Nem mondhatnánk, hogy a Mazda KODO formavilága túlságosan megosztaná az embereket. Ugyanis a néhány évvel ezelőtt bevezetett szellemiség annyira jól hozta-hozza formáját, hogy mindenki, aki egyszer közelebbről megtapasztalta a nagybetűs, jelenleg aktuális Mazda-feelinget, utána már nem igazán lehet megingatni álláspontja tekintetében. Az új, 2017-es modellévű Mazda3 faceliftje tehát túl sokat nem tesz az eddigi összképhez, viszont a modell erősségét még inkább kiemeli.
Emlékszünk jól, hogy annak idején maga a megújított formavilág a CX-5 megjelenésével érkezett. Bár akkor azért még akadtak szkeptikusok, borítékolható volt, hogy igazi sikervárományos lesz a koncepció. Főként, hogy utána nagyjából az összes Mazda modellnél bevezetésre került (személyes kedvencünk a Mazda6 kombi), és úgy tűnik, mára a Mazda-átlényegülés maga jellemzi az aktuális modellportfóliót.
A teszten nálunk járt Mazda3 Sport G120 alapvetően nem takar semmiféle kiemelt sportosságra való hajlamot – eleve Sport-nak hívják a Mazda3 esetében az ötajtós kasznit. A 120 lovas szívó benzinmotor hozza a maga sajátos lendületét és iramát, viszont az optika már inkább sugallja a fiatalos dinamizmust. Ráncfelvarrás ide, vagy oda, a morcosra húzott frontoldali lámpatestek már eleve jól hajaznak a tempó érzetének visszaadására, csipetnyi krómmal nyakonöntött hűtőmaszkja pedig félreismerhetetlenül Mazdás. A viszonylag alulra helyezett ködlámpafészkek mind emelik az összhatás rátáját, a maszk alá kanyarított beömlő pedig markánsabbá teszi az orr megjelenését.
Nincs semmi olyan rajta, ami ne lenne ismerős
Oldalnézetben a Mazda3 hordozza a már jól ismert csepp-formát, rendkívül sok gömbölyded vonallal, kerekített sarokkal, tükröződést megtörő vonalvezetéssel.
A 18 colos kerekek valóban hűek a „Sport” jelzőhöz, de maga a kaszni 1450 milliméteres magassága is meggyőző – csakúgy, mint a kompakt 4.4 méteres hossz, illetve 1.79 méteres szélesség.
Igaz, a korábbi modellszériás Mazda3 MPS utódjára várnunk kell még, azért az ilyen jellegű sportcsomagok, vagy inkább sportosságot előidéző megközelítések jó szolgálatot tesznek – a Mazda3 farának kialakítása is szerethető, dupla kipufogóvéges, apró és visszafogott tetőszpoileres. Természetesen a hajtásra utaló Skyactiv plakett is megtalálható az egyébként alaphangon 364 literes csomagteret takaró ötödik ajtón.
Puritán, de nem igénytelen: mindenhonnan visszaköszön a hűvös elegancia
Enteriőr tekintetében a Mazda3 – mint a japán gyártó összes modellje, még az MX-5 is – rendkívül puritán, lényegre törő. Ez persze nem jelenti azt, hogy hiányozna az igényesség a dizájnból, vagy netán túlontúl egyszerű lenne – jó szigetországi szokás szerint minden kizárólag a saját célját szolgálja, nincsen semmiféle figyelemelterelő részlet. Ennek megfelelően a központi műszeregység nagy méretű analóg számlapjai még nagyobb szembetükröződés esetén is kiválóan láthatóak, jól értelmezhetők a legkülönbözőbb üléspozíciókból is; a kormánykerék fogása kellemes, a hatsebességes váltó karja könnyedén érhető el és kapcsolható is egyben.
A Mazda3 minden feltételt teljesít komfort téren, persze annyira, amennyire egy alsó-középkategóriás (sportosabbra hangolt) kompakttól elvárható.
