Még a múlt év során nem egy ízben cikkeztünk az új Opel Astra K érkezése kapcsán. Jártunk a külföldi, illetve a hazai menetpróbán is, alaposan kiveséztük az autó külsejét, belsejét, valamint többféle hajtásláncot is górcső alá vettünk. Mint ismeretes, a K sorozat számos motorvariációval kerül gyártásba, mi pedig a legkisebb erőforrással felvértezett verziót mutatjuk be cikkünkben. Nézzük közelebbről az Opel Astra 1.0 Turbo modellt!
Kívül kisebb, belül tágasabb – ez az általános jellemzés, amely ráillik minden tekintetben az Opel Astra 1.0 Turbo variációra is. A német gyártó ügyesen és praktikusan tette meg a lépéseket annak érdekében, hogy a méltán várt újdonság valóban beválthassa a hozzá fűzött reményeket. Még anno, az Opel Astra K statikus bemutatóján is megrökönyödtünk a szó jó értelmében, hogy a paraméterezés tényleg úgy lett összehozva, hogy az a lehető legoptimálisabb összképet nyújthassa.
Sok újdonságot tartogat a kifutott J széria után
Mindezek értelmében az Opel Astra 1.0 Turbo szellemisége is már a várt, vagy inkább elvárt opciókat hordozza. A külső megfelelően modern, a jelenlegi követelményeknek kedvezően kialakítva, hatásos orr-formával, jó arányban eltalált krómfelület-használattal, kissé prémiumosba hajló jelleggel megspékelve. Egyébként pontosan ez az, ami az Opel Astra 1.0 Turbo, azaz maga az Opel Astra K legfőbb mottójának alapja: ennek a modellnek az a feladata, hogy valamilyen szinten túlmutasson szegmensén. S ez sikerül is neki, annak ellenére, hogy a tesztben szereplő Opel Astra 1.0 Turbo leginkább az alsó-középben keresgélő delikvensek józan választása lehet.
Itt alapvetően nem is az a cél, hogy agyonextrázott megközelítésekben gondolkozzunk; az Opel hazai importőre megfelelően célirányos csomaggal (Enjoy) szerelte fel a tesztautót. Tehát semmi felesleges glanc, pompa, csakis a lényegre törő gyakorlatiasság.
Ez kell ugyanis ahhoz, hogy megértsük az Opel Astra 1.0 Turbo lényegiségét. Bár nem a legolcsóbb alternatíva az árlistán, ugyanis van 1.4 literes benzines szívómotorral szerelt lehetőség is 5 millió alatt, de úgy hisszük, sokak kedvelt választása lehet majd a szóban forgó autó.
Maradt minden, aminek maradnia kellett
Ne feledjük, hogy az imént felvázolt jellemrajz leginkább általánosíthatóan az összes új, K sorozatú Opel Astra esetében érvényes. Az is biztos, hogy elkövetkezendő tesztjeinkben, amelyek az Opel Astra K-val foglalkoznak, nem fogjuk újra meg újra kivesézni a külsőt, vagy magát a formatervet – tessék „visszalapozni” korábbi írásaink valamelyikéhez (legyen akár a menetpróbás, kettő írásból álló ciksorozatunk), és ezekben minden részlet megtalálható. Nem beszélve arról a számos, hivatalos Opel Astra K-t bemutató közleményünkről, amiit publikáltunk az új rüsselsheimi befutó érkezésével párhuzamosan.
Közepes felszereltség, józan választás
Mit nyújt az Opel Astra 1.0 Turbo esetében az enteriőr? Nyilván ez felszereltségfüggő, hiszen az Enjoy pakk már az erős középmezőnyt képviselve volt jelen a tesztautóban. Azt figyelembe véve, hogy az autó elsősorban a napi használatot és igénybevételt hívatott teljesíteni, tökély választás az Enjoy felszereltség, a vajbőr jellegű kormánykerék bevonatról azért nem kell lemondanunk.
A cockpit szintén puha és egyben igényes anyagokból építkezik, az összhatás tehát optimális, a kezelőegységek átlátható kialakítása és elrendezése szintén a jó vezethetőség, illetve maga a vezetési élmény mellett szólnak.
A kárpitozás is a masszív igénybevételre lett szabva, tehát ha például céges autónak választjuk az Opel Astra 1.0 Turbo-t, egészen biztos, hogy nem kell kiemelten figyelnünk arra, hogy a beltér sérüléseket szenved el pillanatonként például a ki- és beszállástól, vagy épp a hátsó üléseken szállított nagyobb súlyú tárgytól. Mondjuk taxizáshoz is gond nélkül el tudjuk képzelni az Opel Astra K-t, kifejezetten egy Opel Astra 1.0 Turbo Enjoy-t. Lehet ötletelni, konfigurálni.
Részletesen nem térünk ki a kényelmi faktorra sem, megtettük már korábban nem egyszer az Opel Astra K kapcsán. Elég az hozzá, hogy a jó ergonómiájú első ülések hosszabb távolságok megtétele után sem váltak kényelmetlenné, ehhez hathatós közbenjárást a combtámaszok jelenléte nyújtott, így a testreszabhatóság is viszonylag széles keretek közt mozgatható.
