AutóAddikt Autóteszt Ford Ford Tourneo Courier Active 1.0 EcoBoost A7 – családi MPV, remek...

[TESZT] Ford Tourneo Courier Active 1.0 EcoBoost A7 – családi MPV, remek helykihasználással

A 2024-es modellévű Ford Tourneo Courier teljes megújuláson, átalakuláson és formaváltáson esett át, így alapjaiban véve ez az első kishaszonjármű-alapokra épülő family MPV, amely érezhetően hordozza az amerikai tálalást, körírést – formavilágban, megjelenésben mindenképp. A romániai Ford Otosan Craiova Plant gyáregységben készülő, 3 hengeres, 1 literes EcoBoost motorral gyártott, Active felszereltségű modellt teszteltük.

Úgy gondoltuk, a Ford Tourneo Courier teljes mértékben érdemes arra, hogy nagytesztre vigyük, ahogyan már sok más (Ford) modellel is tettük ezidáig. Az útirány Németország volt, előtte kis ausztriai kitérővel – nagyjából 2500 kilométert tettünk meg az autóval, így nagyjából mindenféle körülmény között bizonyíthatott a mini egyterű.

Dícsérendő, hogy a Ford európai formaterve egyre inkább kezd hasonulni az USA modellekéhez, a Ford Tourneo Courier például remek példája ennek. Bár Amerikában nem találkozhatunk jellemzően a Tourneo Courier-ral, Tourneo-val és Transit-tal igen; Európában üde színfoltot jelent a palettán ez a modell.

Egy kevés USA-áthallás: a Ford Tourneo Courier Active igazán remek küllemmel bír

Máris látszik a markáns, szögletes formavilág a Ford Tourneo Courier frontrészét vizsgálva, akár a tisztán amerikai Explorer-nél, a hűtőmaszk rostálta kitűnő egységet képez az L-alakzatot formáló fényszórókkal, a felső vonalak szinte teljesen egyenesek itt, a lámpaburák széleinél találkozunk csak enyhe felfelé íveléssel úgy, hogy a sarkok rásimulnak az oldallemezekre. Az egész homogén egységét még a maszk sem töri meg, a kétoldali köldámpafészkek az alulra rajzolt beömlő trapézalakzatával jól harmonizálnak.

Kockaforma teljesen – tetszerős küllem! Oldalnézetből is jellegzetes a formavilága a Ford Tourneo Courier-nak, a kocsiszekrény kétharmadánál induló tolóajtó teljesen kihúzható a C-oszlopig, így a hátsó üléssorhoz a be- és kiszállás kimondottan kényelmes (a magas építés is közrejátszik ebben). Az övvonalak magasak, ezzel együtt az oldalüveg felületek is teljesen optimálisak, terjedelmesek, a kitekintés, a tájban való gyönyörködés teljesen egyértelműen adja magát.

Hátulról a Ford Tourneo Courier hasonul a jól megszokotthoz látványvilág tekintetében: a C oszlopra húzott hátsó lámpák majd’ végigvezetnek az itteni sarkokon, közrefogják a hátsó, ötödik ajtót. amely teljes vállszélességben tárható ki, így a pakolás sem lesz különösebben nehézkes, maximum fal mellé ne parkoljunk vele – ilyenkor rá kell számolnunk bő másfél métert, hogy a csomagtérajtót nyitni tudjuk kényelmesen.

Active felszereltséggel a durábilis hétköznapokért

Mivel tesztelt Ford Tourneo Courier modellünk az Active felszereltséget kapta, ezért a különböző műanyag betétek jelenléte nem meglepő. Találkozunk ilyenekkel az autó orr-részénél, az oldalán, valamint a hátsó traktusokban is. Alapvetően ezer a kiegészítők praktikumot is hordoznak, hiszen intenzíven védenek a parkolókban jellemző ajtó rányitásoktól, menet közbeni kavicsfelverődésektől, karcoktól, horzsolásoktól és egyéb esetlegesen keletkezendő sérülésektől.

Kellemes enteriőrt kapunk a Ford Tourneo Courier Active-tól, bőséges lábterekkel, fejterekkel. A vezetőülés, illetve az első utasülés ergonómiailag teljesen rendben, megfelelően kidolgozott hát- és ülőlapok biztosítják az utazási kényelmet, masszív, strapabíró anyaghasznákattal. Ez utóbbi szintén jellemzően az Active felszereltség egyik fő ismérve, hiszen e kialakítást pontosan arra tervezték, hogy hosszabb távú családi kirándulások alkalmával a lehető leghatékonyabban lehessen kivitelezni a kikapcsoódást, a lehető legkevesebb kompromisszum nélkül.

Hátul három felnőtt gond nélkül elfér, nincs klasszikus hering-effektus, nem kell összepréselődbe megtenni a hosszas kilométereket. Rengeteg pakolóhely áll az utasok rendelkezésére elöl és hátul is egyaránt, rekeszek, zsebek, fiókok formájában. Fontos ez, hiszen egy nagyobb – vagy akár kisebb túrára is – sok holmit viszünk magunkkal jellemzően, ha pedig például külföldre utazunk, be-becsusszan egy-két vásárfia is, amelyeknek szintén ildomos biztosítani némi extra pakolóhelyet.

