A Mazda Kodo formanyelve rendkívül egyedi megközelítésbe helyezi a japán márka modelljeit: nem túlzunk, ha azt állítjuk: a Mazda6 az egyik legjobban sikerült formaterv jelenleg a piacon, személyes kedvenc.
Persze mások is elhivatottságot táplálnak iránta, nem véletlenül; az időtálló formavilág, a jövőbe mutató koncepció mindmáig jelen van. Pedig a Mazda6 jelenlegi, harmadik generációja nem most, hanem még 2012-ben mutatkozott be a nagyközönségnek. Mazda6 Sportkombi teszt, 2.5 literes csúcsbenzinessel.
Kétezerötszáz köbcenti nem kevés, amolyan erős középmezőnynek számít, főként, ha emészthetőbb, középkategóriás irányról van szó. A Mazda6 Sportkombi G192 2.5 Skyactiv-G remekül mutatja azt az egyébként követendő vonalat, amit a gyártó kitűzött célul maga elé: a lehető legkorszerűbb megoldásokkal menetelni előre úgy, hogy közben azért meghagyjuk a tradicionális, több évtizeden át kitűnően bizonyító részleteket – mint például a szívó benzinmotorok varázsát, a masszív felépítési struktúrát.
Nincs változtatás, nem véletlenül
Mindez, amit fentebb részleteztünk, szerves része a Mazda6 Sportkombi G192 2.5 Skyactiv-G küllemének. Vagy inkább komplex kiegészítője; ugyanis a remek harmónia jellemzi az egész tálalást. Alapvetően nem szükséges részletekbe bocsátkozni a külsőt illetően, jól ismert része az utcaképnek a Mazda6, akárhová is menjünk – légies, pillekönnyű vonalvezetés, a lapos, ténylegesen sportos életérzést sugárzó kasznihoz képest hatalmas felnik, s még sorolhatnánk.
A Kodo hatást hangsúlyozó, gigantikus méretezéssel felvértezett hűtómaszk jelen van, az egész arculatot a Mazda6 Sportkombi G192 2.5 Skyactiv-G esetében ez határozza meg. Úgy, hogy a fényszórók rajzolata, a ködlámpa-kialakítások elhelyezése, valamint a motortér közepére húzott hullámsziluett tulajdonképpen más, hason kategória/szegmens révén nem nagyon fedezhető fel.
Más, ugyanebben a csoportban versenyző vetélytársak által sem, úgyhogy hét év elteltével sem érződik a Mazda6-nál, hogy bármi is elévült volna. Még egyszer hangsúlyozva, hogy nagybetűs 7 év telt el a bevezetés óta.
Sokan kételkednek a sportosra hangolt kialakítás esetében, hogy bizonyára a praktikum rovására megy a némileg túlzónak érezhető formaiság. Magyarul: kevés lesz a tényleges férőhely a kombi puttonyában, nem lesz elegendő hely az utastérben, mondjuk a hátul helyet foglalóknak. Bár a Mazda6 Sportkombi G192 2.5 Skyactiv-G nem kimondottan óriási, azért a 4805 milliméteres hossz megvan, de az 1850 milliméteres szélesség sem csekély. Érdekes, hogy az alig 1.5 méteres magasság mit sem befolyásol a ki- és beszállás komfortfaktorán, s ráadásul még mindent összevetve is igen jól néz ki az összkép.
Előremutató formaterv: a külső merészebb, a belső visszafogottabb
Mint a Mazda összes modelljére, a Mazda6 Sportkombi G192 2.5 Skyactiv-G esetében is igazak az általánosított jelzők, miszerint a minimalista megvalósítás a jellemző az enteriőrre. Érdekes, hogy az egyedi és izgalmas külső kissé visszafogottabb belteret hordoz, persze nem annyira, hogy az bántó, vagy túlontúl kontrasztos lehessen.
A műszeregységek lényegre törően adják vissza a hangulatot, ugyanakkor ügyelve arra, hogy a praktikus kezelhetőség, a rendeltetésszerűhasználat minden momentumában biztosítva legyen.
A kormánykerék kialakítása ergonomikus, jó fogású, a kapcsolók, gombok elhelyezkedése ténylegesen egy karnyújtásnyira, a hatgangos manuális kéziváltó karja a könyöklőn pihentetett kézzel könnyedén kapcsolható.
Sorolhatnánk tovább, de felesleges, az utaskabin kialakítása úgy jó, ahogy van, és facelift ide, vagy oda: nem éri meg messzemenő változtatásokat eszközölni.
