Főoldal Autóteszt Lexus Lexus NX 300h – részletgazdagabb élményfaktor

[TESZT] Lexus NX 300h – részletgazdagabb élményfaktor

Túl van modellciklusa felén a Lexus NX 300h. 2015-ben járt nálunk utoljára a modell, nem sokkal nemzetközi bemutatója után – a léc magasra került akkor, hiszen az alapkoncepció kivételes egyediséget hordozott. A facelift alapvetően nem sok újat hozott, de érezhetően modernebb, kifinomultabb lett az autó. Teszt.

Nem szabad elfelejteni, hogy a Toyota-gyökerek mindig is eleget tettek a kívánalmaknak, főként, ahogy a kettős hajtáslánc sokak szerint klasszikus megtestesítője a környezetbarát szemléletnek. Erre nagyon ad a Lexus is, ami becsülendő, és talán jelenleg a legjobb irányvonalat képviseli. Főként, hogy a Toyota pár nappal ezelőtt bejelentette: nem óhajtanak több dízelmotorral szerelt járművet gyártani a jövőben.

Bár ez nem kimondottan az F Sport, mégis dinamikus a karakterisztika

Három évvel ezelőtti Lexus NX 300h tesztünkben a fickósított, F Sport variációt tettük górcső alá: néhány sportos, lendületet sugalló részletet kapott az a kaszni, illetve a beltér. Mi történik akkor, ha a Lexus LFA sportautót tervező teamnek adják ki feladatul a merőben új crossover megálmodását? A képlet egyszerű, létrejön máris a Lexus NX 300h, vagy ha konkrétabban irányozzuk be, az akkori tesztben is szereplő F Sport Top modell.

Máris szembetűnő az orsó sziluettet formáló, aszimmetrikus részletekkel operáló, az alapmodelléhez képest teljesen más, sportos megközelítésű rácsozatot kapott hűtőmaszk-együttese, a Lecus NX 300h leginkább szembetűnő karakterisztikai elemét ez az elem alapozza meg. A lökhárító sávja nem különül el, viszont a rendszámtábla tartójának kialakítása integrálva lett a maszkba, fölé pedig hatalmas Lexus logó került, kék árnyalatú átsejléssel, utalva a hibrid hajtásra.

Művészeti remeknek is beillik a mellső lámpatestek kialakítása, az élces, leszűkített vonalak jellemzőek itt, a sarkok dominálnak, nincsenek lekerekített sarkok, csak penge-sziluettet formázó összesség. A szigonyra emlékeztető nappali menetfények csíkjai szintén mellőzik a párhuzamosságot (a helyzetjelzők burájának alsó vonalaival), viszont remekül játszanak a szoknyák két oldalának fénytöréseivel, a jobb, valamint bal sarkokba süllyesztett aprónak ható ködlámpafészkekkel. Mindezt sok helyütt alkalmazott krómszeletekkel és berakásokkal, valamint az egész hűtőmaszk határvonalainak terjedelmében futó ezüstös szegéllyel.

Összetéveszthetetlen vonások

Az imént említett hűtőmaszk rácsmintája például kiváló részletet jelöl a témában, viszont az oldalnézetből jól látszó, 18 col átlóval bíró kerekek is hangsúlyozzák a profilt.

Az emelt hasmagasság, a műanyaggal megerősített sárvédőívek, a köszöbvonalak mind a crossover hatást hívatottak fokozni, lássuk csak jól: a Lexus NX 300h bizony nem csak sportos habitust birtokol, hanem az offroad felületeken is jól helyt áll. Az oldalvezetés tehát tökélyre csiszolt kiegészítője az orr-résznél már megismert rettentően sok formaisággal és egyediséggel bíró infóáradatnak; a fény-árnyék hatásokkal játszó vonalkialakítások, a több irányba mutató domborulatok, felszíni kialakítások talán sehol sem túlzóak, vagy akár tolakodóak.

Legalább annyira exhibicionista a far megjelenése, mint az előző bekezdésekben részletezett front- valamint oldalrészletek összképe. A vékonyra húzott, lefelé ívelő helyzetjelzők nem simulnak a kaszni felületeihez, néhány milliméterrel túllógnak a megszokott határokon, a rajzolat itt sem követ semmiféle egységességet, mindössze a tervezőmérnökök masszív fantáziájának mivolta érződik folyamatosan – itt is. A hátsó lámpatesteken kívül a far-rész nem bővelkedik túl sok egyéb pluszt felvonultató háttérkörnyezettel, az ötödik ajtó üvegfelülete átlagos (követi az oldalablakok övvonalát), a lökhárító idomának kicsit felcsapott műanyagozása rejti a ködlámpacsíkokat, valamint a szokásos prizmákat is.