Átlagos testalkatú sofőr és közvetlenül mellette helyet foglaló utasa gond nélkül utazhat, egyedül a térdterek tekintetében érzékelhető minimálisan korlátozott helykínálat. A hátsó traktus két főnek kényelmes, de hárman is el lehet autózni itt, utóbbi felállásban már kompromisszumok hada (lábtér, oldalszélesség, fejtér) mutatja meg magát. Két felnőtt-egy gyerek kombináció még belefér a szórásba.
Pakolni is lehet az Opel Astra 1.0 Turbo csomagterébe, jócskán, persze nem mindegy, hogyan rendezzük el a bőröndöket (bár ez aranyszabály minden esetben).
370 literrel gazdálkodhatunk alaphangon, ez az érték kategórián belül jónak számít, de ha kell, 1210 litert is ki tudunk sajtolni a rendszerből a hátsó ülések háttámláinak előrebillentésével.
Hazai 1 literes
Papíron megvan a 195 kilométer/óra, sajnos ezt most jelen tesztünk esetében nem tudtuk ellenőrizni. A tekintélyes végsebesség mellé szerethető fogyasztás is társítható, igaz, mi 130 kilométer/órás autopályatempóig merészkedtünk – itt 6.5 literes átlag rögzült, míg országúton, 90 kilométer/óránál 4 liter alá is sikerült leszorítanunk: 3.8 volt a rekord, 3 utassal. Városban sem vált iszákossá az Opel Astra 1.0 Turbo, 5.5 literes értékkel zártuk a tesztet.
Sokan szkeptikusak a downsizing révén. Nekik üzenjük, hogy az Opel Astra 1.0 Turbo esetében sikerült megtalálni azt az arany középutat, amelyet már régóta próbált több gyártó is kivitelezni, több-kevesebb sikerrel; a 8-9 literes vegyes fogyasztást produkáló, leginkább kezdeti 1 liter hengerűttartalmú 3 hengeres koncepciók nem biztosítják az élhető, élményteli, teljes értékű autózás mikéntjét. Itt viszont megvan szinte minden, s kellő odafigyeléssel kifejezetten gazdaságos, low budget felhasználást valósíthatunk meg. Egész biztos, hogy az új Opel Astra K, ezen belül is az Opel Astra 1.0 Turbo meghatározó résztvevője lesz a hazai utcaképnek. Fehérben a legsanszosabb, pont olyannak gondolva, mint amilyen árnyalatot a tesztautó is kapott.
Cégautók gyöngye
A tesztben bemutatott Opel Astra 1.0 Turbo listaára Enjoy felszereltséggel 5 480 000 ezer forint, a hasonlóan konfigurált 1.4 literes szívómotoros változat 5 150 000 forintot kóstál. Az árbéli különbség 330 ezer forint.
Opel Astra K nemzetközi menetpróba: http://www.autoaddikt.hu/nemzetkozi-menetproban-az-uj-opel-astra-k-vezettuk/
Opel Astra K hazai menetpróba: http://www.autoaddikt.hu/szentgotthardig-autoztunk-az-uj-opel-astra-k-val-a-hazai-menetproba-keretein-belul/
Kapcspolódó Opel Astra K cikkeink IDE kattintva érhetők el.
2016 Opel Astra 1.0 Turbo ECOTEC Start/Stop specifikációk
Motor
Motortípus: soros elrendezésű 4 hengeres turbótöltött benzinmotor
Lökettérfogat: 999 cm³
Maximális teljesítmény: 105 LE @ 5500 ford./perc
Maximális forgatónyomaték: 170 Nm @ 1800-4250 ford./perc
Erőátvitel: elsőkerékhajtás, 5 fokozatú manuális kéziváltóval
Méretek, egyéb műszaki adatok
Hossz: 4370 mm
Szélesség: 1809 mm
Magasság: 1485 mm
Tengelytáv: 2662 mm
Első gumik mérete: 205/55 R16
Hátsó gumik mérete: 205/55 R16
Tömeg, üresen: 1198 kg
Megengedett össztömeg: 1780 kg
Csomagtartó mérete: 370 liter, 1210 literig bővíthető
Üzemanyagtartály mérete: 48 liter
Menetteljesítmények
Végsebesség: 195 km/h
Gyorsulás 0-ról 100-ra: 11.2 s (gyári), 11 s (saját mérés)
Fogyasztási adatok
Saját, mért eredmény (átlagos használattal)
Városi: 5.5 l/100 km
Országúti: 3.8 l/100 km
Vegyes: 5.0 l/100km
Gyárilag mért eredmények
Városi: 5.3 l/100km
Országúti: 4.0 l/100km
Vegyes: 4.5 l/100km
CO2 kibocsátás: 103 g/km
Bővebb információ az Opel hazai importőrének honlapján, IDE kattintva.
Még több fotó: AutóAddikt Facebook oldal
A cikkhez tartozó fényképeket Canon EOS 5D Mark II fényképezővel készítettük. Az online- és egyéb kommunikációnkhoz ASUS ZenFone 2 okostelefont használunk. Együttműködő partnereink: Acer Hungary, ASUS, Gigabyte, Sony, Epson, Kaspersky Lab, Canon, Camera Kft., Nike Utómunka hardver: Acer, ASUS, Gigabyte