Bármiféle sztereotípia lehet, hogy ha elektromos – konkrétan tisztán elektromos – hajtással felvértezett autókról esik szó, a kisautó-kategóriára asszociálunk? Nyilván a közdtudatban az aprü, kompakt méret terjedt el e szegmensben, lehet, ez lesz másképp is később. Mindenesetre a MINI Cooper SE veszettül jó, pontosan olyan, mint amilyennek ebben a kategóriában lenni ildomos. Teszt.
A MINI Cooper SE alaphangon azt nyújtja, amit a célréteg vásárlója keresa: hatékonyságot, rugalmasságot, nagyon környezettudatos párhuzamot, és persze hamisítatlan MINI-minőséget.
Jó, jó, a futómű hangolása, a kormány visszajelzése, reakcióideje megváltozik, direktebben autózzuk ki a teljesítményt még a legvisszafogottabb esetekben is. Viszont a MINI John Cooper Works más, igazándiból ezzel a modellel kellene definiálni a valódi MINI élménytVoltak már korábbi MINI verziók, számos kivitelben: például egy 211 lóerős amely enyhe mosolyt csalt az utazók arcára; elég lett volna az is, bőven, de a jelenlegi tesztalany – bár lóerőre jelentősen elmarad ettől – bőségesebb gyorsulás-érzetet és menetdunamikát nyújt. Igaz, limitáltan, visszafogottabb végsebességgel – bár idehaza ez oly’ mindegy, maximum Németország autobahnjai hozhatnak kizükkentést. S hogy milyen is a gokart feeling teljesen elektromos megközelítésben? Nézzük!
Városba és elővárosba, de az autópálya sem jelenthet gondot
Összetéveszthetetlenül MINI ez is: haragos, bár kicsit azért visszafogottabb tekintet, kevesebb légbeümlővel, magabiztos fazonírozással, némi krómmal azért. S annak érdekében, nehogy összekeverjük holmi mezei kompakttal, még akár házon belül is, ott a teljesen elektromos hajtásra utaló biléta is, az egyébként igen figyelemfelkeltő és hangsúlyos hűtőmaszk jobb felső szegletében.
Egyedi, tradicionális stílusjegyeket ötvöző enteriőrrel büszkélkedhet a MINI Cooper SE. Hűen a gyökerekhez, a műszerfal leginkább kihangsúlyozott része az arányokhoz képest hatalmas, középső információs kijelző, ami ugye még az ősidőkben a kilométeróra szerepét volt hívatott ellátni.
Mára azonban változtak a trendek, a központi műszeregység közvetlenül a kormányoszlop felett kapott helyet HUD kíséretében az alapvető analóg visszajelzőkkel, jobbra helyezett, kicsit olcsó megoldást sugalló üzemanyagszint-mutatóval. Ahogyan ezt már megszokhattuk a korábbiu jelentős facelift óta.
Átlátható enteriőr, átgondolt tervezéssel
Vaskos, masszív fogást ad a bőrbevonatú kormánykerék, a keresztküllőkre helyezett funkciógombok megszokást igényelnek, de rövid idő után minden a kezünk alá dolgozik a MINI Cooper SE-ben. Az imént felemlegetett középkonzol rendkívül mutatós még mindig. Ezáltal még egyedibb lesz a legzöldebb MINI beltere, s akkor még nem beszéltünk az egyébirányú cicomákról – a képek magukért beszélnek, nem igaz?
Kiváló tartású és kialakítású üléseket kapott a MINI Cooper SE, klasszikus formavilággal, kellően kemény felületekkel. A ki- és beszállás szimpla viszonylag, de ez az autó nyilván nem elsődlegesen szól a praktikumról. Sokkal inkább a már-már unalomig ismételt környezettudatosságról. De arról nagyon.
Hátra egyébként eléggé körülményes a bejutás, vagy inkább az utazás, ugyanis a láb- és fejtér igen csekély, így rövidebb távokon érdemes gondolkozni mondjuk 4 személy szállítása kapcsán. Itt megint megjegyezzük az egyértelműt: a MINI, vagy kifejezetten a aMINI Cooper SE elsősorban kétemberes megoldás még mindig, szinte borítékolhatóan második vagy harmadik autó, úgyhogy nem gondolnánk, sokat számítana a vásárláskor a vevőkör számára, mennyire optimális a helykihasználási ráta.
Fentieknek megfelelően a csomagtér is hozza az elvárások szerinti méretet. 211 literrel lehet gazdálkodni, ami egyébként ha ügyesen rendezgetjük el a pakolni valókat, máris jól testreszabható felületet ad némi kisebb táska esetében.
Optimális elektromos teljesítmény
A tesztben szereplő MINI Cooper SE háromfáziusú elektromos szinkronmotort kapott, 184 lóerős teljesítménnyel. A maximális forgatónyomaték tekintélyes 270 Newtonméter, főként, ha figyelembe vesszük az azonnali rendelkezésre állást indulás után. Ennek megfelelően szinte elkatapultálunk egy intenzívebb indulás után, a sebességérzet remek, csakúgy, mint az instant, hangtalan gyorsulás mikéntje – a mámornak minfösszesen csak az akkumulátor kapacitása, rendelkezésre álló töltöttsége szabhat határt. Persze a MINI Cooper SE nem a száguldozásról szól; úgy érdemes a benne szunnyadó menetdinamikára és agilitásra gondolni, mint egészséges teljesítmény- és erőtartalékra. Jó, ha van, és remek biztonságérzetet képes nyújtani.
Hétköznapi felhasználás
A MINI Cooper SE 1 töltéssel átlagosan 200 kilométer körül tud hatótávot teljesíteni. Hálózati töltővel, 230 V aljzatról átlag 1.3 kWh töltéssel lehet erőre bírni az akkumulátorpakkot, és nagyjából 8-10 óra elegendő lehet a teljes töltöttség elérésig 16A mellett.
2020 MINI Cooper SE specifikációk
Motor
Motortípus: háromfázisú szinkron villanymotor
Lökettérfogat: –
Maximális teljesítmény: 184 LE / 135 kW
Maximális forgatónyomaték: 270 Nm
Erőátvitel: egyfokozatú irányváltó
Méretek, egyéb műszaki adatok
Hossz: 3850 mm
Szélesség: 1750 mm
Magasság: 1450 mm
Tengelytáv: 2495 mm
Első gumik mérete: 205/45 R17
Hátsó gumik mérete: 205/45 R17
Tömeg, üresen: 1340 kg
Megengedett össztömeg: 1770 kg
Csomagtartó mérete: 211 liter, búvíthető 731 literig
Üzemanyagtartály mérete: –
Menetteljesítmények
Végsebesség: 150 km/h
Gyorsulás 0-ról 100-ra: 7.3 s (gyári), 7.0 s (saját mérés)
Fogyasztási adatok
Saját, mért eredmény (átlagos használattal)
Vegyes: 12.9 kWh
CO2 kibocsátás: 0 g/km
Bővebb információ a MINI hazai importőrének honlapján, IDE kattintva.
Facebook: ITT
Fotó: Autóaddikt.hu
Együttműködő partnereink: Acer Hungary, Camera Kft.
Utómunka hardver: Acer