Kvalitás kívül és belül

A Lexus portfóliójától igencsak elvárható és egyben megszokott minőség fogadja a vezetőt és utasait, amint az utastérben helyet foglalnak. Az anyagok kidolgozottsága prémium, csakúgy, mint a tapintásuk, az illesztések, a varrások, s minden egyéb. Az első ülések kagylós jellegüket megtartották, ugyanakkor hátrány, hogy az ülőfelületek laphossza nem változtatható, ennek ellenére a tartás tökéletes, oldal- és hosszirányban is. A kardánalagútra integrált központi részhez tartozó könyöktámasz két utazó számára is elegendő könyöklési teret biztosít, ez alapvetően a jól pozícionált beltér szélességének köszönhető.

Hátul kettő átlagos testalkattal rendelkező felnőtt utas utazhat igazán kényelmesen, a hátlapok dőlésszöge itt is állítható egy-egy gombnyomással. Mivel a hátsó traktus kétoldali ülései süllyesztettek, ezért a középső utasülés értelemszerűen kényelmetlenebb, mint a két teljes értékű – ez viszont nem von le az összességében mért komfortérzetből.

Mivel a Lexus NX 300h prémiumautó, ezért magától értetődik, hogy a mai kor vívmányainak jelentős részét belezsúfolták a tudásba, mindazt, ami elvárható, s amit el is vár a büszke, újdonsült Lexus-tulaj.

Ugyanakkor nem szabad azt sem elfelejteni, hogy az Autóaddikt.hu szerkesztőségénél a Lexus NX 300h csúcsfelszereltségű megközelítése járt – most alapvetően nem fogjuk felsorolni az unalomig ismételt sofőrsegédeket, asszisztenseket, a hajtásba belekotnyeleskedő (pozitív értelemben) elektronikákat, egyéb kiegészítőket; kiemelnénk viszont a 0 – 180 kilométer/óra sebességtartományban működő, távolságtartós tempomatot, mely finomra hangoltan lassítja, olykor ha kell, vészfékezi a járművet, illetve automatikusan engedi gyorsulni is a visszavett tempó után, ha épp a forgalmi helyzet (autópályán) megkívánja.

Persze mindezek mellett a sávtartással szoros összeköttetésben lévő kormányzás-korrekció is éber, ha netán egy másodpercre, vagy annak töredékére elvonná valami a figyelmünket vezetés közben: a frontoldali kamera által érzékelt hiba máris feldolgozásra kerül, s a kormánykerék enyhe mozdulatai máris megteszik hatásukat.

Meg kell szokni a műszerfal elrendezését

Külön érdekesség, hogy a Lexus NX 300h szinte csak és kizárólag LED alapú fényforrásokat használ, összesen szám szerint 90 (!) darabot, mint elöl, mint pedig hátul is. A front reflektorai vakításmentesek, tehát a távfény nem irritáló, ha szemből érkezik valaki, még akkor sem, ha véletlenül bekapcsolva maradna. Egyébként az elektronika rendelkezik egy külön opcióval, mely a szemből érkezőket figyeli, és ennek megfelelően kellő precizitással kapcsolja le- illetve fel a világítótesteket éjszakai közlekedésnél.

Annak ellenére, hogy a Lexus NX 300h külleméből adódóan arra ösztönözhet, hogy egy ízig-vérig sporthibriddel akad dolgunk – így, ilyen formában nem teljesen helyénvaló. Ugyanis az autó viselkedése, illetve maga az egész hajtás-karakterisztika sokkal inkább sarkall nyugodt, megfontolt vezetésre, mintsem száguldozásra.

Lendülettel – de csak módjával

Annak ellenére, hogy egy hibrid leginkább a környezet- és a fogyasztástudatos autóvezetésről szól, természetesen el lehet szabadítani a Newtonmétereket, valamint lehet adni a sebességnek is – elegendő mindössze Sport módba állítani a fokozatváltót. Ilyenkor érezhetően megváltozik a viselkedés, az integrált elektromotorok teljes erőbedobással segítik az Atkinson ciklusú 2.5 liter hengerűrtartalmú benzinmotor munkáját. A benzines aggregát egyébként 155 lóerőt mozgósít szólóban, 5700-as percenkénti fordulatszámnál, a maximális forgatónyomaték pedig 210 Nm.

