Ha bárkiben is kételyek támadnának a Maserati Quattroporte dízelével kapcsolatosan, sietünk megjegyezni, hogy nincs ok aggodalomra: bár haloványabb az a szó szoros értelmében vett tradicionális nagybetűs Maserati érzet, de sok különbséget teljesítmény vagy komfort tekintetében nem érzünk.
Kiváltképp, ha egy, az olasz gyártó különlegesen adagolt, arányaiban remekül elosztott luxuslimuzin-sportautó karakterisztikájú Quattroporte modelljéről van szó. Majdnem Ferrari, hiszen több kötődése is van a márkának Maranello-hoz, a sportautólegenda 1947-es alapítású fellegvárához, annak ellenére, hogy ez most a gázolajos motorral szerelt verzió.
Quattroporte: négyajtós. Nemes egyszerűséggel ennyi, bár tudjuk régóta, hogy az olaszok nem szokták túlbonyolítani autóik típusmegjelöléseit, gondoljunk csak a Fiat-ra (Linea – vonal, Punto – pont, és a többi). No persze itt vajmi kevés az áthallás, a bolognai székhelyű, 1914-ben alapított gyár kifejezetten ügyelt arra mindig is, hogy termékei a magas szintű exkluzivitást, sportosságot és luxust sugallják folyamatos piaci jelenlétükkel. Igaz, voltak kisebb-nagyobb hullámvölgyek a kronológiában, ám a szigonyos márka folyamatosan tör előre, s ad arra is, hogy a manapság oly divatos innováció fogalmának is megfeleljen.
Egy kevés kronológia
A Maserati Quattroporte története 1963-ban kezdődött. A gyártó felismerte azt a tényt, hogy igenis van kereslet az olyan járművekre, amelyek egy minden (akkori) luxussal felszerelt autó érzetét adják, sportos habitussal megspékelve. Már itt, ebben az esetben is 256 lóerős V8-as 4.1 literes motorokról, 5 sebességes manuális váltókról, és 230 kilométer/órás végsebességekről beszélünk!
Szinte hihetetlen, de mára már a hatodik generációját tapossa a Quattroporte, az idei, 2013-as modellév főszereplőjét már bemutattuk korábban egy Maserati menetpróba alkalmával készített írásunkban. Most pedig – a Maserati Wallis-nak köszönhetően – tesztre fogtuk a jelenlegi típuskínálat Quattroporte Diesel-ét, megvizsgáltuk szerény, alapvetően országúti és városi körülmények közt az autó teljesítményét, komfortját, és pedzegettük: valóban helytáll-e az a presztízs és pátosz, ami körbelengi a brand-et.
A jelen: Quattroporte hatodik szériája
5262 milliméter hosszával, 1948 milliméter szélességével valódi limuzun, felsőkategóriás csúcsmodell, az 1481 milliméteres magasság viszont szembetűnően kevés, így a Quattroporte Diesel leginkább sportautós profilt mutat a külvilágnak.
Far tekintetében a jellegzetes részelemek megmaradtak, bár véleményünk szerint az orr kifejezőbbre sikerült. Van itt is persze miből csemegézni, hiszen az ejtett vonalú csomagtér ajtó íve, a vékonyra kanyarított helyzetjelzők, és nem utolsósorban a dupla páros kipufogóvégek mind-mind a hamisítatlan életérzést hívatottak növelni. Ne feledkezzünk el a kiemelt Maserati feliratról sem, klasszikusan a maga félreismerhetetlen karaktereivel pompázik a lámpatestek felett, alatta szolid krómcsík berakással.
Csúcsminőségű anyaghasználat jellemzi az utasteret
Egy szóval jellemezhető az enteriőr: pazar. Vagy inkább mégsem, rakjuk még hozzá a luxust, a prémiumot, a kifinomultat, és… Sorolhatnánk napestig.
Tény, hogy kategóriához méltó belső kialakítást kapunk a Quattroporte Diesel esetében, több fajta bőr kombinációja váltakozik, a cockpit varrott felületeinek sötét színe tökéletesen harmonizál a műszerfal középtáján futó lakkhatású faberakással, illetve az ülések vajszínű megjelenésével.
A központi műszeregység tökéletesen látható át, a krómdíszítésekre itt is kényesen ügyeltek a tervezők: a jobb oldali sebességmérő, illetve a bal oldalon helyt kapott fordulatszámmérő is megkapta az ilyenkor elengedhetetlen tálalást, de hasonló motívumokkal találkozhatunk a középkonzol csúcsára helyezett analóg óra esetében is. A kormánykerék átmérője megfelelő, nem eltúlzott, a fogás maradéktalanul kellemes, a fémből készült bal- és jobboldali váltófülek kézre (vagy inkább ujjra) esnek. A szokásos funkciók itt is elérhetők a kormány küllőiről, ezek kiosztása is ergonomikus, könnyen elsajátítható a kezelés.
Középen egy 8.2 colos érintőképernyős infotainment szolgálja ki az igényeket, az autó viselkedése több pontban befolyásolható innen is, továbbá a megszokott feladatok, például a Bowers & Wilkins márkájú csúcskategóriás, 15 utas, 1280 Wattos audiorendszer kezelése is innen történik.
