Iszonyatos stabilitás, elsöprő köridők a Nürburgringen, remek dinamika, megnyerő küllem – tudtuk, hogy az újraértelmezett Honda Civic Type R nagyon odateszi magát, ezáltal a lécet is magasabbra emeli. De vajon megfelel-e az elvárásoknak, teljesíti-e, amit ígér a körítés? Tesztünkből kiderül.
A Honda Civic, illetve maga a Honda Civic Type R rendkívüli autó, s egyben rendkívül megosztó is. Utóbbi kapcsán van, akinek bejön, van, akinek nem. Ennyire egyszerű. Az tény, hogy a formaterv néhol kicsit merészbe fordul, de végre a régi „ürhajós” stílus újfent visszaköszön – a külső és a formavilág kapcsán mindenféleképp. Persze kell is; a jelenlegi hot hatch kínálat nagy, igaz, egyenséma szerinti valamilyen szinten – pont itt lehet hiánypótló a Honda Civic Type R.
Hajszálpontosan kettő évvel ezelőtt fogtuk be tesztre az előző szériás Honda Civic Type R egy remek példányát, s már akkor is megvett minket az autó. Elsősorban azzal a nyers, letisztult és hamisítatlanul japános korítésével, amit el is várhatunk tőle. S el is kell várnunk tőle.
Tény, sok a sztereotip gondolat egy Civic kapcsán. Itt sietve jegyezzük meg, hogy ez már nem az a klasszikus, lakótelepi kifúrt kipufogós békalámpás kategória, ez már szintlépés, jócskán. Persze nyilván úgy 15 év múlva elképzelhető, hogy ez lesz a régi-új kedvenc bizonyos berkekben, majd meglátjuk. Lényeges, hogy imént leírtaktól tudjunk elvonatkoztatni.
Ötajtós hatchback kocsiszekrényt kapott az új Honda Civic Type R is, hasonlóan közvetlen elődjéhez. Ez máris fájó pont lehet sokaknak, de ha megnézzük a jelenlegi trendet, bizony ezt diktálja minden márka.
Ez nem a klasszikus Civic. Még akkor sem, ha beugrik maga a Type R, mint fogalom
Nyilván itt sokunk azt állítja, hogy a háromajtós kialakítás az igazi hangulatmegadás alapja – mindegy, szokni kell. Egyébként nem tart sokáig, úgy 3 perc, utána már el sem tudnánk másmilyen megközelítésben elképzelni a sportos szellemiséget árasztó Honda Civic Type R-t.
Szamurájkard-sziluettet kapunk az új Honda Civic Type R esetében is, ez nyilvánvalóan a hűtőmaszk formájában keresendő. Az alsó lökhárítószpojlerek hangsúlyosak, kaptak (valódi) beömlőket, a ködlámpafészkek krómcsíkokkal érkeznek, a Honda-embléma pedig szigorúan Type R-piros.
Oldalnézetből jól látszik, hogy a kaszni kapott jelentős ültetést. Ez kell is, hiszen a klasszikus kanyarstabilitásnak az alapját képezi a futómű, méghozzá nem is akármilyen tálalásban.
Mindent a szemnek, de azért a kéz is kap
Itt is láthatunk légbeömlőket, közvetlenül az első felfüggesztés sárvédőelemén – a rendszer nagyban hozzájárul a Brembo-k hűtéséhez, ami a masszív sebességtartományban autózott kanyarok esetében elengedhetetlen.
Talán a Honda Civic Type R fara a leginkább meggyőző, ugyanis a dizájnért felelős staff itt tette oda magát a leginkább: hatlmas szárny, leheletnyit kockafazonra hajazó zárófény-lámpatest vonalak, méretes beömlők, valamint középre helyezett, háromcsöves kipufogóvég-kialakítás (mindhárom csővégnek megvan a maga funkciója)b emeli új magaslatokra az igazi, az autentikus Honda Civic Type R-hangulatot.
