Főoldal Autóteszt Opel Opel Astra 1.0 Turbo ECOTEC Start/Stop Enjoy – univerzális, átfogó választás

[TESZT] Opel Astra 1.0 Turbo ECOTEC Start/Stop Enjoy – univerzális, átfogó választás

Még a múlt év során nem egy ízben cikkeztünk az új Opel Astra K érkezése kapcsán. Jártunk a külföldi, illetve a hazai menetpróbán is, alaposan kiveséztük az autó külsejét, belsejét, valamint többféle hajtásláncot is górcső alá vettünk. Mint ismeretes, a K sorozat számos motorvariációval kerül gyártásba, mi pedig a legkisebb erőforrással felvértezett verziót mutatjuk be cikkünkben. Nézzük közelebbről az Opel Astra 1.0 Turbo modellt!

opel-astra-k-1-0-turbo-teszt-autoaddikt-001

Kívül kisebb, belül tágasabb – ez az általános jellemzés, amely ráillik minden tekintetben az Opel Astra 1.0 Turbo variációra is. A német gyártó ügyesen és praktikusan tette meg a lépéseket annak érdekében, hogy a méltán várt újdonság valóban beválthassa a hozzá fűzött reményeket. Még anno, az Opel Astra K statikus bemutatóján is megrökönyödtünk a szó jó értelmében, hogy a paraméterezés tényleg úgy lett összehozva, hogy az a lehető legoptimálisabb összképet nyújthassa.

Sok újdonságot tartogat a kifutott J széria után

Mindezek értelmében az Opel Astra 1.0 Turbo szellemisége is már a várt, vagy inkább elvárt opciókat hordozza. A külső megfelelően modern, a jelenlegi követelményeknek kedvezően kialakítva, hatásos orr-formával, jó arányban eltalált krómfelület-használattal, kissé prémiumosba hajló jelleggel megspékelve. Egyébként pontosan ez az, ami az Opel Astra 1.0 Turbo, azaz maga az Opel Astra K legfőbb mottójának alapja: ennek a modellnek az a feladata, hogy valamilyen szinten túlmutasson szegmensén. S ez sikerül is neki, annak ellenére, hogy a tesztben szereplő Opel Astra 1.0 Turbo leginkább az alsó-középben keresgélő delikvensek józan választása lehet.

opel-astra-k-1-0-turbo-teszt-autoaddikt-004

Itt alapvetően nem is az a cél, hogy agyonextrázott megközelítésekben gondolkozzunk; az Opel hazai importőre megfelelően célirányos csomaggal (Enjoy) szerelte fel a tesztautót. Tehát semmi felesleges glanc, pompa, csakis a lényegre törő gyakorlatiasság.

opel-astra-k-1-0-turbo-teszt-autoaddikt-011

Ez kell ugyanis ahhoz, hogy megértsük az Opel Astra 1.0 Turbo lényegiségét. Bár nem a legolcsóbb alternatíva az árlistán, ugyanis van 1.4 literes benzines szívómotorral szerelt lehetőség is 5 millió alatt, de úgy hisszük, sokak kedvelt választása lehet majd a szóban forgó autó.

Maradt minden, aminek maradnia kellett

opel-astra-k-1-0-turbo-teszt-autoaddikt-003Oldalról a klasszikus formavilág az, amely meghatározza az új Opel Astra 1.0 Turbo-t: igazán kompakt, igazán ferdehátú, csapott farral, jó arányokkal, kellően megfelelő oldalablak-felületekkel, és kínosan vékony C oszloppal. Pluszban persze megfelelő tömeggel, végre sikerült megvalósítania a tervezőmérnököknek azt, hogy a súly-lóerő arány megfeleljen a kívánalmaknak. S nem csak az ezres motorral felszerelt variánsoknál –  de erről majd későbbi Opel Astra tesztjeinkben, ugyanis feltérképezzük majd sorról-sorra az elérhető motorválasztékot.

opel-astra-k-1-0-turbo-teszt-autoaddikt-002Elölről igazán Opel-centrikus (ha lehet így fogalmazni) a tálalás, oldalról is, de mi újság a hátsó részelemekkel? Talán az újdonsült Opel Astra 1.0 Turbo far-kialakítása jelentheti a leginkább egyedi módot, amellyel a felelős dizájnerek megálmodták a végeredményt – keskeny, de annál hatékonyabb zárófények futurisztikusba forduló lámpatest burkolatokkal, a nappali menetfény LED csíkjának sziluettjére hajazó rajzolatot megkapva, remek harmóniát teremtve a szemlélődők számára. Egyébként az is tény, hogy az Opel Astra 1.0 Turbo minden oldalról szinte milliméterre pontosan arányos, nincsenek eltúlzó, vagy épp alulméretezett részletpontok.

opel-astra-k-1-0-turbo-teszt-autoaddikt-006

Ne feledjük, hogy az imént felvázolt jellemrajz leginkább általánosíthatóan az összes új, K sorozatú Opel Astra esetében érvényes. Az is biztos, hogy elkövetkezendő tesztjeinkben, amelyek az Opel Astra K-val foglalkoznak, nem fogjuk újra meg újra kivesézni a külsőt, vagy magát a formatervet – tessék „visszalapozni” korábbi írásaink valamelyikéhez (legyen akár a menetpróbás, kettő írásból álló ciksorozatunk), és ezekben minden részlet megtalálható. Nem beszélve arról a számos, hivatalos Opel Astra K-t bemutató közleményünkről, amiit publikáltunk az új rüsselsheimi befutó érkezésével párhuzamosan.

