Főoldal Autóteszt Nissan Nissan Note 1.5 dCi Tekna – uniszex és némi családbarát megközelítéssel

[TESZT] Nissan Note 1.5 dCi Tekna – uniszex és némi családbarát megközelítéssel

Jelenlegi modellportfóliójával teljesen maga mögött hagyta a Nissan a játékos, bohókás megjelenést nem nélkülöző forma- és dizájntervek alapján megrajzolt autósablont, sokkal inkább úgy tűnik, megkomolyodott a márka kompakt, illetve kisautó felhozatala is. Gondoljunk csak a nemrégiben a napimagazin.hu hasábjain bemutatott új szériás Micra-ra – hová tűntek a békalámpák, a mosolygós, amolyan játéktárgyra emlékeztető körítések?

nissan_note_1_5_dci_001

Ugyanez mind elmondható az új Note kapcsán is, semmi apelláta: az egyterű jellegű, elsősorban családi használatra tervezett modell élcesebb, huszonegyedik századi fizimiskával lett felvértezve. 2012-ben lebbentették fel a fátylat a Genfi Autószalonon az Invitation koncepcióról, ennek alapjait sikerült átkonvertálni a Nissan Note legfrissebb vonulatába. Mi pedig tesztre fogtuk, 1.5 literes dCi motorral, Tekna felszereltséggel.

Második generáció. Jól áll neki az újragondolt kivitel

Ahogyan említettük is, a legszembetűnőbb változást a kasztni teljes újragondolása hozta, tehát itt alapvetően nem egy combos facelift-ről van szó. A front rész markáns, egyenes és szögletes vonalak találkozásából tevődik ki, a hűtőmaszk azért formál némi mosolygós jelleget, igaz, ezt is keményebb szögekkel teszi; a fényszórók burkolatai aszimmetrikusak, a bal és jobb belső sarkakba beleolvad a felső, hangsúlyosan kiemelt beömlőnyílás, mely az alsó részleteiben krómberakást is hordoz.

nissan_note_1_5_dci_002A mellső lökhárító alján az elmaradhatatlan trapéz alakzatú rácsozat kapott helyet, amely szó szerint értendően rácsos kiosztású, a középső választó pedig a karosszéria színével egyező. A ködlámpafészkek szintén krómkeretet kaptak, szolidan vannak ezek a részegységek jelen, így a visszafogott prémiumhatás már az orr vizsgálatakor is szembetűnik.

nissan_note_1_5_dci_003Elmondható, hogy alapvető jelleggel a praktikumra sikerült kiélezni az új Nissan Note-ot, ennek tanúbizonysága az oldalajtók optimálisan nagy méretezése. Ez inkább az első ajtópárosra igaz, itt az üveg- illetve maga az ajtófelület is terjedelmes, míg a hátsó résznél az üvegezés visszafogottabb, viszont cserébe a C oszlop is minimálisan nyúlik bele az összképbe. Tetszetősnek tűnt az ajtók kilincseinek, illetve oldaltükreinek bordó árnyalatos fényezése, kétségkívüli egyediséget kölcsönözve az autónak, továbbá az elegáns világos tónusú megjelenés még jobban kihozta a Note különleges mivoltát. A karosszéria felépítésének egyterűs jellege az A oszlop és az első ajtók találkozásánál is felfedezhető, kicsiny háromszög fogja közre itt a két pontot.

Korábban a hátsó, mára kevésbé

A far kevésbé sikerült jellegzetesre, mint az elődé, viszont tény, hogy a mai kor szellemiségének megfelelően inkább van igény az amorfabb hangulatú helyzetjelző-kialakításra; a tervezőmérnökök ügyesen bántak az arányokkal, miközben az volt a cél, hogy a formabontónak ható karakterisztika azért jelentős mértékben megmaradjon. Hasonlóan a front hűtőmaszk-lámpák egybeolvadásához, itt is találunk ilyesmit, konkrétan a csomagtérajtó üvegezése alkot egységet. Fénytöréssel játszó vonalakkal – csakúgy, mint a kocsiszekrény többi részén is – próbál domborítani a Note, sikerül is neki, talán így lesz remekül fiatalos és frissességet sugárzó.

nissan_note_1_5_dci_004

Ténylegesen kompaktkategóriás – a paraméterek magukért beszélnek. Alig 4 méteres hosszával (4100 milliméter) igazán jó a manőverezhetőség zsúfolt belvárosi utcákban, mondjuk parkolóhelyet keresve, az átlagosnál feljebb húzott 1695 milliméteres magasság pedig ismét hozza az egyterűs formát. A szélesség 1530 milliméter, ez elsősorban a hátsó üléseken utazók kényelmét próbálja elősegíteni, csakúgy, mint a 2600 milliméteres tengelytáv is.

