Rendhagyó jelleggel autótesztünk középpontjában az a teszthét alatt megtett bő 3000 kilométer áll majd, amely elegendő volt bőségesen ahhoz, hogy a nagyszerű és remek Ford Tourneo Custom-jét górcső alá vehessük. Nem titkolt szándékkal azt vizsgálva: vajon ténylegesen beváltja-e a hozzá fűzött bizodalmat, főként, ha család- és túrabarát megoldást keresünk.
Rögtön az elején kijelenthetjük, lelőve a slusszpoént: igen. Messzemenően. Bár nyilván akadnak hátulütők, de alapvetően olyan megoldás nem létezik, amely minden igényünket, beleértve a velünk utazókét is – lefedné.
Tesztünkhöz a Ford Tourneo Custom rövidebb tengelytávval bíró verzióját választottuk ki, tehát az SWB rangsorolással bírót. Korábban, még amikor a Napimagazin.hu-n futottak autós tesztjeink, kiveséztük már az LWB hosszú tengelytávos variánsát, úgyhogy a bőséges külső és belső részletekkel most nem szaporítjuk a szót. Ugyanis a két autó teljesen megegyezett felszereltség (Titanium) tekintetében, mindössze méretbeli különbségek adódtak a hosszt értve: míg az LWB 5339 milliméter hosszú, az SWB „csak” 4972 milliméteres.
Kiváló tulajdonságokkal rendelkezik személyszállítás téren
Mindezek tekintetében is kijelenthető, hogy pazar a helykínálat, az első ülések közti tér például a könyöktámaszok felhajtása után itt is lehetővé teszi, hogy álló helyzetben akár a középső üléssor felé tendáljunk valamilyen okból kifolyólag. Ebből tehát máris látszik az, hogy a második, három személyt kényelmesen, egymástól elkülönítetten utaztatni tudó ülőalkalmatossághoz hatalmas lábtér tartozik, még akkor is megkapjuk, az első sofőr- és utasülést masszívan hátratoljuk, ütközésig. Igaz, kihasználatlan lenne.
Nagytesztünk úticéljának Svájcot jelöltük meg, konkrétan Zürich-et. Persze addig is el kell(ett) jutni valahogyan, így az osztrák és német szakaszok egyértelműen bejátszottak már a tervezés során; mégsem volt kifejezetten kedvünk megállni és kiegészítő kirándulásokat tenni. Ez ugyanakkor nem jelentette azt gyakorlatban, hogy ne álltunk volna meg az első nagyjából 2 óra megtétele után Bécsben, mivel a navigációnk hirtelen a belvárosba irányított az autópályás elkerülő körgyűrű helyett – össze is kötöttük a kellemest a hasznossal, bő háromnegyed órát nézelődtük helyben.
Tényleges végsebesség: 167 kilométer/óra
Mire felocsúdtunk, már ismét az osztrák határnál jártunk – furamód így találta a leginkább gyorsnak, környezetbarátnak és mellé rövidnek is az ASUS ZenFone 2 készüléken futtatott navigációs szoftver. Itt jegyezzük meg, hogy a korábbi 35 EUR ellenértékű svájci éves autópályamatrica díja 40 EUR összegre emelkedett, melyet a sváci frank-euró árfolyamának párhuzamos nagyjából együtt mozgása indokolt – úgyhogy aki most készülne Svájcba, ezzel számoljon, annak ellenére, hogy az összes e téren megosztott infóval rendelkező portál még a 35 eurós verziónál tart.
Autópályázáshoz egyébként ideális a Ford Tourneo Custom. vél Annak ellenére, hogy szinte az első tengely felett ül a sofőr és utasa, kellemes komfortot kapunk, nyoma sincs a haszonjárműs jellegnek, pattogós úthiba-simításoknak. Sokkal inkább a lágy, kicsit bólogatós érzetet elősegítő ringást produkálja az autó, a 2185 kilogrammos önsúly szinte nem is észrevehető (de ez inkább majd a teljesítmény és a menettulajdonságok résznél lesz releváns).
Hegymenet
Fentieknek megfelelően vágtunk neki a Walensee-től délre fekvő Flumserberg lankáinak. Bár a „lanka” kifejezés nem helyénvaló, ugyanis 2000 méter felett található a legmagasabb pont itt – neki is indultunk a Ford Tourneo Custom-mel, bátran, elszántan.
