Ismerik jól a Lexusnál, mi a dörgés. Kár mára a Toyotával párosítani és általánosítani egyben a sztereotípiákat, maximum annyira csak, ami a megbízhatóságra, a tartósságra vonatkozik. A többni mind puritán, japán tálalású luxus. Lexus RX450h L teszt.
Lehet imádni és kevésbé szeretni a Lexus formavilágát. Tény, hogy a márka már idejekorán szakított a külsőt érintő megoldások általánosságával, nem állt be a sorba hatodiknak. Egyediség jellemzi a felső-közép, valamint a felsőkategóriás (divatosan szólva legyen prémium) szegmensüket. A tesztben szereplő Lexus RX450h L tipikus példája ennek, hiszen nagyjából mindent felvonultat, amit ebben az osztályban fel lehet, és fel kell vonultatni.
Klasszikus és mára kultikus formaterv
Kezdjük a formavilággal: a Lexus RX450h L tovább hordozza a Lexus által megálmodott orsóalakzatú hűtőmaszk-kialakítást, ami talán a leghangsúlyosabb részösszetevője ennek az autónak is; a maszk sziluettjét körkörösen fedi le a krómcsíkozás, a mintázat kellemesen selymes és prémiumos, az elmaradhatatlanul hangsúlyos Lexus-embléma pedig szigorúan virít középtájt. A fényszórók rajza morcos, bár most nem lett annyira túlstilizálva, a kampó alakú menetfény-LED csíkok pedig rendkívül meggyőzők és kellemesek a szemnek.
A sportosságot erősítik az alsó részre húzott légbeömlők, ezek hatásosak gyakorlati- és vizuális jelleggel is. Az egész orr már-már szinte otromba, természetesen a szó pozitív érelmében. Mozdonyos: talán ez a legjobb kifejezés rá. S ha mozdonyos, akkor az egész biztos, hogy erőt sugall, ami egyébként akad is bőven a Lexus RX450h L-nél.
Oldalnézetből leginkább SUV, ami így is van rendjén, hiszen a Lexus RX450h L pontosan ebbe a kategóriába sorolható. A kereken 5 méteres hossz magáért beszél, de ha már long, akkor legyen is férőhely, nem igaz? A tengelytáv is ennek megfelelően dolgozik az autó alá, 2.79 méter terjedelemben. Az ajtók megfelelően szélesek, az üvegfelületek kecsesen íveltek, az övvonalak nincsenek túlzottan magasra gondolva. A harmadik üléssor ablakrésze inkább lőrés-jellegű, de ügyesen lett integrálva a C oszlopba, így viszonylag kényelmes kitekintést kapnak az itt helyet foglalók.
Szintén morcos lámpabúra-rajzolat köszön vissza a Lexus RX450h L hátsó kialakításánál. A törésvonalak, ívek markánsak itt is, mint a kocsiszekrény kiképzésénél bárhol, viszont a stílusossághoz, amit a Lexus kínál, pont ez az egyik részösszetevő. A markáns és élces vonalak híján bizony vesztene értékéből a vizualitás, persze lehet, ezt szoktuk meg – s egy következő dizájnváltással lehet, megváltozik minden egy csapásra. Meglátjuk.
Természetesen a beltér kialakítása nem nélkülözi a luxust, a prémiumminőséget. A bőrfelületek lágyak, puhák, a varrások igényesek, csakúgy, mint a cockpit, vagy a középkonzol esetében. A kezelőegységek kézre esnek, bár a mostanra már kissé elavult érintőpad és tekerőgombok kelthetnének ténylegesen frissebb érzetet.
A központi kijelzőkonzol mérete combos, a közvetített információ kielégít minden igényt, ráadásul teljes mértékben testre is szabható a képernyőfelület. Akár osztottan is használhatjuk, multitask jelleggel előhívhatunk egyszerre több fontos infót, kijelezni kívánt adatot, ábrát, mindenfélét.
A komfort mindenek felett
Kényelmes, nagyon kényelmes a Lexus RX450h L. Az első ülések inkább fotelek, mintsem szimpla ülőalkalmatosságok – ez némi retróérzetet is előcsalogatott belőlünk a tesztelés során, néha úgy éreztük, hogy egy korai Mercedes W140-konkurenciának számító LS 400-ban ülünk. Ténylegesen lágy, puha tömöttségű ülőlapokkal és hátlapokkal bír a Lexus RX450h L az első traktusban, pazar láb- és térdterekkel. Könyöklő is akad, nem kevés felülettel, itt rögvest érződik az 189.5 centis szélesség behatása.
Tehát kényelemben utazunk a Lexus RX450h L-val, de mi a helyzet hátul? Nyilvánvalóan ott sem rossz a helyzet, sőt, fejedelmu tereket kapunk. Ráadásul a középső üléssor hosszban állítható, így bődületes lábtereket hozhatunk létre, ha mellőzzük a harmadik sort, és visszavesszük kicsit a csomagtér 1656 literes méretét (5 fővel). Egyébként a csomagtér 7 személy fuvarozása esetén 176 literesre zsugorodik, ami nem túl meggyőző, de nyilván van/lesz megoldás a pakolásra is e téren.
Ugyanis a Lexus RX450h L tele lett pakolva mindenféle reksszel, fiókkal, zsebbel. Kedvencünk az első ajtók térképzsebe, ami alaphangon is bőséges rakodótérrel rendelkezik, viszont kihajtva még nagyobb kapacitást kapunk. Emellett a csomagtérben szintén találunk rekeszeket, fiókokat – a bepakolandó dolgok organizálása szimpla és gyors; nem beszélve az utastér több részén kialakított rejtettebb rekeszekről.
