Főoldal Autóteszt Kia Kia Carens 1.7 CRDi – üde színfolt az egyterűek középmezőnyében

[TESZT] Kia Carens 1.7 CRDi – üde színfolt az egyterűek középmezőnyében

Az ezredfordulón, konkrétan 1999-ben debütált a dél-koreai konszern egyterű megoldása Carens néven, csendben meghúzódva a nagyobb márkák és típusok árnyékában. Mára negyedik generációjához ért az alapvetően közepes családokat becélzó, kedvező ár-érték arányú alternatívaként választható MPV, melynek nyilvánvalóan édeskevés köze van az előző szériákhoz.

kia_carens_17_crdi_001

Minőségben és kivitelezésben mindenképp, hiszen már több Kia tesztünkből is egyértelműen kiderülhetett: az autógyártó remekebbnél remekebb koncepciókkal lép, lépett színre – tulajdonképpen az autóval történő első találkozásunkkor, már rögvest az elején érződött, bizonyára ez a megújult Carens esetében sem lesz másképp. A dolgok elébe vágva: igazándiból permanens negatívumot nem is tapasztaltunk, de nézzük az átfogó részleteket!

kia_carens_17_crdi_002

Közösen a Hyundai márkával a Kia tavaly nem kevesebb, mint 6.6 millió gépkocsit értékesített világszerte, köszönhetően a folyamatosan jelen lévő masszív modelloffenzívának. Alapvetően a számos új modellbevezetés mellett kiemelt hangsúlyt fektet a gyártó a már meglévő típusok állandó megújítására, számtalan innovációs eszközt alkalmazva. Nos, az új Kia Carens pontosan ilyen, az pedig már csak hab volt a tortán, hogy pontosan azzal a hajtáslánccal járt szerkesztőségünkben, mellyel már elöljáróban is szemezgettünk.

Hozott anyagból lehet válogatni ugyanakkor a Kia Carens esetében, ugyanis az Európában rendelkezésre álló négyfajta hajtáslánc ismerős lehet a márkán belüli többi modellből. Kettő benzines és gázolajos szerepel a palettán, mi a csúcsverziós, 135 lóerős 1.7 literes turbótöltött verziót próbáltuk; mindezekről majd az utolsó bekezdésekben, a megszokott séma szerint.

Le sem tagadhatná: a Kia-stílusjegyek mindenütt jelen vannak

kia_carens_17_crdi_004Alaphangon is lendületes, sportos és dinamikus megjelenést kapott az új, negyedik szériás Kia Carens: a jelenlegi modellpalettára jellemző dizájnelemek jelentős része esetünkben is fellelhető, a hatalmas, orr részt jelentősen meghatározó, középen szűk ívekkel megrajzolt hűtőmaszk, továbbá a méretes, LED menetfénnyel felvértezett lámpaburák elengedhetetlen meghatározói a márka jelen arculatának, hordozva ugyan némi krómberakást a beömlő esetében (utalva ezzel a szegmens kicsit prémiumos Kia-s áthallására). Mindkét oldalon figyelemfelkeltő jelenlétet kaptak a ködlámpafészkek, kis eltolással a mellső sárvédőívek irányába, ezek a részelemek remek kiegészítői az alsó spoileren hosszában végigfutó kiegészítő, nyújtott méhkaptármintát felvonultató légbeömlőnek.

kia_carens_17_crdi_005Nem titkoltan a c’eed arculatát követi a Carens 2013-as megközelítése, tulajdonképpen minden részletén érezhető a deja vu, komolytalan megfogalmazásban leginkább olyan, mint egy nagyra nőtt kombi az imént emlegetett típusból. Ez persze nem elementáris probléma, hiszen figyelembe véve a jelenlegi autógyártásra jellemző normatívákat – bizony az esetek többségében hasonló jelenséget tapasztalhatunk a legtöbb márkánál. Elég az hozzá, hogy az új Kia Carens 4545 milliméteres hosszával optimális paramétereket mutat kategóriájában, ez az érték pontosan ugyanakkora, mint a harmadik, 2006 és 2012 közt gyártott széria esetében. A termetes front lámpatestek jelentősen átnyúlnak egészen az első sárvédők íve fölé, míg az oldalvonulatra leginkább a fénytöréssel játszó ívelések jellemzőek, alul, a küszöb felett, illetve az oldalablakokkal némileg párhuzamban. A 16 colos alumínium keréktárcsák mérete megfelelő vizualitás szempontjából, bár a vaskos kocsiszekrény méreteiből adódóan elnyelik a látványt, a kiemelt szerep ezért nem a kerekeken lesz; mindenképp növeli a pozitív összhatást. A krómozott részelemek alkalmazása itt is folytatódik, az A oszlop egyterűkre jellemző háromszögétől egészen a csapott, felfelé haladó C oszlop textúrájáig.

kia_carens_17_crdi_003

Jellegzetességekben a far esetében sincsen hiány, az opciós LED-del is rendelhető lámpák tokozása jól passzol a hátsó felület formavilágához: itt is leginkább a háromnegyedes, feles ívek jellemzőek, lefelé haladva szigorú sarkításokkal, levágott élekkel. A nagy és tágra nyitható ötödik ajtó 492 literes, könnyedén pakolható csomagteret rejt, a rakfelület egészen 1650 literig bővíthető a három részre osztott hátsó ülések variálásával.

