Sokadszorra futunk neki az új Opel Astra K (íme, az Opel Astra 1.6 CDTI ECOTEC) kivesézésének s még egészen biztos, hogy több ízben meg is tesszük a jövőben. Két okból kifolyólag: a jelenlegi 5 ajtós karosszériával felvértezett modellportfólió még mindig tartogat általunk be nem mutatott újdonságokat – többek közt jön még az 1.4 literes turbós benzinessel szerelt verzió is hamarosan, illetve hetek kérdése, és megérkezik az Opel Astra K kombi verziója is, több motorvariánssal és felszereltséggel.
Tehát egyértelmű, hogy 2016 kiemelten az Opel Astra K-ról szól, nyilván nem csak nálunk, az Autóaddikt.hu hasábjain, hanem globálisan a nemzetközi sajtót is beleértve. Így is van ez rendjén, hiszen a rüsselsheimiek kiváló autót, konkrétan konstrukciót alkottak újfent, s az is evidens, hogy nem véltelenül lett az új Opel Astra K 2016 Év Autója.
Véletlenek márpedig nincsenek az Opel Astra 1.6 CDTI esetében sem
Persze a fenti tézis már nem egyszer bizonyította helyénvalóságát. Talán először akkor, amikor a Pozsonyban megrendezésre került kitűnő szervezésű nemzetközi menetpróba keretein belül próbáltuk az Opel Astra K-t, egész napos megmérettetésen, valamint még éjszakai körülmények közt is próba alá vetettük az autót. Vagy ha még korábbra tekintenénk vissza, akkor említhetjük is a hazai, világpremier előtti statikus bemutatót is, melynek keretein belül már érződött szintén, hogy nagyot dobott az Opel az újragondolt Astra-koncepcióval.
Mi látszott akkor? Nyilván az, hogy az Opel Astra K kompaktabb lett elődjénél, ugyanakkor a belső méretezés jóval nagyobb volument mutatott. Mindezt úgy, hogy nem érezhettük a méretcsökkenést, értve tehát a külsőt – nem beszélve a kiválóan sikerült formatervről.
No de kanyarodjunk vissza jelen tesztünk fő témájához, konkrétan az Opel Astra 1.6 CDTI ECOTEC taglalásához. Elöljáróban, túlzások és elfogultságok nélkül ténylegesen megérdemelt az Év Autója titulus, hiszen ahogyan megyünk egyre jobban az Astra K modellek megismerésébe, úgy körvonalazódik bennünk is egyre jobban az elismerés mikéntje. Ráadásul külön izgatottságot adott az, hogy kivesézhető lett az 1.6 CDTI Suttogóval, illetve a társított 6 gangos automatával szerelt verzió. Mindez Innovation felszereltséggel.
Prémiumérzet, kategóriaelső szinten az alsó középben. Vagy ez inkább már a klasszikus közép?
A formaterv lényegiségét nem taglaljuk tovább, megtettük ezt már több ízben. Elég az hozzá, hogy még mindig nagyon elegáns, még mindig nagyon kompakt és még mindig nagyon fiatalos és lendületes – csak hogy pár jellemző ismérvet emlegessünk fel.
A sötétzöld tónusú színárnyalat is jó választás volt a hazai importőr részéről, a 17-es kerekek bár első blikkre talán kicsinek tűnhetnek arányaiban, de bőségesen ellátják feladatukat vizualitás tekintetében – ráadásul a menetkomfortot sem befolyásolják úgy, mint mondjuk egy két collal nagyobb átmérőjű felni esetében tapasztalhatnánk.
Ha már felhoztuk a futóművet nyomokban, egészítsük is ki néhány plusz részlettel. Az elöl MacPherson, hátul Watt rudas csatolt lengőkaros felfüggesztés magasra teszi a lécet menetkomfort terén, főként, hogy egy alsó-középkategóriás versenyzőről szól a fáma. Tapasztalataink gyakorlatban is azt mutatják, hogy az Opel Astra 1.6 CDTI ténylegesen túlnőtt kategóriáján, pedzegeti a prémiumot. Itt érezhetően kihúzhatjuk azt a tézist, miszerint marketing-sallang a sok-sok pozitívum (a korábbi bemutatókon is elmondták több ízben, hogy az Opel Astra K valójában túlszárnyalja a számára beirányzott kategória beskatulyázását több területen is).
Tehát – csak hogy újat is tudjunk mondani a sok áradozás közepette: a futómű briliáns, mind stabilitás, mind pedig komfort téren, 90-nél úgy érezzük, mintha csak 50-nel haladnánk, a menetzaj csekély, csupán a főtengely fordulatszámának növekedésével párhuzamosan emelkedik a motorzajszint is az utastérben. Dízel, és még csendesebbnek is mondható az átlagnál, tehát mindenképpen megbocsátjuk neki.
Kivisz a világból: akár hosszabb távok megtételére is kifejezetten vállalható
Utaskabini kényelmet ismételten kapunk, a magas Innovation felszereltségi csomagnak köszönhetően mindenünk megvan, ami kellhet a hétköznapokhoz. Sőt, túl is mutat a ráta ezen, értve ezalatt az anyagminőséget és az illesztések, összeszerelés kvalitását.
Nem szokásunk párhuzamot vonni más gyártók vagy konkurensek termékei közt, csak ha nagyon muszáj és elengedhetetlen – most is csak rébuszokban: prémium kategóriás márkák hasonló teljesítménnyel és kapacitással bíró alternatíváik hozzák körülbelül ugyanezt a szintet. Minőségben, kialakításban, hangulatban, és tálalásban is.
