Talán az egyik legfontosabb kritérium egy optimalizált utazás kivitelezésénél a költséghatékony irányvonal. Persze fontos mindezek mellé a lehetőségek szerint maximumra jártatott komfortfaktor is. Alapvetően a Ford Tourneo Custom LWB 2.0 EcoBlue TDCi Titanium rendelkezik mindkettővel.
Még javában tombolt a tél, nem fukarkodva a mínuszokban, amikor is tesztre fogtuk a címben szereplő Ford Tourneo Custom LWB 2.0 EcoBlue TDCi Titanium modellt. Méghozzá nem is akármilyen megmérettetésre: egészen Németországig autóztunk segítségével, havas, jeges hágókon jártunk, úgy, hogy az átlaghőmérséklet ténylegesen nem fölözte le a mínusz 7-8 fokokat. Jobb esetben, ugyanis belefutottunk még mínusz 17 fokba is, a tengerszint feletti magasságunk pedig még az 1000 métert sem érte el.
Persze Magyarországon is kellően hideg telünk volt, hála az égnek, mostanra azért már se híre, se hamva a szélsőséges időjárásnak – igaz, most, a cikk sorainak írásánál épp alig van plusz 10 foknál melegebb, szemerkél az eső.
No de térjünk vissza cikkünk tárgyához, a Ford Tourneo Custom LWB 2.0 EcoBlue TDCi Titanium-hoz! Több ízben írtunk már a Ford személyszállítójáról, amely alapvetően a Transit átlényegült mása: 2.2-es dízellel fogtuk eleddig tesztre, hosszú- és rövid tengelytávokkal is az évek során, illetve nem egyszer utaztunk ezekkel a kisbuszokkal Svájcig, Ausztriáig, vagy épp – a változatosság kedvéért – Németországig.
Szabad a pálya
Németországot szeretjük, ennek több, összetett oka van. Az autótesztek kapcsán minden esetben a jelenleg (még) érvényes sebességkorlátozástól mentes autópályaszakaszokon nagyszerűen lehet feszegetni az adott autók határait, viselkedését – erre a legjobb példa a Münchentől nem messze fekvő Dingolfing és térsége, ahol minden egyes ottjártunkkor két-három álcázott (camouflage) BMW-be belefutunk, ahogy épp úgy 250 kilométer/óra környékén készítik a méréseket a benn ülő munkatársak laptopok és egyéb eszközök társaságában – már amennyit lehet ilyenkor látni belőlük.
Tehát a Ford Tourneo Custom LWB 2.0 EcoBlue TDCi Titanium-mal nekiindultunk annak rendje, s módja szerint, öt fővel, megfelelő mennyiségű csomaggal.
Az LWB, azaz a hosszú tengelytávos kialakításnak köszönhetően a raktér is hatalmas volt, az 1447 literes befogadótér elegendőnek is bizonyult a több bőrönd és utazótáska elhelyezéséhez. Úgy, hogy a hátsó üléssort hagyhattuk a helyén, ami nem is volt baj, hiszen az ülőpadok ki- és visszaszerelése nem túl egyszerű mutatvány, alapvetően a súly miatt; kétemberes feladat minimum.
Kényelem a fő erősség, ebben (is) domborít
Menetkomfort szempontjából a Ford Tourneo Custom LWB 2.0 EcoBlue TDCi Titanium kiváló, nyoma ugyan van a teherautós jellegnek – főként az elöl ülők érezhetik a kisebb-nagyobb úthibákra tévedésnél a pattogós viselkedést. Ez többnyire annak tudható be, hogy az első futómű kerékjáratai effektíve a sofőr és utasa alatt kaptak helyet, így minden kátyú vagy egyéb útburkolati hiba direktben közvetít az enteriőr felé. Hátul már sokkal rózsásabb a helyzet, és az is tény, hogy leginkább középen szerencsés utazni. Bár mindez inkább szőrszálhasogatás, a Ford Tourneo Custom LWB 2.0 EcoBlue TDCi Titanium globális kényelme inkább a domináns.
130 kilométer/órás autópályatempónál a zajszint már viszonylag magas, de elfogadható, nem zavaró. Leginkább a légellenállás kedvezőtlenebb értékhányadának köszönhető mindez, azaz annak, hogy gigantikus légfüggönyt tolunk magunk előtt – ez nagyban hozzájárul a fogyasztás alakulásához is, nyilván.
Magyarország és Ausztria régiókban tartottuk tehát a tartandót, aztán Münchent beirányozva a németeknél elkezdtük a végsebesség megközelítését. 188 kilométer/óráig sikerült feltornásznunk a kilométeróra mutatóját, ami remek érték, hiszen a korábbi, 2.2-es tesztünkben 167 kilométer/óra sikeredett. Hangsúlyozandó, hogy jelen esetben mínusz 200 köbcentink, és 131 lóerőnk volt talonban.
Ráadásként a cikkben szereplő Ford Tourneo Custom LWB 2.0 EcoBlue TDCi Titanium tesztautó üres tömege (2201 kilogramm) meghaladta a korábbi, 2.2-es üres tömegét (2185 kilogramm), köszönhetően az LWB kaszniméretnek alapvetően.
