Nehezn találni az autógyártásban még egy annyira kultikus, egyedi megközelítésű és ezzel párhuzamosan összetéveszthetetlen járművet, mint a Jeep Wrangler. Na jó, a Willys is az, de már értelemszerűen nem gyártják mai, korszerűbb mivoltában. Sárga színben, 2 literes benzinmotorral szerelten érkezett az Autóaddikt szerkesztőségéhez tesztre a Jeep Wrangler Rubicon.
Tehát egyedi és félreismerhetetlen, összetéveszteni mással nem lehet a Jeep Wrangler Rubicon-t. Alapvetően azért, mert a Jeep nem nyúlt a formavilághoz, nem nyúlt a jól bevált és szimpla megoldások alkalmazásához. Egész egyszerűen korszerűsítésen esik át folyamatosan a Wrangler; olyan, mintha egy 1962-ben gyártott modellt pofoztak volna ki úgy, hogy az a mai kívánalmaknak és igényeknek megfeleljen.
Formavilág tekintetében a kockafazon dominál. Teljes egészében kocka, derékszögekkel, kemény sarkokkal, minimális ívelésekkel. A front rész máris kultikus Jeep-imázst hordoz, ez lehetne máris a Willys: kerek lámpatestek (a kerekeken kívül ez az egyedüli kerekded kialakítás minden túlzás nélkül!), 7 lamellából álló függőleges rácsozattal, amelyek tulajdonképp vonalak, vagy ha pontosabbak szeretnénk lenni: álló téglalapok.
Ennél letisztultabb forma nem nagyon létezik
Homogén. Ez a legjobb jelző a Jeep Wrangler Rubicon-ra, és ez a szellemiségf tükröződik az egész kialakításon. Miért is? Természetesen azért, hogy a lehető legegyszerűbb legyen az autót használni a legkülönbözőbb helyzetekben, környezetekben. Egyszerű legyen szerelni. Egyszerű legyen az eligazodás a műszerek közt. Bár utóbbi azért rengeteget változott egy korai modellhez képest, nem kevésbé a motor, vagy a vezérlés-hajtás, de ez is természetes.
A gépháztető két patenttal záródik, amelyeket kívülről tudunk ki- és bepattintani. Nem zárható, ez mai szemmel eléggé furcsa, anno nyilván nem volt annyira fontos ez, főleg az USA-ban, ahol pár évtizeddel ezelőtt még természetes volt az is, hogy a leparkolt autóban benne hagyja a sofőr a kulcsot, az ajtók tárva-nyitva, ha convertible, akkor a tető le van hajtva, és a többi.
Fully customisable
Apropó, convertible: a Jeep Wrangler Rubicon kicsit eltúlozva néhány mozdulattal lenyitható tetejűvé, amilyan kabrióféleséggé alakítható. A tetőmodul könnyűszerkezetes, és a csomagtartóban mellékelt célszerszámokkal szedhető szét kisebb részekre, azonban a tárolás már macerásabb – főként, ha menet közben vagyunk. Tehát ha lenyitott tetővel szeretnénk krúzolni, akkor hatékonyan kell időjárás-előrejelzést figyelnünk, mert nagyon nem mindegy, hogy elkap-e az eső, vagy sem. Bár a Jeep Wrangler Rubicon alapvetően a nomád feelingről szól, amibe azért belefér egy-két szélsőségesebb napszak.
Oldalról jön ki a legjobban a Jeep Wrangler Rubicon klasszikus fazonja, a csőrös orr-kialakítás, a hangsúlyos, karosszériától elkülönülő sárvédőelemek, a kocka ablakok, s maga az élces vonalvezetés. Ez az igazi és egyetlen klasszik dzsip-fazon. Gyerekkorunkban maga volt a terepjáró fogalma a dzsip, és Matchbox-gyűjteményünkben is akadt egynehány, ugyebár.
Hátulnézetből ismét klasszikus a hatás, kicsit jobbra tolva a külső részre szerelt pótkerékkel, a kocka tetővel, kiugró löjhárítójűval a Jeep Wrangler Rubicon ismételten szemet gyönyörködtető. Már akinek tetszik ez a formaiság, mi oda vagyunk érte. Ennek még autó formája van, hagyományos értelemben véve.
Vissza a múltba, modern tálalással
Érdekes egységet alkot a Jeep Wrangler Rubicon beltere. Puritán, de mégis minőségi, letisztult és egyszerű, de mégis összetett. A feljebb említett kettősség remekül visszaköszön a hangulat révén, a teljesen merőleges szögben álló központi műszerek megmaradtak analógok, informatívak és remekül közvetítenek. A középkonzol azért modern, olyan, mint amilyet minden huszonegyedik századi modern autóban láthatunk valamilyen formában. Természetesen az infotainment tud mindent, amit kell, 8.4 col képátlós LCD kijelzőjével korszerű, mobileszköz párosítás terén is optimális a sebesség, a Google CarPlay nem hoz latency-t, konfigurálható fél perc alatt.
Átlagos méretű üléseket kapott a Jeep Wrangler Rubicon, az ülő- és hátlapok jól tartanak, kényelmesek még hosszabb távok esetén is. A fejtér nem túl nagy sem elöl, sem hátul, a komfortérzet fapados inkább, de ezek mind növelik a Jeep-es tradicionális terepjárós élményfaktort. Az üléspozíciók értelemszerűen magasak, a szélvédő majd’ az orrunknál, annyira közel van, viszont pár mozdulattal ki is vehető akár. Ez ismét egy klasszikus eleme a Wrangler-nek, és üdvözlendő, hogy ezt is megtartotta a gyártó.
