Közhely, de igaz: ez a MINI már nem az a MINI, amit mondjuk bő 30 évvel ezelőtt általánosítottak felmenőink. Nem, egyáltalán nem az. Főleg, ha a Clubman, vagy épp a Countryman változatot nézzük. Az pedig, ha plug-in hybrid hajtást kap egy ilyen stílusautó, maga a bravúr etalonja. MINI Cooper S E Countryman ALL4 teszt.
Jól bevált recept alapján működik a MINI napjainkban is, ez pedig a szalagcímben is szereplő stílusosság s a trendiség. Mert a MINI rettentően divatdiktáló a szó pozitív értelmében, de stílusteremtő is, gondoljunk csak a hatvanas évek fókuszára. S a mai napig kultusza van, igazi legendary, vagy inkább epic darab mind. Legyen régi, avagy új.
Mivel egyre több autógyártó kötelezi magát el – akár teljes mértékben is – a hibrid hajtás iránt, ezért nem meglepő, hogy a BMW konszern is megalapozta saját maga opcióját s egyben stratégiáját a tisztán zöld hajtásláncok irányába is. Van teljesen greencar MINI is, elektromos hajtással, de nyilván az egy más kategória, bár közel állnak egymáshoz jelen tesztalanyunkkal.
Forma tekintében aligha nyújt újat a frissnek mondható MINI Cooper S E Countryman ALL4. S az az érdekes, hogy egy 2003-as MINI részleteiben szinte ugyanaz, mint a mostani, ugyanakkor azért tetemes újítást és változtatást eszközöltek a tervezőmérnökökök; hozzáigazítva magát a koncepciót korunk igényeihez. S a MINI Cooper S E Countryman ALL4 pontosan olyan, amilyennek lennie kell 2019-ben egy apróbb kategóriában versenyző autónak: markánsnak, ha lehet, uniszexnek, s mellé kimagaslóan egyedinek. Ja, és züldnek is, mert kitűnő irányvonalat követve nem árt, ha tartja magát egy prémiummárka.
Jellegzetes orr-kialakítás jellemzi a MINI Cooper S E Countryman ALL4-t, hangsúlyosan a hűtőmaszkra koncentrálva, az elhúzott sziluettű lámpatesteket előtérbe helyezve. A klasszikus kettős fehér csíkozás is jelen van, ehhez szigorúan a zöld színárnyalat megy a legjobban, meg persze a fehér színű tetőlemez. Még akad fehér az oldaltükrök burkolatai révén is, úgyhogy teljes a harmónia.
A Countryman-ek fő ismérve, hogy hosszított tengelytávval rendelkeznek az original MINI-hez képest, és formabontó módon ötajtósak. Ez van, akinek nem annyira válik ínyére, mondván, egy MINI legyen mini, és háromajtós, ahogyan megszokhattuk még Mr. Bean fénykorában. Szó mi szó, tényleg az a klasszikus, de értékelendő, hogy a britek elmentek ebbe az irányba. Mármint az egyterűsebb, családcentrikusabb vonalat követve.
Oldalról – ha a vezetőoldali A oszlop környékén keresgélünk – rögvest szembejön valami újabb szokatlan, mégpedig a töltőcsatlakozó kialakítása. Ügyeltek azért arra, hogy az autó szimmetriája ne boruljon meg teljesen, úgyhogy a jobb oldalra is került az E-feliratú plakettből, csak az értelemszerűen nem nyitható-zárható.
Ugyanolyan a MINI Cooper S E Countryman ALL4 fara, mint bármely „sima” MINI-nek, letisztult, ugyanakkor kissé exhibicionista tarka küllemmel, sok krómmal (ezüstből van mindenhol jócskán), esetünkben felfelé nyíló ötödik ajtóval – mivel nem Clubmanről szól a fáma.
Kompakt, és minden egyben van: az új MINI Cooper S E Countryman ALL4 masszív alsó-középkategória, legalábbis a méretezése szerint, amúgy pedig egyértelműen eggyel feljebb van ez a szegmens pozícionálva, köszönhetően a prémiumelemeknek, meg magának a brandnek.
S hogy mennyire családi a MINI Cooper S E Countryman ALL4? Semennyire, hacsak nem kicsi a família, vagy egyelőre/végleg 2 főre redukálódtunk. A viccet félretéve: teljes értékkel összesen 4 ülőhelyről ildomos beszélni, valamivel nagyobb férőhellyel azért, mint a szokványos MINI-k esetében. Leginkább a láb- és térdterek azok, amelyek dominálnak itt, a fejtér korlátozott, csakúgy, mint a vállterek. Mondjuk ha ketten utaznak hátul (felnőttek, átlagos testalkattal), akkor nincs probléma, meg kompromisszum sem nagyon.
