Főoldal Autóteszt Kia Kia Rio 1.4 MPI EX Premium – az igazi kistigris

[TESZT] Kia Rio 1.4 MPI EX Premium – az igazi kistigris

A tigris tigrise. Azaz Dél-Korea egyik sztárja. Úgy hívják, hogy Kia. Még pontosabban Kia Rio, amit teszteltünk.

Engem az sem zavar, hogy szinte mindenben a Toyota érzést adja. De egyébként évek óta látszik rajta egyfajta minőségi design, ami a nyugati féltekén élőket célozza és kifejezetten jól jött az autó konszern típusainak. Nos, igen, hiszen Peter Schreyer csapata itt tevékenykedik már régóta, akinek többek között a Beetle és az Audi TT Roadster is volt köszönhető. Sőt, a KIA „tigris orr” szintén. Körülbelül tíz éve történt a tervezőasztalon az a pálfordulás, ami ma összetéveszthetetlenné és igazán egyedivé teszi ezt a dél-koreai típust. És az óta tarol az amerikai és az európai kontinensen is. Ilyen ütemű tartós növekedésre egyik autógyártó sem volt képes, amit felmutatott a Kia és az anyavállalat Hyundai.

A motortérben nekem kifejezetten tetszik, hogy csak a motor köszön vissza és nem mindenféle műanyag fedelek tömkelege, aminek elbontása fél óra lenne. Ebben a kocsiban csak az van, ami kell így semmiképpen nem lesz az autószerelők réme.

Megnéztük, még az égőcsere is csak egy perc, szóval ma már nemigen találni ehhez hasonlatos új autót. Nincs felesleges kacat és csecsebecse csak a puritán valóság. Egyébként megtévesztésig hasonlít az előző Toyota Corolla kupéra. Belül szintén. És végre (talán utoljára?) egy olyan kijelző egység, ami nem csupán érintőképernyős, hanem még a tavalyi divat szerint épített gombos és tekerős. Ez főleg akkor jó, ha valaki szeret a kocsiban hamburgerezni vagy lángost enni -a lángos már Dubai-ban is nagy divat ám, szóval együnk sokat- na de ki tud minden falat után szappannal kezet mosni, hogy érintőképernyőzzön? Viszont a Rio-ban bármit tud kapcsolgatni, és közben falatozhat is kedvére. Ezt ugye nem gondolja át az ember autóvásárláskor, pedig micsoda fontos opció!

Részletekben a lényeg

De azért ezen tulajdonságok mellett a kocsi fel van szerelve nagyon sok kényelmi funkcióval is:

– HAC visszagurulás-gátló rendszer
– SLS egyenes futás stabilizációs rendszer, amikor egy érzékelő érzékeli az esetleges egyenetlen fékerőt a bal és a jobb oldali kerekek között és kikorrigálja úgy, hogy minden oldalra azonos fékerő hasson
– VSM jármű stabilitás-szabályozás, azaz akkor is fennmarad a jármű stabilitása, ha kanyarodás közben fékezünk
– AEB autonóm vészfékrendszer ahol a kamera és a radar adatait értelmezve ütközés elkerülésére önállóan működésbe hozza a fékeket. Például ha az előttünk folyamatosan haladó gépkocsi hirtelen fékez, vagy éppen egy gyalogos előlép a „semmiből” akkor a Rio azonnal automatikusan fékezni kezd. 8 és 80 km/h közötti tartományból képes teljesen megállni.

Számos meggyőző technológiai plusz

TOMTOM szolgáltatásai pedig a következőt biztosítják:

– LiveTraffic azaz 2 percenként frissülő, szinte élő közlekedési információk fennakadásról, balesetről és ezek miatt természetesen alternatív útvonal lehetőségekről
– időjárás előrejelzés csapadékról, napsütésről és még a várható szélsebességről is
– Traffipax információk a fix és a telepített sebességellenőrzési pontokról
– helyi kereséssel pedig a közelünkben aktuálisan elérhető bevásárlási és éttermi lehetőségekről kapunk információt 500 kategóriában 250 000 helyszínlehetőséggel. Természetesen külföldön is.

A CarPlay segítségével hatékonyan és biztonságosan használható az iPhone telefon is. Vagy éppen válasszuk az AndroidAuto rendszert amelyen keresztül Google Térkép, zeneszámaink, sőt egyéb hasznos információk is elérhetők.

Mindenhol érezni, a minőségi anyagokkal nem fukarkodtak. Akár bőr, akár műanyag, a szemet gyönyörködtető belső vonalak igazán elegáns formatervvel büszkélkednek és rendkívül stílusossá teszik az autót.

Előnyére vált az áttervezés

El kell ismerni, a kocsi jóval szebb, mint az előző Rio. És pontosan akkora a csomagtartója amekkora kell: 325 liter. 40/60 arányban ledöntve ez még tovább növelhető. Figyelem, a hátsó üléssort lehajtva egy teljesen sík csomagtartót kapunk ahol remekül elférnek a terebélyes tárgyak. Maga a csomagtér padló is két állásban rögzíthető. Vagy felső állásba (a teljesen sík csomagtartó érdekében) vagy alsó állásba a még nagyobb tér érdekében. Nyilván mindehhez dukál egy csomagrögzítő háló, amely az apróbb tárgyak rögzítéséhez alkalmas.

