Tévedés azt gondolni, hogy a Nissan Pulsar egy új autó. Legalábbis, ami a márkanevet illeti: 1978-tól, amikor a Bluebird név nyugdíjazásra került a japán piacon, alkalmazták a Pulsar elnevezést, egészen 2000-ig, majd 2000 és 2012 közt az ausztrál szegmensben forgalmazott modell kapta meg a táblácskát.
Utána szűküs 2 év szünet következett, majd 2014 májusában felfedték a szinte teljesen újragondolt és új alapokra építkező C13-as Nissan Pulsar-t, és a kommunikáció, valamint a nem túl visszafogott marketingkampány azt sugallta, hogy az autó globálisan újraformálhatja az alsó-középkategóriás kompakt szegmens fogalmát. Nézzük, hogyan is működik mindez gyakorlatban.
Szerkesztőségünkhöz egy jól felszerelt, Acenta alapcsomagos Nissan Pulsar érkezett, Technológia, valamint Sport kiegészítő pakkokkal, 115 lóerős, 1.2 literes négyhengeres benzinmotorral felszerelve.
Belevaló hézagpotló
Nos, a PR anyagoknak és előzetes beharangozóknak, valamint a tavaly levezényelt hazai 2 napos Mátra lankáin megrendezett menetpróbának köszönhetően viszonylag nagy elvárásokat támasztottunk az autó irányába, hiszen végre elérkezettnek látszott az idő, hogy a Nissan a kompakt ötajtós kategóriában ismét letehessen valami régi-újszerűt az asztalra.
Hiányzott a hézag kitöltése, gondoljunk csak a korai Sunny, vagy az azt követő Almera korszakokra! Jól megtervezett, masszívan beágyazott státuszt képviseltek a Nissan alsó-középbe pozicionált modelljei, jó ár-érték aránnyal bírtak (az értékvesztésről most ne beszéljünk inkább), közkedvelt autótípusa volt a hazai felhasználóknak is. Vajon az új Nissan Pulsar újraírhatja a történelmet a megfelelő irányvonalat követve? Egész biztos, legalábbis jól megfér majd a konkurencia mellett párhuzamosan, sőt, megkockáztatható, hogy sok esetben felül is múlhatja azt.
Elegendő csak egy röpke pillantást vetni a kifinomult formatervre: a hangsúlyos front részleteinek egysége felidézi a már jól bevált és bizonyított jelenlegi Nissan megközelítéseket, a lágy V alakzatot formáló vonalvezetés, az élcesebb rajzolatú központi helyre húzott embléma, valamint az alsó fordított trapéz alakzatú beömlőnyílás jól összeillő egységet formál; a kellemes látványt szilárdítja a kettős, króm jellegű berakással díszített ködlámpafészek elhelyezkedés. A lámpatestek itt szintén követik az alkalmazott stílusjegyeket, a hosszúra nyújtott hűtőmaszk két szélébe olvadva tudatják jelenlétüket, enyhén lefelé hajló sárvédőívekkel.
A stílusirányzat megmaradt, a formavilág modernebb köntösbe lett öltöztetve
Oldalról már látszik egyértelműen a rangsorolás mikéntje, tehát a ferdehátú, ötajtós vonal klasszikus elemei köszönnek vissza, a C oszlopok irányába, felfelé ívelő övvonallal, az ablakok alsó lezárását ezüst tónusú díszcsíkokkal erősített részletekkel. A 17 col átlójú felnik a Nissan Pulsar tesztautóhoz kitűnően lettek konfigurálva (mintázat, árnyalat választás), az 1515 milliméteres karosszéria-magassághoz tökéletesen passzolnak, nem túlzóak vagy aprók.