Közepes felszereltség, józan választás

Mit nyújt az Opel Astra 1.0 Turbo esetében az enteriőr? Nyilván ez felszereltségfüggő, hiszen az Enjoy pakk már az erős középmezőnyt képviselve volt jelen a tesztautóban. Azt figyelembe véve, hogy az autó elsősorban a napi használatot és igénybevételt hívatott teljesíteni, tökély választás az Enjoy felszereltség, a vajbőr jellegű kormánykerék bevonatról azért nem kell lemondanunk.

opel-astra-k-1-0-turbo-teszt-autoaddikt-015

A cockpit szintén puha és egyben igényes anyagokból építkezik, az összhatás tehát optimális, a kezelőegységek átlátható kialakítása és elrendezése szintén a jó vezethetőség, illetve maga a vezetési élmény mellett szólnak.

opel-astra-k-1-0-turbo-teszt-autoaddikt-016

A kárpitozás is a masszív igénybevételre lett szabva, tehát ha például céges autónak választjuk az Opel Astra 1.0 Turbo-t, egészen biztos, hogy nem kell kiemelten figyelnünk arra, hogy a beltér sérüléseket szenved el pillanatonként például a ki- és beszállástól, vagy épp a hátsó üléseken szállított nagyobb súlyú tárgytól. Mondjuk taxizáshoz is gond nélkül el tudjuk képzelni az Opel Astra K-t, kifejezetten egy Opel Astra 1.0 Turbo Enjoy-t. Lehet ötletelni, konfigurálni.

opel-astra-k-1-0-turbo-teszt-autoaddikt-017

Részletesen nem térünk ki a kényelmi faktorra sem, megtettük már korábban nem egyszer az Opel Astra K kapcsán. Elég az hozzá, hogy a jó ergonómiájú első ülések hosszabb távolságok megtétele után sem váltak kényelmetlenné, ehhez hathatós közbenjárást a combtámaszok jelenléte nyújtott, így a testreszabhatóság is viszonylag széles keretek közt mozgatható.

opel-astra-k-1-0-turbo-teszt-autoaddikt-018

Átlagos testalkatú sofőr és közvetlenül mellette helyet foglaló utasa gond nélkül utazhat, egyedül a térdterek tekintetében érzékelhető minimálisan korlátozott helykínálat. A hátsó traktus két főnek kényelmes, de hárman is el lehet autózni itt, utóbbi felállásban már kompromisszumok hada (lábtér, oldalszélesség, fejtér) mutatja meg magát. Két felnőtt-egy gyerek kombináció még belefér a szórásba.

opel-astra-k-1-0-turbo-teszt-autoaddikt-019

Pakolni is lehet az Opel Astra 1.0 Turbo csomagterébe, jócskán, persze nem mindegy, hogyan rendezzük el a bőröndöket (bár ez aranyszabály minden esetben).

opel-astra-k-1-0-turbo-teszt-autoaddikt-013

370 literrel gazdálkodhatunk alaphangon, ez az érték kategórián belül jónak számít, de ha kell, 1210 litert is ki tudunk sajtolni a rendszerből a hátsó ülések háttámláinak előrebillentésével.

Hazai 1 literes

opel-astra-k-1-0-turbo-teszt-autoaddikt-014A Szentgotthárdon gyártott 998 köbcentiméteres, 3 hengeres, közvetlen befecskendezéses benzinmotor ténylegesen jó választás a súlycsökkentett, 1198 kilogramm gyári üres tömegű Opel Astra 1.0 Turbo-hoz. A maximális teljesítmény 105 lóerő 5500-as percenkénti fordulatszámon, míg a 170 Newtonméteres nyomatékcsúcs már 1800-tól rendelkezésre áll, és kitart egészen 4250-ig. A motor karakterisztikája kellemes, indítás után, hidegen is kiegyensúlyozott, nem érződik a páratlan hengerszám jelenléte. Üzemi hőmérséklet elérése után még egyenletesebnek hat, gyorsításnál szépen kezd felépülni a nyomatékgörbe, 3000 környékén viszont már felismerhető a háromhengeres orgánum. Ugyanakkor mindez a menettulajdonságokra nincs kihatással, az egység tökéletesen mozgatja a kocsiszekrényt, nem fogy el a szulfa autópályatempónál sem (egyébként pont 130 kilométer/óra környéként forog pont 3000-et a főtengely).