Ilyenkor az ember óhatatlanul a magasságra figyel – nem árt tehát, ha van nálunk valamilyen műszer, ami segít a tájékozódásban. Magunkkal hoztuk tehát a Casio Pro Trek PRW-6000-1ER típusú karóráját (teszt a Napimagazin.hu-n), így percre kész friss információkkal lettünk ellátva folyamatos jelleggel a külső-belső hőfokot, az időjárást, az útirányt, valamint a magasság értékét illetően.
Ereje teljében a nyomaték
A Ford Toureno Custom 2.2 literes, soros négyhengeres dízel erőforrása 155 lóerő leadására képes 3600-as percenkénti fordulatszámon, maximális forgatónyomatékként pedig 350 Newtonmétert jelöl meg a gyártó.
Egyenesbe érve – a Maschengamm-hoz vezető drótkötélpálya alatti szakaszon ismét magára talált az amúgy is ereje teljében lévő hajtáslánc, rövidebb kifutású váltások következtek, érezhetően nagyot szippantott a Ford Tourneo Custom a hegyi levegőből. Abból a levegőből, amely 1400 méteren úgy 18 fokos volt, jelentős eltéréssel a lent tapasztalhatóhoz – ami a Casio Pro Trek PRW-6000-1ER szerint egyszer sem kúszott 500 méteres tengerszint feletti magasság alá.
Megfelelően tágas. Még így, a rövidebb tengelytávval is
Jól vizsgázott tehát a Ford Tourneo Custom a családi túrázás során, ténylegesen szélsőséges körülmények közt is nagyszerűen teljesített. Hosszabb utazáshoz, akár 8 személlyel is helyt áll, bő csomagtérrel, kedvező fogyasztással, kiváló kényelemmel, kevés kompromisszummal. Ajánlott hosszabb és rövidebb távokra egyaránt, univerzális használatra – kíváncsian várjuk az újragondolt utódot, mely a remények szerint hamarosan felfedi magát és érkezik a kereskedésekbe.
2015 Ford Tourneo Custom SWB 2.2 TDCi specifikációk
Motor
Motortípus: soros elrendezésű 4 hengeres turbótöltött dízelmotor
Lökettérfogat: 2179 cm³
Maximális teljesítmény: 155 LE @ 3600 ford./perc
Maximális forgatónyomaték: 385 Nm @ 1600 ford./perc
Erőátvitel: elsőkerékhajtás, 6 fokozatú manuális kéziváltóval
Méretek, egyéb műszaki adatok
Hossz: 4972 mm
Szélesség: 1986 mm
Magasság: 1927 mm
Tengelytáv: 2933 mm
Első gumik mérete: 215/65 R16 C
Hátsó gumik mérete: 215/65 R16 C
Tömeg, üresen: 2185 kg
Megengedett össztömeg: 3000 kg
Csomagtartó mérete: 510 liter
Üzemanyagtartály mérete: 80 liter
Menetteljesítmények
Végsebesség: 157 km/h (gyári), 167 km/h mért
Gyorsulás 0-ról 100-ra: 10.2 s (gyári), 10.6 s (saját mérés)
Fogyasztási adatok
Saját, mért eredmény (átlagos használattal)
Városi: 8.8 l/100 km
Országúti: 6.4 l/100 km
Vegyes: 7.5 l/100km
Gyárilag mért eredmények
Városi: 7.3 l/100km
Országúti: 6.1 l/100km
Vegyes: 6.5 l/100km
CO2 kibocsátás: 172 g/km
Bővebb információ a Ford hazai importőrének honlapján, IDE kattintva.
Még több fotó: AutóAddikt Facebook oldal
A cikkhez tartozó fényképeket Canon 1D Mark IV fényképezővel készítettük. Az online- és egyéb kommunikációnkhoz ASUS ZenFone 2 okostelefont használunk. Együttműködő partnereink: Acer Hungary, ASUS, Gigabyte, Sony, Epson, Kaspersky Lab, Canon, Camera Kft., NikeUtómunka hardver: Acer, ASUS, Gigabyte