Az ülő- és hátlapok kényelmesek, megfelelő hosszúsággal és szélességgel bírnak, jól tartanak, hosszabb távolságok megtétele esetén is kényelmesek, s ahhoz képest, hogy relatíve kicsi karosszériáról szól a fáma, a fejterek és lábterek is rendben vannak.
Hátul tehát meglepően tágas a térkínálat, a ki- és beszállás is szimpla, váll, fej- és térdtér tekintetében sincs hiányérzet.
Optimálisan ugyanakkor kettő közepes testalkatú és magasságú felnőtt fér el a hátsó, jó ergonómiájú és kitűnő anyaghasználattal rendelkező hármas ülőpadon.
Turbó nélkül sem áll meg az élet
Annak ellenére, hogy a Mazda3 hajtáslánca alapvetően nem a legkirobbanóbb aspektussal viseltetik, van bőséges erőtartalékunk. A szívó, 120 lóerős benzinmotor maximális teljesítményét 6000-es percenkénti fordulatszámon produkálja, míg a maximális 210 Newtonméteres nyomaték 4000-nél érkezik. Nyilván keményebben kell forgatni, mint egy magas nyomású turbóst, de ha megszokjuk, alapjában véve nem lesz túl sok különbség, legalábbis, ami a gyorsulásérzetet és dinamizmust illeti.
Viszonylag nagy hengerűrtartalomnak definiálható mai szemmel az 1998 köbcentiméter, főként, ha ekkora kaszniról, és erről a kategóriáról van szó, mindenesetre nem érezzük negatívumát fogyasztásnál.
Városban kereken 6.5 literes átlagot rögzítettünk 100 kilométerre (ez pontosan annyi, mint amennyit a gyártó megad), míg országúton vígan 4 liter alatt közlekedtünk – átlagolásunk szerint 3.8 literrel. Ez már szinte dízeles fogyasztás, illetve pont olyan, vagy még netalán jobb is, s a károsanyagkibocsátás értéke is csak 19 grammal haladja meg a bűvös határértéket – mindösszesen 119 gramm/kilométer.
2017 Mazda3 Sport G120 specifikációk
Motor
Motortípus: négyhengeres szívó benzinmotor
Lökettérfogat: 1998 cm³
Maximális teljesítmény: 120 LE @ 6000 ford./perc
Maximális forgatónyomaték: 210 Nm @ 4000 ford./perc
Erőátvitel: elsőkerékhajtás, hatfokozatú kéziváltóval
Méretek, egyéb műszaki adatok
Hossz: 4460 mm
Szélesség: 1795 mm
Magasság: 1450 mm
Tengelytáv: 2700 mm
Első gumik mérete: 215/45 R18
Hátsó gumik mérete: 215/45 R18
Tömeg, üresen: 1180 kg
Megengedett össztömeg: 1815 kg
Csomagtartó mérete: 364 liter, 1263 literig bővíthető
Üzemanyagtartály mérete: 51 liter
Menetteljesítmények
Végsebesség: 195 km/h
Gyorsulás 0-ról 100-ra: 8.9 s (gyári), 8.7 s (saját mérés)
Fogyasztási adatok
Saját, mért eredmény (átlagos használattal)
Városi: 8.3 l/100 km
Országúti: 5.1 l/100 km
Vegyes: 7.0 l/100 km
Gyárilag mért eredmények
Városi: 6.5 l/100km
Országúti: 4.3 l/100km
Vegyes: 5.1 l/100km
CO2 kibocsátás: 119 g/km
Bővebb információ az Audi magyarországi képviseletének honlapján, IDE kattintva.
Még több fotó: AutóAddikt Facebook oldal
A cikkhez tartozó fényképeket Canon technikával készítettük. Együttműködő partnereink: Acer Hungary, ASUS, Sony, Canon, Camera Kft. Utómunka hardver: Acer, ASUS