Kisebb motor, alacsonyabb fogyasztás
Mindezzel együtt a Ford Tourneo Custom LWB 2.0 EcoBlue TDCi Titanium fogyasztási értékei alul tudták múlni a 2.2-es adatait, ugyanis 90 kilométer/órás folyamatos haladással 5.9 liter/100 kilométeres értéket rögzítettünk, 130 kilométer/órás autópályatempónál pedig 7.6 literre jött ki a 100-as átlag. 170 környékén már drasztikusnak definiálható a pillanatnyi fogyasztás, 15.7 literrel lehet számolni, tehát mondhatni, megduplázódik a hagyományos autópályás haladási értékekhez és átlagoláshoz képest.
Érdekes, és egyben kiemelendő, hogy a Ford Tourneo Custom LWB 2.0 EcoBlue TDCi Titanium magas sebességnél is rendkívül stabil tud maradni. Hirtelenebb fékezéseknél, lendületesebb kanyarbevételeknél is megtartja a sávot, minimális bebillentéssel a magas kaszninak köszönhetően, az utasok és csomagok csúszkálása és bebólintása nélkül.
A Ford Tourneo Custom LWB 2.0 EcoBlue TDCi Titanium orrába egy 1997 köbcentiméteres, 131 lóerős dízel aggregát került. A motor legnagyobb teljesítményét 3500-as percenkénti fordulatszámon adja le, maximális nyomatéka 385 Newtonméter, mely már 1500 RPM-től rendelkezésre áll. A tesztautóban 6 sebességes manuális váltó volt a hajtásláncba építve, megfelelően eltalált sebességfokozat-tartományokkal: a hatodik utazófokozat kiválóan alkalmas magasabb sebesség-intervallumokban is arra, hogy visszaváltások nélkül haladjunk a forgalomban.
Nyomatékban gazdag, a végsebesség is meggyőző(bb)
Természetesen a downsizing elérte a Ford kishaszonjármű családját is, jelen esetben a Ford Tourneo Custom LWB 2.0 EcoBlue TDCi Titanium-nál nem észrevehető számottevő teljesítménybéli különbség a 2.2-es javára. Annyi viszont igen, hogy kisebb hengerűrtartalom ide, vagy oda, végsebesség tekintetében a 2 literes jobban domborított, mint a nagyobb motorral szerelt testvérmodell – ez nagyban a megnövelt turbónyomásnak és a kiegyensúlyozottabb hajtásnak köszönhető.
Tehát a fogyasztási mutatók optimalizálása mellett a menetteljesítmény is javult néhány százalékkal – így mindenképp megéri elgondolkodnunk azon, hogy nagyjából 12 millió forintos vételárért megéri-e a Titanium felszereltségű Tourneo-t választani. Véleményünk szerint mindenképp, főként, ha családi kiruccanásokat, vagy nagyüzemű személyszállítási projektekben gondolkodunk. Ami pedig örök igazság, és szerkesztőségünk egyöntetű véleménye: ha igazán jól kihasználható terekkel rendelkező, optimálisan pakolható, kellemesen manőverezhető és vezethető egyterű megvásárlásán törjük a fejünket, ne féljünk kisbuszt választani – az egyik legjobb alternatíva a Ford Tourneo Custom LWB 2.0 EcoBlue TDCi Titanium lehet.
2016 Ford Tourneo Custom LWB 2.0 EcoBlue TDCi Titanium specifikációk
Motor
Motortípus: soros elrendezésű 4 hengeres turbótöltött dízelmotor
Lökettérfogat: 1997 cm³
Maximális teljesítmény: 131 LE @ 3500 ford./perc
Maximális forgatónyomaték: 385 Nm @ 1500-2000 ford./perc
Erőátvitel: elsőkerékhajtás, 6 fokozatú manuális kéziváltóval
Méretek, egyéb műszaki adatok
Hossz: 5339 mm
Szélesség: 2080 mm
Magasság: 2022 mm
Tengelytáv: 3300 mm
Első gumik mérete: 215/65 R16 C
Hátsó gumik mérete: 215/65 R16 C
Tömeg, üresen: 2201 kg
Megengedett össztömeg: 3100 kg
Csomagtartó mérete: 1447 liter, bővíthető 6830 literig
Üzemanyagtartály mérete: 80 liter
Menetteljesítmények
Végsebesség: 164 km/h (gyári), 168 km/h mért (Németország, autópálya, korlátozásmentes szakaszok)
Gyorsulás 0-ról 100-ra: 10.4 s (gyári), 11.1 s (saját mérés)
Fogyasztási adatok
Saját, mért eredmény (átlagos használattal)
Városi: 7.6 l/100 km
Országúti: 5.9 l/100 km
Vegyes: 7.0 l/100km
Gyárilag mért eredmények
Városi: 7.2 l/100km
Országúti: 5.8 l/100km
Vegyes: 6.2 l/100km
CO2 kibocsátás: 170 g/km
Bővebb információ a Ford hazai importőrének honlapján, IDE kattintva.
Még több fotó: AutóAddikt Facebook oldal
A cikkhez tartozó fényképeket Canon technikával készítettük. Együttműködő partnereink: ASUS, Acer Hungary, Sony, EPSON, QNAP, AOC, Philips, MyActionCam, Canon, Camera Kft. Utómunka hardver: ASUS, Acer, Gigabyte