Főoldal Autóteszt Opel Opel Astra Sports Tourer 1.6 BiTurbo CDTI ECOTEC Start/Stop Innovation –...

[TESZT] Opel Astra Sports Tourer 1.6 BiTurbo CDTI ECOTEC Start/Stop Innovation – a világjáró

Ha azt hinnénk, hogy kizárólagosan egy (felső) középkategóriába rangsorolt autóval lehet kényelem szempontjából kompromisszumoktól mentesen utazni, tévedünk. Léteznek más alternatívák is, az Opel Astra Sports Tourer 1.6 BiTurbo CDTI ECOTEC Start/Stop pontosan ilyen.

opel-astra-1-6-cdti-biturbo-teszt-autoaddikt-001

Szokásos külföldi nagytesztünkre most az Astra kombijára esett a választásunk, hiszen nagyautós kényelme már a korábban levezényelt hazai menetpróbán is kiderült. Akkor eldöntöttük, hogy befogjuk a bő 2500 kilométeres túrához, és milyen jól tettük: elébe menve a végső konklúzió taglalásának – szinte maradéktalanul hozta a formáját és az elvártat.

Nem véletlenül aggatták az új K Astrára a 2016-os Év Autója jelzőt, teljes mértékben kiérdemelten kapta az autó az elismerést. Ezt már több ízben kifejtettük az 5 ajtós tesztek esetében, és a megítélés bőségesen erősödött a németországi nagyteszt alkalmával. No de kezdjük szép sorjában.

A tesztre érkezett Opel Astra Sports Tourer 1.6 BiTurbo CDTI ECOTEC Start/Stop Innovation arányos, minden részletében tetszetős kasznival domborít, kecses, ugyanakkor markáns vonalakkal, összetéveszthetetlen arculattal. A frontrész tökéletesen hordozza a jelenlegi Opel-márkaarculat jellegét, ami persze nem meglepő, mert a B oszlopig teljesen megegyezik nyilvánvalóan az ötajtós verzióval – a hátsó traktus puttonyosítása is pontosan úgy lett megálmodva, ahogyan az a nagykönyvben meg van írva. Nem túlzó, nincs kihangsúlyozva az egyébként hatalmas, 540 literes rakfelület, ellenkezőleg, jóval kisebbnek tűnnek a paraméterek a valós, gyakorlati értékeknél.

Kisebb külső, tágasabb belső. Működik ez gyakorlatban?

Nem meglepő, hiszen az új K Astra külső méretezésében kisebb lett néhány milliméterrel elődénél, viszont a beltér növekedett.

opel-astra-1-6-cdti-biturbo-teszt-autoaddikt-002

Ez látszik is, ha körbejárjuk az autót, az Opel Astra Sports Tourer is remekül látszik a koncepció megvalósítása. Szintén jellegzetesre sikerült egyebek mellett a far kialakítása, itt elsődlegesen a LED alapú lámpatestek kaptak fókuszt, a letisztultság és lényegre törő tálalásé a főszerep.

opel-astra-1-6-cdti-biturbo-teszt-autoaddikt-009

Visszatérve a csomagtér praktikumához: nem kevés csomaggal indultunk neki a távnak, de a jól eltalált mélység és hossz ebben remek partnernek bizonyult, az Opel Astra Sports Tourer raktere csak úgy nyelte a pakkokat. Ráadásul még a rolót is minden gond nélkül rá tudtuk húzni a rakományra, ami jól is jött, főként az autópálya melletti pihenőhelyekre kitéréskor.

opel-astra-1-6-cdti-biturbo-teszt-autoaddikt-013

Az Opel Astra Sports Tourer utaskabinja komfortos, négy fő számára is kellő kényelmet produkált az út során. Igaz, a hátsó üléssorhoz „járó” fejtér már kissé szűkösebb, mint mondjuk elöl, de kisebb helyezkedéssel megoldható volt a relaxálás két átlagos testalkatú utas személyében.

Hosszú távon is hozza a nagyautós kényelmet

opel-astra-1-6-cdti-biturbo-teszt-autoaddikt-004Úgy hittük, hogy a budaörsi start után már a határ környékén le kell húzódnunk nyújtózni egyet, de végül ez elmaradt – annak ellenére, hogy a felfokozottabb hegyeshalmi ellenőrzés ellenére majd’ háromnegyed órát ráhúztunk a tervezett menetidőre. Steinhäusl-nél aztán megálttunk a rend kedvéért, Bécset elhagyva, de nem éreztük semmiféle fáradtság jeleit. Na jó, csak egy kis természetes izomlázat ketten, ugyanis előző nap több, mint 12 kilométert futottunk – de ez már egy más téma.

opel-astra-1-6-cdti-biturbo-teszt-autoaddikt-003Tovább haladva elkezdtük vizsgálni a menetkomfortot. A felfüggesztések (elöl hagyományosan MacPherson, hátul csatolt lengőkaros-Watt rudas), jól muzsikáltak, bár folyamatos pályázás mellett maximum a stabilitást tudtuk elsősorban ellenőrizni – viszonylag nagyobb sebességgel vett, kisebb ívű kanyarokban is megkaptuk a legendás villámos márka masszív mivoltát menet közben. Hála az égnek, ezen nem változtattak a német fejlesztők, ugyanis a korábbi J szériánál sem lehetett kihozni a sodrából menet közben e modellt. S még nem is sejtjük, mit fog tartogatni a közönség számára az Astra K OPC verziója…

opel-astra-1-6-cdti-biturbo-teszt-autoaddikt-008

130 kilométer/órás tempónál valamivel több, mint 60 dB zajszintet mértünk, ami kitűnő, már-már prémiumos eredmény. Végtére is feltűnt, hogy az utaskabinban lefolytatott beszélgetések közben elenyésző arányban fordult elő egy-egy „tessék”, vagy „hogyan”. Leginkább amúgy a futóműzaj, konkrétan a gumiabroncsok által generált hang tette ki a zaj legnagyobb részét.

