Site icon AutóAddikt

[TESZT] Maserati Ghibli Diesel 3.0 V6 RWD – észrevétlen hasonlóság

Vajon a Maserati Ghibli Diesel mennyire hozza az elvárásokat? Megadja-e azt az igazi, már-már ferraris élményt, amit a márka benzines szívómotorral ellátott modelljei nyújtanak? Minden kiderül a tesztből, fussunk is neki szépen, lépésről-lépésre.

Napjainkban egyre inkább divattá válik az, hogy alapvetően prémiummárkák korábban kiemelkedően domborító modelljeit újraélesszék, és formabontónak ható megoldásokat alkalmazzanak az autón. Mindezt úgy, hogy a korábbról elvárt presztízs és körítés mellé kellőképp megmaradhasson, szigorúan megfelelve huszonegyedik századunk minden igényének és kihívásának. Az olaszországi magas presztízsű Maserati konszern kiváltképp beerősített, kisebbfajta modelloffenzívát indított az elmúlt évben: több új, illetve megújult modell koncepcióval érkezett a piacra, nem utolsó sorban azzal a szándékkal, hogy régi-új szegmenseket is lefedhessen kínálatának egy részével.

Némi visszatekintő

A Ghibli viszonylag nagy múlttal rendelkezik a Maserati kronológiáját vizsgálva, ugyanis már 1967-ben megjelent a modell a nemzetközi piacon, s hat éven keresztül volt jelen. Itt közel húsz évnyi kihagyás következett, míg bejelentették a teljesen megújult formavilágot képviselő Ghibli II-t, mely valóban levetkőzte az addig ismert kupéfazon jelleget – itt már leginkább a személyautós részelemek köszöntek vissza: szögletesebb felépítés, két ajtó, szedán érzet. 1997-ig tartott a gyártás, itt újabb szünet következett, mígnem tavaly, azaz 2013-ban debütált a legújabb generációs Maserati Ghibli, mely utolsó csavarjáig teljesen új elgondolások szerint fogant.

Stílusjegyek, dizájn és egyebek: olaszos, sportos és elegáns

Első ránézésre máris feltűnik a Quattroporte-val egyező hasonlóság, hiszen a kocsiszekrény formavilága, a dizájnelemek, a rajzolatok mind-mind az összetéveszthetetlen déli temperamentumot erősítik. Az orr rész morcos, szunnyadó erőt sugárzó mivolta elsődleges meghatározója az új, 2013-as Ghibli-nek, a keskeny, döntött sziluettű és egyben lefelé ívelő lámpatokozás tökéletesre gondolt harmóniát alkot a hangsúlyos, még a terjedelmes, 1945 milliméteres szélesség ellenére is nagynak tűnő hűtőmaszk beömlőrácsozatával.

Itt természetesen az elmaradhatatlan szigonyt formázó cégér is kiemelt szerepet kap, szigorúan krómmal ágyazva, mely stílusjegy az egész kialakítás küllemét meghatározza. Erőteljes lendületet sugall az első lökhárító aljába, két oldalra helyezett döntött beömlőnyílások kiképzése, továbbá a motorháztető rajza is, mely utóbbi mellső határvonala jó pár centiméterrel a hűtőmaszk kezdeténél ér véget. Arra persze itt is figyeltek, amolyan hamisítatlan olasz jelleggel, hogy a kettő közé kerülhessen még egy aprócska márkajelzés. Nagyszerű, mondanunk sem kell.

Régebben számos itáliai nagyvadra leginkább az élces vonalakkal telespékelt, letisztult látványvilág volt a jellemző. A letisztultság megmaradt mára is a Maserati esetében, ám a gömbölyded formák, számos fénytöréssel játszó ívek igencsak előtérbe kerültek. Kifejezetten jól látszik mindez, ha a Ghibli oldalnézete kerül előtérbe, ugyanis az első kerekeket közrefogó sárvédiővek pontosan ezt az irányvonalat követik, jellegében magas szintű karakterisztikát hirdetve; az A oszlop alatt, de még az első ajtók kezdeténél előbbre helyezett, a márkánál megszokott oldalsó hármas felosztású beömlőt formázó díszcsíkok is jelenlétükkel kifejezetten feldobják az amúgy sem monoton összhatást.