Kiváltképp az ülések kényelmesek, pontosan annyira puhák illetve kemények a felületek, amennyire szükséges. Az első ülések oldaltartása jók, bár itt megint érvénybe lép az örök szabály, miszerint 190 centi feletti magassággal, masszívabb felépítéssel ne várjunk csodát. Közhely ez, unalomig ismételt aforizma, előnyben a gyengébbik nem. Általánosítás egyértelműen kizárva, csak puszta tapasztalat és már megint az a fránya trend.
Minőségi anyagokból épül fel a MINI Cooper S E Countryman ALL4 enteriőrje. A tesztautó konfigurációja nem nélkülözött nagyjából semmit, az importőr – hála az égnek – belezsúfolt mindent, amit csak lehetett.
A MINI Cooper S E Countryman ALL4 hajtásláncát egy 1499 köbcentis, soros elrendezésű 3 hengeres turbóval felruházott 136 lóerős benzinmotor, valamint egy 88 lóerős villanymotor teszi ki. A benzines 220 Newtonmétert, míg a villany 165 Newtonméter nyomatékot produkál. A kettő rendszerteljesítménye 224 lóerő 384 Newtonméterrel, ami igencsak illusztris adat.
Mivel a MINI Cooper S E Countryman ALL4 tisztán elektromos módban meg tud tenni 30 kilométert, ezért zöld rendszámot szereltek rá – ez még mindig remek alternatívát jelent parkolásnál, és nyilvánvaló, hogy plusz pontot is jelent. Méréseink szerint meg is volt bőven a 30 kilométer, úgy, hogy hozzávetőlegesen 38 körül kellett töltenünk, bár az összkilométer, amit megtettünk, bőven több volt.
Ami talán a legjobb a MINI Cooper S E Countryman ALL4-ben, az a kettőssége. Ha kell, igazi aszkéta városi cirkálóként lehet rá tekinteni, de ha sportosra hangoljuk a módválasztóval, megjön az ereje, és hot hatcheket meghazudtolóan válik agilissá a hajtás. A gyári 2.1 literes fogyasztást 100 kilométerre nem tudtuk reprodukálni, vegyes használattal és vezetési stílussal 4.2 környékén álltunk meg, de akadt olyan nap is, amikor 7.2 liter/100 kilométeres értéket mutatott a fedélzeti computer.
2018 MINI Cooper S E Countryman ALL4 specifikációk
Motor
Motortípus: plug-in hybrid hajtás – sorhármas turbótöltött benzinmotor a frontrészen, villanymotor hátul (88 LE, 165 Nm). Rendszerteljesítmény: 224 LE, 384 Nm maximum forgatónyomatékkal
Lökettérfogat: 1499 cm³
Maximális teljesítmény: 136 LE @ 4400-6000 ford./perc
Maximális forgatónyomaték: 220 Nm @ 1250-4300 ford./perc
Erőátvitel: összkerékhajtás, 6+2 fokozatú automataváltó (elöl 6, hátul 2 fokozat)
Méretek, egyéb műszaki adatok
Hossz: 4299 mm
Szélesség: 1822 mm
Magasság: 1559 mm
Tengelytáv: 2670 mm
Első gumik mérete: 225/50 R18
Hátsó gumik mérete: 225/50 R18
Tömeg, üresen: 1660 kg
Megengedett össztömeg: 2195 kg
Csomagtartó mérete: 405 liter, bővíthető 1275 literig
Üzemanyagtartály mérete: 36 liter
Menetteljesítmények
Végsebesség: 198 km/h
Gyorsulás 0-ról 100-ra: 6.8 s (gyári), 6.7 s (saját mérés)
Fogyasztási adatok
Saját, mért eredmény (átlagos használattal)
Városi: 4.2 l/100 km
Országúti: 4.2 l/100 km
Vegyes: 4.2 l/100km
Gyárilag mért eredmények
Városi: 2.1 l/100km
Országúti: 2.1 l/100km
Vegyes: 2.1 l/100km
CO2 kibocsátás: 49 g/km
Még több információ a MINI magyarországi importőrének weboldalán található.
Még több fotó: AutóAddikt Facebook oldal
Fotó: Panasonic LUMIX DC-G9
Együttműködő partnereink: Acer Hungary, ASUS, Duplitec, Canon, Camera Kft., Panasonic, Telenor Magyarország