Főoldal Autóteszt Mazda Mazda3 Skyactiv-X180 100th Anniversary Edition – méltón ünnepelni az évfordulót

[TESZT] Mazda3 Skyactiv-X180 100th Anniversary Edition – méltón ünnepelni az évfordulót

Tavaly, 2020-ban ünnepelte fennállásának 100. évfordulóját a Mazda. Ennek örömére piacra is dobtak egy speciális portfóliót, 100th Anniversary Edition plakettekkel. Elsőként a Mazda3 Skyactiv-X180 100th Anniversary Edition-t teszteltük.

A Mazdánál mindig is értettek ahhoz, hogy lehengerlő formatervvel villantsanak a nagyközönség irányába. Persze ez nem volt nyilván mindig így, a Honda például egy időben – jó 10-15 évvel ezelőtt – intuitívabb módon hozta a tálalást. Mára ez megváltozott teljesen, s a jó ideje bevált formaterv, no meg a vonalvezetés megmaradt. Ugyanakkor modernebb is lett, emészthetőbb, követve a mai kor igényeit és elvárásait.

Aki Mazda3 Skyactiv-X180 100th Anniversary Edition-t vásárol, nyilvánvalóan tisztában a fentiekkel. Ilyen autót az választ, aki a mai szemmel egyedibb műszakibb megoldások mellett különcködni akar japán autójával. Mert a 3-as Mazda (és a többi aktuális modell is a palettán) valamilyen szinten kilóg a sorból, pozitív értelemben.

Minden ismérvét hordozza

Formaterv. Az egyedi, évfordulós limitált szériás Mazda3 Skyactiv-X180 100th Anniversary Edition alapvetően a korábbi modell formavilágát és szellemiségét hordozza, konkrétan ugyanaz; a leghangsúlyosabb nyilván a hűtőmaszk, valamint a maszkba olvadó front lámpatestek rajzolata révén. Tehát ettől a „lemazdásabb” a 3-as, kecses íveléssel, sportosra hangolt küllemmel azonnal megszerethető. Első ránézésre.

Oldalnézetből már-már hot hatch-érzete támad a szemlélődőnek: csapott, hosszú orr-vonal, magasra húzott övvonalak, ejtett hátsó ívvonal a B oszloptól; rövid fenék. Mindezt úgy, hogy a letisztultság érzete megmarad, sallangmentes kivitellel. Lehet ez egyszerre dinamizmust sugalló irány, de lehet sportosan elegáns is. Ugye, hogy mennyire sokrétű. és mégis kompakt a Mazda3 G150 Skyactiv?

Kétszer négy LED pontunk van mindkét oldalon a Mazda3 G150 Skyactiv-nál, hátulnézetben. Dupla krómmal futtatott kipufogóvég – fő a sportosság mikéntje, ahogyan utaltunk is már rá. Nagyjából ennyi – és itt köszön vissza a jó öreg mazdás puritanizmus, amely igazán jellemző a márkára. Úgy pontosan, ahogyan láttatni enged, és látni-érezni szeretnénk a körítést.

Egyedi színkompozíció

Egy jó színárnyalat is sokat nyom a latba, nincs apelláta. Tesztelt Mazda3 G150 Skyactiv-unk a tradicionális vörös színben érkezett szerkesztőségünkhöz, ez az a tónus, amellyel alapvetően nem lehet melléfogni. Tehát személyes véleményünk szerint ez a szín áll tulajdonképpen a legjobban a 3-as Mazdának, tükrözve hűen azt a szellemiséget, mely jegyében tervezték.

Minimalizmus

A beltér igazán puritán és visszafogott a Mazda3 Skyactiv-X180 100th Anniversary Edition-nél, ami nem feltétlenül jelent hátrányt. Sőt: a sportos elegancia tökéletes összhangban van a kifinomult anyaghasználattal, és egy kifejezetten élhető, funkcionalitásban gazdag környezetet hoz létre. Természetesen az évfordulós pakett részeként számos egyedi – alapvetően színárnyalatok terén keresendő – megoldást kapunk. Az ülések megfelelően sportos jellegűek, ami az oldaltartásban játszik nagyrészt szerepet, de nem megy a komfort rovására. Bár a Mazda3 Skyactiv-X180 100th Anniversary Edition nem kényelem tekintetében a legerősebb, ezzel együtt nincsen ok panaszra akkor sem, ha épp egy hosszabb távú kirándulást kivitelezünk az autóval.

Viszont a férőhely szűkössége miatt hátul kettő átlagos testalkatú felnőtt némi kompromisszum árán fér el: a fejterek és lábterek korlátozottak, valamint a ki- és beszállás is nehézkes lehet. Csodák nyilván nincsenek, a Mazda3 Skyactiv-X180 100th Anniversary Edition a kompakt szegmenst képviseli, ennek megfelelően korlátozottak a paraméterek.

Kategóriáján belül kicsinek mondható a Mazda3 Skyactiv-X180 100th Anniversary Edition csomagtere. A 327 literes pakolórész akár 1019 literig is bővíthető, viszont ez esetben a hátsó ülések előrehajtogatásával kell számolnunk értelemszerűen.

