Site icon AutóAddikt

[TESZT] Ford Tourneo Custom SWB 2.2 TDCi Titanium – közel háromezer kilométer távlatában

Rendhagyó jelleggel autótesztünk középpontjában az a teszthét alatt megtett bő 3000 kilométer áll majd, amely elegendő volt bőségesen ahhoz, hogy a nagyszerű és remek Ford Tourneo Custom-jét górcső alá vehessük. Nem titkolt szándékkal azt vizsgálva: vajon ténylegesen beváltja-e a hozzá fűzött bizodalmat, főként, ha család- és túrabarát megoldást keresünk.

Rögtön az elején kijelenthetjük, lelőve a slusszpoént: igen. Messzemenően. Bár nyilván akadnak hátulütők, de alapvetően olyan megoldás nem létezik, amely minden igényünket, beleértve a velünk utazókét is – lefedné.

Tesztünkhöz a Ford Tourneo Custom rövidebb tengelytávval bíró verzióját választottuk ki, tehát az SWB rangsorolással bírót. Korábban, még amikor a Napimagazin.hu-n futottak autós tesztjeink, kiveséztük már az LWB hosszú tengelytávos variánsát, úgyhogy a bőséges külső és belső részletekkel most nem szaporítjuk a szót. Ugyanis a két autó teljesen megegyezett felszereltség (Titanium) tekintetében, mindössze méretbeli különbségek adódtak a hosszt értve: míg az LWB 5339 milliméter hosszú, az SWB „csak” 4972 milliméteres.

Kiváló tulajdonságokkal rendelkezik személyszállítás téren

Mindezek tekintetében is kijelenthető, hogy pazar a helykínálat, az első ülések közti tér például a könyöktámaszok felhajtása után itt is lehetővé teszi, hogy álló helyzetben akár a középső üléssor felé tendáljunk valamilyen okból kifolyólag. Ebből tehát máris látszik az, hogy a második, három személyt kényelmesen, egymástól elkülönítetten utaztatni tudó ülőalkalmatossághoz hatalmas lábtér tartozik, még akkor is megkapjuk, az első sofőr- és utasülést masszívan hátratoljuk, ütközésig. Igaz, kihasználatlan lenne.

Nagytesztünk úticéljának Svájcot jelöltük meg, konkrétan Zürich-et. Persze addig is el kell(ett) jutni valahogyan, így az osztrák és német szakaszok egyértelműen bejátszottak már a tervezés során; mégsem volt kifejezetten kedvünk megállni és kiegészítő kirándulásokat tenni. Ez ugyanakkor nem jelentette azt gyakorlatban, hogy ne álltunk volna meg az első nagyjából 2 óra megtétele után Bécsben, mivel a navigációnk hirtelen a belvárosba irányított az autópályás elkerülő körgyűrű helyett – össze is kötöttük a kellemest a hasznossal, bő háromnegyed órát nézelődtük helyben.

Miután visszakanyarodtunk a pályára, a korábban tartott fix 120 kilométer/órás tempót megfejeltük plusz 10 kilométer/órával, így a klasszikusnak vélt 130-as tempót tartva autóztuk le a közel 300 kilométeres osztrák szakaszt, 7.5 literes átlagfogyasztással 100 kilométerre átlagolva. Véleményünk szerint ez egy rendkívül optimális érték, még ha azt is vesszük, hogy mindössze 2 személlyel, néhány pár kilogrammot nyomó csomaggal bonyolítottuk a kifelé utat. Hazafelé már csatlakozott plusz 1 fő, jóval súlyosabb pakkokkal, mint amelyekkel mi operáltunk – így sem történt számottevő változás, 2 tized literrel kúszott feljebb az átlag. Gyors fejszámolásunk eredményeképp kiötlöttük, hogy 6 fővel, csomagokkal sem lenne magasabb 8.5-9 liternél az átlagérték, ami szintén kecsegtető lehet egy több személy szállítására megvásárolt jármű esetében.

Tényleges végsebesség: 167 kilométer/óra

Ausztriából Németországba csöppenve ismét megmozdult a kisördög bennünk, konkrétan a cikk írójában: feszegessük egy kicsit a Ford Tourneo Custom tesztmodell végsebességének határait! A gyárilag megadott 157 kilométer/órát kereken 10 kilométer/órával sikerült felülmúlnunk egyenes, szélcsendes útszakaszon, itt éreztük, hogy kifogyott a szufla, vége, nincs tovább. Az átlagfogyasztás is ijesztő 10.7 literes csúcsokig szökött, úgyhogy körülbelül 20 kilométer megtétele után visszahangolódtunk a nyugalmasabb 130 kilométer/órára.

