Szeretnénk formabontó, figyelemfelkeltő autót? Fontos, hogy teljes értékű férőhelyünk legyen, miközben kicsiben gondolkodunk? A MINI Cooper SD Clubman a megfelelő választás!
Persze kell egy nagy adag elhívatottság is, mely a MINI márkahűség irányába kacsintgat, valamint vágyni azt az egyediséget és szellemiséget, amelyet a márka képvisel. Az biztos, hogy a MINI Cooper SD Clubman teljes mértékben szakít a hagyományokkal – legalábbis, ami a beltér és a rakfelület kialakítását illeti. Megnövelt tengelytáv, hátul két irányba nyíló csomagtérajtó, MINI küllem, hamisítatlan feeling. Kell ennél több?
Aligha, ha a MINI Cooper SD Clubman-t választjuk a felhozatalból. Nyilván bohémek a nézeteink, telve vagyunk fiatalos lendülettel és elánnal, no meg persze úgy vagyunk vele, hogy nem számít nagyon a költségvetés. Mert bizony a MINI Cooper SD Clubman maximumra húzott felszereltséggel borsos áron kelleti magát, de hiába: a minőségnek és presztízsnek megvan a maga ára.
Mivel jelenlegi tesztünk alanya SD, azaz a sportosabbra húzott (gázolajos) kivitel, nem meglepő, ha már a front részletei is árulkodnak a dinamizmusról. Ez alapvetően kimerül a számos krómos részletmegoldásban, a nem kevesebb, mint kettő pár légbeömlő alkalmazásán az alsó felületeken a ködlámpafészkeket körülölelve, valamint a motortértető a leginkább rendhagyó egy hagyományos értelemben vett MINI alapmodelléhez képest: itt terpeszkedik a két matricacsík közé ékelve a nem talmi beömlőnyílás, bőszen reklámozva, hogy bizony itt azért nem bántak fukarul a lóerőkkel. Annak ellenére, hogy gázolajos hajtásláncról van szó.
Hűen a hagyományokhoz. Ezt el is várja közönsége
Tradicionális marad a MINI Cooper SD Clubman esetében is a motortérfedő nyílásának megoldása. Szokott módon előre billenthető a részelem, úgy, hogy a fényszórók maradnak fixen a helyükön. Korábban voltak olyan hiedelmek, miszerint egybenyílik minden, akár a korai Jaguar modellek esetében is hitték – de nem. Mindenesetre ez az egyik olyan lényegiség, amely megadja a MINI-k összetéveszthetetlenségét. Egy percig se késlekedjünk, nézzük csak meg az alábbi képet is:
Fentebb már említettük a hosszabb tengelytávot, 2670 milliméterével teljes mértékben felveszi a versenyt a nagyobb, termetesebb versenyzőkkel. Csakúgy, mint hosszra, vagy szélességre: előbbi 4253 milliméter, utóbbi 1800. Ugye, hogy nem is olyan mini?
Oldalnézetből egyébként nehéz megszokni a dupla oldalajtók látványát, az ember szeme valahogy mindig a kompakt háromajtós sémát vizionálja.
Ugyanakkor az arányok jól megmaradtak, az egész kaszni kellemes formában került megnyújtásra, a magasság sem lett egekbe szökő. Az oldalüvegezés követi a tradicionális fazont a MINI Cooper SD Clubman esetében is, tehát a felső élek a tetővonalhoz alkalmazkodva egyenesek, kicsit hátrafelé csapottak, az övvonal pedig szinte tiszta párhuzamot zár az összképpel. A sárvédőívek műanyag burkolást kaptak, ezzel hangsúlyozva ki a MINI Cooper SD Clubman univerzális használati jellegét, valamint emelt stressztűrő képességét, igaz, a laza offroados verzió pluszban megkapta az ALL4 utótagot – teszt később, a magyarországi bemutatót már kiveséztük korábban.
Hogy is van ez a hátsó kialakítás?
A MINI Cooper SD Clubman leginkább formabontó része a farnál keresendő, megsúgjuk. A kishaszonjármű-szerű megoldás, miszerint két irányba nyílik egy dupla ajtó – nagyon egyedi, megvan a praktikuma és hátránya is egyaránt. Nyilván praktikus, hiszen szélesre tárható az ajtópáros, így a pakolás könnyedén kivitelezhető, viszont szűkebb helyen jönnek a kellemetlenségek, mivel a túlnyúlás így nagyjából fél méteres lesz.
360 literes rakfelülettel számolhat az újdonsült MINI Cooper SD Clubman tulajdonos alaphangon, 1250 literig felbővíthető a kapacitás, ha az osztott hátsó támlás üléseket megfelelően pozícionáljuk.
Még mindig elképesztően extravagáns a MINI-k beltere. A tesztelt MINI Cooper SD Clubman sem kivétel ezalól, figyelembe véve, hogy a hazai importőr besűrített szinte minden létező pluszt az autóba, egyfajta techdemóként.
Ez kifejezetten előnyös, hiszen látható-érezhető, hol tart a technológia, merre jár a fejlődés, no meg persze arra is tökéletes, hogy érezzük: megmarad a folyamatos nívó, amit a célközönség elvár joggal.
