Ha Transit, akkor rögvest olyan kifejezések jutnak eszünkbe, mint a cipekedés, áruszállítás, teherbírás, rakfelület, menetlevél és egyebek. Ráadásul tíz emberből kilenc egész biztos, hogy a hagyományos értelemben vett és megszokott küllemre asszociál, tehát a tekintélyt sugalló, emelt belmagasságú, hosszított tengelytávú, akár duplakerekes haszonjármű-séma dereng.
Pedig számtalan verziót tudhat magáénak a Ford kishaszonjármű-portfóliója; van a tesztben szereplő Transit Connect, a „puttonyos” verzió, kisebb mennyiségű áruk szállításhoz, van a Transit Custom, közepes mennyiség mozgatásához, illetve van a hamarosan a napimagazin.hu-n is bemutatásra kerülő Transit, a nagybetűs, a klasszikus értelemben vett nagy, 10 köbméter feletti befogadóképességű is. A kisbusz-kategória megint más tészta, ebben az esetben nem Transit-ról, hanem Tourneo-ról beszélünk, Tourneo Connect, Grand Tourneo Connect, Tourneo Custom verziókban. De mielőtt teljesen összekavarnánk mindenkit – bár könnyen kategorizálhatóak és rendszerezhetőek az elnevezések és a modellek – kezdjünk is bele a megújult, tavaly debütált Ford Transit Connect taglalásába. Csúcsfelszereltséggel, rövid tengelytávval, 3.7 köbméteres raktérrel és 1.6 literes, 115 lóerős Duratorq TDCi dízelmotorral érkezett szerkesztőségünkhöz az autó.
Tavaly a nemzetközi menetpróbán már volt alkalmunk kipróbálni a Tourneo Connect palettát, a Transit Connect utasszállításra kihegyezett testvérét, 1 literes benzinessel, illetve szintén 1.6 literes gázolajossal vezettük, igaz, utóbbit a 95 lóerőssel. Már akkor is mély benyomást tett ránk az autó, a bajor vidék lankás, dimbes-dombos útjai pedig ideális környezetet biztosítottak a villámtesztekhez – így fokozott kíváncsisággal fogtunk a teszt lefolytatásához.
Passzol az aktuális kék ovál-trendhez
A formavilág nagyban hordozza a jelenlegi Ford stílusvonalat, igaz, a legújabb, hatalmas hűtőmaszkos megközelítések egyelőre itt váratnak magukra – viszont hamarosan érkezik majd a Courier, ott már ez a trend lesz felfedezhető.
Akár a nagyobbak: mínusz 10 centiméter
Nyilvánvalóan a magasság a terhelés függvényében változik, de az tény, hogy az átlagos 2.1 méteres magasságkorlátozásoknak tökéletesen eleget tesz a kocsiszekrény méretezése. A kaszni kialakításának praktikussága máris szembetűnik oldalról, hiszen látható a kétoldali dupla tolóajtó, melynek révén a pakolhatóság optimalizálható, akár szűkebb helyeken, ahol a rátolatások végett a hátsó ajtók már nem, vagy csak korlátozottan nyithatók.
Az első ajtók üvegezése – csakúgy, mint a szélvédő esetében – hatalmas, redukált holtterekkel, legalábbis ami az A oszlopot, illetve az oldalüvegek felosztását illeti. Kitolatásnál már annyira nem rózsás a helyzet, ugyanis a tolóajtók üveg nélküli felületei végett a B oszloptól hátrafelé gyakorlatilag megszűnik a kilátás, kizárólagosan az osztott oldaltükrökre, illetve esetleg az utastéri tükörre hagyatkozhatunk. Utóbbi is korlátozottan áll rendelkezésre, ugyanis a háromszemélyes üléssor középső fejtámlája pont belelóg a látómezőbe, továbbá a hátsó ajtók üvegezéséhez társított rács is befolyásol. A vezethetőség mindezek ellenére tökéletes, az üléspozíciók magasak, az autó remekül manőverezhető.
A far jellegzetességét a helyzetjelzők burkolatai határozzák meg, ezek tulajdonképpen az egész záró C oszlop hosszában terpeszkednek, stílusosan, a rajzolat a tetőív felé haladva vékonyodik. Hatékony módon a hátsó kétszárnyú ajtópáros alatt kialakított lökhárítóelem megerősített felépítésű, matt, így a ki- és bepakolásnál elkerülhető a karosszéria sérülése, erőteljesebb karcolása. Az ajtók szélesre tárhatók (1248 milliméter), a beépített támasztók még erőteljes szélben, vagy akár merőleges emelkedőkön is gyönyörűen tartanak, csukásnál sem gátolnak, az ajtók üvegezésének beltéri részét pedig a már feljebb említett rácsozás védi a szállítmány esetleges csúszkálásából adódó sérülésektől.