Optimálisan hangolt hajtáslánca teszi teljessé az élményt

A tesztautóba sornégyes, 2 literes benzines szívómotor került, amely 180 lóerőt produkál kereken 6000-es percenkénti fordulatszámon. A Mazda bőszen kitart a szívómotorok fejlesztése mellett, turbó nincs, és egyelőre úgy néz ki, hogy nem is lesz. Ezt kimodottan szeretjük a Mazda szellemiségében szintén: gyakorlatban is látszik, hogy nem baj egyáltalán, ha egy alapkoncepció szembe megy a trendekkel, elvárásokkal.

Maga a Skyactiv technológia is Mazda-fejlesztés természetesen. Magas, 13:1 sűrítési aránnyal dolgozik a rendszer, köszönhetően az egyedileg hangolt technológiájú direkt befecskendező rendszernek. Ráadásként a konkurensek által alkalmazott részecskeszűrő is elhagyható volt, és így is sikerült teljesítenie a hajtásláncnak az Euro 6d normatívát.

Aki azt gondolja, hogy manapság csakis turbótöltött benzines erőforrásokkal lehet remek gyorsulást, nyomatékleadást elérni, nagyot téved: a Mazda3 Skyactiv-X180 100th Anniversary Edition 224 Newtonméter forgatónyomatékot ad le 3000 RPM-en, ami jelentős érték, s gyakorlatban is megteszi hatását. A remekül hangolt 6 gangos manuális kéziváltó pedig ideális kiegészítője a hajtásláncnak, nem találkoztunk olyan forgalmi-közlekedési szituációval, amelyben ne teljesített volna maradéktalanul az egész rendszer.

A mai éra jellemző megoldása a mild-hybrid rendszer. A Mazda3 Skyactiv-X180 100th Anniversary Edition is kapott ilyet, amely alapvetően egy start-stop automatikára hajazó indítómotort jelent – ez egyben egy generátor is – ez táplálja a társított 48 Voltos akkumulátort is. Mindehhez hengerlekapcsolás-funkciót is társított a Mazda, így ténylegesen alacsony szinten tartható a fogyasztás.

Szívómotoros sportos karakterisztika mellé egy hasonlóan sportos jellegű futómű dukál: a Mazda3 G150 Skyactiv jellemzően feszes úttartással bír, de pontosan annyira, ami még a tűrésköszöbön belül helyezkedik el. Nem rázza ki az ember lelkét még mostohább útviszonyok közt sem, viszont ne várjunk kilengő, bólogatós kátyú-kisimításokat sem. Az arany középútnál kicsit feljebb, inkább a sportfutőművek kategóriája felé kacsintgatva helyezkedik el, masszív kanyarstabilitással ás úttartással.

Fogyasztás és árcédula

Nagyon nem lehet melléfogni a fogyasztással sem: a Mazda3 Skyactiv-X180 100th Anniversary Edition 5.8 litert kért 100 kilométerre átlagolva városi körülmények közt, míg folyamatos országúti haladás mellett írd és mondd 4.7-5.2 literes átlag jött ki. Meggyőző, igaz?

A tesztmodelként is bemutatottl Mazda3 Skyactiv-X180 100th Anniversary Edition 10.45 millió forintos alapárazással várja vásárlóit.

2020 Mazda3 Skyactiv-X180 100th Anniversary Edition specifikációk

Motor

Motortípus: soros elrendezésű négyhengeres szívómotor, közvetlen befecskendezéssel

Lökettérfogat: 1998 ccm

Maximális teljesítmény: 180 LE @ 6000 ford./perc

Maximális forgatónyomaték: 224 Nm @ 3000 ford./perc

Erőátvitel: fronthajtás, 6 fokozatú manuális kéziváltóval

Méretek, egyéb műszaki adatok

Hossz: 4460 mm

Szélesség: 1795 mm

Magasság: 1440 mm

Tengelytáv: 2725 mm

Első gumik mérete: 215/45 R18

Hátsó gumik mérete: 215/45 R18

Tömeg, üresen: 1411 kg

Terhelhetőség, össztömeg: 1929 kg

Csomagtartó mérete: 327 liter, bővíthető 1019 literig

Üzemanyagtartály mérete: 51 liter

Menetteljesítmények

Végsebesség: 214 km/h

Gyorsulás 0-ról 100-ra: 8.2 másodperc (gyári), 8.5 (mért)

Fogyasztási adatok

Saját, mért eredmény (átlagos használattal)

Városi: 5.8 l/100 km

Országúti: 4.7 l/100 km

Vegyes: 6.1 l/100km

Gyárilag mért eredmények

Városi: 7.0 l/100 km

Országúti: 5.1 l/100 km

Vegyes: 5.8 l/100km

CO2 kibocsátás: 124 g/km

Bővebb információ a Mazda hazai importőrének honlapján, IDE kattintva.

Facebook: ITT

Fotó: Autóaddikt.hu

Együttműködő partnereink: Acer Hungary

Utómunka hardver: Acer