A tigris tigrise. Azaz Dél-Korea egyik sztárja. Úgy hívják, hogy Kia. Még pontosabban Kia Rio, amit teszteltünk.
Engem az sem zavar, hogy szinte mindenben a Toyota érzést adja. De egyébként évek óta látszik rajta egyfajta minőségi design, ami a nyugati féltekén élőket célozza és kifejezetten jól jött az autó konszern típusainak. Nos, igen, hiszen Peter Schreyer csapata itt tevékenykedik már régóta, akinek többek között a Beetle és az Audi TT Roadster is volt köszönhető. Sőt, a KIA „tigris orr” szintén. Körülbelül tíz éve történt a tervezőasztalon az a pálfordulás, ami ma összetéveszthetetlenné és igazán egyedivé teszi ezt a dél-koreai típust. És az óta tarol az amerikai és az európai kontinensen is. Ilyen ütemű tartós növekedésre egyik autógyártó sem volt képes, amit felmutatott a Kia és az anyavállalat Hyundai.
A motortérben nekem kifejezetten tetszik, hogy csak a motor köszön vissza és nem mindenféle műanyag fedelek tömkelege, aminek elbontása fél óra lenne. Ebben a kocsiban csak az van, ami kell így semmiképpen nem lesz az autószerelők réme.
Megnéztük, még az égőcsere is csak egy perc, szóval ma már nemigen találni ehhez hasonlatos új autót. Nincs felesleges kacat és csecsebecse csak a puritán valóság. Egyébként megtévesztésig hasonlít az előző Toyota Corolla kupéra. Belül szintén. És végre (talán utoljára?) egy olyan kijelző egység, ami nem csupán érintőképernyős, hanem még a tavalyi divat szerint épített gombos és tekerős. Ez főleg akkor jó, ha valaki szeret a kocsiban hamburgerezni vagy lángost enni -a lángos már Dubai-ban is nagy divat ám, szóval együnk sokat- na de ki tud minden falat után szappannal kezet mosni, hogy érintőképernyőzzön? Viszont a Rio-ban bármit tud kapcsolgatni, és közben falatozhat is kedvére. Ezt ugye nem gondolja át az ember autóvásárláskor, pedig micsoda fontos opció!
Részletekben a lényeg
De azért ezen tulajdonságok mellett a kocsi fel van szerelve nagyon sok kényelmi funkcióval is:
– HAC visszagurulás-gátló rendszer
– SLS egyenes futás stabilizációs rendszer, amikor egy érzékelő érzékeli az esetleges egyenetlen fékerőt a bal és a jobb oldali kerekek között és kikorrigálja úgy, hogy minden oldalra azonos fékerő hasson
– VSM jármű stabilitás-szabályozás, azaz akkor is fennmarad a jármű stabilitása, ha kanyarodás közben fékezünk
– AEB autonóm vészfékrendszer ahol a kamera és a radar adatait értelmezve ütközés elkerülésére önállóan működésbe hozza a fékeket. Például ha az előttünk folyamatosan haladó gépkocsi hirtelen fékez, vagy éppen egy gyalogos előlép a „semmiből” akkor a Rio azonnal automatikusan fékezni kezd. 8 és 80 km/h közötti tartományból képes teljesen megállni.
Számos meggyőző technológiai plusz
TOMTOM szolgáltatásai pedig a következőt biztosítják:
– LiveTraffic azaz 2 percenként frissülő, szinte élő közlekedési információk fennakadásról, balesetről és ezek miatt természetesen alternatív útvonal lehetőségekről
– időjárás előrejelzés csapadékról, napsütésről és még a várható szélsebességről is
– Traffipax információk a fix és a telepített sebességellenőrzési pontokról
– helyi kereséssel pedig a közelünkben aktuálisan elérhető bevásárlási és éttermi lehetőségekről kapunk információt 500 kategóriában 250 000 helyszínlehetőséggel. Természetesen külföldön is.
A CarPlay segítségével hatékonyan és biztonságosan használható az iPhone telefon is. Vagy éppen válasszuk az AndroidAuto rendszert amelyen keresztül Google Térkép, zeneszámaink, sőt egyéb hasznos információk is elérhetők.
Mindenhol érezni, a minőségi anyagokkal nem fukarkodtak. Akár bőr, akár műanyag, a szemet gyönyörködtető belső vonalak igazán elegáns formatervvel büszkélkednek és rendkívül stílusossá teszik az autót.