opel-astra-k-1-0-turbo-teszt-autoaddikt-020Három utassal, valamint jelentős csomag-terheléssel is elemében marad az Opel Astra 1.0 Turbo, bár ahogy nő a terhelt súly, úgy válik arányosan visszafogottabbá a viselkedés. Ellensúlyozni úgy tudunk, hogy hamarabb váltjuk a fokozatokat, így az a bizonyos 1800-tól felfelé található tartomány mindig megfelelő hátteret nyújt, a sebességfokozatok teljes egészükben kiautózhatók lesznek. A hajtáslánchoz társított ötsebességes manuális váltó elegendő (fokozatok számát tekintve), bár itt is, mint minden hasonló esetben, jól jöhetne egy plusz hatodik.

opel-astra-k-1-0-turbo-teszt-autoaddikt-008

Papíron megvan a 195 kilométer/óra, sajnos ezt most jelen tesztünk esetében nem tudtuk ellenőrizni. A tekintélyes végsebesség mellé szerethető fogyasztás is társítható, igaz, mi 130 kilométer/órás autopályatempóig merészkedtünk – itt 6.5 literes átlag rögzült, míg országúton, 90 kilométer/óránál 4 liter alá is sikerült leszorítanunk: 3.8 volt a rekord, 3 utassal. Városban sem vált iszákossá az Opel Astra 1.0 Turbo, 5.5 literes értékkel zártuk a tesztet.

opel-astra-k-1-0-turbo-teszt-autoaddikt-007

Sokan szkeptikusak a downsizing révén. Nekik üzenjük, hogy az Opel Astra 1.0 Turbo esetében sikerült megtalálni azt az arany középutat, amelyet már régóta próbált több gyártó is kivitelezni, több-kevesebb sikerrel; a 8-9 literes vegyes fogyasztást produkáló, leginkább kezdeti 1 liter hengerűttartalmú 3 hengeres koncepciók nem biztosítják az élhető, élményteli, teljes értékű autózás mikéntjét. Itt viszont megvan szinte minden, s kellő odafigyeléssel kifejezetten gazdaságos, low budget felhasználást valósíthatunk meg. Egész biztos, hogy az új Opel Astra K, ezen belül is az Opel Astra 1.0 Turbo meghatározó résztvevője lesz a hazai utcaképnek. Fehérben a legsanszosabb, pont olyannak gondolva, mint amilyen árnyalatot a tesztautó is kapott.

Cégautók gyöngye

A tesztben bemutatott Opel Astra 1.0 Turbo listaára Enjoy felszereltséggel 5 480 000 ezer forint, a hasonlóan konfigurált 1.4 literes szívómotoros változat 5 150 000 forintot kóstál. Az árbéli különbség 330 ezer forint.

opel-astra-k-1-0-turbo-teszt-autoaddikt-005

Opel Astra K nemzetközi menetpróba: http://www.autoaddikt.hu/nemzetkozi-menetproban-az-uj-opel-astra-k-vezettuk/

Opel Astra K hazai menetpróba: http://www.autoaddikt.hu/szentgotthardig-autoztunk-az-uj-opel-astra-k-val-a-hazai-menetproba-keretein-belul/

Kapcspolódó Opel Astra K cikkeink IDE kattintva érhetők el.

2016 Opel Astra 1.0 Turbo ECOTEC Start/Stop specifikációk

Motor

Motortípus: soros elrendezésű 4 hengeres turbótöltött benzinmotor

Lökettérfogat: 999 cm³

Maximális teljesítmény: 105 LE @ 5500 ford./perc

Maximális forgatónyomaték: 170 Nm @ 1800-4250 ford./perc

Erőátvitel: elsőkerékhajtás, 5 fokozatú manuális kéziváltóval

Méretek, egyéb műszaki adatok

Hossz: 4370 mm

Szélesség: 1809 mm

Magasság: 1485 mm

Tengelytáv: 2662 mm

Első gumik mérete: 205/55 R16

Hátsó gumik mérete: 205/55 R16

Tömeg, üresen: 1198 kg

Megengedett össztömeg: 1780 kg

Csomagtartó mérete: 370 liter, 1210 literig bővíthető

Üzemanyagtartály mérete: 48 liter

Menetteljesítmények

Végsebesség: 195 km/h

Gyorsulás 0-ról 100-ra: 11.2 s (gyári), 11 s (saját mérés)

Fogyasztási adatok

Saját, mért eredmény (átlagos használattal)

Városi: 5.5 l/100 km

Országúti: 3.8 l/100 km

Vegyes: 5.0 l/100km

Gyárilag mért eredmények

Városi: 5.3 l/100km

Országúti: 4.0 l/100km

Vegyes: 4.5 l/100km

CO2 kibocsátás: 103 g/km

Bővebb információ az Opel hazai importőrének honlapján, IDE kattintva.

Még több fotó: AutóAddikt Facebook oldal

A cikkhez tartozó fényképeket Canon EOS 5D Mark II fényképezővel készítettük.
Az online- és egyéb kommunikációnkhoz ASUS ZenFone 2 okostelefont használunk.
Együttműködő partnereink: Acer Hungary, ASUSGigabyte, SonyEpson, Kaspersky Lab, Canon, Camera Kft., Nike
Utómunka hardver: Acer, ASUS, Gigabyte