Igazi limuzonos jelleg: a Maserati Ghibli Diesel két milliméter híján 3 méteres tengelytávval büszkélkedhet, ez egyben méltó velejárója a majd’ 5 méteres hossznak. Impozáns méretek ezek, de alapvetően a szegmens, melyet a Ghibli képvisel, nyilvánvalóan megköveteli e paraméterek meglétét, nagyon is helyesen. Mindezek mellé már csak hab a tortán a 18 colos keréktárcsák alkalmazása, melyek bár nem a jelenlegi legnagyobb átmérővel bíró prémium kiegészítők, mégis hatalmasnak tűnnek a minden részletében lapos hatást nyújtó, 1461 milliméter magas kasznihoz rendelve. Az oldalajtók szintén hordoznak törésvonalakat, itt a fényhatás rendkívül látványos, több árnyalatot is produkál beállítástól és szemszögtől függően.

Minden kétséget kizáróan a fart a dupla csövű, krómozott kipufogóvégek határozzák meg, a sportosra hangolt profilt kellőképp kihangsúlyozzák, s nem csak látványban persze. A tompább, ám mégis domború formavilágban remekbeszabott főszerepet játszanak az első lámpatestek felépítéséhez hasonlatos rajzolattal játszó helyzetjelzők, szolid fehér csíkokkal, párhuzammal a csomagtérfedél nyitópereme felett húzódó krómcsíkkal, és a hozzá tartozó Maserati zsinorírott felirattal. A jobb alsó szegélynél elhelyezkedő Ghibli feliraton kívül nincsen más szöveges rész, mondjuk a dízelüzemre utaló jelzés – mondjuk lehet, jobb is, mert akár még illúzióromboló is lehetne, ha nem lennénk kellőképp felvilágosultak a feladathoz.

Letisztultság a jellemző. A beltérben is, de úgy, hogy a luxus érzete azért megmaradjon

Korrekt a Ghibli, mivel nem túlzó. Semmiben sem. Az enteriőr például ékes bizonyítéka mindezeknek, hiszen a sajátságos, félreismerhetetlen márkamotívumok felvonultatása mellett nem találkozunk semmiféle felesleges sallanggal, oda nem illő kiegészítővel. Csak és pusztán az elegancia, sportos mivolttal ötvözve, na meg a kényelemfaktor jelenlétével, mely folyamatosan jelen van.

Miért is ne lenne? Mint már megannyiszor emlegettük, most sem győzzük elégszer hangsúlyozni: a Ghibli prémiumkategóriás autó, azzal együtt, hogy például az árazása mindezt – bizonyos megközelítésekbe helyezve – rácáfol, hiszen nincs szó itt sem túlzásokról, sőt, jelentős előremutatás érzékelhető a Maserati márka masszivitását figyelembe véve.

Természetesen az anyaghasználat túlnyomó részt magas minőségű, finom kidolgozású, a mérnönkök ügyeltek arra, hogy az illesztések a legkevésbé sem legyenek hézagosak, a kopogós és kemény műanyagok gyakorlati mellőzése mellett. A velúrbőrrel futtatott belső ajtókárpitok, szolid fa hatású intarziákkal, a puha fogású, megfelelő méretekkel bíró, multifunkciós, de nem agyonbonyolított kormánykerék, a fő műszeregységek elhelyezkedése, a kategórián belül is gigászinak számító érintőképernyős információs-navigációs LCD középkonzol, illetve a nyolc sebességes automataváltó matt ezüstkeretbe ágyazott karja, a középkonzol és egyben könyökmagasságban futó kardánalagút szélessége mind és mind a Ghibli sportos, olaszos, mértékkel adagolt luxusát hívatottak alátámasztani. Mert van luxus, de még azt is lehetne mondani, hogy hivalkodás, kivagyiság, de mértékkel, egészségesen. Pontosan úgy, ahogy a nagykönyvben megírták azt, példaértékkel.

Tulajdonképpen négy személyesnek aposztrofálható a 2013-as modellévű, harmadik szériás Maserati Ghibli, ugyanis a hátsó üléssor kiképzésénél a két szélső fotel alakzatú ülőhely tekinthető teljes értékűnek.