Ízléses és stílusos a kialakítás, a kormánykerék vajbőr bevonata kellemes tapintást nyújt, az apró varrás a belső íven feldobja a küllemet, jól harmonizál a központi analóg műszeregység mutatóival. A kilométeróra és a mellé csatolt fordulatszámmérő számlapjai egymásból „nőnek” ki, az alapvető információk itt is megtekinthetők, de személyes kedvenc a hatalmas, kör alakzatú központi infotainment. Mint tudjuk, ez a korai MINI modellek egyetlen és kiemelt visszajelzője volt, alapvetően a sebesség mérésére volt predesztinálva, mára azonban teljesen más lett a gyakorlati funkcionalitása. Jól olvasható és értelmezhető, kitűnően lokalizált menürendszere nagyjából 5 perc után átlátható, a klíma szabályozásán kívül minden itt zajlik, ami az autó és szórakoztató rendszerei működésével összefésülhető.
Nem mondható, hogy hodály tereket kapunk a MINI Cooper SD Clubman-ben, viszont az tény, hogy a klasszikus MINI férőhelyek hatványozottak jelen esetben. A vezetőállás és az utasoldali rész is relatíve nagynak számít, jó térd- és fejterekkel, úgy 190 centis testmagasságig nincs is gond. Az ülő- és hátlapok kényelmesen középkemények, jól tartanak, a ki- és beszállás is gördülékeny.
Hátul meglepően nagy a hely, itt jön képbe ismét a növelt tengelytávolság – legalábbis, ami a lábtereket illeti. Fejtér már szűkösebb, hiszen a hátrafelé lejtő tetővonal már hordoz némi kompromisszumkötést. A vállterek szintén korlátozottak, kényelmesen – annak rendje és módja szerint – két felnőtt átlagos testalkatú utas fér el.
190 lóerő azért nem piskóta, főként, ha ekkora autóról van szó
Fürge és dinamikus a MINI Cooper SD Clubman, ami nem is csoda, hiszen 1995 köbcentiméter lökettérfogatú gázolajosa 190 lóerőt mozgósít. Ez kereken 40 lóerővel több, mint a sima dízel esetében; ez kell is, mivel az önsúly közelít az 1.4 tonnához. Érdekes egyénként, hogy ez a plusz erőtartalék sokat nyom a latba a gyengébbik öngyulladóshoz képest, ott valahogy lustábbak voltak a gázreakciók, a nyomatékgörbe is visszafogottabban épült fel.
A BMW-örökség 8 sebességes automataváltó remek párosítás a 20d motorhoz, a fokozatok mindig akkor jönnek, amikor elvárjuk, észrevétlen marad az egész hajtáslánc – szinte észre sem vesszük, s máris autópályatempóval autózunk. A fordulatszámmérő egyébként 130 kilométer/óránál 2000 RPM főtengely fordulatot jelez, ami igencsak jó érték, s ez nagyban kihatással van a fogyasztásra is.
Kezdjük az autópályázással: a tesztelt MINI Cooper SD Clubman váltakozó terepviszonyok közt, 2 fővel beérte 5.6 literrel átlagban, míg országúton 3.8 literes értéket rögzítettünk. Városban sem kanászodott el a motor, sőt – 5.4 literes érték született. Az átlagfogyasztás a leírtaknak megfelelően nem érte el a 6 litert.
2016 MINI Cooper SD Clubman specifikációk
Motor
Motortípus: négyhengeres turbótöltött dízelmotor
Lökettérfogat: 1995 cm³
Maximális teljesítmény: 190 LE @ 4000 ford./perc
Maximális forgatónyomaték: 400 Nm @ 2500 ford./perc
Erőátvitel: elsőkerékhajtás, 8 fokozatú automataváltó
Méretek, egyéb műszaki adatok
Hossz: 4253 mm
Szélesség: 1800 mm
Magasság: 1441 mm
Tengelytáv: 2670 mm
Első gumik mérete: 225/40 R18
Hátsó gumik mérete: 225/40 R18
Tömeg, üresen: 1325 kg
Megengedett össztömeg: 1945 kg
Csomagtartó mérete: 360 liter, bővíthető 1250 literig
Üzemanyagtartály mérete: 48 liter
Menetteljesítmények
Végsebesség: 225 km/h
Gyorsulás 0-ról 100-ra: 7.4 s (gyári), 7.2 s (saját mérés)
Fogyasztási adatok
Saját, mért eredmény (átlagos használattal)
Városi: 5.4 l/100 km
Országúti: 3.8 l/100 km
Vegyes: 5.2 l/100km
Gyárilag mért eredmények
Városi: 5.4 l/100km
Országúti: 4.2 l/100km
Vegyes: 4.6 l/100km
CO2 kibocsátás: 122 g/km
Még több információ a MINI magyarországi importőrének weboldalán található.
Még több fotó: Autóaddikt.hu Facebook oldal
A cikkhez tartozó fényképeket Canon EOS 5D Mark II fényképezővel készítettük.
Az online (Instagram, Facebook, Twitter) és egyéb kommunikációhoz ASUS Zenfone okostelefonokat használunk.
Együttműködő partnereink: Acer, ASUS, Camera Kft., Canon, Gigabyte, EPSON, Sony PlayStation, Nintendo, G DATA, Konzolvilág