Elöl és hátul is remekbeszabott kényelmet biztosítanak az ülések. Az első fotelek bár sportos hatást tükröznek, a gyakorlatban közepesen puha ülő- és hátfelületekkel rendelkeznek. Oldal- és hosszirányban is kellemes kényelmet adnak hosszabb távú utazások közben, nem kevésbé a hátsó, három részre osztott traktus – itt bár a hátlapok dőlése kisebb szöget zár be, mégis hatékony komfortot biztosít az itt utazóknak. Optimálisan három közepes testalkattal rendelkező felnőtt utas érezheti jól magát itt, bár a csapott tetővonalnak köszönhetően a fejtér némileg korlátozott.
Hagyománytisztelő a Mazda, és ez jól is áll neki
Egyszerűen briliáns a Mazda szívómotor-koncepciója. Szeretjük, és egyben becsüljük is a gyártót, hogy a benzines vonalat nemes egyszerűséggel meghagyta alapjaiban véve a tradicionális, már többszörösen bevált és kellően jól bizonyító irányban, számos ékes bizonyítékkal szolgálva (lásd Mazda MX-5 például). Ugyanakkor az is tény, hogy a szívómotorjaik leginkább 2000 köbcentis hengerűrtartalom környékén érik el takarékossági hatékonyságuk csúcsát, ettől feljebb már csodák nem nagyon vannak üzemanyagfogyasztás terén legalábbis.
A tesztelt Mazda6 Sportkombi G192 2.5 Skyactiv-G soros elrendezésű, 4 hengeres benzines szívómotort kapott tehát, 2488 köbcentiméteres lökettértfogattal. A maximális teljesítmény gyári adatok szerint 192 lóerő, mindez 5700-as percenkénti fordulatszámon áll rendelkezésre, míg a 256 Newtonméteres csúcsnyomaték 3250-től áll a sofőr és az utasok rendelkezésére. Azzal együtt, hogy a nyomaték ilyen kategóriában visszafogottnak tűnhet papír szerint, a gyorsulás egész meggyőző, ugyanis 7.7 másodperc alatt sikerült megfutnunk a nulla-százas sprintet szélcsendben, egyenes útszakaszon.
Turbó hiányában is tud kitűnő, közvetlen gázreakciókat produkálni a Mazda6 Sportkombi G192 2.5 Skyactiv-G erőforrása, a hatsebességes váltó fokozatainak hangolása és áttételezése optimális. Ennek ellenére visszafogott vezetési stílussal sem túl takarékos a 2.5 literes benzinmotor a hajtásláncban, a gyárilag előirányzott, egyébként csalogató 6.4 literes vegyes értéket mi 100 kilométerre átlagolva 9.6 literes értékkel tudtuk prezentálni – igaz, sok városi menettel tarkítva. Ha kicsit dinamikusabb aspektussal közlekedünk, úgy könnyedén elérhető a 11-12 liter is.
Árazás
Tesztautónk alapára valamivel több, mint 6.5 millió forintról indul (G145 Emotion), a cikkben szereplő modell listaára 9 889 900 forint.
2017 Mazda6 Sportkombi G192 2.5 Skyactiv-G specifikációk
Motor
Motortípus: négyhengeres szívó benzinmotor
Lökettérfogat: 2488 cm³
Maximális teljesítmény: 192 LE @ 5700 ford./perc
Maximális forgatónyomaték: 256 Nm @ 3250 ford./perc
Erőátvitel: elsőkerékhajtás, hatfokozatú kéziváltóval
Méretek, egyéb műszaki adatok
Hossz: 4805 mm
Szélesség: 1840 mm
Magasság: 1475 mm
Tengelytáv: 2750 mm
Első gumik mérete: 225/45 R19
Hátsó gumik mérete: 225/45 R19
Tömeg, üresen: 1290 kg
Megengedett össztömeg: 2040 kg
Csomagtartó mérete: 522 liter, 1648 literig bővíthető
Üzemanyagtartály mérete: 62 liter
Menetteljesítmények
Végsebesség: 220 km/h
Gyorsulás 0-ról 100-ra: 7.9 s (gyári), 7.7 s (saját mérés)
Fogyasztási adatok
Saját, mért eredmény (átlagos használattal)
Városi: 9.6 l/100 km
Országúti: 4.9 l/100 km
Vegyes: 7.4 l/00 km
Gyárilag mért eredmények
Városi: 4.3 l/100km
Országúti: 3.3 l/100km
Vegyes: 3.7 l/100km
CO2 kibocsátás: 150 g/km
Bővebb információ a Mazda magyarországi képviseletének honlapján, IDE kattintva.
Még több fotó: AutóAddikt Facebook oldal
A cikkhez tartozó fényképeket Canon technikával készítettük. Szerkesztőségünk mobilinternet-hozzáférését a Telenor Magyarország biztosítja. Az Autóaddikt.hu Telenor Hello Data csomagot használ. Együttműködő partnereink: Acer Hungary, ASUS, Duplitec, Canon, Camera Kft., Telenor Magyarország Utómunka hardver: Acer, ASUS