Kicsit magasztos a cím, hiszen a Nissan Leaf nyilván nem köszön le az idei évvel. Sőt, ellenkezőleg: teljes mértékben kívül és belül is megújul, újraértelmezett mivoltot nyer. Addig is, egyféle utolsó nagy dobásként a frissülés előtt marad a Nissan Leaf Black Edition-je, természetesen 30 kWh-s akkumulátorral. Teszteltük is.
A hatótáv mindig is sarkalatos kérdés volt a Nissan Leaf esetében (ahogyan bármely tisztán elektromos autó esetében is). Alaphangon teljes töltöttséggel jó, ha 130-140 kilométert meg lehet tenni a 24 kWh-s verzióval, viszont arra is számítani kell, hogy például a téli időszakban ez ténylegesen úgy 100 kilométert jelent, vagy kevesebbet – függően a felhasználási környezettől, vezetési stílustól, és még jó pár egyéb külső tényezőtől.
Ahogyan már korábban is írtunk róla, szükségessé vált egy olyan hajtáslánc, amely alapvetően marad a régi koncepció szerint, viszont egy masszívabb akkumulátor kerül a korábbi helyére. A megvalósítás még a tavalyi évben meg is történt, s úgy tűnik, a japán gyártó ténylegesen, kézzel foghatóan is megvalósította azt, amire vágytunk: egy élhetőbb, szerethetőbb és ezáltal jóval praktikusabb Nissan Leaf lett a végeredmény, ezúttal már akár 250 kilométeres hatótávval. Vajon tényleg teljesíthetők az elvárások?
Legyen nyár, ne legyen tél
Nyár végén, ősszel azért jóval egyszerűbb a dolgunk, ha teljesen elektromos autót szeretnénk tesztre fogni, hiszen a külső hőmérséklet alakulása rendkívül kedvezhet a hosszabb, kiterjesztett hatótávnak. Egy alapos, több, mint 12 órás otthoni töltés után indultunk útnak a 30 kWh-s Nissan Leaf fedélezetén, immár zöld rendszámmal, elszántan a budapesti beváros hétköznapi forgatagába. Az fedélzeti computer kereken 219 kilométernyi megtehető távot ígért, ez alulmarad a gyári adatnak, de 30 kilométer ide, vagy oda, üsse kő.
Szigorúan ECO üzemmódban: bár a „gázreakciók” visszafogottabbak, ezzel együtt elemében van így is a Nissan Leaf, nem csinál gondot abból, ha lámpától lámpáig igénylünk némi dinamizmust a haladás kapcsán. Egyébként mindenképp érdemes használnunk a gazdaságos üzemmódot, ha sok-sok kilométer tervezünk be két töltés közt – ezzel ugyan nem írunk semmi újdonságot, viszont tény, hogy főként itt, a nagyobb hatótávú akku esetében rengeteget tudunk spórolni.
ECO üzemmód városi forgalomban, B mód az energiahatékonyabb fékezésért
Érdekes módon a 30 kWh-s Nissan Leaf-nek meg sem kottyantak különösképp az emelkedők, a néhol már-már szélsőségesnek tűnő hegyi tekergős, szűk egyirányú utcácskák.
Ismét Normafánál kikötve, legalább 22 kilométeres hegyi autózás után a kijelző szerint még mindig 135 kilométerre voltunk biztosítva, így tudtuk, ha a Déli pályaudvar felé visszaereszkedünk, a fékenergia-visszatáplálásból legalább 10 kilométert kaphatunk még ajándékba a meglévők mellé. 159 kilométer lett végül az etap részeredménye (kicsivel jobb, mint a nagyjából 1.5 évvel ezelőtt íródott , úgyhogy még gyorsan ellátogattunk Budaörsre, aztán Törökbálintra is, majd amikor Szentendre felé vettük az irányt, leellenőrizve a megtehető távot, 118 kilométert rögzítettünk.