Jól átgondolt kialakítás jellemzi az enteriőr részleteit

Hasonlóan a Nissan Micra-nál tapasztaltakhoz, az utaskabin hasonló hangulatú kialakítást kapott, a kormánykerék kialakítása ugyan más, viszont a lakkozott hatású középkonzol a felső levegőáramoltatók formájától eltekintve szinte teljesen megegyezik.

nissan_note_1_5_dci_011

A kormánykerék multifunkciós kapcsolói ezúttal is a keresztküllőkön kaptak helyet, a legfontosabb feladatok végezhetők innen is (információs, hangrendszer, tempomat), a fogás kellemes.

nissan_note_1_5_dci_013A kezelőegységek jól elérhetők, a feladatvégzés átlátható, az ötsebességes manuális kéziváltó karja könnyen jár, kellemesen kapcsolhatóak a fokozatok. A beltér kialakításának köszönhetően a kilátás remek, a feljebb már emlegetett vékonyra tervezett C oszlop jelenléte végett a mögöttünk zajló események is szinte holttér mentesen kivehetők. Az első üléspozíciók alaphangon is magasak, ez szintén jó, hiszen az útra rálátás így optimalizált teljesen, a nagy felületű szélvédő pedig teljes körpanorámát biztosít. Az ülőlapok kényelmesek, megfelelő hosszal és szélességgel lettek kialakítva, a hátlapok szintén problémamentesek, remekül tartanak hossz- és oldalirányba is; a felületek nem csúszósak. A Tekna felszereltség bőrkárpitja az ülőfelületeken tartós szövetalapú anyagkidolgozást kapott, így az élettartam növelhető, viszont a tisztítás lényegesen bonyolultabb, mint a teljes bőr lefedésnél.

nissan_note_1_5_dci_014A hátsó ülőpadok némileg keményebbek, mint az első székek, felületek itt is jól átgondoltak, bár az ülőlapok kicsit rövidek – ennek gyakorlati haszna a lábtér növelésében keresendő. A szélesség adott és talán az átlagnál kicsivel jobb, három átlagos termetű felnőtt utazhat viszonylag kényelmesen, vagy inkább két felnőtt-egy gyerek kombináció a gyakorlati kivitelezhetőség. A hátsó üléssor egyébként sínen mozgatható (Családi csomag), akár a csomagtérből is, így aztán eldönthetjük, a kényelem rovására növeljük a 295 literes csomagtér kapacitását 381 literesre, vagy akár előre is hajthatjuk a háttámlákat, így máris 1465 literesre szökken a rakfelület.

Mindent az utasok biztonságáért!

Innovatív technológiákkal szerelték fel az új generációs Nissan Note-ot: az Innovatív Biztonsági Pajzs komplex utasbiztonsági rendszert jelent, szoftveres elemzéssel megvalósított holttérfigyelést, sávelhagyásra figyelmeztetést illetve mozgótárgy-érzékelést tartalmaz egyebek mellett. Utóbbi lényege, ha például egy parkolóból tolatunk ki, s a holttérben jármű, kerékpáros, vagy gyalogos közeledik, felismeri a szituációt, és visszajelzést küld a fedélzeti computernek. Mindez a Tekna felszereltséghez alapopcióként jár, a belépőszintű Visia és a közepes Acenta csomagokhoz felár ellenében rendelhető meg.

nissan_note_1_5_dci_010

Kategóriájában először a Nissan Note-ban alkalmazták a 360 fokos parkolókamera rendszert is, ami kifejezetten hasznos – a Tekna-ban ez is megtalálható. Az információk megjelentetéséről, az opciók kezeléséről illetve a hangrendszer irányításáról egy 5.8 colos érintésérzékeny kapacitív LCD kijelző gondoskodik, mely tartalmaz lokalizált navigációs rendszert, iPhone és iPod csatlakoztatási lehetőséget, USB aljzatot, Bluetooth kompatibilitást és mp3 fájl lejátszást is. A hangrendszerhez 6 hangszóró tartozik.

Mindig gazdaságos, ugyanakkor adott helyzetben dinamikussá váló dízelmotor

1461 köbcentiméteres, turbótöltött gázolajos motorral teszteltük a Nissan Note-ot. Az erőforrás maximális teljesítményét 90 lóerőben adja meg a gyártó, ez az érték kereken 4000-es percenkénti fordulatszámon érkezik, míg a 200 Newtonméteres forgatónyomaték (1750 fordulat/perc) bőségesen elegendő az 1132 kilogram száraz tömegű kocsiszekrény dinamikus mozgatásához.

nissan_note_1_5_dci_016

Az 1.5 literes dízel remekül dolgozott, alacsony fordulatszám tartományban is érezhető a nyomatéktartalék, ténylegesen 1500 körül megkezdett gyorsításnál. Az ötsebességes manuális váltó áttételezése hosszú, így az öt fokozat elegendőnek tűnt, még autópályán is; városi-elővárosi közlekedésnél szinte szükségtelennek tűnt ötödik sebességbe felkapcsolni.

