A teljesen elektromos hajtású Nissan Leaf technológiájának közreműködésével jött létre a Nissan e-NV200 koncepciója. Világviszonylatban is újdonságnak, egyben egyedülállónak számít a mai napig: kishaszonjármű, villanymotorral, zéró károsanyag-kibocsátással.
Mindenesetre előremutató irány ez, elismerés is jár a Nissan márkának ezért, úttörőnek is tekinthető a témában. Előre kijelentenénk, hogy nem ildomos (és nem is lehet) összekeverni a hibrid hajtást az elektromossal, itt nincsen fosszilis üzemanyaggal hajtott erőforrás, csak és kizárólag a villanyáram táplálja a rendszert. Erről már több ízben írtunk, illetve hamarosan belefogunk egy hosszú távú kivesézésbe a témában, a részletek majd ezzel kapcsolatosan is jönnek majd.
Visszakanyarodva a Nissan e-NV200 furgonjához: a klasszikus vonalvezetés itt is megvan, a korábbi, néhány évvel ezelőtti e-NV200 formavilág keveset, visszafogottan változott. Futurisztikusnak is mondható, csapott orr-rész a jellemző, középre helyezett hangsúlyos töltőfedélell, benne a Nissan logójával. Ezt fogja közre a ferdére húzott tokozású két fényszóró-bura, a gépházfedél szintén csapott, s tekintélyes méretű szélvédőfelületben végződik.
A Nissan e-NV200 magassága 1858 milliméter, így a legtöbb mélygarázsban gond nélkül parkolhatunk – előnyös, ha árut szállítunk ki és be fedett beállókból. Az oldalnézet tradicionális, tesztelt modellünk menetirány szerinti jobb oldalán található tolóajtó, ami kifejezetten praktikus az ilyen kategóriájú modelleknél.
Vajon hogyan teljesít kishaszonjárműként?
A pakolás szimpla az Nissan e-NV200-ba: az előző bekezdésben említett oldalajtó szélesre nyitható, egészen pontosan 700 milliméterre, de a magasság sem kicsi, 1171 milliméter.
Tehát kisebb, közepesebb dobozok kiválóan rakosgathatók, de nyilván a hátsó ajtók szélessége és magassága – 1262/1228 milliméter lesznek a leginkább kecsegtető paraméterek.
Ráadásul a hátsó traktus kimondottan szélesre tárható, a befogadóképesség optimális, 4.2 köbméterrel lehet számolni, gyakorlatban pedig 2 méteres hossz áll rendelkezésre. Itt figyelnünk kell azonban, mivel rá kell hagyni az ajtók vastagságát is, ha matekozunk a szállítandó tárgyak tekintetében, de a tesztelés során egyszer sem fulladt kudarcba egyetlen pakolási próbálkozás sem.
A kerékjárati ívek közti távolság (szélesség) 1220 milliméter, tehát egybefüggő elemként 1 és egy negyed méter szélességű dolgokat suvaszthatunk a beltérbe.
Kényelem, komfort
Menet közben is ereje teljében, az előnyök így is megmutatkoznak
Pattogós, kemény a Nissan e-NV200 futóművének hangolása, ami teljesen rendben van, hiszen unalomig ismételve kishaszonjárműről van szó, ráadásul nagyjából az első kerekek felett ülünk vezetés közben.
A hátsó felfüggesztés is visszaüt rendesen egyenetlenebb útburkolatokon mindaddig, amíg nem terheljük, amolyan már bevett laprugós karakterisztikával. Amint pakolunk a raktérbe, lágyabbá válik a vezetési komfort is.
Ugyanakkor óvatosan kell bánnunk a 24kWh-s akkumulátor töltöttségével. Ha viszonylag sík terepen közlekedünk, 120 kilométeres átlag gyakorlati hatótávot kapunk terheletlenül, de ehhez 60-70 kilométer/órás sebességnél ne nagyon menjünk magasabbra. Tehát városi araszolgatással, rövidebb távokra ide.
120 kilogrammal terheltük tesztjeink során a Nissan e-NV200-at. Átlagos városi vezetési stílussal a range nem sokat változott 2 személlyel a fedélzeten, gyakorlatban 96 kilométert tudtunk megtenni egyetlen töltéssel, de itt már akadt egy-két komolyabb emelkedő (Istenhegyi út). Igaz, a szélsőségesebb meredélyek visszafelé azért termelnek egy-két plusz kilométert a hatótávhoz, ugyanis a fékerő-visszatáplálás remekül hozza formáját az e-NV200 esetében is.
Mindenképp előrelátóan figyelnünk kell arra is, hogy a megfelelő töltőkábeleket beszerezzük a Nissan e-NV200-hoz. Nem elég tehát a hagyományos, konnektoros otthoni CHAdeMO kábel megléte, előnyös olyan is, amely az ELMŰ szabványú hagyományos töltőoszlopokhoz csatlakoztatható. Igaz, ezek nem hoznak olyan gyors és hatékony töltési teljesítményt, mint az ABB gyorstöltői, viszont sokkal nagyobb a lefedettség Budapesten belül.
2016 Nissan e-NV200 Furgon 24 kWh specifikációk
Motor
Motortípus: eletkromotor (AC szinkronmotor)
Lökettérfogat: –
Maximális teljesítmény: 109 LE @ 3008-10000 ford./perc
Maximális forgatónyomaték: 254 Nm @ 0-3008 ford./perc
Erőátvitel: irányválasztó, elsőkerékhajtás
Méretek, egyéb műszaki adatok
Hossz: 4560 mm
Szélesség: 2011 mm
Magasság: 1858 mm
Tengelytáv: 2725 mm
Első gumik mérete: 185/65 R15
Hátsó gumik mérete: 185/65 R15
Tömeg, üresen: 1517 kg
Össztömeg: 2220 kg (hasznos terhelhetőség: 703 kg)
Csomagtartó mérete: 4200 liter
Üzemanyagtartály mérete: –
Akkumulátor: 24 kWh laminált lítium-ion, 360V névleges feszültséggel
Menetteljesítmények
Végsebesség: 144 km/h
Gyorsulás 0-ról 100-ra:11.5 s (saját, mért eredmény: 10.6 s)
Fogyasztási adatok
Saját, mért eredmény (átlagos használattal)
Városi: –
Országúti: –
Vegyes: –
Gyárilag mért eredmények
Városi: –
Országúti: –
Vegyes: –
CO2 kibocsátás: 0 g/km
Még több információ a Nissan magyarországi képviseletének oldalán, IDE kattintva.
Még több fotó: Autóaddikt.hu Facebook oldal
A cikkhez tartozó fényképeket Canon EOS 5D Mark II fényképezővel készítettük. Együttműködő partnereink: ASUS, Acer Hungary, Sony, Canon, Camera Kft. Utómunka hardver: ASUS, Acer, Gigabyte