Vajon a Maserati Ghibli Diesel mennyire hozza az elvárásokat? Megadja-e azt az igazi, már-már ferraris élményt, amit a márka benzines szívómotorral ellátott modelljei nyújtanak? Minden kiderül a tesztből, fussunk is neki szépen, lépésről-lépésre.
Napjainkban egyre inkább divattá válik az, hogy alapvetően prémiummárkák korábban kiemelkedően domborító modelljeit újraélesszék, és formabontónak ható megoldásokat alkalmazzanak az autón. Mindezt úgy, hogy a korábbról elvárt presztízs és körítés mellé kellőképp megmaradhasson, szigorúan megfelelve huszonegyedik századunk minden igényének és kihívásának. Az olaszországi magas presztízsű Maserati konszern kiváltképp beerősített, kisebbfajta modelloffenzívát indított az elmúlt évben: több új, illetve megújult modell koncepcióval érkezett a piacra, nem utolsó sorban azzal a szándékkal, hogy régi-új szegmenseket is lefedhessen kínálatának egy részével.
Némi visszatekintő
A Ghibli viszonylag nagy múlttal rendelkezik a Maserati kronológiáját vizsgálva, ugyanis már 1967-ben megjelent a modell a nemzetközi piacon, s hat éven keresztül volt jelen. Itt közel húsz évnyi kihagyás következett, míg bejelentették a teljesen megújult formavilágot képviselő Ghibli II-t, mely valóban levetkőzte az addig ismert kupéfazon jelleget – itt már leginkább a személyautós részelemek köszöntek vissza: szögletesebb felépítés, két ajtó, szedán érzet. 1997-ig tartott a gyártás, itt újabb szünet következett, mígnem tavaly, azaz 2013-ban debütált a legújabb generációs Maserati Ghibli, mely utolsó csavarjáig teljesen új elgondolások szerint fogant.
Stílusjegyek, dizájn és egyebek: olaszos, sportos és elegáns
Régebben számos itáliai nagyvadra leginkább az élces vonalakkal telespékelt, letisztult látványvilág volt a jellemző. A letisztultság megmaradt mára is a Maserati esetében, ám a gömbölyded formák, számos fénytöréssel játszó ívek igencsak előtérbe kerültek. Kifejezetten jól látszik mindez, ha a Ghibli oldalnézete kerül előtérbe, ugyanis az első kerekeket közrefogó sárvédiővek pontosan ezt az irányvonalat követik, jellegében magas szintű karakterisztikát hirdetve; az A oszlop alatt, de még az első ajtók kezdeténél előbbre helyezett, a márkánál megszokott oldalsó hármas felosztású beömlőt formázó díszcsíkok is jelenlétükkel kifejezetten feldobják az amúgy sem monoton összhatást.
Igazi limuzonos jelleg: a Maserati Ghibli Diesel két milliméter híján 3 méteres tengelytávval büszkélkedhet, ez egyben méltó velejárója a majd’ 5 méteres hossznak. Impozáns méretek ezek, de alapvetően a szegmens, melyet a Ghibli képvisel, nyilvánvalóan megköveteli e paraméterek meglétét, nagyon is helyesen. Mindezek mellé már csak hab a tortán a 18 colos keréktárcsák alkalmazása, melyek bár nem a jelenlegi legnagyobb átmérővel bíró prémium kiegészítők, mégis hatalmasnak tűnnek a minden részletében lapos hatást nyújtó, 1461 milliméter magas kasznihoz rendelve. Az oldalajtók szintén hordoznak törésvonalakat, itt a fényhatás rendkívül látványos, több árnyalatot is produkál beállítástól és szemszögtől függően.