Nem jelent gondot, ha sportosra hangoljuk a vezetési élményt
Ugyanis a Maserati Quattroporte Diesel csomagtere 530 literes, könnyedén pakolható és hozzáférhető, ezen érték növelhető is lehet a 60:40 arányban osztott hátsó ülések előrehajtásával. Bár vajmi kevés eshetőséget látunk arra, hogy a büszke Quattroporte tulaj még az utastér hátsó üléseit is szállítmányozásra vesse be, bár, ki tudja.
V6 dízellel is masszív erő
Nézzük a Maserati Quattroporte Diesel szívét-lelkét, a hőn áhított és izgatottan várt hajtáslánc origóját, a motort, annak ellenére, hogy formabontónak tűnhet az összkép. A hajtáslánc kiindulópontja tehát V6 elrendezéssel (60 fok), 2987 köbcentiméterrel örvendezteti utasait, 275 lóerőt szabadítva a kerekekre 4000-es percenkénti fordulatszámon.
A csúcsnyomaték tekintélyes 600 Newtonméterben mutatja magát, már 2000-től, ahonnan egységesen építkezik a görbe 2600-ig, bár felette sem éreztünk megtorpanást, vagy azt, hogy kifogyna a tartalékokból. A végsebesség 250 kilométer/órában lett meghatározva, erre vonatkozóan nincsenek személyes infóink, viszont a 0-ról 100 kilométer/órára történő sprint 2 tizeddel jobb lett, mint a gyárilag meghatározott 6.4 másodperc. A tekintélyes önsúly ellenére a 3 literes öngyulladós aggregát remekül mozgatja a kasznit, a szigetelések nem engednek át túl sokat a külső zajokból, a váltások precízek a 8 sebességes ZF automata közbenjárásával.
Barátságos fenntartási költségek
Tévedés azt hinni, hogy egy ilyen, erőre és teljesítményre hangolt autó a hétköznapi normatívákon jelentősen túlmutató fogyasztási értékekkel rendelkezik.
Visszafogott, konzervatívabb vezetési stílussal 8.1 liter/100 kilométerre jött ki a városi érték, majd folyamatos 90 kilométer/órára hangolódva országúton meglepő 5.0 literes számadat született. Nyilvánvalóan ha dinamikusabban kezeljük a gázpedált, úgy 10 liter fölé szökken könnyedén a ráta, de gondoljunk csak bele: egy Maserati-tól még a dupla ekkora mennyiség is elfogadható.
Masszív menetstabiltás, körülményektől függetlenül
A stabilitás egyetlen hátulütője pontosan itt látszik meg leginkább: ez pedig a hátsókerékhajtás jelenléte, mely az egyébként zseniális tapadási rátából jelentősen visszavesz.
Összegzés
Mindenki, aki elhívatott prémiummárka-addikt, valamint fontos, hogy a szigonyos márka családi protokoll modellje legyen a garázsába állítva, bátran voksoljon a Maserati Quattroporte Diesel mellett. A pénztárnál kifizetett végösszeg fejében egészen biztos, hogy olyan autót kap az ügyfél, amelyet megálmodott magának: ízig-vérig olasz aspektusú, sportossá tehető, ám alapvetően konzervatívan visszafogott luxuslimuzint.
2015 Maserati Quattroporte Diesel specifikációk
Motor
Motortípus: V elrendezésű (90 fokos) 6 hengeres turbótöltött dízelmotor
Lökettérfogat: 2987 cm3
Maximális teljesítmény: 275 LE @ 4000 ford./perc
Maximális forgatónyomaték: 600 Nm @ 2000-2600 ford./perc
Erőátvitel: hátsókerékhajtás, nyolcsebességes ZF automataváltó
Méretek, egyéb műszaki adatok
Hossz: 5262 mm
Szélesség: 1948 mm
Magasság: 1481 mm
Tengelytáv: 3171 mm
Első gumik mérete: 245/45 R19
Hátsó gumik mérete: 275/40 R219
Tömeg, üresen: 1900 kg
Csomagtartó mérete: 530 liter, bővíthető
Üzemanyagtartály mérete: 70 liter
Menetteljesítmények
Végsebesség: 250 km/h
Gyorsulás 0-ról 100-ra: 6.4 s (saját, mért eredmény: 6.2 s)
Fogyasztási adatok
Saját, mért eredmény (átlagos használattal)
Városi: 8.1 l/100 km
Országúti: 5.0 l/100 km
Vegyes: 6.5 l/100km
Gyárilag mért eredmények
Városi: 7.8 l/100km
Országúti: 5.2 l/100km
Vegyes: 6.2 l/100km
CO2 kibocsátás: 163 g/km
Bővebb információ: a hazai importőr honlapján, IDE kattintva.
Még több fotó: AutóAddikt Facebook oldal
A cikkhez tartozó fényképeket Canon 5D Mark II fényképezővel készítettük. Az online- és egyéb kommunikációnkhoz ASUS ZenFone 2 okostelefont használunk. Együttműködő partnereink: Acer Hungary, ASUS, Gigabyte, Sony, Epson, Kaspersky Lab, Canon, Camera Kft., NikeUtómunka hardver: Acer, ASUS, Gigabyte