Talán egyedül a téli gumis felninégyes piszkított valamennyit az összhatásba, de annyi baj legyen: a Honda Civic Type R elsőként rögtön átment a vizualitást feszegető tesztjeinken – ami a külalakot illeti.
Beltér tekintetében sincs sok szégyenkeznivalója az új Honda Civic Type R-nek, bár itt nem kifejezetten sok látványelemhez nyúltak vagy adtak hozzá a kialakításnál. Pont annyi, amennyi: a kormány fogása remek, az autó külső színárnyalataihoz remekül passzoló berakások, részletek köszönnek vissza az utaskabinban. A hatsebességes váltó gombja aprócska, de jól kezelhető, szinte kisujjal is lehet pöckölgetni a fokozatokat, annyira pontos és precíz. Igaz, a váltógomb kicsit csúszós, tehát nem árt markolni rendesen. Főként, ha manővereznénk mondjuk versenypályán.
Kitűnő kagylóüléseket találunk az új Honda Civic Type R-ben. Kétopicós ez, ugyanis szuperjól néz ki, de funkcionalitása is van, nem kevés. A háttámlákra nyakmagasságban felkerült a hamisítatlan Type R jelzés, a színösszeállítás remekbeszabott – természetesen az autó fényezéséhez tipikusan passzol.
Relatíve kényelmesek is a kagylók, már amennyire egy ilyen kategóriájú ülés kényelmes lehet. Az tény, hogy betonstabilan tartja a vezetőt és mellette helyet foglaló utasát kifejezetten szélsőséges kanyarokban is: körülbelül úgy vesszük 80-90 kilométer/órával az íveket, mindtha szögegyenesen haladnánk, úgy 50-nel.
Jó, jó, sportos, meg hot hatch is. De milyen utazni benne?
Hátul tulajdonképp alibiülések vannak, de ez nem jelenti azt, hogy négy fővel ne lehetne elutazgatni párszáz kilométert egyhuzamban. Nyilván hátul a gyári alaphoz hasonló ülőalkalmatosságokat kapunk: itt nem ajánlatos üldögélni olyan esetekben, ha épp sportosabb habitusunkat próbáljuk pedzegetni.
10 lóerő plusz írható a 2018-as modellévű Honda Civic Type R javára a korábbi, 2015-ös modellel szemben. Tehát jelen esetben 320 lóerőt produkál a 2 literes, sornégyes turbós benzinmotor, a maximális teljesítményleadás 6500-as percenkénti fordulatszámon érkezik. Mindehhez tekintélyes, 400 Newtonméteres forgatónyomaték is társul, s kiválóan elhagyva szinte teljesen a turbólyuk-effektust, 2000 feletti fordulaton már elő is bújik, s egészen 4500-ig kitart.
Ujjunk a Start gombon
Megfelelő bemelegítés után, induláskor feltűnik, hogy a kellően rövid fokozatok és a turbó hangolása remek párost alkot: a gázpedál lenyomása után érezhető a svung, az elán, egy pillanatra sincs visszatorpanás; a nyomatékgörbe egyenletesen építkezik. Nem árt Type R profilba kapcsolni ahhoz, hogy az autó megmutathassa valós énjét (Sport mód is van, de lényegesen visszafogottabb módon fitogtatja a hajtáslánc előnyeit).
Tökéletesen megvan tehát a háttér ahhoz, hogy a Honda Civic Type R kifejezetten villámgyors autó legyen. Bár ez önmagában nem lenne elég, és nem is éri be ennyivel: az elöl (állítható) MacPherson, hátul Multilink felfüggesztés teljes metamorfózison megy keresztül, ha sportosabbra hangolunk, és olyan kivételes útfekvést ad az autónak, ami ténylegesen nem mindennapi. Főként, hogy a Honda Civic Type R klasszikusan elsőkerekes – önzáró Sperr differenciálművel, ennek ellenére semmiféle bizonytalankodást, rángató kormánykerék-viselkedést nem tapasztaltunk. Olyan érzésünk van vezetés közben, hogy nincs olyan kanyar, amelybe a Honda Civic Type R-rel ne tudnánk beleszaladni – persze kellő óvatossággal, mert végesek az autó korlátai. Eleve a csekély súly (1380 kilogramm) visszatartó erő lehet, úgyhogy nem szeretnénk senkit arra sarkallni, hogy felelőtlenül száguldozzon, főként nem közutakon.