Letisztultság a jellemző. A beltérben is, de úgy, hogy a luxus érzete azért megmaradjon
Korrekt a Ghibli, mivel nem túlzó. Semmiben sem. Az enteriőr például ékes bizonyítéka mindezeknek, hiszen a sajátságos, félreismerhetetlen márkamotívumok felvonultatása mellett nem találkozunk semmiféle felesleges sallanggal, oda nem illő kiegészítővel. Csak és pusztán az elegancia, sportos mivolttal ötvözve, na meg a kényelemfaktor jelenlétével, mely folyamatosan jelen van.
Miért is ne lenne? Mint már megannyiszor emlegettük, most sem győzzük elégszer hangsúlyozni: a Ghibli prémiumkategóriás autó, azzal együtt, hogy például az árazása mindezt – bizonyos megközelítésekbe helyezve – rácáfol, hiszen nincs szó itt sem túlzásokról, sőt, jelentős előremutatás érzékelhető a Maserati márka masszivitását figyelembe véve.
Tulajdonképpen négy személyesnek aposztrofálható a 2013-as modellévű, harmadik szériás Maserati Ghibli, ugyanis a hátsó üléssor kiképzésénél a két szélső fotel alakzatú ülőhely tekinthető teljes értékűnek.
Megjelenése, prémium sugallata, sportossága és minden egyéb erénye mellett az új Maserati Ghibli rendkívül biztonságos autó is egyben. Az Euro NCAP töréstesztjein sikerült 5 csillagot, illetve 86 pontot a 100-ból bezsebelnie (Európa), ezzel elérve azt, hogy az egyik jelentős célország, az Egyesült Államok piacán is elsőszámú választást jelenthessen. Ugyebár azért, mert ott kifejezetten adnak az ilyesmire sok egyéb mellett, mint például a „külföldi” presztízs, mely igencsak előtérbe helyeződött az évtizedek során.
A Maserati történetében elsőként, dízellel
Sokak oldalát furdalhatja a kíváncsiság – vajon mit tudhat egy dízel Maserati? Vajon nem visszarettentő az, hogy egy klasszikus, belevaló mediterrán brand modellje gázolajjal megy, kerreg, csörög, zörög esetleg?
Nos, az egyértelmű válasz mindhárom kérdésre: nem. Azaz csak az utolsó kettőre, az elsőre pedig az, hogy konkrétan hasonló karakterisztikát vonultat fel, mint benzines alapmotoros testvére. A V6-os (60 fokban) hengerelrendezésű, turbótöltött aggregát hengerűrtartalma 2987 köbcentiméter, maximális teljesítménye 275 lóerő, 4000-es percenkénti fordulatszámon. A maximális forgatónyomaték 570 Newtonméter, mely érték már 2000-nél meg is érkezik, és egészen 2600-ig jelen van; miközben túltöltéssel akár 600 Newtonméternyi forgatónyomatékot is mozgósítani tudunk.
A hajtásláncba iktatott nyolcgangos automataváltó jelenléte szinte észrevétlen, a sebességfokozatok jól hangoltan érkeznek, mindig a megfelelő fordulatszámtartományban történik a fel- illetve visszaváltogatás, a turbóval lélegeztetett motor pedig szinte nulla erőkifejtéssel mozgatja az 1745 kilogramm száraz tömegű kasznit. A gázreakciók közvetlenek, főként, ha Sport módban tesszük próbára a Ghibli-t, ilyenkor szinte nyoma vész a dízeles arculatnak, a Quattroporte-hez hasonlóan a váltások közvetettebbeké válnak, a kormányzás megkeményedik, a kipufogórendszer pedig megmutatja igazán sportos énjét: a márka által alkalmazott technológia lényege, hogy a kipufogórendszerben megnyílnak plusz szelepek, szám szerint kettő darab, s ezek segítik a kipufogógázok teltebb áramlását. Így nem csak a teljesítmény, de a hangerő is növekedik.