Minden kétséget kizáróan az új Nissan Pulsar formavilágának megtervezésénél a farra is kiemelt hangsúlyt fektettek, megtartva azért a további modelleknél (Qashqai, X-Trail) alkalmazott húzott, kifelé ívelő helyzetjelző lámpabura-kialakítást. Tehát a Nissan Pulsar esetében is így érzékelhetjük, a C oszlop által körbehatárolt sarkokra kifeszített szélekkel, némi aszimmetriát sem spórolva került kialakításra a két egység, lejjebb helyezett rendszámtáblahely-kialakítással, hozzávetőlegesen 50 százalékot lefedő hátsó üvegfelülettel (csomagtérajtó). Némi sportosságra utaló külső jelzés a nyomokban diffúzorra emlékeztető hátsó lökhárító berakás az alsó traktusban, mattfekete műanyag hatással. Feldobja a látványt, nem vitás.
Optimális a vezethetőség. A beltér hozza az elvárásokat
A beltér optimális minőségű anyagokból építkezik, tehát a felhasználási profilhoz, valamint a becélzott vásárlóközönséghez tökélyre hangoltan passzol. Kellemes fogású kormánykerék, szintén kellemes tapintású burkolattal várja a sofőrt, a Nissan-tól már megszokott és egyben el is várt kialakítással (keresztküllőkre helyezett irányítóegységekkel). A cockpit elrendezése kielégíti az igényeket, nem nyújt sem többet, sem kevesebbet, mint amire számítunk már alapból – nincsenek tehát felesleges sallangok, túlzásba vitt bonyolítások.
A műszeregységek elrendezése korrekt, jól láthatóan közvetítik a szükséges információkat, ebben hathatós segítséget ad a jól pozícionált infotainment rendszer középkonzolra applikált LCD kijelzőpanele is, mely kissé lejjebb esik a kívánt szemmagasságnál. A motor indításáért felelős gomb ezúttal a sebességváltó karja fölé került, megszokás kérdése – első szárnypróbálgatásoknál valószínűsíthetően a kormány magasságában, jobbra fogunk keresgélni.
Kényelem és komfortráta tekintetében is pozitív tapasztalatokkal szálltunk ki az új Nissan Pulsar-ból: az abszolút jó tapadású, strapabírónak tűnő szövetkárpitozás jó választás lehet azoknak, akik napi igénybevétel alá vetik majd újdonsült Nissan Pulsar autójukat, így ha például a hátsó üléssorhoz rögzített, akár négy ISOFIX pont valamelyik párosát használva gyereküléssel számolunk, megnyugodhatunk: a kárpitozás nem sínyli meg hosszabb távon sem. Legalábbis így tűnt a teszt során.
Bár comb- és deréktámaszt nem hordoztak az első ülések, ennek ellenére a kényelmes ülőhelyzetek pillanatok alatt beállíthatók, csakúgy, mint a megfelelő kormánypozíció – testreszabhatóság kipipálva, jeles, leülhet. A Nissan Pulsar egyébként egyik leginkább fontos (ha nem a legfontosabb) eleme, vagy inkább tulajdonsága a tökéletes vezethetőség, ugyanis a mind a kormánykerék, a sebességváltó karja, az üléspozíciók, a vékonyra húzott B és C oszlopok, az A oszlop szinte észrevétlen jelenléte mind gondtalan és már-már felhőtlen utazást garantál. A hátsó térkialakítás pazar, legalábbis ami a kategóriaelső lábteret (ténylegesen hatalmas, felsőbb szegmeneseket idéz), kiváló fej- és térdteret illeti, három átlagos testalkatú felnőtt utassal akár hosszabb távok leküzdésére is alkalmas a Nissan Pulsar.
Átlagos rakodótérrel, feszesre hangolva
Ha már az utazást pedzegetjük, nézzük a Nissan Pulsar csomagterét. Kategóriájában átlagosnak számít a 385 literes alap rakodóhely (van kisebb is ennél), a maximum 1395 liter, előrehajtott ülésekkel.
Elöl MacPherson, hátul csatolt lengőkaros felfüggesztés került a Nissan Pulsar-ba, a rugózás némileg feszesre hangolt képlet szerint működik menet közben, nagyobb úthibákra meglett pattogás a viszontreakció, viszont a kanyarvételezéseknél valamennyire áldásos hatást fejt ki az úttartás kapcsán – némi alulkormányozottsággal, enyhe orr tolással, viszont derekasan helytáll még négy utassal is.