Minden, amitől terepbarát a Jeep Wrangler Rubicon
Elöl-hátul önzáró differenciálmável rendelkezik a Jeep Wrangler Rubicon, de egy igazi, nem talmi 4×4 hajtáshoz bizony ez kell. A módválasztó karja teljesen manuális kialakítással küldi a hajtást a kerekekre, lehet simán hátsókerékhajtással, összkerékkel, vagy felezővel is közlekedni. Ennyi, nincs túlbonyolítva, nem is kell, gyakorlatban így tud mindent az autó.
Fanyalogni egyébként nem érdemes, amikor a tesztelt Jeep Wrangler Rubicon hajtáslánca kerül górcső alá. A tesztautóba egy 1995 köbcentis sornégyes benzines turbómotor került beépítésre, amely 5250 RPM-en 272 lóerő leadására képes. Mindehhez 400 Newtonméter forgatónyomaték is társul, amely elkél, ha terepes környezetben használjuk a Wranglert.
Egyértelmű, hogy a Jeep Wrangler Rubicon nem egy sebességbajnok, nem is száguldásra lett tervezve. Ezzel együtt autópályatempó mellett is viszonylag komfortos tud maradni, ha nem vesszük figyelembe a szél- és futóműzajt (ez leginkább a 25.5 centiméter széles 17-es BF Goodrich Mud-Terrain T/A gumiabroncsoknak köszönhető. Ahogyan az is, hogy a kormányzás már alacsonyabb sebességtartományokban is imbolygós, ha pedig oldalszéllel találkozunk 100 kilométer/óra felett, aktív ellenkormányzás javallott.
Kivittük természetes élőhelyére
Tesztjeink során nem nagyon volt olyan terepviszony, amelyet ne gyűrt volna le a Jeep Wrangler Rubicon. Persze nem vittük hónaljig érő sárba-mocsárba, nem feszegettük a terepszögek felső határait, inkább egy hétköznapibb terepes túrára vetettük be – kátyúk, némi sárral, kijárt, ám megkeményedett-kiszáradt nyomvályúk, kisebb kövek-szikladarabokkal tarkított egyenetlen terepviszonyok tekintetében.
Nem volt érezhető a dízel hiánya, vagy az alacsony köbcentis négyhengeres benzines jelenlétének bármilyen hátránya a Jeep Wrangler Rubicon-nál, viszont azért egy V6 vagy még inkább V8 verzióval simán kibékültünk volna. Jó az agilitása, jó a reakcióideje, nyilvánvalóan direktebb is, mint egy szívó V-motor esetében, de a bugyborékoló háttérhang hiányzott például akkor, amikor egy masszívabb, árokszerű medren küzdöttük át magunkat.
Meg persze az alacsony, 1000 RPM környéki masszív nyomaték, ezt a motort azért forgatni kell, hogy megjöjjön a lendülete.
Városi környezetben, terepezéssel karöltve a 2 literes benzines 11.3-14.4 liter üzemanyagot kért. Tekintettel a futóműre, abroncsokat beleértve, valamint a 2.1 tonnás üres tömegre teljesen reális és korrekt ez az érték. Permanens 90-es tempónál 6.7-8.1 literes átlagok jöttek ki domborzati viszonyoktól függően.
Árcédula
A cikkben szereplő Jeep Wrangler Rubicon listaára 21.5 millió forint környékén áll meg.
2020 Jeep Wrangler 2.0 Rubicon specifikációk
Motor
Motortípus: sornégyes turbós benzinmotor
Lökettérfogat: 1995 cm³
Maximális teljesítmény: 272 LE @ 5250 ford./perc
Maximális forgatónyomaték: 400 Nm @ 3000 ford./perc
Erőátvitel: kapcsolható összkerékhajtás, nyolcfokozatú automataváltóval
Méretek, egyéb műszaki adatok
Hossz: 4882 mm
Szélesség: 1894 mm
Magasság: 1848 mm
Tengelytáv: 3008 mm
Első gumik mérete: 255/55 R17
Hátsó gumik mérete: 545/55 R17
Tömeg, üresen: 2103 kg
Megengedett össztömeg: 2574 kg
Csomagtartó mérete: 548 liter, 1059 literig bővíthető
Üzemanyagtartály mérete: 81 liter
Menetteljesítmények
Végsebesség: 159 km/h
Gyorsulás 0-ról 100-ra: 7.6 s (gyári), 7.6 s (saját mérés)
Fogyasztási adatok
Saját, mért eredmény (átlagos használattal)
Városi: 4.8 l/100 km
Országúti: 4.8 l/100 km
Vegyes: 4.8 l/100 km
Gyárilag mért eredmények
Városi: 12.0 l/100km
Országúti: 8.1 l/100km
Vegyes: 10.0 l/100km
CO2 kibocsátás: 213 g/km
Bővebb információ a Jeep magyarországi képviseletének honlapján, IDE kattintva.
Még több fotó: Autóaddikt.hu Facebook oldal
Fotó: Autóaddikt.hu
Együttműködő partnereink: Huawei, Acer Hungary
Utómunka hardver: Acer