Hozza a kategóriáján belüli elvárásokat, például az utaskabin esetében is

Nem győzzük elégszer hangsúlyozni, hogy egy MPV esetében az elsődleges szempontok egyike a variálhatóság, a beltér kényelme és praktikuma. Úgy tűnik, mindezekből nagy arányban találunk is az új Kia Carens esetében, bár a hatodik-hetedik ülés hiánya szembetűnő volt. Mindegy, kárpótlásként az előző bekezdésben már körbejárt csomagtér azért jelen volt, persze ez is sokat nyom a latba kétségkívül.

kia_carens_17_crdi_006

Az utastér kialakításánál jó minőségű anyagokat alkalmaztak, igaz, sok helyen még mindig találkozhat a szemlélődő kemény, kopogós felületekkel. A kormánykerék fogása szintén jó, az átmérő és maga a méret jól el lett találva. A kormánykerék számos kezelőegységet tartalmaz, ezek többnyire kellemesen el is érhetők vezetés közben (minimális megszokást azért igényel), a hosszanti keresztpánttal párhuzamos telepítések viszont már csak odafigyeléssel adjusztálhatóak, ez elvonhatja a figyelmet a vezetésről. Persze minden megszokás kérdése, nyilvánvaló, hogy hosszabb távon korrektebbül elsajátítható használata.

kia_carens_17_crdi_007Jól pozícionált, erőteljesen tartó, megfelelő hát- és ülőlappal felvértezett első ülések kerültek a Carens-be, a testreszabhatóság tökéletes, a kaszniból szinte minden irányba kompromisszumoktól mentes a kitekintés – köszöhetően a vékonyra húzott B és C oszlopoknak. A középkonzol, illetve a vezetőt körbevevő kezelőelemek mind kézre esnek, a hatfokozatú manuális kéziváltó karjának hossza megfelelő, a gomb fogása viszont érdes jellegű műanyag bevonatot kapott.

Variálhatósága egyik erőssége, lehet 5+2 személyesen is rendelni

Minden kétséget kizáróan sokak számára vonzó lehet a Kia Carens-ben alkalmazott hátsó üléssor, mely három részben alakítható. Így végeredményben a hátul helyet foglaló három átlagos testalkatú felnőtt utazó egy-egy különálló ülőalkalmatosságot kap, így teljes értékű komfort áll rendelkezésre – igaz, az ülőlapok felülete az átlagnál kicsit keskenyebb, pontosan annyira, amennyit az 1805 milliméteres szélesség megenged. Tehát mondjuk két-háromgyerekes családoknak ideális lehet helykihasználtság és kényelem szempontjából is.

kia_carens_17_crdi_008

Sarkalatos pontot jelent a kategórián belül a fejtér mérete. Tesztautónk esetében ismét remek értékekről számolhatunk be, ugyanis kellően tágas és szellős megközelítést kapott a Kia Carens hátsó szekciója, nem beszélve az első ülések megfelelő beállításával létrehozható gigantikus térd- és lábtérről is.

kia_carens_17_crdi_014

S ha pakolhatóság, akkor egyértelműen praktikum: számos kisebb és nagyobb zseb, rekesz lelhető fel a Carens-ben, utastéren belül, és kívül is: utóbbi a csomagtérbe opcionálisan rendelhető tároló, több cellára felosztva, a tényleges mélységből minimális mennyiséget vesz csak el, nagyszerű kiegészítője az utazásoknak, vagy akár a hétköznapoknak is.

Kell-e 136 lóerő? Nem árt, ha van, mellé érkezik 300 Nm nyomaték is

Mint ahogyan a bevezető részekben is említettük, Magyarországon négy motorvariánst kínálnak az autóhoz, két benzines és két dízel alternatívával. A tesztre fogott Carens-be 1.7 literes, 1685 köbcentiméter lökettérfogatú öngyulladós erőforrás került, az erősebbik, 135 lóerős kivitelben (létezik szintén 1.7 literes dízel 115 lóerővel és 267 Newtonméter nyomatékcsúccsal is). A maximális teljesítmény 4000-es percenkénti fordulatszámnál érkezik, míg a kerek 300 Newtonméteres nyomaték viszonylag alacsony, 2000-es percenkénti fordulatszámon már rendelkezésre áll.

