Ha azt hinnénk, hogy kizárólagosan egy (felső) középkategóriába rangsorolt autóval lehet kényelem szempontjából kompromisszumoktól mentesen utazni, tévedünk. Léteznek más alternatívák is, az Opel Astra Sports Tourer 1.6 BiTurbo CDTI ECOTEC Start/Stop pontosan ilyen.
Szokásos külföldi nagytesztünkre most az Astra kombijára esett a választásunk, hiszen nagyautós kényelme már a korábban levezényelt hazai menetpróbán is kiderült. Akkor eldöntöttük, hogy befogjuk a bő 2500 kilométeres túrához, és milyen jól tettük: elébe menve a végső konklúzió taglalásának – szinte maradéktalanul hozta a formáját és az elvártat.
Nem véletlenül aggatták az új K Astrára a 2016-os Év Autója jelzőt, teljes mértékben kiérdemelten kapta az autó az elismerést. Ezt már több ízben kifejtettük az 5 ajtós tesztek esetében, és a megítélés bőségesen erősödött a németországi nagyteszt alkalmával. No de kezdjük szép sorjában.
A tesztre érkezett Opel Astra Sports Tourer 1.6 BiTurbo CDTI ECOTEC Start/Stop Innovation arányos, minden részletében tetszetős kasznival domborít, kecses, ugyanakkor markáns vonalakkal, összetéveszthetetlen arculattal. A frontrész tökéletesen hordozza a jelenlegi Opel-márkaarculat jellegét, ami persze nem meglepő, mert a B oszlopig teljesen megegyezik nyilvánvalóan az ötajtós verzióval – a hátsó traktus puttonyosítása is pontosan úgy lett megálmodva, ahogyan az a nagykönyvben meg van írva. Nem túlzó, nincs kihangsúlyozva az egyébként hatalmas, 540 literes rakfelület, ellenkezőleg, jóval kisebbnek tűnnek a paraméterek a valós, gyakorlati értékeknél.
Kisebb külső, tágasabb belső. Működik ez gyakorlatban?
Nem meglepő, hiszen az új K Astra külső méretezésében kisebb lett néhány milliméterrel elődénél, viszont a beltér növekedett.
Ez látszik is, ha körbejárjuk az autót, az Opel Astra Sports Tourer is remekül látszik a koncepció megvalósítása. Szintén jellegzetesre sikerült egyebek mellett a far kialakítása, itt elsődlegesen a LED alapú lámpatestek kaptak fókuszt, a letisztultság és lényegre törő tálalásé a főszerep.
Visszatérve a csomagtér praktikumához: nem kevés csomaggal indultunk neki a távnak, de a jól eltalált mélység és hossz ebben remek partnernek bizonyult, az Opel Astra Sports Tourer raktere csak úgy nyelte a pakkokat. Ráadásul még a rolót is minden gond nélkül rá tudtuk húzni a rakományra, ami jól is jött, főként az autópálya melletti pihenőhelyekre kitéréskor.
Az Opel Astra Sports Tourer utaskabinja komfortos, négy fő számára is kellő kényelmet produkált az út során. Igaz, a hátsó üléssorhoz „járó” fejtér már kissé szűkösebb, mint mondjuk elöl, de kisebb helyezkedéssel megoldható volt a relaxálás két átlagos testalkatú utas személyében.
Hosszú távon is hozza a nagyautós kényelmet
130 kilométer/órás tempónál valamivel több, mint 60 dB zajszintet mértünk, ami kitűnő, már-már prémiumos eredmény. Végtére is feltűnt, hogy az utaskabinban lefolytatott beszélgetések közben elenyésző arányban fordult elő egy-egy „tessék”, vagy „hogyan”. Leginkább amúgy a futóműzaj, konkrétan a gumiabroncsok által generált hang tette ki a zaj legnagyobb részét.
Dinamikus hajtáslánc. Ha dízel, megéri a dupla turbós megoldást választani
Városi környezetben lehet igazán kihasználni az Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI biturbó nyomatékgörbéjét, legalábbis, ha dinamikus elstartolásokat szeretnénk kivitelezni az 50-60 kilométer/órás intervallum eléréséig. Persze a 350 Newtonméteres legnagyobb forgatónyomaték-tartalék (1500 RPM-től már rendelkezésre is áll) magasabb tempónál is jó szolgálatot tesz, hiszen turbólyukmentesen lehet gyorsítgatni még a hatodik fokozatban is (itt is marad tartalék bőven, mondjuk 150-ig bezárólag).
Optimális hatótáv a hosszabb távolságok leküzdése végett
Átlagosan 6 litert kért 100 kilométerenként az Opel Astra Sports Tourer 1.6 BiTurbo CDTI ECOTEC Start/Stop Innovation 130 kilométer/órás tempomattal szabályozott sebességnél (Magyarország, Ausztria), Németországban egy kicsit lendületesebben álltunk a dolgokhoz, így másfél-két literrel növekedett az érték, 8.6 lett végül a legmagasabb. A hatótáv is kimondottan optimális volt, ugyanis a 48 literes üzemanyagtankkal egy körben 710 kilométert tudtunk megtenni 4 személlyel, közepes terhelés mellett. Úgy, hogy sok esetben nem túl költséghatékony stílussal autóztunk (német korlátozásmentes autópálya-szakaszok).
2016 Opel Astra Sports Tourer 1.6 BiTurbo CDTI ECOTEC specifikációk
Motor
Motortípus: soros elrendezésű, négyhengeres dízelmotor, két turbóval
Lökettérfogat: 1598 cm³
Maximális teljesítmény: 160 LE @ 4000 ford./perc
Maximális forgatónyomaték: 350 Nm @ 1500 ford./perc
Erőátvitel: elsőkerékhajtás, 6 fokozatú manuális kéziváltóval
Méretek, egyéb műszaki adatok
Hossz: 4702 mm
Szélesség: 1809 mm
Magasság: 1510 mm
Tengelytáv: 2662 mm
Első gumik mérete: 225/40 R18
Hátsó gumik mérete: 225/40 R18
Tömeg, üresen: 1335 kg
Megengedett össztömeg: 1985 kg
Csomagtartó mérete: 540 liter, 1630 literig bővíthető
Üzemanyagtartály mérete: 48 liter
Menetteljesítmények
Végsebesség: 220 km/h
Gyorsulás 0-ról 100-ra: 8.9 s (gyári), 8-8 s (saját mérés)
Fogyasztási adatok
Saját, mért eredmény (átlagos használattal)
Városi: 5.1 l/100 km
Országúti: 3.6 l/100 km
Vegyes: 5.4 l/100 km
Gyárilag mért eredmények
Városi: 5.2 l/100 km
Országúti: 3.7 l/100 km
Vegyes: 4.2 l/100km
CO2 kibocsátás: 112 g/km
Bővebb információ az Opel hazai importőrének honlapján, IDE kattintva.
Még több fotó: AutóAddikt Facebook oldal
A cikkhez tartozó fényképeket Canon technikával készítettük. Együttműködő partnereink: ASUS, Acer Hungary, Sony, Canon, Camera Kft. Utómunka hardver: ASUS, Acer, Gigabyte