További különlegességek: 2 funkciós LED DRL fényszóró, a kettő között pedig a mára tipikussá vált tigris hűtőmaszk, ami abszolút megkülönbözteti a KIA családot egyéb közlekedési eszközöktől.

A külső tükrök természetesen elektromosan behajthatók, és maga a kocsi karosszériája is rejteget némi meglepetést. Ki gondolná például, hogy a Rio típusban 97 méter szerkezeti ragasztó van? Nos, tudni illik, hogy a ragasztott felületek 100%-ban illeszkednek egymáshoz, nem úgy, mint a régebben használt ponthegesztés. Ponthegesztés esetén csak a „pontoknál” rögzült a karosszéria, amely így bizony elmaradt a 100%-os rögzítési lehetőségtől. Vagyis a mai kor autóit – tessék jól figyelni – a maximális biztonság érdekében ahol csak lehet ragasztják!

S ettől függetlenül nem mindegy az acél minősége sem, merthogy mégiscsak hozzájárul ahhoz, hogy minél szilárdabb védelmet adjon a bent ülőknek. A Rio 51%-a fejlett, nagy szakítószilárdságú acélból (AHSS) készül.

Természetesen a légzsákok száma sem elhanyagolható utas védelmi szempontból, éppen ezért a Rio-ban vezető- és utas oldali légzsák, két első légzsák, továbbá teljes hosszúságú függönylégzsák gondoskodik épségünkről.

Mit tud még az infotainment?

Essen azért szó a 7 colos kijelzővel elérhető navigációs és kényelmi rendszerekről is, hiszen sokan alapvetően autóvezetés közben is dolgoznak és előnyös, ha nem a telefont kell nézegetni közben (ami nagyon veszélyes) hanem elegendő csak néhány pillantást a 7 colos kijelzőre vetni:

– a Bluetooth technológia segíti az okos telefon funkciók biztonságos használatát.
– a DAB digitális rádió tökéletesen tiszta és részlet gazdag zenei élményeket kínál
– a hangfelismerő rendszerrel a szóbeli utasításokon keresztül vezérelhető a navi és az audio rendszer, sőt, kérhető üzenetek felolvasása is.

És hogy még a középkonzolra se kelljen pillantani, a legfontosabb információk beprogramozhatók a Supervision műszerfalra, azaz a fordulatszám mérő és a kilométeróra mutató közötti 3,5 colos kijelzőre, úgy mint

– megtett kilométer
– maradék megtehető távolság (az üzemanyag fogyasztás függvényében)
– külső hőmérséklet
– pillanatnyi fogyasztás és
– óra

17 colos keréktárcsái szintén szemet gyönyörködtetőek és nagyon jól állnak neki.

A Rio egyébként háromféle motorral kapható nálunk: a jól bevált 1,4 CRDI, a benzines 1,25 MPI és a benzines 1,4 MPI. Figyelem, csak ez utóbbihoz létezik automata sebességváltó! Manuális váltó esetén pedig választható 5 de akár 6 sebességes is.

Motor variációk és adatok:

1.4 CVVT: 1368 ccm 100 LE 133/4000 Nm/fordulat/perc
1.2 CVVT: 1248 ccm 84 LE 121/4000 Nm/fordulat/perc
1.0 T-GDI: 998 ccm 120 LE 172/1500-4000 Nm/fordulat/perc
1,4 CRDI: 1396 ccm 90 LE 240/1500-2500 Nm/fordulat/perc

2017 Kia Rio 1.4 MPI EX Premium specifikációk

Motor

Motortípus: soros elrendezésű négyhengeres turbótöltött benzinmotor

Lökettérfogat: 1368 cm³

Maximális teljesítmény: 100 LE @ 6000 ford./perc

Maximális forgatónyomaték: 137 Nm @ 4200

Erőátvitel: elsőkerékhajtás, hatfokozatú manuális kéziváltóval

Méretek, egyéb műszaki adatok

Hossz: 4065 mm

Szélesség: 1725 mm

Magasság: 1450 mm

Tengelytáv: 2580 mm

Első gumik mérete: 235/40 R19

Hátsó gumik mérete: 235/40 R19

Tömeg, üresen: 1130 kg

Megengedett össztömeg: 1580 kilogram

Csomagtartó mérete: 325 liter, 980 literig bővíthető

Üzemanyagtartály mérete: 45 liter

Menetteljesítmények

Végsebesség: 176 km/h

Gyorsulás 0-ról 100-ra: 12.2 s (gyári), 10.1 s (saját mérés)

Fogyasztási adatok

Saját, mért eredmény (átlagos használattal)

Városi: 6.4 l/100 km

Országúti: 4.4 l/100 km

Vegyes: 5.2 l/00 km

Gyárilag mért eredmények

Városi: na/a l/100km

Országúti: n/a l/100km

Vegyes: 5.0 l/100km

CO2 kibocsátás: 114 g/km

Bővebb információ a Kia magyarországi képviseletének honlapján, IDE kattintva.

Még több fotó: AutóAddikt Facebook oldal

A cikkhez tartozó fényképeket Canon technikával készítettük.
Szerkesztőségünk mobilinternet-hozzáférését a Telenor Magyarország biztosítja. Az Autóaddikt.hu Telenor Hello Data csomagot használ.
Együttműködő partnereink: Acer Hungary, ASUSDuplitec, Canon, Camera Kft., Telenor Magyarország
Utómunka hardver: Acer, ASUS