vetettünk be a feladatra; a Ford Magyarország jelezte, hogy van a tesztautó flottában egy viszonylag friss, néhány hetes, megfrissült modellverzió, amely ráadásul Active pakkos és automataváltós. A múltkori Tourneo Connect 6 sebességes manuális váltóval volt szerelve, és hát ugye a sztereotip gondolatmenet jelen volt, miszerint a manuális az ideális vegyes, pálya-város jellegű útvonalakon. Lejjebb majd kifejtjük részletesebben is, hogyan domborított az automatával felvértezett modell.
Minivan, Ford módra
A 2024-es Ford Tourneo Connect Active küllemében konzervatív, igazi minivan, kissé doboz formájú, de rendkívül mutatós ennek ellenére. A homlokfal hangsúlyos hűtőmaszkot kapott, melyből két irányba szinte részegységként ágaznak le a lámpakúrák, és a rajzolat felső vonala pedig szinte teljes, szabályos egyenest alakít ki a gépháztetővel párhuzamosan.
Lejjebb, a ködlámpafészkekkel egy szinten az autó szélességében szinte teljesen jelen lévő plusz beömlő remekül emeli ki a Ford Tourneo Connect Active sportosságát, lendületét, fiatalságot sugalló megjelenését. Ami pedig külön kellemes, az, hogy a karakteres Ford-megjelenés borítékolható és kiemelkedő ismérve ennek a variánsnak is.
Oldalnézetből látszik a legjobban, hogy a Ford Tourneo Connect Active ízig-vérig családi egyterű. Az A oszloppal meg is szűnik a nagyjából 45 fokos dőléssz9gek alkalmazása a kasznin, szinte teljesen egyenes tetővonal, és majd’ merőleges C oszlopi lezárás hátul. Kettő ajtó oldalanként, a hátsó tolóajtók kétharmados felosztást mutatnak a B és a C oszlopok közt.
Mindenfajta körülmény: kipipálva!
Hangsúlyos az Active kivitel: ennek megfelelően szolidan bár, de érezhetően van jelen a műanyag szegélyezés, amely leginkább amolyan allroad-os megoldás. Sárvédőíveken kifejezetten szembetűnő, de megtalálható a küszöböknél, illetve a frontrész alsó lükhárítóelemén is.
Szinte a teljes C oszlop hosszát teszik ki a hátsó helyzetjelzőket és zárófényeket felvonultató lámpatestek, kevéske homogenitás azért tükröződik a designban, főként az ötödik (csomagtér) ajtó tekintetében. Illusztris megoldás, hogy a Ford kék ovális logója az üvegezésbe került integrálásra, így akaratlanul is vonzza a tekintetet.
Enteriőr terén a Ford Tourneo Connect Active lényegre törő, szimpla megoldásokat mutat a sofőr és utasai számára. A cockpit átlátható, jól értelmezhető, és ami nagyon fontos egy minivan-nél: kiemelten jól pakolható. A központi műszeregység felett páthuzamosan futó rakesz például alkalmas arra, hogy iratokat, USB kábelt, és egyéb apró dolgokat organizáljunk, míg a középkonzol két első ülés közötti folytatása újabb rekeszeket, és dupla pohártartót rejt – a könyöklő felnyitásával pedig gigantikus térfogatú tárolót érhetünk el.
A Ford Tourneo Connect-ben kellemesen elfér 7 utas. Hosszútávon kiváló
Kellemes fogású kormánykerékhez könnyedén elérhető és kezelhető váltógomb társul. A Ford Tourneo Connect Active-ban a 7 sebességes automataváltó működtetését billenőkarral végezhetjük, amihez közvetlenül hozzá van rendelve a P állás is, amelyet külön gombbal aktivákhatunk megállás után.
Minden, alapvetően kényelmi funkciót az autóban – hatás, fűtés, ablakfűtés – fizikai gombokkal hozhatunk működésbe, legalábbis, ami a fel- és lekapcsolást jelenti, a finomhangolásokat azonban az infotainment LCD érintőkijelzőjén keresztül érhetjük el. A kormány keresztküllőire kanyarított funkciógombokkal a pillanatnyi infóközvetítést lapouzhatjuk egyebek mellett, de természetesen a médiarendszer hangerejét, valamint a tempomatot is innen kezelhetjük instant könnyedén.
