Ráadásul a formavilág sem piskóta. Mármint a klasszikus receptúra részeként értelmezve: az új Mazda3 túlmutat ugyan önmagán az előző generációkat tekintve, azonban remekül alkalmazza az eddig (is) jól bevált sémát, tematikát. Mazda3 G150 Skyactiv teszt.
A Mazdánál mindig értettek ahhoz, hogy lehengerlő formatervvel villantsanak a nagyközönség irányába. Persze ez nem volt nyilván mindig így, a Honda például egy időben – jó 10-15 évvel ezelőtt – intuitívabb módon hozta a tálalást. Mára ez megváltozott teljesen, s a jó ideje bevált formaterv, no meg a vonalvezetés megmaradt. Ugyanakkor modernebb is lett, emészthetőbb, követve a mai kor igényeit és elvárásait.
Aki Mazda3 G150 Skyactiv-ot vásárol, nyilvánvalóan tisztában a fentiekkel. Ilyen autót az választ, aki a mai szemmel egyedibb műszakibb megoldások mellett különcködni akar japán autójával. Mert a 3-as Mazda (és a többi aktuális modell is a palettán) valamilyen szinten kilóg a sorból, pozitív értelemben.
Annyira Mazda, amennyire csak lehet
Formaterv. Az úh Mazda3 G150 Skyactiv alapvetően a korábbi modell formavilágát és szellemiségét hordozza, ez a leghangsúlyosabb nyilván a hűtőmaszk, valamint a maszkba olvadó front lámpatestek rajzolata révén. Tehát ettől a „lemazdásabb” a 3-as, kecses íveléssel, sportosra hangolt küllemmel azonnal megszerethető. Első ránézésre.
Oldalnézetből már-már hot hatch-érzete támad a szemlélődőnek: csapott, hosszú orr-vonal, magasra húzott övvonalak, ejtett hátsó ívvonal a B oszloptól; rövid fenék. Mindezt úgy, hogy a letisztultság érzete megmarad, sallangmentes kivitellel. Lehet ez egyszerre dinamizmust sugalló irány, de lehet sportosan elegáns is. Ugye, hogy mennyire sokrétű. és mégis kompakt a Mazda3 G150 Skyactiv?
Kétszer négy LED pontunk van mindkét oldalon a Mazda3 G150 Skyactiv-nál, hátulnézetben. Dupla krómmal futtatott kipufogóvég – fő a sportosság mikéntje, ahogyan utaltunk is már rá. Nagyjából ennyi – és itt köszön vissza a jó öreg mazdás puritanizmus, amely igazán jellemző a márkára. Úgy pontosan, ahogyan láttatni enged, és látni-érezni szeretnénk a körítést.
Kedvenc szín!
Egy jó színárnyalat is sokat nyom a latba, nincs apelláta. Tesztelt Mazda3 G150 Skyactiv-unk a tradicionális vörös színben érkezett szerkesztőségünkhöz, ez az a tónus, amellyel alapvetően nem lehet melléfogni. Tehát személyes véleményünk szerint ez a szín áll tulajdonképpen a legjobban a 3-as Mazdának, tükrözve hűen azt a szellemiséget, mely jegyében tervezték.
Letisztultság a jellemző
A beltér igazán puritán és visszafogott a Mazda3 G150 Skyactiv-nál, ami nem feltétlenül jelent hátrányt. Sőt: a sportos elegancia tökéletes összhangban van a kifinomult anyaghasználattal, és egy kifejezetten élhető, funkcionalitásban gazdag környezetet hoz létre. Az ülések megfelelően sportos jellegűek, ami az oldaltartásban játszik nagyrészt szerepet, de nem megy a komfort rovására. Bár a Mazda3 G150 Skyactiv nem komfortérzet tekintetében a legerősebb, ezzel együtt nincsen ok panaszra akkor sem, ha épp egy hosszabb távú kirándulást kivitelezünk az autóval.
Viszont a férőhely szűkössége miatt hátul kettő átlagos testalkatú felnőtt némi kompromisszum árán fér el: a fejterek és lábterek korlátozottak, valamint a ki- és beszállás is nehézkes lehet. Csodák nyilván nincsenek, a Mazda3 G150 Skyactiv a kompakt szegmenst képviseli, ennek megfelelően korlátozottak a paraméterek.
Kategóriáján belül kicsinek mondható a Mazda3 G150 Skyactiv csomagtere. A 327 literes pakolórész akár 1019 literig is bővíthető, viszont ez esetben a hátsó ülések előrehajtogatásával kell számolnunk értelemszerűen.