nissan_note_1_5_dci_005Turbólyuk 1500 alatt, hirtelen gázadásos indulásnál a motor visszahőköl, a fordulatszám leesik 1000 alá, de visszahozható megfelelő kuplungkezeléssel, a korai, 2000 alatti felkapcsolások preferáltak. Próbáltuk, de nem sikerült a városi fogyasztást 5 liter fölé tornászni, a végső érték sok lassú menettel, megállással-elindulással lámpától lámpáig mindössze 4.3 liter lett 100 kilométerre átlagolva. Országúti tempónál még fényesebb a helyzet, ugyanis 3.3 liter/100 kilométerre sikerült leredukálnunk az üzemanyagfelhasználást, igaz, 2 személlyel, csomagok és egyéb terhelés nélkül, szélcsendben, sima, emelkedőktől mentes útszakaszon. Autópályán értelemszerűen növekedett a fogyasztási ráta, 2450 percenkénti fordulatszámon forgó főtengely mellett 5.2 literes átlagot kaptunk 100 kilométeres távolságra kivetítve, szintén 2 személlyel, poggyászok nélkül.

Menetkomfort: kiszámítható

Magas építésűnek mondható a Nissan Note, ebből kifolyólag a kanyarstabilitás átlagos, a szegmensétől elvárható megközelítést jelent, a futőmű közepesen lágy, a karosszéria oldalirányú dőlése szintén közepes – ez is függ a terheléstől. Mivel orrnehéz a Note, ezért alulkormányozottságra hajlamos, itt némileg korrigáltak a 195/55 R16-os kerekek, viszont ezzel a szettel az elöl MacPherson, hátul független felfüggesztésű futómű hajlamos volt az úthibák felerősítésére.

nissan_note_1_5_dci_009

Városba, kiruccanásokhoz, családosoknak is

Bátran kijelenthető, hogy remekül sikerült kompaktot alkotott a Nissan az új, sorban 2. generációs Note személyében. Kisebb családoknak még akár szabadidőautóként is bevethető, hiszen praktikuma, kihasználhatósága még az átlagnál kisebb csomagtér ellenére is szerethető. Modern külseje és sportosan elegáns megjelenése tulajdonképpen minden területen vállalhatóvá teszi, az önsanyargatóan keveset fogyasztó 1.5 literes dCi aggregáttal pedig egyenesen ajánlott vétel azoknak is, akik sokat közlekednek városi környezetben.

Árazás

Három felszereltségi szinttel vihető haza a Nissan Note, plusz ezek mellé választhatunk tetszőlegesen opciókat is. A belépő modellt a Visia csomag jelenti, 1.2 literes 80 lóerős benzinmotorral, bruttó 3 199 000 forintos listaáron. Az Acenta pakk 3 különféle motorizáltságú Note-hoz rendelhető, 1.2 literes 80, illetve 98 lóerős (utóbbihoz CVT váltó is társítható) benzinmotorral, továbbá 1.5 literes dCi öngyulladóssal, 90 lóerővel. A tesztautó a legmagasabb felszereltségi szinttel domborított, tehát a Tekna csomagot kapta meg, 5 119 000 forintos bruttó listaárral. Ehhez még néhány extra kiegészítőt is társítottak konfigurálásnál, ez kereken 500 ezer forinttal fejelte meg az alapárat, így a végösszeg 5 619 000 forint lett.

2013 Nissan Note 1.5 dCi specifikációk

Motor

Motortípus: négyhengeres dízelmotor, turbóval

Lökettérfogat: 1461 cm³

Maximális teljesítmény: 90 LE @ 4000 ford./perc

Maximális forgatónyomaték: 200 Nm @ 1750 ford./perc

Erőátvitel: elsőkerékhajtás, 5 fokozatú manuális kéziváltó

Méretek, egyéb műszaki adatok

Hossz: 4100 mm

Szélesség: 1695 mm

Magasság: 1530 mm

Tengelytáv: 2600 mm

Első gumik mérete: 195/55 R16

Hátsó gumik mérete: 195/55 R16

Tömeg, üresen: 1132 kg

Megengedett össztömeg: 1615 kg

Csomagtartó mérete: 381 liter, bővíthető 1760 literig

Üzemanyagtartály mérete: 41 liter

Menetteljesítmények

Végsebesség: 179 km/h

Gyorsulás 0-ról 100-ra:11.9 s (gyári), 12.3 s (saját mérés)

Fogyasztási adatok

Saját, mért eredmény (átlagos használattal)

Városi: 4.3 l/100 km

Országúti: 3.3 l/100 km

Vegyes: 4.5 l/100km

Gyárilag mért eredmények

Városi: 4.2 l/100km

Országúti: 3.2 l/100km

Vegyes: 3.6 l/100km

CO2 kibocsátás: 92 g/km

Bővebb információ a Nissan hazai honlapján, IDE kattintva.

Még több fotó: Napimagazin Facebook oldal

A cikkhez tartozó fényképeket Canon EOS 5D Mark II fényképezővel készítettük.
Együttműködő partnereink: Acer Hungary, Sony, MSIKingston Technology, EpsonLivekodok.com, Canon, Camera Kft.
Utómunka hardver: Acer, MSI