Kissé sprőd, de nem kellemetlen: a Ford Tourneo Connect Active-ban felhasznált anyagok minősége optimális, az üléskárpitok strapabitónak és jól tisztíthatónak tűntek az utazás során. Kényelem tekintetében is minden rendben volt, átlagosan 2-3 órát autóztunk egyhuzamban, és teljesen fitten szálltunk ki még az összesen megtett közel 700 kilométer után. Tehát az ülések hátlapjai, ülőlapjai megfelelő hosszúsággal és szélességgel rendelkeznek, jó tartásuk van, és az opcionálisan konfigurálható deréktámasz masszázs funkcióval pedig egyenesen kötelező. Főként nagyobb utak megtétele esetén.
Nem is annyira alibi-ülés
Hátul 2 sor üléssel rendelkezik a Ford Tourneo Connect Active, ebből a hatos és a hetes a csomagtérből vesz el, de még 7 üléses használattal is meglepően tág a rakodófelület. A középső sor is síneken mozgatható, tehát tetszőlegesen növelhető-csökkenthető a lábtér, ami szintén a hosszabb távú utazási komfortérzetet szolgálja gyakorlatban. Fejtér kapcsán pedig szintén csak szuperlatívuszokban tudunk értekezni: hatalmas, óriási, gigászi. Így, három szinonimával egyben. Apropó, három: ennyi felnőtt átlagos testalkattal mosolyogva elfér itt, és kettő privilégiuma lehet az is, hogy a szintén opcionális felhajtható tálcákat használják menet közben mondjuk egy masszív szendvics elfogyasztásánál.
Nem egy erőbajnok, de optimális a teljesítmény utazáshoz
Vajon elegendő 114 lóerő egy majd’ 1.7 tonna önsúlyú egyterű dinamikus mozgatásához? Visszafogottan, de elegendő. Németországba kifelé, az M1-es autópályán Ausztriáig 3 fővel, majd onnan 5 fővel utaztunk. A dombosabb, emelkedős részeken már 3 fővel is érezhetőek voltak a folyamatos visszaváltások, sűrűn, aztán ötödmagunkkal még erőteljesebben lépett működésbe az automata, főként Bécs elhagyása után, felfelé a klasszikusan meredek kaptatón.
Az viszont biztos, hogy a 7 sebességes automata kifinomult váltásai szinte észrevétlenek voltak, és minden szituációban megtalálta azt az optimális fokozatot, amellyel leginkább egyszerűen, teljesítményre optimalizáltan – és nem utolsósorban költséghatékonyan tudott funkcionálni.
Érdekes továbbá, hogy az 50 liternyi üzemanyag hozzávetőlegesen 820 kilométerre volt elegendő indulásnál: a range ennyi volt. Ami fenomenális, hogy a 690 kilométeres össztávot úgy teljesítettük, hogy még bőven 100 kilométer körüli hatótávunk maradt. Az átlagfogyasztás 100 kilométerre lebontva 5.8-6.8 liter közt alakult, még 5 személlyel is. Meg csomagokkal, és mindenféle terhelésekkel (hazafelé például egy közepes méretű komódot is bepakoltunk a csomagtartóba úgy, hogy a leghátsó 2 ülést előredöntöttük. Igaz, akkor már csak hátul, a középső sorban 1 utas foglalt helyet.
2023 Ford Tourneo Connect 1.5 EcoBoost specifikációk
Motor
Motortípus: soros elrendezésű négyhengeres benzinmotor turbóval
Lökettérfogat: 1498 cm³
Maximális teljesítmény: 114 LE @ N/A ford./perc
Maximális forgatónyomaték: 220 Nm @ N/A ford./perc
Erőátvitel: fronthajtás, hétfokozatú automataváltóval
Méretek, egyéb műszaki adatok
Hossz: 4868 mm
Szélesség: 1855 mm
Magasság: 1836 mm
Tengelytáv: 2975 mm
Tömeg, üresen: 1627 kg
Megengedett össztömeg: 2350 kg
Csomagtartó mérete: 1529 liter, 2761 literre bővíthető a hátsó üléstámlák előrehajtásával
Üzemanyagtartály mérete: 50 liter
Menetteljesítmények
Végsebesség: 181 km/h
Gyorsulás 0-ról 100-ra: 11.9 s (gyári), 12.5 s (saját mérés)
Fogyasztási adatok
Saját, mért eredmény (átlagos használattal)
Városi: 6.9-8.3 l/100 km
Országúti: 4.6-5.9 l/100 km
Vegyes: 5.8-6.8 l/00 km
Gyárilag mért eredmények
Városi: N/A l/100km
Országúti: N/A l/100km
Vegyes: 6.4-6.7 l/100km
CO2 kibocsátás: 145-152 g/km
Bővebb információ a Ford magyarországi képviseletének honlapján, IDE kattintva.
Még több fotó: AutóAddikt Facebook oldal
Fotó: Autóaddikt.hu