Teszteltük már hagyományos értelemben vett, klasszikus MINI modellként, de véleményeztük Clubman kialakítással is. Most a megújult paletta Countryman verziója van soron, nézzük a részleteket.
Nyilván valamiféle módon kifejezetten pozitív felhanggal különcnek számít az, aki a MINI modelljei közül választ magának. Ízlés és márkahűség? Minden bizonnyal mindkettőnek jelen kell lenni a döntésjozásnál. Mindezek mellett nem árt vágyni azt az egyediséget és szellemiséget, amelyet a márka képvisel. Az biztos, hogy a MINI Cooper SD Countryman ismételten szakít a hagyományokkal – legalábbis, ami a beltér és a rakfelület kialakítását illeti. Megnövelt tengelytáv, MINI küllem, hamisítatlan feeling. Lehet ezt tovább fokozni? Egyébként vizuálisan lehet, elég csak az első bekezdésben felemlegetett Clubman-re gondolnunk.
Ha a MINI Cooper SD Countryman-t választjuk a felhozatalból, jó lóra teszünk. Szó szerint. Nyilván bohémek a nézeteink, telve vagyunk fiatalos lendülettel és elánnal, no meg persze úgy vagyunk vele, hogy nem számít nagyon a költségvetés. Mert bizony a MINI Cooper SD Countryman maximumra húzott felszereltséggel borsos áron kelleti magát, de hiába: a minőségnek és presztízsnek megvan a maga ára.
Mivel jelenlegi tesztünk alanya SD, azaz a sportosabbra húzott (gázolajos) kivitel, nem meglepő, ha már a front részletei is árulkodnak a dinamizmusról. Ez alapvetően kimerül a számos krómos részletmegoldásban, a nem kevesebb, mint kettő pár légbeömlő alkalmazásán az alsó felületeken a ködlámpafészkeket körülölelve, valamint a motortértető a leginkább rendhagyó egy hagyományos értelemben vett MINI alapmodelléhez képest: itt terpeszkedik a két matricacsík közé ékelve a nem talmi beömlőnyílás, bőszen reklámozva, hogy bizony itt azért nem bántak fukarul a lóerőkkel. Annak ellenére, hogy gázolajos hajtásláncról van szó.
Minden tradicionális, pontosan úgy, ahogyan egy MINI esetében annak lennie kell
Tradicionális marad a MINI Cooper SD Countryman esetében is a motortérfedő nyílásának megoldása. Szokott módon előre billenthető a részelem, úgy, hogy a fényszórók maradnak fixen a helyükön. Korábban voltak olyan hiedelmek, miszerint egybenyílik minden, akár a korai Jaguar modellek esetében is hitték – de nem. Mindenesetre ez az egyik olyan lényegiség, amely megadja a MINI-k összetéveszthetetlenségét.
Fentebb már említettük a hosszabb tengelytávot, 2670 milliméterével teljes mértékben felveszi a versenyt a nagyobb, termetesebb versenyzőkkel. Csakúgy, mint hosszra, vagy szélességre: előbbi 4299 milliméter, utóbbi 1822. Ugye, hogy nem is olyan mini?
Oldalnézetből egyébként nehéz megszokni a dupla oldalajtók látványát, az ember szeme valahogy mindig a kompakt háromajtós sémát vizionálja.
Ugyanakkor az arányok jól megmaradtak, az egész kaszni kellemes formában került megnyújtásra, a magasság sem lett egekbe szökő. Az oldalüvegezés követi a tradicionális fazont a MINI Cooper SD Countryman esetében is, tehát a felső élek a tetővonalhoz alkalmazkodva egyenesek, kicsit hátrafelé csapottak, az övvonal pedig szinte tiszta párhuzamot zár az összképpel. A sárvédőívek műanyag burkolást kaptak, ezzel hangsúlyozva ki a MINI Cooper SD Countryman univerzális használati jellegét, valamint emelt stressztűrő képességét, igaz, a laza offroados verzió pluszban megkapta az ALL4 utótagot – teszt később, a magyarországi bemutatót már kiveséztük korábban.
Remek pakolhatóság. Pedig ez egy MINI
360 literes rakfelülettel számolhat az újdonsült MINI Cooper SD Countryman tulajdonos alaphangon, 1390 literig felbővíthető a kapacitás, ha az osztott hátsó támlás üléseket megfelelően pozícionáljuk.
Még mindig elképesztően extravagáns a MINI-k beltere. A tesztelt MINI Cooper SD Countryman sem kivétel ezalól, figyelembe véve, hogy a hazai importőr besűrített szinte minden létező pluszt az autóba, egyfajta techdemóként.
Ez kifejezetten előnyös, hiszen látható-érezhető, hol tart a technológia, merre jár a fejlődés, no meg persze arra is tökéletes, hogy érezzük: megmarad a folyamatos nívó, amit a célközönség elvár joggal.