Lényege a lételeme. Azaz a rakodótér
Kategóriáján belül hatalmas rakfelülettel rendelkezik az új Ford Transit Connect SWB, egészen pontosan 2.6 köbméterrel. A befogadóképesség növelhető a raktérelválasztó-rakodónyílás igénybevételével 3.87 köbméterig, így akár 3 méteres tárgyak is könnyedén szállíthatóvá válnak az első üléssor vezető melletti kettős részének lehajtásával. A rakodótér csúszásmentes műanyaggal borított kialakítást kapott, szennyeződésre hajlamos, de könnyen tisztítható, s szinte a végletekig kihasználható.
No és persze pakolható! Tesztünk során számos ruhás zsákkal, már kevésbé használt háztartási géppel, kisbútorral tömtük meg a Transit Connect-et, hozzávetőlegesen 300 kilogrammnyi terheléssel (a maximális terhelhetőség a tesztmodell esetében 716 kilogramm volt). Mivel a hátsó felfüggesztés nem lap, hanem tekercsrugós, torziós hátsó tengelyes megvalósítást kapott, ezért itt máris megdőlt az ős-teória, miszerint minél jobban terheljük a tehergépjárművet, annál lágyabb lesz a rugózás.
Mindezek ellenére a menetkomfort stabilabbnak tűnt már 300 kilogrammnyi terheléssel is, mint üresen, a futómű érezhetően puhábbá vált, az amúgy is szegmensen belül kiváló komfortérzet tovább növekedett. A padlózatba integrált rögzítési pontok is nagyszerűen kihasználhatóak voltak, a szállított áru rögzítésére sokrétűen tudtuk alkalmazni gyakorlatban. Már az eddig leírtak alapján is érzékelhető, mennyire kihasználható a Transit Connect SWB, az 1226 milliméter kerékdobok közötti távolság, illetve az 1538 milliméteres raktérszélesség hab a tortán. Az utasfülkét elválasztó fal burkolata ellenálló kiépítésével, térnövelő kialakításával szintén kellemes megoldás, horzsolásra, sérülésre ugyan hajlamos, de viszonylag strapabírónak tűnt a használat során, pedig a szállítmányunk tartalmazott néhány élesebb oldalfelületű, keményebb anyagból készült tárgyat (például hordozható elektromos radiátor), melyek a rögzítés ellenére is néha elcsúsztak a helyükről.
Kifejezetten hasznosnak találtuk a kétoldali tolóajtó megoldást, hiszen segítségükkel akár párhuzamosan is működhet a ki- és behelyezése a pakolandó tárgyaknak, eszközöknek, ráadásul szűkebb helyen parkolva is több alternatívánk adódik a gyors és balesetmentes ténykedés levezénylésére. Az ajtók nyílás szélessége válaszfallal 433 milliméter, a szélesség pedig 1248 milliméter. Padlótól tetőig a rakodótér belmagassága 1269 milliméter, így testesebb tárgyakat is bátran szállíthatunk (például közepes magasságú hűtőszekrény, állítva, rögzítve).
Utazni is jó benne: a kényelmi faktor vetekszik egy személyautóéval
Személyautós komfortot kapunk az utastérben: a kormánykerék a Focus-ból örökölt, szokványos kialakítású, perfekt fogású, kellemes tapintású bevonatot kapott, az alapfunkciók a küllőkre helyezett gombokkal aktiválhatóak és érhetők el, továbbá a központi infotainment opciói is remekül irányíthatóak innen.
Három személyre szabott az enteriőr, ez gyakorlatban két főt jelent – a középső ülés amolyan vészmegoldásként aposztrofálható. A hatsebességes váltókar házának kiképzése ugyanis viszonylag mélyen benyúlik a középső tartományba, így a lábtér hozzávetőlegesen 80 százalékát el is veszi, tehát féloldalasan ülve lehet megoldani az utazást, vagy méginkább úgy sem. Két fő részére tehát ideális a férőhely, a harmadik ülőpadra pedig táskát, notebook-ot, egyéb hasonló méretű tárgyat pakolhatunk. Az ülések kényelmesek, az ülőlapok megfelelő hosszúságúak, a hátlapok jó kereszttartást biztosítanak az utazóknak, a székek hosszirányban viszont korlátozottan állíthatóak csak a válaszfal miatt. Akár le is hajthatjuk a középső háttámlát, így kisasztalként is funkcionálhat a kialakítás.