A Váci úton kifelé haladva miért is ne ugranánk be Dunakeszire, aztán utána mondjuk Gödön keresztül jöhet Veresegyház, majd Fót is. Jött is, és belefért a kapacitásba, bőven – az M0-ra kikanyarodva ugrott 100 alá a számláló. Briliáns, nem igaz? Még bő 100 kilométerünk maradt, csak autópályázni ne kelljen. Vagy autóutazni, egyik sem tesz jót a hatótávnak.
Sajnos ezt a kényes problémát továbbra sem sikerült kiköszöbölni a Nissan Leaf-nél, ugyanakkor nyilvánvaló, hogy nagyobb kapacitású akkumulátorral folyamatosan haladni 130 kilométer/órával hatékonyabb.
Ez körülbelül 20 kilométer pluszt egész biztosan jelent, ennek próbájára most nem került sor, viszont mindenképpen tervezzük a nyári periódusban, hogy elmerészkedünk messzebb, például a Balatonra (Siófok), ami már korábban a 24 kWh-s változattal sem okozott túl nagy gondot – igaz, akkor a kertek alatt közlekedtünk, a lehető legrövidebb útvonalon.
Mivel a 30 kWh-s Nissan Leaf alapvetően az akkumulátor kapacitása végett változott, sok újítást ezen felül nem kapunk a karosszériát, vagy az enteriőrt vizsgálva.
Tesztautónk bőr-plüsskárpitozással érkezett, a kényelmi faktor teljesen személyautós volt, férő- és pakolóhely tekintetében szintén megfelelt teljes mértékben a kívánalmaknak.
Mitől más a Black Edition?
Nézzük, miben rejlenek a részletek, különbségek egy „sima” megközelítésű verzióhoz képest. Elsősorban nyilván a teljes fekete tónus az, ami vonzza a tekintetet; ez érthető is, különben a Black Edition elnevezés nem lenne helytálló.
Masszív és erőteljes egyben a megjelenés, hiszen tényleg minden fekete: a 16 colos keréktárcsáktól kezdve a hátsó tetőspoilerig az oldaltükrök borításán keresztül. Még az ablaküvegek is sötétítettek, így az elegáns, tekintélyt parancsoló megjelenés garantált.
A beltér szintén a fekete tónust követi – kezdve a cockpit és az infotainment kialakításától, folytatva egészen az egyedi szövetet kapott üléskárpitozásig: minden igazán különc, amolyan megismételhetetlennek ható megközelítés.
Nissan Leaf Black Edition 30 kWh specifikációk
Motor
Motortípus: eletkromotor (AC szinkronmotor)
Lökettérfogat: –
Maximális teljesítmény: 109 LE @ 3008-10000 ford./perc
Maximális forgatónyomaték: 254 Nm @ 0-3008 ford./perc
Erőátvitel: irányválasztó
Méretek, egyéb műszaki adatok
Hossz: 4445 mm
Szélesség: 1770 mm
Magasság: 1550 mm
Tengelytáv: 2700 mm
Első gumik mérete: 205/55 R16
Hátsó gumik mérete: 205/55 R16
Tömeg, üresen: 1470 kg
Össztömeg: 1865 kg
Csomagtartó mérete: 330 liter, 680 literig bővíthető
Üzemanyagtartály mérete: –
Menetteljesítmények
Végsebesség: 144 km/h
Gyorsulás 0-ról 100-ra:11.5 s (saját, mért eredmény: 10.6 s)
Fogyasztási adatok
Saját, mért eredmény (átlagos használattal)
Városi: –
Országúti: –
Vegyes: –
Gyárilag mért eredmények
Városi: –
Országúti: –
Vegyes: –
CO2 kibocsátás: 0 g/km
Bővebb információ a Nissan hazai honlapján, IDE kattintva.
Még több fotó: AutóAddikt Facebook oldal
A cikkhez tartozó fényképeket Canon technikával készítettük. Szerkesztőségünk mobilinternet-hozzáférését a Telenor Magyarország biztosítja. Az Autóaddikt.hu Telenor Hello Data csomagot használ. Együttműködő partnereink: Acer Hungary, ASUS, Duplitec, Canon, Camera Kft., Telenor Magyarország Utómunka hardver: Acer, ASUS