Családbarát üzleti luxuslimuzin-SUV. Igazi hibrid minden tekintetben
A hetedik sor is kialakítható (majdnem) teljes értékűre méret szempontjából, így azonban kénytelenek leszünk a kompromisszumra, ugyanis a lábterek esetében lejjebb kell adni az igényeket. Viszont nagyon meggyőző végeredmény született tesztjeink során: 7 átlagos testalkatú felnőttel simán elautóztunk pár száz kilométert, és senki sem panaszkodott közben, vagy utána a komfort mikéntjére. Tehát egyértelműen kijelenthettük utána, hogy a Lexus RX450h L nem alibi plusz 2 üléssel rendelkezik, hanem azok ténylegesen kihasználhatók gyakorlatban. S nem csak apróbb gyerekek részére, ahogyan az nagyon sok esetben lenni szokott.
Hajtás tekintetében fő a tradíció!
Hagyományosnak nevezhető hajtásláncot kapott a Lexus RX450h L. Bár folyamatos fejlesztésekkel újítják a technológiát, az alapok megmaradtak a V6 3.5 literes szívó Atkinson-ciklusú benzinmotor esetében is, mely önmagában 263 lóerő leadására képes, 335 Newtonméter csúcsnyomaték mellett. Ehhez az első és hátsó tengelyeken elhelyezett villanymotorok szolgáltatnak még összesen 235 lóerőnyi teljesítményt, az összteljesítmény pedig 313 lóerőben csúcsosodik ki, nagyjából 600 Newtonméter össznyomatékkal párosítva. Egyébként az összkerékhajtás rendszere szintén hibridnek nevezhető, hiszen a hátsó hajtott tengely kizárólag villanymotor által kapja a kraftot.
Így, ezzel a hibridrendszer-kialakítással kimondottan jó teljesítményhatékonysággal bír a Lexus RX450h L. A hajtott tengelyekhez társított villanymotorok a hajtás oroszlánrészét képesek magukra vállalni, főként nagyobb sebességtartományokban is, „vitorlázásnál”, így autópályatempónál is jelentős fogyasztáscsökkenés érhető el a korábbi hasonló rendszerkhez képest. A hajtáshoz társított fokozatmentes e-CVT automataváltó úgy teszi a dolgát, ahogyan az elvárható is, a nulla-százas sprint egyszuszra megvan (méréseink szerint 8.1 másodpercig tartott a mutatvány sportmódban).
Újragondolt stabilizátorrendszert kapott a Lexus RX450h L, melynek eredményeképp a kanyarstabilitás jelentősen javult. Nem csak felkeményedő futómű beállításnál sportmódban, simán, komfortosan haladva is egyértelmű a változás. A rugózás rendkívül kellemes a MacPherson-Multilink párosnak köszönhetően, nagyjából minden úthibát, vasúti átjárót kisimított gond nélkül a felfüggesztés.
65 literes üzemanyagtankjával jó hatótávolság érhető el a Lexus RX450h L-nél, nálunk ez 600-700 kilométert jelentett. Városi körülmények közt 6-6.5, míg országúton 5.1-6.3 literes átlagok születtek 100 kilométerre átlagolva fogyasztás tekintetében.
Árcédula
A cikkben szereplő Lexus RX450h L 25 millió forint környékén (alapár) vásárolható meg. A tesztautó konfigurációjának, felszereltségének köszönhetően már súrolta a 30 milliós határt.
2020 Lexus RX450h L specifikációk
Motor
Motortípus: V6 szívó benzinmotor (Atkinson-ciklusú) társított hibridhajtással – full hybrid hajtáslánc
Lökettérfogat: 3456 cm³
Maximális teljesítmény: 263 LE (benzinmotor), 235 LE (villanymotorok összesen), összteljesítmény: 313 LE
Maximális forgatónyomaték: ~ 600 Nm
Erőátvitel: összkerékhajtás, fokozatmentes e-CVT automataváltó
Méretek, egyéb műszaki adatok
Hossz: 5000 mm
Szélesség: 1895 mm
Magasság: 1685 mm
Tengelytáv: 2790 mm
Gumiabroncsok elöl: 215/60 R17
Gumiabroncsok hátul: 215/60 R17
Tömeg, üresen: 1735 kg
Megengedett össztömeg: 3100 kg, terhelhetőség maximum: 1365 kg
Csomagtartó mérete: 176 liter (7 személy), 1656 liter (5 személy)
Üzemanyagtartály mérete: 65 liter
Menetteljesítmények
Végsebesség: 200 km/h
Gyorsulás 0-ról 100-ra: 8.0 s (gyári), 8.3 s (saját mérés)
Fogyasztási adatok
Saját, mért eredmény (átlagos használattal)
Városi: 6.0-6.5 l/100 km
Országúti: 5.1-6.3 l/100 km
Vegyes: 5.9 l/100 km
Gyárilag mért eredmények
Városi: 6.3 l/100km
Országúti: 6.1 l/100km
Vegyes: 6.0 l/100km
CO2 kibocsátás: 138 g/km
Bővebb információ az Opel magyarországi képviseletének honlapján, IDE kattintva.
Még több fotó: AutóAddikt Facebook oldal
Fotó: Canon
Együttműködő partnereink: Acer Hungary, Camera Kft.
Utómunka hardver: Acer