Sajnos ugyanakkor árban is – a tesztelt Opel Astra 1.6 CDTI ECOTEC ára ugyanis plusz extrákkal nem kevesebb, mint 8 és fél millió forint. Ki-ki döntse el maga, meddig mehet el a költségvetés vásárlásnál, de az biztos, hogy az új Opel Astra K konfigurálásánál józanabb opciókat ildomos választani.
Az alapár Innovation felszereltség esetén 7 300 000 forint automataváltóstul, de az is bizonyos, hogy az 1.2 milliónyi plusz kiegészítő megléte akár fontos is lehet. Persze nem baj az, ha látjuk kritikus szemmel, mi az, amit maximum címen ki lehet hozni az Opel Astra K-ból, ami tényleg lenyűgöző – akik viszont vékonyabban fogó ceruzával rendelkeznek, 5 670 000 forintos induló árral már megtalálhatják számításaikat: ezért az összegért 95 lóerős 1.6 CDTI motorral és 6 sebességes manuális váltóval szerelt modellt kapnak, Selection felszereltséggel.
Van erősebb dízel a palettán. Viszont ez is bőven elegendőnek tűnik
Viszont a 136 lóerő az 136 lóerő. A tesztautó hajtáslánca ugyanis ekkora teljesítményt tudott, 3500-as percenkénti fordulatszámon, hozzá jelentős 320 Newtonméteres forgatónyomaték-maximummal, alacsony, 2000-es fordulatszámon.
A csatolt 6 fokozatú automataváltó meglepően jól dolgozott a karakteres motor alá, némi késleltetéssel ugyan, de direkt reakciókat produkált minden egyes kigyorsításnál, fordulatszám-tartomány függően. A gázreakciók szintén közvetlen viselkedést eredményeztek, a nyomatékgörbe pedig egyenletes felépülést mutatott alsóbb szegmensből – eredményeink szerint 1800 környékén kezdett ereje teljében lenni, 3000 felett valamivel kezdett lankadni az elán. Amit persze meg sem tudtunk várni, hiszen az automata remekül kezelte a helyzeteket, a fel- és visszaváltások mindig a helyükön voltak domborzati viszonyoktól függetlenül.
Nyomatékosságának köszönhetően az Opel Astra 1.6 CDTI ECOTEC úgy lő ki álló helyzetből, hogy arra nem is gondolnánk, miután elfoglaltuk helyünket a vezetőülésben, a mért 9.6 másodperces 0-ról 100-ra sprint rövidebbnek tűnik, mint valójában – a gyári 10.1 másodperces értéket így is megdöntöttük szépen, viszont sajnos a 200 kilométer/órában maximált végsebességet nem tudtuk beirányozni helyszín híján. Hamarosan azonban célirányosan elindulunk majd szokásos németországi nagytesztünkre, s majd ott jól leellenőrizzük, melyek az Opel Astra 1.6 CDTI határai.
Végezetül pedig nézzük az Opel Astra 1.6 CDTI ECOTEC fogyasztását. Hihetetlenül alacsony értékek születtek, a 48 liter összkapacitású üzemanyagtankkal közel 1000 kilométer is megtehető, ha ügyesen rendezzük dolgainkat menet közben. Városi környezetben 5.1-5.6 közt ingadozott az átlag 100 kilométerre, országúton 3.7 litert rögzítettünk. Autópályán egyelőre nem próbálkoztunk (majd később, a külföldi útnál ez is meglesz bőven), de előzetes kalkulációnk szerint hozzávetőlegesen 5.5-6.5 liter/100 kilométeres átlagolást kapunk majd.
Árazás
A cikkben szereplő tesztautó alap konfigurációja 7 300 000 forint, 100 ezer forinttal drágább, mint az egyébként 24 lóerővel többet teljesítő szintén 1.6 literes dízellel szerelt verzió manuális váltóval. A belépő szint ezúttal 4 850 000 forintot jelent, 1.4 literes benzinessel, 100 lóerővel, Selection felszereltséggel.
2015 Opel Astra 1.6 CDTI automata specifikációk
Motor
Motortípus: soros elrendezésű 4 hengeres dízelmotor, turbóval
Lökettérfogat: 1598 cm³
Maximális teljesítmény: 136 LE @ 3500 ford./perc
Maximális forgatónyomaték: 320 Nm @ 2000 ford./perc
Erőátvitel: elsőkerékhajtás, 6 fokozatú automataváltóval
Méretek, egyéb műszaki adatok
Hossz: 4370 mm
Szélesség: 1809 mm
Magasság: 1485 mm
Tengelytáv: 2662 mm
Első gumik mérete: 215/45 R17
Hátsó gumik mérete: 215/45 R17
Tömeg, üresen: 1364 kg
Megengedett össztömeg: 1900 kg
Csomagtartó mérete: 370 liter, 1210 literig bővíthető
Üzemanyagtartály mérete: 48 liter
Menetteljesítmények
Végsebesség: 200 km/h
Gyorsulás 0-ról 100-ra: 10.1 s (gyári), 9.6 s (saját mérés)
Fogyasztási adatok
Saját, mért eredmény (átlagos használattal)
Városi: 5.3 l/100 km
Országúti: 3.7 l/100 km
Vegyes: 4.7 l/100km
Gyárilag mért eredmények
Városi: 5.8 l/100km
Országúti:3.9 l/100km
Vegyes: 4.6 l/100km
CO2 kibocsátás: 122 g/km
Bővebb információ az Opel hazai importőrének honlapján, IDE kattintva.
Még több fotó: AutóAddikt Facebook oldal
A cikkhez tartozó fényképeket Canon EOS 5D Mark II fényképezővel készítettük. Az online- és egyéb kommunikációnkhoz ASUS ZenFone 2 okostelefont használunk. Együttműködő partnereink: Acer Hungary, ASUS, Gigabyte, Sony, Epson, Kaspersky Lab, Canon, Camera Kft., Nike