Ízléses és stílusos a kialakítás, a kormánykerék vajbőr bevonata kellemes tapintást nyújt, az apró varrás a belső íven feldobja a küllemet, jól harmonizál a központi analóg műszeregység mutatóival. A kilométeróra és a mellé csatolt fordulatszámmérő számlapjai egymásból „nőnek” ki, az alapvető információk itt is megtekinthetők, de személyes kedvenc a hatalmas, kör alakzatú központi infotainment.
Mint tudjuk, ez a korai MINI modellek egyetlen és kiemelt visszajelzője volt, alapvetően a sebesség mérésére volt predesztinálva, mára azonban teljesen más lett a gyakorlati funkcionalitása. Jól olvasható és értelmezhető, kitűnően lokalizált menürendszere nagyjából 5 perc után átlátható, a klíma szabályozásán kívül minden itt zajlik, ami az autó és szórakoztató rendszerei működésével összefésülhető.
Nem mondható, hogy hodály tereket kapunk a MINI Cooper SD Countryman-ben, viszont az tény, hogy a klasszikus MINI férőhelyek hatványozottak jelen esetben. A vezetőállás és az utasoldali rész is relatíve nagynak számít, jó térd- és fejterekkel, úgy 190 centis testmagasságig nincs is gond. Az ülő- és hátlapok kényelmesen középkemények, jól tartanak, a ki- és beszállás is gördülékeny.
Hátul meglepően nagy a hely, itt jön képbe ismét a növelt tengelytávolság – legalábbis, ami a lábtereket illeti. Fejtér már szűkösebb, hiszen a hátrafelé lejtő tetővonal már hordoz némi kompromisszumkötést. A vállterek szintén korlátozottak, kényelmesen – annak rendje és módja szerint – két felnőtt átlagos testalkatú utas fér el.
190 lóerő azért nem piskóta, főként, ha ekkora autóról van szó
Fürge és dinamikus a MINI Cooper SD Countryman, ami nem is csoda, hiszen 1995 köbcentiméter lökettérfogatú gázolajosa 190 lóerőt mozgósít. Ez kereken 40 lóerővel több, mint a sima dízel esetében; ez kell is, mivel az önsúly közel 1.6 tonna. Érdekes egyénként, hogy ez a plusz erőtartalék sokat nyom a latba a gyengébbik öngyulladóshoz képest, ott valahogy lustábbak voltak a gázreakciók, a nyomatékgörbe is visszafogottabban épült fel.
A BMW-örökség 8 sebességes automataváltó remek párosítás a 20d motorhoz, a fokozatok mindig akkor jönnek, amikor elvárjuk, észrevétlen marad az egész hajtáslánc – szinte észre sem vesszük, s máris autópályatempóval autózunk. A fordulatszámmérő egyébként 130 kilométer/óránál 2000 RPM főtengely fordulatot jelez, ami igencsak jó érték, s ez nagyban kihatással van a fogyasztásra is.
Fogyasztás
Kezdjük az autópályázással: a tesztelt MINI Cooper SD Countryman váltakozó terepviszonyok közt, 2 fővel 6.9 literrel gazdálkodott átlagban, míg országúton 4.7 literes értéket rögzítettünk. Városban már magasabbra szöktek az értékek: kereken 7 literes átlag született.
2017 MINI Cooper SD Countryman specifikációk
Motor
Motortípus: négyhengeres turbótöltött dízelmotor
Lökettérfogat: 1995 cm³
Maximális teljesítmény: 190 LE @ 4000 ford./perc
Maximális forgatónyomaték: 400 Nm @ 1750-2500 ford./perc
Erőátvitel: összkerékhajtás, 8 fokozatú automataváltó
Méretek, egyéb műszaki adatok
Hossz: 4299 mm
Szélesség: 1822 mm
Magasság: 1557 mm
Tengelytáv: 2670 mm
Első gumik mérete: 225/50 R18
Hátsó gumik mérete: 225/50 R18
Tömeg, üresen: 1535 kg
Megengedett össztömeg: 2130 kg
Csomagtartó mérete: 450 liter, bővíthető 1390 literig
Üzemanyagtartály mérete: 51 liter
Menetteljesítmények
Végsebesség: 208 km/h
Gyorsulás 0-ról 100-ra: 7.4 s (gyári), 7.7 s (saját mérés)
Fogyasztási adatok
Saját, mért eredmény (átlagos használattal)
Városi: 7.0 l/100 km
Országúti: 4.7 l/100 km
Vegyes: 6.5 l/100km
Gyárilag mért eredmények
Városi: 5.6 l/100km
Országúti: 4.8 l/100km
Vegyes: 5.1 l/100km
CO2 kibocsátás: 129 g/km
Még több információ a MINI magyarországi importőrének weboldalán található.
Még több fotó: Autóaddikt.hu Facebook oldal
A cikkhez tartozó fényképeket Canon technikával készítettük.
Szerkesztőségünk mobilinternet-hozzáférését a Telenor Magyarország biztosítja. Az Autóaddikt.hu Telenor Hello Data csomagot használ. Együttműködő partnereink: Acer Hungary, ASUS, Duplitec, Canon, Camera Kft., Telenor Magyarország Utómunka hardver: Acer, ASUS