Előnyére vált az áttervezés
További különlegességek: 2 funkciós LED DRL fényszóró, a kettő között pedig a mára tipikussá vált tigris hűtőmaszk, ami abszolút megkülönbözteti a KIA családot egyéb közlekedési eszközöktől.
S ettől függetlenül nem mindegy az acél minősége sem, merthogy mégiscsak hozzájárul ahhoz, hogy minél szilárdabb védelmet adjon a bent ülőknek. A Rio 51%-a fejlett, nagy szakítószilárdságú acélból (AHSS) készül.
Természetesen a légzsákok száma sem elhanyagolható utas védelmi szempontból, éppen ezért a Rio-ban vezető- és utas oldali légzsák, két első légzsák, továbbá teljes hosszúságú függönylégzsák gondoskodik épségünkről.
Mit tud még az infotainment?
– a Bluetooth technológia segíti az okos telefon funkciók biztonságos használatát.
– a DAB digitális rádió tökéletesen tiszta és részlet gazdag zenei élményeket kínál
– a hangfelismerő rendszerrel a szóbeli utasításokon keresztül vezérelhető a navi és az audio rendszer, sőt, kérhető üzenetek felolvasása is.
És hogy még a középkonzolra se kelljen pillantani, a legfontosabb információk beprogramozhatók a Supervision műszerfalra, azaz a fordulatszám mérő és a kilométeróra mutató közötti 3,5 colos kijelzőre, úgy mint
– megtett kilométer
– maradék megtehető távolság (az üzemanyag fogyasztás függvényében)
– külső hőmérséklet
– pillanatnyi fogyasztás és
– óra
17 colos keréktárcsái szintén szemet gyönyörködtetőek és nagyon jól állnak neki.
A Rio egyébként háromféle motorral kapható nálunk: a jól bevált 1,4 CRDI, a benzines 1,25 MPI és a benzines 1,4 MPI. Figyelem, csak ez utóbbihoz létezik automata sebességváltó! Manuális váltó esetén pedig választható 5 de akár 6 sebességes is.
Motor variációk és adatok:
1.4 CVVT: 1368 ccm 100 LE 133/4000 Nm/fordulat/perc
1.2 CVVT: 1248 ccm 84 LE 121/4000 Nm/fordulat/perc
1.0 T-GDI: 998 ccm 120 LE 172/1500-4000 Nm/fordulat/perc
1,4 CRDI: 1396 ccm 90 LE 240/1500-2500 Nm/fordulat/perc
2017 Kia Rio 1.4 MPI EX Premium specifikációk
Motor
Motortípus: soros elrendezésű négyhengeres turbótöltött benzinmotor
Lökettérfogat: 1368 cm³
Maximális teljesítmény: 100 LE @ 6000 ford./perc
Maximális forgatónyomaték: 137 Nm @ 4200
Erőátvitel: elsőkerékhajtás, hatfokozatú manuális kéziváltóval
Méretek, egyéb műszaki adatok
Hossz: 4065 mm
Szélesség: 1725 mm
Magasság: 1450 mm
Tengelytáv: 2580 mm
Első gumik mérete: 235/40 R19
Hátsó gumik mérete: 235/40 R19
Tömeg, üresen: 1130 kg
Megengedett össztömeg: 1580 kilogram
Csomagtartó mérete: 325 liter, 980 literig bővíthető
Üzemanyagtartály mérete: 45 liter
Menetteljesítmények
Végsebesség: 176 km/h
Gyorsulás 0-ról 100-ra: 12.2 s (gyári), 10.1 s (saját mérés)
Fogyasztási adatok
Saját, mért eredmény (átlagos használattal)
Városi: 6.4 l/100 km
Országúti: 4.4 l/100 km
Vegyes: 5.2 l/00 km
Gyárilag mért eredmények
Városi: na/a l/100km
Országúti: n/a l/100km
Vegyes: 5.0 l/100km
CO2 kibocsátás: 114 g/km
Bővebb információ a Kia magyarországi képviseletének honlapján, IDE kattintva.
Még több fotó: AutóAddikt Facebook oldal
A cikkhez tartozó fényképeket Canon technikával készítettük. Szerkesztőségünk mobilinternet-hozzáférését a Telenor Magyarország biztosítja. Az Autóaddikt.hu Telenor Hello Data csomagot használ. Együttműködő partnereink: Acer Hungary, ASUS, Duplitec, Canon, Camera Kft., Telenor Magyarország Utómunka hardver: Acer, ASUS