Irány Bécs: autópálya, egyterű, 1000 köbcenti

Első körben Bécsbe autóztunk, célormányosan a Schönbrunn kastélyig, mivel ott volt a Napimagazinnal egy felkérésünk, amit teljesítettünk is. Ez az útszakasz valamivel több, mint 260 kilométert tett ki, az M1-en a magyar-osztrák határig, majd az A4-en, egészen Vösendorf-ot érintve a kastélyig. Jól körvonalazódott, hogy bár óvatos gázpedál kezeléssel, de határozott haladásdal nem igazán lehet kibillenteni az átlagfogyasztást 6.2-6.5 liter/100 kilométer értékről, ami egy 1000 köbcentis, 3 hengeres benzinessel hajtott mini MPV esetében (is) kiváló eredmény. Főként, hogy a Ford Tourneo Courier kasznijának a cw-értéke formájából adódóan nem lehet a csúcsokon, na de mindegy is, pont ezért tetszetős a külleme, nem igaz?

Meglepő volt már az első városban megtett kilométerek után, hogy a Ford Tourneo Courier Active mennyire agilis ezzel az apró motorral. Nyilván ezt Amerikában nem tudnák nagyon értelmezni, mivel ott a tologatós benzines fűnyírójukban is vélhetően nagyobb hengerűrtartalmú motor kerül; de ez itt Európa, itt dívik a downsizing, meg a Euro6 kompatibilitás. És mennyire élhetőnek bizonyult ez a 3 hengeres egység! Nem sztereotípiából adódóan, de volt bennünk némi ellenérzés és félsz, amikor rákanyarodtunk az autópályára: vajon hogyan viselkedik majd az autó? Mekkora turbólyuk lesz? Mennyire lesz elég a 125 lóerő és az 1750 RPM-en érkező 170 Newtonméter forgatónyomaték?

Megannyi kérdés, de amint 110 kilométer/óra fülé kúsztattuk a mutatót, jött a kellemes csalódás. De tényleg, hogy tudja megcsinálni nagyjából minden tekintetben ugyanazt ez a motor és hajtáslánc, mint mondjuk egy 1.5-ös dízel? A 2 literes dízelt már nem is merjük említeni, az már a múlt, ó, lehet, nem is létezett tán. Na de ez a benzines tényleg hiánypótló lehet, annak ellenére, hogy kicisit fura érzés lehet úrrá rajtunk, amikor jókorát horkan visszaváltásnál, kissé porszívós hangot prpdukál – de veszetten megindul. Ténylegesen az 1700-as tartományból felfelé párhuzamosan jelentkezik az erőtartalék, nem ijed meg még a Bécs külső területén feltűnő emelkedőktől sem.

Sebességtúllépést közvetítő jelzések, táblafelismerő automatika, sávelhagyásra figyelmeztető asszisztens

Ami viszont roppant kellemetlen tudott lenni, az a sebességtúllépésre figyelmeztető asszisztens és a táblafelismerő automatika. Sajnos elektronika téren – legalábbis ebben a témában – nem remekelt a Ford Tourneo Courier, mivel számos olyan esetet konstatáltunk, amikor fals táblafelismerése adatokra támaszkodva jóval alacsonyabb vagy néha magasabb sebességhatárt jelölt meg a rendszer, és ellentmondást nem tűrú pittyegéssel hozta ezt az utasok tudtára úgy 10 másodperces intervallumokban. Konkrét példaként többször is belefutottunk abba, hogy az autópálya felhajtók 60-as tábláját az autópályán, 130-as korlátozásnál beolvasta, és azonnal jelezte, hogy 60-ra kellene lassítanunk. Olyan is volt, amikor magasabb tempót mutatott a táblafelismerő, mint a tényleges, úgyhogy itt is résen kellett lennünk. A táblafelismerő sajnos nem tud megbirkózni az olyan szituációkkal, amikor adott egy kolátozó tábla, viszont az nincs egy másik táblával feloldva – ilyenkor az első kereszteződést kellene figyelembe vennie a rendszerbek.

Minden esetben kell, hogy legyen megfelelő holtjátéka a kormányzásnak. A Ford Tourneo Courier esetében ilyen nincs igazán, a kormányzás olyannyira direkt, mintha versenypályára tervezték volna, pedig mindösszesen az elektromosan vezérelt kormánymű finomhangolásáról, vagy annak hiányáról van szó alapvetően. Végülis ez megszokható úgy az első pár kilométer levezetése után, ugyanakkor végig, az egész távon oda-vissza velünk maradt a jelenség. Folyamatos pihenésre figyelmeztető hang- és képi jelzésekkel, visszakormányzással, a sávtartó automatika közbeavatkozásával.