Dinamikus hajtáslánc. Ha dízel, megéri a dupla turbós megoldást választani

opel-astra-1-6-cdti-biturbo-teszt-autoaddikt-016Soros elrendezésű, közös nyomócsöves befecskendezésű, dupla turbóval lélegeztetett dízel aggregát került a tesztelt Opel Astra Sports Tourer orrába. Az egység kerek 160 lóerővel bírt, mindezt 4000-es percenkénti fordulatszámon mozgósítva, garantálva, hogy a 220 kilométer/órás gyári végsebesség 5 kilométerrel akár megfejelhető legyen. Ugyanis Németországba átérve, hosszú, kevésbé kanyargós, osztott, 4 sávos korlátozásmentes szakaszon 225 kilométer/órás tempót sikerült elérni, ekkor 4950-et forgott a főtengely hatodikban, s a pillanatnyi üzemanyagfogyasztás sem szökött az egekbe (11.6 liter/100 kilométer). Itt, ebben a tartományban azért már a zajszint is megnövekedett, ugyanakkor a kormányzás szinte olyan közvetlen és direkt tudott maradni, mint alacsonyabb, mondjuk 150 kilométer/órás tartományban.

opel-astra-1-6-cdti-biturbo-teszt-autoaddikt-007

Városi környezetben lehet igazán kihasználni az Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI biturbó nyomatékgörbéjét, legalábbis, ha dinamikus elstartolásokat szeretnénk kivitelezni az 50-60 kilométer/órás intervallum eléréséig. Persze a 350 Newtonméteres legnagyobb forgatónyomaték-tartalék (1500 RPM-től már rendelkezésre is áll) magasabb tempónál is jó szolgálatot tesz, hiszen turbólyukmentesen lehet gyorsítgatni még a hatodik fokozatban is (itt is marad tartalék bőven, mondjuk 150-ig bezárólag).

opel-astra-1-6-cdti-biturbo-teszt-autoaddikt-010A tesztautóhoz társított hatgangos manuális váltó áttételezése remek volt, erre a következtetésre nyilván nem folyamatos autópályatempó után jutottunk, hanem a kisvárosi, A-ból B-be eljutások alkalmával. Az alacsony fordulatszámon már rendelkezésre álló nyomaték végett 50 körül már nyugodtan mehetett a hatodik, ha alapjáraton (~800) gurultunk, nem produkált rángatást a hajtás; persze 1000 környékén azért kell, hogy tartsuk a szintet.

Optimális hatótáv a hosszabb távolságok leküzdése végett

Átlagosan 6 litert kért 100 kilométerenként az Opel Astra Sports Tourer 1.6 BiTurbo CDTI ECOTEC Start/Stop Innovation 130 kilométer/órás tempomattal szabályozott sebességnél (Magyarország, Ausztria), Németországban egy kicsit lendületesebben álltunk a dolgokhoz, így másfél-két literrel növekedett az érték, 8.6 lett végül a legmagasabb. A hatótáv is kimondottan optimális volt, ugyanis a 48 literes üzemanyagtankkal egy körben 710 kilométert tudtunk megtenni 4 személlyel, közepes terhelés mellett. Úgy, hogy sok esetben nem túl költséghatékony stílussal autóztunk (német korlátozásmentes autópálya-szakaszok).

opel-astra-1-6-cdti-biturbo-teszt-autoaddikt-005

2016 Opel Astra Sports Tourer 1.6 BiTurbo CDTI ECOTEC specifikációk

Motor

Motortípus: soros elrendezésű, négyhengeres dízelmotor, két turbóval

Lökettérfogat: 1598 cm³

Maximális teljesítmény: 160 LE @ 4000 ford./perc

Maximális forgatónyomaték: 350 Nm @ 1500 ford./perc

Erőátvitel: elsőkerékhajtás, 6 fokozatú manuális kéziváltóval

Méretek, egyéb műszaki adatok

Hossz: 4702 mm

Szélesség: 1809 mm

Magasság: 1510 mm

Tengelytáv: 2662 mm

Első gumik mérete: 225/40 R18

Hátsó gumik mérete: 225/40 R18

Tömeg, üresen: 1335 kg

Megengedett össztömeg: 1985 kg

Csomagtartó mérete: 540 liter, 1630 literig bővíthető

Üzemanyagtartály mérete: 48 liter

Menetteljesítmények

Végsebesség: 220 km/h

Gyorsulás 0-ról 100-ra: 8.9 s (gyári), 8-8 s (saját mérés)

Fogyasztási adatok

Saját, mért eredmény (átlagos használattal)

Városi: 5.1 l/100 km

Országúti: 3.6 l/100 km

Vegyes: 5.4 l/100 km

Gyárilag mért eredmények

Városi: 5.2 l/100 km

Országúti: 3.7 l/100 km

Vegyes: 4.2 l/100km

CO2 kibocsátás: 112 g/km

Bővebb információ az Opel hazai importőrének honlapján, IDE kattintva.

Még több fotó: AutóAddikt Facebook oldal

A cikkhez tartozó fényképeket Canon technikával készítettük.
Együttműködő partnereink: ASUS, Acer Hungary, SonyCanon, Camera Kft.
Utómunka hardver: ASUS, Acer, Gigabyte