Mire felocsúdtunk, már ismét az osztrák határnál jártunk – furamód így találta a leginkább gyorsnak, környezetbarátnak és mellé rövidnek is az ASUS ZenFone 2 készüléken futtatott navigációs szoftver. Itt jegyezzük meg, hogy a korábbi 35 EUR ellenértékű svájci éves autópályamatrica díja 40 EUR összegre emelkedett, melyet a sváci frank-euró árfolyamának párhuzamos nagyjából együtt mozgása indokolt – úgyhogy aki most készülne Svájcba, ezzel számoljon, annak ellenére, hogy az összes e téren megosztott infóval rendelkező portál még a 35 eurós verziónál tart.

Autópályázáshoz egyébként ideális a Ford Tourneo Custom. vél Annak ellenére, hogy szinte az első tengely felett ül a sofőr és utasa, kellemes komfortot kapunk, nyoma sincs a haszonjárműs jellegnek, pattogós úthiba-simításoknak. Sokkal inkább a lágy, kicsit bólogatós érzetet elősegítő ringást produkálja az autó, a 2185 kilogrammos önsúly szinte nem is észrevehető (de ez inkább majd a teljesítmény és a menettulajdonságok résznél lesz releváns).

Hegymenet

Egyértelmű, hogy a leginkább illusztris környezetet nem Zürich és környéke, hanem a Walensee, s a tavat körülölelő hegyek biztosították a Ford Tourneo Custom nagyteszt lefolytatása során. Ki is jelenthető, hogy a legideálisabb háttér egy autóteszthez, ugyanis a keskeny-szűk, kanyargós mellékutaktól kezdve az autópályákon, alagutakon keresztül az irdatlan magasságokba vezető szerpentinekig mindent megtalálhatunk itt.

Fentieknek megfelelően vágtunk neki a Walensee-től délre fekvő Flumserberg lankáinak. Bár a „lanka” kifejezés nem helyénvaló, ugyanis 2000 méter felett található a legmagasabb pont itt – neki is indultunk a Ford Tourneo Custom-mel, bátran, elszántan.

Ilyenkor az ember óhatatlanul a magasságra figyel – nem árt tehát, ha van nálunk valamilyen műszer, ami segít a tájékozódásban. Magunkkal hoztuk tehát a Casio Pro Trek PRW-6000-1ER típusú karóráját (teszt a Napimagazin.hu-n), így percre kész friss információkkal lettünk ellátva folyamatos jelleggel a külső-belső hőfokot, az időjárást, az útirányt, valamint a magasság értékét illetően.

Ereje teljében a nyomaték

A Ford Toureno Custom 2.2 literes, soros négyhengeres dízel erőforrása 155 lóerő leadására képes 3600-as percenkénti fordulatszámon, maximális forgatónyomatékként pedig 350 Newtonmétert jelöl meg a gyártó.

Míg a tényleges végsebességet rögzítettük a német autópályán, a nyomatékgörbét is szinten tudtuk tartani végig a Flumserberg-re felkapaszkodás során, hiszen az 1600-as fordulatszámtartományban, vagy afelett teljesített az aggregát. Sűrű visszaváltásokkal, néha az egyest is megjátszottuk kettesből, netán hármasból vissza, köszönhetően az abszurd útviszonyoknak, melyeket olyan játszi könnyedséggel vették a négytengelyes teherautókat vezető helyi sofőrök, hogy az embernek leesett az álla. Így is számtalan esetben kellett manővereznünk szédítő magasságok felett, megfordulnunk alig 6 méter széles útszakaszokon. Nagy segítséget nyújtott az opcionálisan rendelhető, ám a tesztautóban szereplő belső tükörbe integrált tolatókamera tiszta és pontos képe – bár a radarok érzékelői sok esetben túlgondolták az elővigyázatosságot. A kitűnő ülés- és kormánypozíció pedig még magasabb szintre emelte a könnyed vezethetőséget – még extrémebbnek mondható körülmények között is.

Egyenesbe érve – a Maschengamm-hoz vezető drótkötélpálya alatti szakaszon ismét magára talált az amúgy is ereje teljében lévő hajtáslánc, rövidebb kifutású váltások következtek, érezhetően nagyot szippantott a Ford Tourneo Custom a hegyi levegőből. Abból a levegőből, amely 1400 méteren úgy 18 fokos volt, jelentős eltéréssel a lent tapasztalhatóhoz – ami a Casio Pro Trek PRW-6000-1ER szerint egyszer sem kúszott 500 méteres tengerszint feletti magasság alá.