Igazán gazdaságos, rakománnyal sem vall szégyent e téren
Korábban 1.8-as dízellel teszteltük a Transit Connect-et, mára ez a blokk kikerült a válaszékból, és felváltották a gazdaságosabb és jobb teljesítményű 1.6 literes Duratorq rendszerű TDCi-k. A tesztautóba 115 lóerős SOHC 8 szelepes erőforrást építettek, mely maximálisan 270 Newtonméter forgatónyomatékot biztosít. Bár alacsonyabb fordulatszámtartományban a motor hajlamos a megtorpanásokra és fulladozásra, alapvetően 1800-as percenkénti fordulat felett megjönnek az erőtartalékok, a turbótöltés dolgozni kezd, és lassacskán a nyomatékcsúcs is elérhetővé válik.
Terheléssel értelemszerűen csökken pár százalékkal a dinamika, viszont alig 2 mázsás teherrel nem volt tapasztalható számottevő változás a karakterisztikában. A hajtásláncba integrált hatfokozatú manuális váltómű áttételezése teherautós, tehát viszonylag rövidek a fokozatok, eltekintve a hatodiktól – ildomos minél hamarabb kapcsolni tehát a sebességeket, de figyeljünk arra, hogy az idő előtti elkapcsolás gondolkodásra készteti az öngyulladós aggregátot. Fogyasztás tekintetében sem találtunk semmi kivetnivalót, városban, kettő személlyel, terheletlenül 5.6 liter/100 kilométeres átlagot rögzített a fedélzeti számítógép, míg 90 kilométer/órás, országúti folyamatos haladással 4.1 liter jött ki 100 kilométerre, s redukáltuk a kombinált átlagfogyasztást 5.3-ról 4.9-re.
Árazás és garanciák
Minden Ford modellre, így az új Transit Connect-re is vonatkozik a 2 év kilométerkorlátozás nélküli teljeskörű garancia, mely bővíthető különféle plusz konstrukciókkal is (+3 év, vagy maximum 150 ezer kilométer Ford Extra Garancia). A legalacsonyabb árfekvésű Ford Transit Connect 3 599 000 forintot kóstál, L1 karosszériakialakítással, 1.6 literes, 75 lóerős TDCi motorral, 5 sebességes manuális kéziváltóval, Economy csomagban. A tesztben szereplő Trend felszereltségű, SWB karosszériás, tehát rövidebb tengelytávolságú változat, 1.6 literes, 115 lóerős TDCi erőforrással, 6 fokozatú manuális váltóval szerelve 6 108 000 forintos bruttó listaáron szerezhető be. Vásárlásnál érdemes elgondolkodni azon, hogy hasonló felszereltséggel és opciókkal az L2-es hosszított tengelytávú (+400 milliméter) modell alig 200 ezer forinttal drágább csak – 6 299 000 forint ebben az esetben a bruttó listaár.
2014 Ford Transit Connect SWB 1.6 TDCi specifikációk
Motor
Motortípus: négyhengeres dízelmotor, turbóval
Lökettérfogat: 1461 cm³
Maximális teljesítmény: 115 LE @ 3600 ford./perc
Maximális forgatónyomaték: 270 Nm @ 1750-2500 ford./perc
Erőátvitel: elsőkerékhajtás, 6 fokozatú manuális kéziváltó
Méretek, egyéb műszaki adatok
Hossz: 4418 mm
Szélesség: 1835 mm
Magasság: 1861 mm
Tengelytáv: 2662 mm
Első gumik mérete: 205/60 R16
Hátsó gumik mérete: 205/60 R16
Tömeg, üresen: 1389 kg
Megengedett össztömeg: 2015 kg
Csomagtartó mérete: 2600 liter, bővíthető 3870 literig
Üzemanyagtartály mérete: 60 liter
Menetteljesítmények
Végsebesség: 165 km/h
Gyorsulás 0-ról 100-ra:13.8 s (gyári), 14.6 s (saját mérés)
Fogyasztási adatok
Saját, mért eredmény (átlagos használattal)
Városi: 5.6 l/100 km
Országúti: 4.1 l/100 km
Vegyes: 4.9 l/100km
Gyárilag mért eredmények
Városi: 5.5 l/100km
Országúti: 4.3 l/100km
Vegyes: 4.7 l/100km
CO2 kibocsátás: 124 g/km
Bővebb információ a Ford hazai honlapján, IDE kattintva.
Még több fotó: Napimagazin Facebook oldal
A cikkhez tartozó fényképeket Canon EOS 5D Mark II fényképezővel készítettük. Együttműködő partnereink: Acer Hungary, Sony, MSI, Kingston Technology, Epson, Livekodok.com, Canon, Camera Kft., Nike Utómunka hardver: Acer, MSI