Ahhoz képest, hogy a 2018-as Honda Civic Type R viszonylag új koncepció, komoly presztízzsel rendelkezik.
Köztudott, hogy a Nürburgringen lezajlott tesztek során fenomenális, 7:43.8-as köridőt futott, ezáltal olyan autók felett föllényeskedett, mint a korábbi generációs Audi R8 V10, a Lamborghini Gallardo Superleggera, vagy épp a Ferrari 599 GTB. Igaz, ezek az autók régebbi eresztések, de mindegyik kategóriáját tekintve versenypályára lett tervezve, nem pedig izmosított utcai ötajtós.
Nem szállt el túlzottan a tesztelt Honda Civic Type R fogyasztása sem a használat során: városi jellegű vegyes tempónál megfutottuk a 10 litert (10.2), itt alapvetően végig sportosra hangoltan közlekedtünk – elsősorban közúti forgalom elöl elzárt területeken. Országúton a fogyasztást sikerült levinnünk egészen 5.9 liter/100 kilométeres átlagra, Comfort módban, visszafogottan kiautózva a lehetőségeket.
Minden egyben van tehát ahhoz, hogy a Honda Civic Type R remek alternatívát nyújtson a megfelelő hot hatch kiválasztásakor? Minden bizonnyal, ha olyan részleteket el tudunk felejteni, mint például a vaskos árcédula – ami ugyebár nem is annyira másodlagos egy beruházásnál. A tesztautó ára ugyanis 12 399 000 forintot kóstál(t), ami a kategóriában kicsit az átlag felett van. Viszont azt sem szabad figyelmen kívül hagynunk, hogy maga a Honda Civic Type R sem átlagos, sokkal inkább egy kultikus legenda méltó újraértelmezése.
2018 Honda Civic Type R specifikációk
Motor
Motortípus: négyhengeres közvetlen befecskendezésű benzinmotor turbóval
Lökettérfogat: 1996 cm³
Maximális teljesítmény: 320 LE @ 6500 ford./perc
Maximális forgatónyomaték: 400 Nm @ 2500-4500 ford./perc
Erőátvitel: elsőkerékhajtás, hatfokozatú manuális kéziváltóval
Méretek, egyéb műszaki adatok
Hossz: 4557 mm
Szélesség: 1877 mm
Magasság: 1434 mm
Tengelytáv: 2699 mm
Első gumik mérete: 235/40 R18
Hátsó gumik mérete: 235/40 R18
Tömeg, üresen: 1380 kg
Megengedett össztömeg: 1760 kg
Csomagtartó mérete: 420 liter, 786 literig bővíthető
Üzemanyagtartály mérete: 46 liter
Menetteljesítmények
Végsebesség: 272 km/h
Gyorsulás 0-ról 100-ra: 5.8 s (gyári), 5.7 s (saját mérés)
Fogyasztási adatok
Saját, mért eredmény (átlagos használattal)
Városi: 10.2 l/100 km
Országúti: 5.9 l/100 km
Vegyes: 7.9 l/100 km
Gyárilag mért eredmények
Városi: 9.8 l/100km
Országúti: 6.5 l/100km
Vegyes: 7.7 l/100km
CO2 kibocsátás: 176 g/km
Bővebb információ a Honda magyarországi képviseletének honlapján, IDE kattintva.
Még több fotó: AutóAddikt Facebook oldal
A cikkhez tartozó fényképeket Canon technikával készítettük.Fotó: Matei Bence
Szerkesztőségünk mobilinternet-hozzáférését a Telenor Magyarország biztosítja. Az Autóaddikt.hu Telenor Hello Data csomagot használ. Együttműködő partnereink: Acer Hungary, ASUS, Duplitec, Canon, Camera Kft., Telenor Magyarország Utómunka hardver: Acer, ASUS