kia_carens_17_crdi_012

A hajtáslánc jól eltalált, bár a papír szerinti 300 Newtonméter jelenléte nem érezhető annyira, mint elvárnánk, a motor hajlamos a bizonytalankodásra, a hirtelen kuplungkezeléseket nem kezeli kifejezetten jól, fulladásra hajlamos többnyire. Gyorsításánál elemében a második kapcsolt fokozat kiautózhatóságának nagyjából 75 százalékánál lesz, míg a harmadik széles tartományban aknázható ki, itt rejtett erőtartalékok is előjönnek az áttételezés precízre hangolásának köszönhetően. Nulláról százra saját eredményeink alapján 9.8 másodperc kellett a Kia Carens-nek, ez túlmutat a gyárilag megállapított 10.5 másodperces értéken. A fogyasztás elvárásaink szerint pozitívan alakult, ugyanis városban, öt személlyel és csomagokkal 6.1, ugyanebben a felállásban országúton, 90 kilométer/órás átlagsebességgel 4.4 liter/100 kilométerre jött ki a végérték. Ezek a számadatok ugyan megelőzik a gyárilag megállapított normákat, viszont vegyük figyelembe a nagy terhelés tényét – így máris igencsak impozáns lesz az összegzés.

kia_carens_17_crdi_010Menettulajdonságok tekintetében nincs kivetnivaló, hiszen az elöl MacPherson, hátul multilink felfüggesztések remekül tartják kordában az autót, nyomokban ugyan érzékelhető keményebb profilú pattogás szélsőségesebb úthibák és göröngyök esetében, de az összhatás inkább lágyabb, kifinomultabb, mintsem nyers és kiforratlan. Erőteljesebben vett kanyarokban tolja az orrát, érzékelhető alulkormányozottság, illetve a viszonylag magas, 1610 milliméteres kaszni hajlamos intenzív fordulóknál dőlésre is úgy, hogy közepes behatással érezhető az utastérben.

Kedvező ár-érték arány, sok-sok év garancia

Megjelenése, sportosra hangolt dizájnja és gazdaságos üzemeltethetősége mellett a Kia Carens népszerűsége minden bizonnyal a rugalmas árazásnak is köszönhető. A belépő szintet az 1.6 literes, 135 lóerős GDI benzinessel hajtott, LX felszereltségű modell jelenti, itt 4 749 000 forint akciós ellenértéket kell a pénztárban hagynunk vásárlásnál. Ugyanez EX megközelítésben 5 249 000 forintot jelent, szintén akciósan, 500 ezer forint differenciával. Autótesztünk főszereplője 1.7 literes CRDI turbótöltött dízelmotorral, 136 lóerővel EX csomagban 5 949 000 forint akciósan, 500 ezer forint mínusszal pedig az LX opciós verzió szerezhető be. Mindezek mellé betársul a Kia-tól megszokott bő garanciatartam, ami jelen állás szerint 7 év vagy 150 000 kilométer teljes körű garancia, illetve 12 év átrozsdásodás elleni garancia, LX és EX felszereltségeknél egyaránt.

kia_carens_17_crdi_015

2013 Kia Carens 1.7 CRDi EX specifikációk

Motor

Motortípus: négyhengeres turbótöltött dízelmotor

Lökettérfogat: 1685 ccm

Maximális teljesítmény: 136 LE @ 4000 ford./perc

Maximális forgatónyomaték: 330 Nm @ 2000 ford./perc

Erőátvitel: elsőkerékhajtás, 6 fokozatú manuális kéziváltó

Méretek, egyéb műszaki adatok

Hossz: 4525 mm

Szélesség: 1805 mm

Magasság: 1610 mm

Tengelytáv: 2750 mm

Első gumik mérete: 205/55 R16

Hátsó gumik mérete: 205/55 R16

Tömeg, üresen: 1492 kg

Terhelhetőség: 760 kg

Csomagtartó mérete: 492 liter, bővíthető 1650 literig

Üzemanyagtartály mérete: 58 liter

Menetteljesítmények

Végsebesség: 191 km/h

Gyorsulás 0-ról 100-ra:10.4 s (saját, mért eredmény: 9.8 s)

Fogyasztási adatok

Saját, mért eredmény (átlagos használattal)

Városi: 6.1 l/100 km

Országúti: 4.4 l/100 km

Vegyes: 5.1 l/100km

Gyárilag mért eredmények

Városi: 5.7 l/100km

Országúti: 4.3 l/100km

Vegyes: 4.8 l/100km

CO2 kibocsátás: 127 g/km

Bővebb információ a hazai importőr honlapján, IDE kattitva.

Még több fotó: Napimagazin Facebook oldal

A cikkhez tartozó fényképeket Canon EOS 5D Mark II fényképezővel készítettük.
Együttműködő partnereink: Acer Hungary, Sony, MSIKingston Technology, Livekodok.com, Canon, Camera Kft.
Utómunka hardver: Acer, MSI