Teljesít, szépít, megszerettet
1197 köbcentiméteres, 115 lóerős soros négyhengeres egység dolgozott a tesztelésre kapott Nissan Pulsar orrában, mely legnagyobb teljesítményét 4500, míg csúcsnyomatékát (190 Newtonméter) 2000-es percenkénti fordulatszámon adta le. A hajtáslánc szerves részét képező manuális hatgangos kéziváltó áttételezése viszonylag hosszú, ennek folyományaként mind a hat fokozat bőségesen kiautózható – ez néha még soknak is tűnt az egyesek, kettesek és hármasok kapcsolásánál. A gázreakciók visszafogottnak tűntek, valamint az alacsonyabb fordulatszám-tartományokban (1500-ig nagyjából) az egység fulladásra is hajlamos. Viszont 3000 környékén megjön az életkedve, ekkor már a sebességfokozatok is felváltás előtt domborítanak, érezhetően magára talál a lendület is, érkezik a nyomaték, s máris megvan a 10 másodperc körüli 0-100 kilométer/órás sprint.
Fogyasztás tekintetében lehetnek ellenérzéseink, hiszen az átlag 7.5 liter/100 kilométerre jött ki, ebben nagyjából 60 százalék várossal, 40 százalék országúttal és autóúttal. Országúti, 90 kilométer/órás profilnál 4.6 literes átlaggal sikerült közlekednünk, ez jó eredmény (2 fővel és hozzávetőlegesen 20 kilogramm terheléssel).
Árak
A Nissan Pulsar 2015. feburári árlistája szerint jelenleg kedvezményes árakon érhető el, méghozzá egyetlen benzines és egyetlen dízel erőforrással (a benzines rendelhető XTronic automataváltóval is). A tesztben szereplő modell Acenta, tehát közepes szintű felszereltséggel 5 390 000 forintos kedvezményes listaáron vihető haza, míg az eggyel magasabb opicójú Tekna 6 290 000 forintot kóstál hasonló feltételek mellett. Az automataváltó felára közel 800 ezer forint, míg a 110 lovas dízellel szerelt Nissan Pulsar (szintén Tekna) 6 940 000 forintba kerül. Ez mindössze 100 ezer forint felárat jelent a hasonló felszereltségű benzines, ám automataváltós verzióhoz képest.
2014 Nissan Pulsar 1.2 DIG-T specifikációk
Motor
Motortípus: négyhengeres turbótöltött benzinmotor
Lökettérfogat: 1197 cm³
Maximális teljesítmény: 115 LE @ 4500 ford./perc
Maximális forgatónyomaték: 190 Nm @ 2000 ford./perc
Erőátvitel: elsőkerékhajtás, hatfokozatú manuális kéziváltóval
Méretek, egyéb műszaki adatok
Hossz: 4387 mm
Szélesség: 1768 mm
Magasság: 1515 mm
Tengelytáv: 2700 mm
Első gumik mérete: 205/50 R17
Hátsó gumik mérete: 205/50 R17
Tömeg, üresen: 1190 kg
Megengedett össztömeg: 1750 kg
Csomagtartó mérete: 385 liter, 1395 literig bővíthető
Üzemanyagtartály mérete: 46 liter
Menetteljesítmények
Végsebesség: 190 km/h
Gyorsulás 0-ról 100-ra: 10.7 s (gyári), 10.9 s (saját mérés)
Fogyasztási adatok
Saját, mért eredmény (átlagos használattal)
Városi: 7.6 l/100 km
Országúti: 4.6 l/100 km
Vegyes: 5.8 l/100 km
Gyárilag mért eredmények
Városi: 6.3 l/100km
Országúti: 4.3 l/100km
Vegyes: 5.0 l/100km
CO2 kibocsátás: 117 g/km
Bővebb információ a Nissan magyarországi képviseletének honlapján, IDE kattintva.
Még több fotó: AutóAddikt Facebook oldal
A cikkhez tartozó fényképeket Canon EOS 5D Mark II fényképezővel készítettük. Együttműködő partnereink: Acer Hungary, ASUS, Sony, Canon, Camera Kft. Utómunka hardver: Acer, ASUS