Remekül hangolt szívómotorral: összehasonlíthatatlan
A tesztautóba sornégyes, 2 literes benzines szívómotor került, amely 150 lóerőt produkál kereken 6000-es percenkénti fordulatszámon. A Mazda bőszen kitart a szívómotorok fejlesztése mellett, turbó nincs, és egyelőre úgy néz ki, hogy nem is lesz. Ezt imádjuk a Mazda szellemiségében szintén: gyakorlatban is látszik, hogy nem baj egyáltalán, ha egy alapkoncepció szembe megy a trendekkel, elvárásokkal.
Maga a Skyactiv technológia is Mazda-fejlesztés természetesen. Magas, 13:1 sűrítési aránnyal dolgozik a rendszer, köszönhetően az egyedileg hangolt technológiájú direkt befecskendező rendszernek. Ráadásként a konkurensek által alkalmazott részecskeszűrő is elhagyható volt, és így is sikerült teljesítenie a hajtásláncnak az Euro 6D-Temp normatívát.
Aki azt gondolja, hogy manapság csakis turbótöltött benzines erőforrásokkal lehet remek gyorsulást, nyomatékleadást elérni, nagyot téved: a Mazda3 G150 Skyactiv 213 Newtonméter forgatónyomatékot ad le 4000 RPM-en, ami jelentős érték, s gyakorlatban is megteszi hatását. A remekül hangolt 6 gangos manuális kéziváltó pedig ideális kiegészítője a hajtásláncnak, nem találkoztunk olyan forgalmi-közlekedési szituációval, amelyben ne teljesített volna maradéktalanul az egész rendszer.
A mai éra jellemző megoldása a mild-hybrid rendszer. A Mazda3 G150 Skyactiv is kapott ilyet, amely alapvetően egy start-stop automatikára hajazó indítómotorból áll – ez egyben egy generátor is – ez táplálja a társított 48 Voltos akkumulátort is. Mindehhez hengerlekapcsolás-funkciót is társított a Mazda, így ténylegesen alacsony szinten tartható a fogyasztás.
Szívómotoros sportos karakterisztika mellé egy hasonlóan sportos jellegű futómű dukál: a Mazda3 G150 Skyactiv jellemzően feszes úttartással bír, de pontosan annyira, ami még a tűrésköszöbön belül helyezkedik el. Nem rázza ki az ember lelkét még mostohább útviszonyok közt sem, viszont ne várjunk kilengő, bólogatós kátyú-kisimításokat sem. Az arany középútnál kicsit feljebb, inkább a sportfutőművek kategóriája felé kacsintgatva helyezkedik el, masszív kanyarstabilitással ás úttartással.
Fogyasztás és árcédula
Nagyon nem lehet melléfogni a fogyasztással sem: a Mazda3 G150 Skyactiv 5.7 litert kért 100 kilométerre átlagolva városi körülmények közt, míg folyamatos országúti haladás mellett írd és mondd 4.5 literes átlag jött ki. Meggyőző, igaz?
A tesztmodell Mazda3 G150 Skyactiv 8.9 millió forintos alapárazással várja a vásárlóközönséget. A cikkben szereplő verzió valamivel több, mint 9 millió forintért vihető haza, és állítható a garázsba.
2020 Mazda3 G150 Skyactiv specifikációk
Motor
Motortípus: soros elrendezésű négyhengeres szívómotor, közvetlen befecskendezéssel
Lökettérfogat: 1998 ccm
Maximális teljesítmény: 150 LE @ 6000 ford./perc
Maximális forgatónyomaték: 213 Nm @ 4000 ford./perc
Erőátvitel: fronthajtás, 6 fokozatú manuális kéziváltóval
Méretek, egyéb műszaki adatok
Hossz: 4460 mm
Szélesség: 1795 mm
Magasság: 1440 mm
Tengelytáv: 2725 mm
Első gumik mérete: 215/45 R18
Hátsó gumik mérete: 215/45 R18
Tömeg, üresen: 1274 kg
Terhelhetőség, össztömeg: 1874 kg
Csomagtartó mérete: 327 liter, bővíthető 1019 literig
Üzemanyagtartály mérete: 51 liter
Menetteljesítmények
Végsebesség: 206 km/h
Gyorsulás 0-ról 100-ra: 9.1 másodperc (gyári), 9.1 (mért)
Fogyasztási adatok
Saját, mért eredmény (átlagos használattal)
Városi: 5.7 l/100 km
Országúti: 4.5 l/100 km
Vegyes: 5.9 l/100km
Gyárilag mért eredmények
Városi: 6.7 l/100 km
Országúti: 4.8 l/100 km
Vegyes: 5.5 l/100km
CO2 kibocsátás: 124 g/km
Bővebb információ a Mazda hazai importőrének honlapján, IDE kattintva.
Facebook: ITT
Fotó: Autóaddikt.hu
Együttműködő partnereink: Acer Hungary, Camera Kft.
Utómunka hardver: Acer