A kialakítás itt is pontosan ugyanazt a forma- és stílusvilágot követi, mint amelyek az első traktust jellemzik, a kényelmi szint mindegyik esetben teljes értékű. Elöl az ülő- és hátlapok megfelelően hangoltak, hossz- és szélesség téren nincs kívánnivaló több, az oldaltartások is tökélyre hangoltak, a bőrfelületek kellő tapadást garantálnak. Hátul – ahogyan azt említettük is – két személy utazhat tényleges komfortban, a fejtér szűkül a far irányába, a lábtér viszont kimagaslónak tűnik még akkor is, ha netán termetesebb, vagy az átlagosnál hosszabb lábbal megáldott személyek utaznak az első szekcióban. Ha pedig többedmagunkkal kirándulást tervezünk-szervezünk, nem kell aggodalmaskodni, hiszen az 500 literes csomagtér könnyedén pakolható (keskeny peremek), a hátsó üléssor ugyanakkor nem dönthető.

Megjelenése, prémium sugallata, sportossága és minden egyéb erénye mellett az új Maserati Ghibli rendkívül biztonságos autó is egyben. Az Euro NCAP töréstesztjein sikerült 5 csillagot, illetve 86 pontot a 100-ból bezsebelnie (Európa), ezzel elérve azt, hogy az egyik jelentős célország, az Egyesült Államok piacán is elsőszámú választást jelenthessen. Ugyebár azért, mert ott kifejezetten adnak az ilyesmire sok egyéb mellett, mint például a „külföldi” presztízs, mely igencsak előtérbe helyeződött az évtizedek során.

A Maserati történetében elsőként, dízellel

Sokak oldalát furdalhatja a kíváncsiság – vajon mit tudhat egy dízel Maserati? Vajon nem visszarettentő az, hogy egy klasszikus, belevaló mediterrán brand modellje gázolajjal megy, kerreg, csörög, zörög esetleg?

Nos, az egyértelmű válasz mindhárom kérdésre: nem. Azaz csak az utolsó kettőre, az elsőre pedig az, hogy konkrétan hasonló karakterisztikát vonultat fel, mint benzines alapmotoros testvére. A V6-os (60 fokban) hengerelrendezésű, turbótöltött aggregát hengerűrtartalma 2987 köbcentiméter, maximális teljesítménye 275 lóerő, 4000-es percenkénti fordulatszámon. A maximális forgatónyomaték 570 Newtonméter, mely érték már 2000-nél meg is érkezik, és egészen 2600-ig jelen van; miközben túltöltéssel akár 600 Newtonméternyi forgatónyomatékot is mozgósítani tudunk.

A hajtásláncba iktatott nyolcgangos automataváltó jelenléte szinte észrevétlen, a sebességfokozatok jól hangoltan érkeznek, mindig a megfelelő fordulatszámtartományban történik a fel- illetve visszaváltogatás, a turbóval lélegeztetett motor pedig szinte nulla erőkifejtéssel mozgatja az 1745 kilogramm száraz tömegű kasznit. A gázreakciók közvetlenek, főként, ha Sport módban tesszük próbára a Ghibli-t, ilyenkor szinte nyoma vész a dízeles arculatnak, a Quattroporte-hez hasonlóan a váltások közvetettebbeké válnak, a kormányzás megkeményedik, a kipufogórendszer pedig megmutatja igazán sportos énjét: a márka által alkalmazott technológia lényege, hogy a kipufogórendszerben megnyílnak plusz szelepek, szám szerint kettő darab, s ezek segítik a kipufogógázok teltebb áramlását. Így nem csak a teljesítmény, de a hangerő is növekedik.

Nyolc sebesség, precizitás, pontosság, sportos attitűd

Bár az automata ZF váltó igen pontos, mi mégis manuális módban próbáltuk először a Ghibli Diesel gyorsulását 0-ról 100-ra. Gyors, és eltalált felváltásokkal a gyárilag megadott 6.3 másodperces értéket 3 tizeddel felülmúltuk, így 6.6 másodperces értéket rögzítettünk, ami kifejezetten sokatmondó. Automata fokozatban – nyilván a precízebb, gyári hangolásnak és számos automatikának köszönhetően 6.4 másodperc alatt röppent 100 kilométer/órás sebességre az autó, ez 1 tizeddel kevesebb, mint a gyárilag megadott adat.