Nyolc sebesség, precizitás, pontosság, sportos attitűd
Bár az automata ZF váltó igen pontos, mi mégis manuális módban próbáltuk először a Ghibli Diesel gyorsulását 0-ról 100-ra. Gyors, és eltalált felváltásokkal a gyárilag megadott 6.3 másodperces értéket 3 tizeddel felülmúltuk, így 6.6 másodperces értéket rögzítettünk, ami kifejezetten sokatmondó. Automata fokozatban – nyilván a precízebb, gyári hangolásnak és számos automatikának köszönhetően 6.4 másodperc alatt röppent 100 kilométer/órás sebességre az autó, ez 1 tizeddel kevesebb, mint a gyárilag megadott adat.
Ha komfortosan, kényelemcentrikusan szeretnénk a Ghibli Diesel üléseiben közlekedni, nyilván nem óhajtunk Sport fokozatba kapcsolni – ezzel együtt a keményebbre hangolt aspektus megmarad így is, a keményebb úthibákat megérzi a futómű. Nincs jelentősebb pattogás, keményebb reakció, de a hátsó ülésen utazók néhol érezhetik a szélsőséges, gyenge minőségű aszfalt hiányosságait.
Az úttartás sportautókat idézően masszív, stabil, a tesztautóra szerelt gumik tapadása megfelelőnek bizonyult, dőlés szinte nem volt érezhető erőteljesebben bevett kanyaroknál, az orrnehéz felépítés miatt azonban némi alulkormányozottság jelentkezett először, míg a kanyar belső ívét követve, abból kifelé haladva érkezett az ilyenkor szokásos felülkormányozottság, betudhatóan a hátsókerékhajtásnak. Nem kezdjük részletezni a megszámlálhatatlan automatika jelenlétét, hiszen már unalomig ismételtük nem egy esetben hasonló kategóriába tartozó autóknál, elég az hozzá, hogy az asszisztensek, biztonsági kiegészítők és a vezetés élményét elősegítő és azt szinten tartó elektronikák csendesen dolgoznak a háttérben, pontosan úgy, hogy a nyers Maserati érzet – nyakonöntve elegáns sportossággal – megmaradjon, reális alapokon.
2016 Maserati Ghibli Diesel specifikációk
Motor
Motortípus: V6-os elrendezésű turbótöltött dízelmotor
Lökettérfogat: 2987 cm³
Maximális teljesítmény: 275 LE @ 4000 ford./perc
Maximális forgatónyomaték: 570 (600) Nm @ 2000-2600 ford./perc
Erőátvitel: hátsókerékhajtás, 8 fokozatú automata ZF váltó
Méretek, egyéb műszaki adatok
Hossz: 4971 mm
Szélesség: 1945 mm
Magasság: 1461 mm
Tengelytáv: 2998 mm
Első gumik mérete: 245/40 R20
Hátsó gumik mérete: 285/35 R20
Tömeg, üresen: 1745 kg
Megengedett össztömeg: 2150 kg
Csomagtartó mérete: 500 liter
Üzemanyagtartály mérete: 70 liter
Menetteljesítmények
Végsebesség: 250 km/h
Gyorsulás 0-ról 100-ra:6.3 s (gyári), 6.4 s (saját mérés)
Fogyasztási adatok
Saját, mért eredmény (átlagos használattal)
Városi: 8.3 l/100 km
Országúti: 4.7 l/100 km
Vegyes: .6.1 l/100km
Gyárilag mért eredmények
Városi: 7.8 l/100km
Országúti: 4.9 l/100km
Vegyes: 6.0 l/100km
CO2 kibocsátás: 158 g/km
Bővebb információ a Maserati hazai importőrének honlapján, IDE kattintva.
Még több fotó: AutóAddikt Facebook oldal
A cikkhez tartozó fényképeket Canon EOS 5D Mark II fényképezővel készítettük. Az online- és egyéb kommunikációnkhoz ASUS ZenFone 2 okostelefont használunk. Együttműködő partnereink: Acer Hungary, ASUS, Gigabyte, Sony, Epson, Kaspersky Lab, Canon, Camera Kft.