Ezek persze nyers gyári mérések, a gyakorlat mutatja meg úgyis, mire képes a Lexus NX 300h – például a tesztünkben: a mindent elsöprő gyorsulási élmény elmaradt, bár nem is vártuk, ahogyan arról már néhány sorral feljebb értekeztünk is. Sokkal inkább dinamikusnak, bő erőtartalékokkal gazdálkodni képes autónak éreztük a Lexus NX 300h-t, olyannak, amilyet a klasszikus értelemben vett hibridre vágyó vásárló szeretne. Ha pedig mellé eltökélten beirányozza a crossoverek szegmensét, akkor teljesebb és átfogóbb megoldás – meghintve ugyebár a Lexus-féle egyediséggel – vajmi kevés található jelenleg a palettán.

Hajtáslánc: igen, ez a klasszikus hibrid

Egy kis Lexus hibird gyorstalpaló annak, aki nem ismerné a technológiát, mondjuk a Toyota hasonló hajtásképlettel rendelkező járművei kapcsán. Az Atkinson ciklusú, alapvetően a takarékosságra, nem pedig a teljesítményre hangolt, elnyújtott szelepvezérlésű benzinmotor mellett a villanymotor (jelen modellnél az első és hátsó tengelyeknél) is biztosítja az e-CVT fokozatmentes automataváltón keresztül a hátteret, a benzinmotor, valamint a fékezésből visszanyert energia is tölti folyamatosan a nikkel-fémhidrid akkumulátort.

Ha ügyesen kezeljük a gázpedált, úgy nagy arányban közlekedhetünk tisztán elektromos (EV) módban is, amikor az akkumulátor töltöttségi szintjétől függően jó pár kilométert kiautózhatunk. Kifejezetten előnyös mindez akkor, ha lassú, városi forgalomban araszolgatva, maximum 30-40 kilométer/órás sebességig felgyorsítva tesszük meg a rövidke távolságokat, s az sem árt közben, ha combos fékezésekkel vissza-vissza töltögetünk néhány kilométert. A full hibrid rendszer egyébként tud tehát tiszta elektromos üzemben, valamint kettős hajtásban is dolgozni folyamatosan. Aki pedig vágyja a sportosságot hang tekintetében is, az nyugodt szívvel válassza a masszív hangzásvilágot az effektgenerátor közbeiktatásával. Láttunk már több ízben is ilyesmit egyéb modelleknél, mi nem túlzottan kultiváljuk, de mindenképp jópofa, bohókás funkció.

2018 Lexus NX 300h specifikációk

Motor

Motortípus: négyhengeres Atkinson-ciklusú benzinmotor és AC szinkron elektromotor

Lökettérfogat: 2494 cm³

Maximális teljesítmény: 155 LE @ 5700 ford./perc (benzinmotor), 42 LE (villanymotor), a rendszer összteljesítménye: 197 LE

Maximális forgatónyomaték: 210 Nm @ 4200-4400 ford./perc

Erőátvitel: összkerékhajtás, E-CVT fokozatmentes automataváltóval

Méretek, egyéb műszaki adatok

Hossz: 4630 mm

Szélesség: 1845 mm

Magasság: 1645 mm

Tengelytáv: 2660 mm

Első gumik mérete: 235/55 R18

Hátsó gumik mérete: 235/55 R18

Tömeg, üresen: 1905 kg

Megengedett össztömeg: 2395 kg

Csomagtartó mérete: 188 liter, 980 literig bővíthető

Üzemanyagtartály mérete: 56 liter

Menetteljesítmények

Végsebesség: 180 km/h

Gyorsulás 0-ról 100-ra: 9.3 s (gyári), 9.6 s (saját mérés)

Fogyasztási adatok

Saját, mért eredmény (átlagos használattal)

Városi: 7.1 l/100 km

Országúti: 7.1 l/100 km

Vegyes: 7.1 l/100 km

Gyárilag mért eredmények

Városi: 5.1 l/100km

Országúti: 5.1 l/100km

Vegyes: 5.0 l/100km

CO2 kibocsátás: 117 g/km

Bővebb információ a Lexus magyarországi képviseletének honlapján, IDE kattintva.

Még több fotó: AutóAddikt Facebook oldal

A cikkhez tartozó fényképeket Canon technikával készítettük. Fotó: Matei Bence / Camera Kft.
Együttműködő partnereink: Acer Hungary, ASUS, Sony, Canon, Camera Kft.
Utómunka hardver: Acer, ASUS