Tehát mire Bécset elhagytuk, már minden rendben volt, meg sem álltunk München-ig, ahol olyan szinten leszakadt az ég az autópályán, hogy a szürke eső- és párafüggönytől annyit sem lehetett látni, hogy egyáltalán halad-e előttünk jármű a 4×4 sávos plusz fel- és legajtósávokkal teletűzdelt autobahn-on. Főként a motorosokkal éreztünk együtt, akik instant próbáltak menedéket találni a pálya felett átívelő hidak biztonségában. Mi lekanyarodtunk az első adandó alkalommal egy rastplatz-ra, és inkább megvárjuk, míg elül az anomália. A Ford Tourneo Courier ablaktörlő- és levehőztetőrendszere egyébként hibátlanul működött, mindig (maximum fokozaton) teljes kilátást kaptunk nyilván a körülményektől függően, és zéró párásadást tapasztaltunk az utastér teljes terjedelmében.

Jó a fogyasztás és a range, de a tank lehetne nagyobb

Megérkeztünk végcélunkhoz, 800+ kilométer össztávval. A Ford Tourneo Courier-nak az üzemanyagtankja is kicsi, 45 literes, ezzel együtt egész tűrhető, 600-650 kilométeres range-et hoztunk ki. Még Ausztriában rátankoltunk az addigra körülbelül háromegyedig lévő üzemanyagszintre (telettankkal indultunk Budapestről), így még maradt bő 100 kilométer range érkezésünk után.

Mivel a Ford Tourneo Courier Active egy mini MPV, ezért kíváncsiak voltunk arra is természetesen, milyen a pakolhatósága. Első terveink közt szerepelt, hogy két fullsize felnőtt méretű kerékpárt bepakolunk úgy, hogy az 1/3-2/3 arányban dönthető hátsó üléssor kétharmados, bal oldali részét előrehajtva majd jól beférnek – hát nem sikerült sajnos, alapvetően azért, mert az egyik 27.5″, a másik 28″ kerékátmérővel rendelkezett, így állítva betolni nem sikerült őket a magasság miatt, de a Mountain bika hossza sem volt igazán ínyére a rendelkezésre álló kapacitásnak.

Messzemenően jól pakolható a méreteihez képest

Mivel a biciklizésről nem mondtunk le, mielőtt átautóztunk Bad Wörishofen-be, beszereztünk egy 26″-os, rövidebb vázméretű MTB-t, amely gond nélkül befért állítva, azaz déloldalra fektetve a háromnegyedes hátsó üléstámla előrehajtásával. Emellett még bepakoltunk számtalan kisebb- és nagyobb szatyrot, dobozt, s még az egyharmados szóló ülésen hátul helyet foglaló utasunk is könnyedén tudott utazni úgy, hogy a bringa nem volt útban neki egyáltalán.

Optimális választás lehet a Ford Tourneo Courier Active többek közt mindazon családok, túrázni és kirándulni vágyó párok számára, akik előnyben részesítik a márkaminőséget, a praktikumot, a „céleszköz-jelleget”, illetve a jó ár-érték arányt.

A cikkben szereplő Ford Tourneo Courier Active 3 hengeres, 1 literes turbótöltött benzinmotorra, 7 sebességes duplakuplungos automataváltóval bruttó 11 748 050 forintos listaáron vihető haza (2024.07.14.)

2024 Ford Tourneo Courier Active 1.0 EcoBoost A7 specifikációk

Motor

Motortípus: soros elrendezésű háromhengeres benzinmotor turbóval

Lökettérfogat: 998 cm³

Maximális teljesítmény: 125 LE @ 6000 ford./perc

Maximális forgatónyomaték: 170 Nm @ 1400-4500 ford./perc

Erőátvitel: fronthajtás, hétfokozatú automataváltóval

Méretek, egyéb műszaki adatok

Hossz: 4337 mm

Szélesség: 1800 mm

Magasság: 1817 mm

Tengelytáv: 2692 mm

Tömeg, üresen: 1545 kg

Megengedett össztömeg: 2025 kg

Csomagtartó mérete: 1188 liter, 2162 literre bővíthető a hátsó üléstámlák előrehajtásával

Üzemanyagtartály mérete: 45 liter

Menetteljesítmények

Végsebesség: 171 km/h

Gyorsulás 0-ról 100-ra: 10.9 s (gyári), 11.1 s (saját mérés)

Fogyasztási adatok

Saját, mért eredmény (átlagos használattal)

Városi: 5.9-7.3 l/100 km

Országúti: 4.8-5.5 l/100 km

Vegyes: 5.1-6.5 l/00 km

Gyárilag mért eredmények

Városi: N/A l/100km

Országúti: N/A l/100km

Vegyes: 6.6-7.3 l/100km

CO2 kibocsátás: 150-167 g/km

Bővebb információ a Ford magyarországi képviseletének honlapján, IDE kattintva.

Még több fotó: AutóAddikt Facebook oldal

Fotó: Autóaddikt.hu