Itt jött el a pillanat, hogy ki kellett szállnunk kis időre a Ford Tourneo Courier-ből, tovább nem lehetett menni (vagy csak engedéllyel) felfelé. Ugyanakkor eltökélt szándékunk volt, hogy a Maschengamm 2020 méteres csúcsát meglátogassuk, beruháztunk hát egy zárt drótkötélvasút-fülkére, és beirányoztuk a magaslatot. Zord, téli időjárás, köd, felhő, szitáló havaseső és egyéb nyalánkságok fogadták fenn csapatunkat, úgy, hogy minden további nélkül nyári gúnyában érkeztünk a helyszínre gyanútlanul, előre nem gondolkodva. De hát mi is lett volna ez, ha nem kihívás?

Megfelelően tágas. Még így, a rövidebb tengelytávval is

Ahogy írtuk, a későbbiekben kibővült kétszemélyes csapatunk plusz egy emberrel és csomagokkal. E téren is derék módon vizsgázott a Ford Tourneo Custom, ugyanis a hatalmas csomagtér elnyelt szinte mindent. Csalóka pedig, de ha belevesszük az átlag feletti belmagasságot, egyéb szélességet és hosszt, máris megvan – pluszban még optimális bővítési lehetőségek adódnak az ülések állításával, esetleges kiiktatásukkal, bár utóbbi eléggé idő- és erőigényes feladat: a hátsó második üléssor 2 tagból, míg a harmadik egy tagból áll; rendkívül súlyosak ezek, két embert igénylő feladat a hatékony átalakításhoz.

Hazafelé Magyarországra már nehezebben teltek a kilométerek, érthető módon – akkor már bőven 2000 kilométernyi megtett úttal a hátunk mögött. Egy nap alatt azért így is megvolt a közel 1000 a hazai végállomásig, de egy centiméterét sem bántuk a megtett távnak. S mindehhez tökéletes társként tekintettünk a Ford Tourneo Custom-ra, egy olyan megoldásra, amely nem túlzó méreteit tekintve, kezelhetősége nem sokkal tér el egy nagyobb kasznival rendelkező személyautótól, s az üzemeltetése sem égbekiáltóan magas: 80 literes üzemanyagtank-kapacitással, 120-130 kilométer/óra átlagsebességgel. több ízben városi kitérőkkel, majd’ 1100 kilométernyi távot tudtunk megtenni egyetlen tankolással. Úgy, hogy nem vizslatta tekintetünk folyamatosan az üzemanyagszint visszajelzőjét.

Jól vizsgázott tehát a Ford Tourneo Custom a családi túrázás során, ténylegesen szélsőséges körülmények közt is nagyszerűen teljesített. Hosszabb utazáshoz, akár 8 személlyel is helyt áll, bő csomagtérrel, kedvező fogyasztással, kiváló kényelemmel, kevés kompromisszummal. Ajánlott hosszabb és rövidebb távokra egyaránt, univerzális használatra – kíváncsian várjuk az újragondolt utódot, mely a remények szerint hamarosan felfedi magát és érkezik a kereskedésekbe.

2015 Ford Tourneo Custom SWB 2.2 TDCi specifikációk

Motor

Motortípus: soros elrendezésű 4 hengeres turbótöltött dízelmotor

Lökettérfogat: 2179 cm³

Maximális teljesítmény: 155 LE @ 3600 ford./perc

Maximális forgatónyomaték: 385 Nm @ 1600 ford./perc

Erőátvitel: elsőkerékhajtás, 6 fokozatú manuális kéziváltóval

Méretek, egyéb műszaki adatok

Hossz: 4972 mm

Szélesség: 1986 mm

Magasság: 1927 mm

Tengelytáv: 2933 mm

Első gumik mérete: 215/65 R16 C

Hátsó gumik mérete: 215/65 R16 C

Tömeg, üresen: 2185 kg

Megengedett össztömeg: 3000 kg

Csomagtartó mérete: 510 liter

Üzemanyagtartály mérete: 80 liter

Menetteljesítmények

Végsebesség: 157 km/h (gyári), 167 km/h mért

Gyorsulás 0-ról 100-ra: 10.2 s (gyári), 10.6 s (saját mérés)

Fogyasztási adatok

Saját, mért eredmény (átlagos használattal)

Városi: 8.8 l/100 km

Országúti: 6.4 l/100 km

Vegyes: 7.5 l/100km

Gyárilag mért eredmények

Városi: 7.3 l/100km

Országúti: 6.1 l/100km

Vegyes: 6.5 l/100km

CO2 kibocsátás: 172 g/km

Bővebb információ a Ford hazai importőrének honlapján, IDE kattintva.

Még több fotó: AutóAddikt Facebook oldal

A cikkhez tartozó fényképeket Canon 1D Mark IV fényképezővel készítettük.
Az online- és egyéb kommunikációnkhoz ASUS ZenFone 2 okostelefont használunk.
Együttműködő partnereink: Acer Hungary, ASUSGigabyte, SonyEpson, Kaspersky Lab, Canon, Camera Kft., NikeUtómunka hardver: Acer, ASUS, Gigabyte
Exit mobile version