Mivel a dízel Ghibli elsősorban a márka emberközelibbé tétele végett került bevezetésre, ezért nyilván szempont lehet a vásárláskor a fogyasztás, a gazdaságos üzemeltetés. E tekintetben is domborít az autó, hiszen nyugodt, hétköznapi stílusú vezetéssel országúti körülmények közt elérhető a 4.7 liter/100 kilométeres fogyasztás is (!), de a városi környezet sincs negatív befolyással az üzemanyagfelhasználásra: 8.3 liter/100 kilométer átlagot mértünk.

Ha komfortosan, kényelemcentrikusan szeretnénk a Ghibli Diesel üléseiben közlekedni, nyilván nem óhajtunk Sport fokozatba kapcsolni – ezzel együtt a keményebbre hangolt aspektus megmarad így is, a keményebb úthibákat megérzi a futómű. Nincs jelentősebb pattogás, keményebb reakció, de a hátsó ülésen utazók néhol érezhetik a szélsőséges, gyenge minőségű aszfalt hiányosságait.

Az úttartás sportautókat idézően masszív, stabil, a tesztautóra szerelt gumik tapadása megfelelőnek bizonyult, dőlés szinte nem volt érezhető erőteljesebben bevett kanyaroknál, az orrnehéz felépítés miatt azonban némi alulkormányozottság jelentkezett először, míg a kanyar belső ívét követve, abból kifelé haladva érkezett az ilyenkor szokásos felülkormányozottság, betudhatóan a hátsókerékhajtásnak. Nem kezdjük részletezni a megszámlálhatatlan automatika jelenlétét, hiszen már unalomig ismételtük nem egy esetben hasonló kategóriába tartozó autóknál, elég az hozzá, hogy az asszisztensek, biztonsági kiegészítők és a vezetés élményét elősegítő és azt szinten tartó elektronikák csendesen dolgoznak a háttérben, pontosan úgy, hogy a nyers Maserati érzet – nyakonöntve elegáns sportossággal – megmaradjon, reális alapokon.

2016 Maserati Ghibli Diesel specifikációk

Motor

Motortípus: V6-os elrendezésű turbótöltött dízelmotor

Lökettérfogat: 2987 cm³

Maximális teljesítmény: 275 LE @ 4000 ford./perc

Maximális forgatónyomaték: 570 (600) Nm @ 2000-2600 ford./perc

Erőátvitel: hátsókerékhajtás, 8 fokozatú automata ZF váltó

Méretek, egyéb műszaki adatok

Hossz: 4971 mm

Szélesség: 1945 mm

Magasság: 1461 mm

Tengelytáv: 2998 mm

Első gumik mérete: 245/40 R20

Hátsó gumik mérete: 285/35 R20

Tömeg, üresen: 1745 kg

Megengedett össztömeg: 2150 kg

Csomagtartó mérete: 500 liter

Üzemanyagtartály mérete: 70 liter

Menetteljesítmények

Végsebesség: 250 km/h

Gyorsulás 0-ról 100-ra:6.3 s (gyári), 6.4 s (saját mérés)

Fogyasztási adatok

Saját, mért eredmény (átlagos használattal)

Városi: 8.3 l/100 km

Országúti: 4.7 l/100 km

Vegyes: .6.1 l/100km

Gyárilag mért eredmények

Városi: 7.8 l/100km

Országúti: 4.9 l/100km

Vegyes: 6.0 l/100km

CO2 kibocsátás: 158 g/km

Bővebb információ a Maserati hazai importőrének honlapján, IDE kattintva.

Még több fotó: AutóAddikt Facebook oldal

A cikkhez tartozó fényképeket Canon EOS 5D Mark II fényképezővel készítettük.
Az online- és egyéb kommunikációnkhoz ASUS ZenFone 2 okostelefont használunk.
Együttműködő partnereink: Acer Hungary, ASUSGigabyte, SonyEpson, Kaspersky Lab, Canon, Camera Kft.
Exit mobile version