Miután az Opel Astra Sports Tourer 1.6 Turbo annak ellenére, hogy a címben említett teljesítménnyel – 200 lóerővel – bír, megmarad ízig-vérig családi autónak. Emellett nem lehet, és nem is szabad elmennünk szó nélkül, főként, ha a tesztidőszak pont a karácsonyi ünnepek közé esik.
Miért is lényeges ez? Kimondottan örültünk, amikor kiderült, hogy szerkesztőségünk pont a 2016-os karácsonyi ünnepek időszaka alatt tesztelheti az Opel Astra Sports Tourer 1.6 Turbo-t, hiszen ilyenkor mint tudjuk, minden a családról, az ide-oda rohangálásról szól (néha szór szerint). Úgyhogy ilyen irányból kezdtük a kivesézést: fő irány a praktikum, a hétköznapi kihasználhatóság volt az autó próbája során.
Korábban már bemutattuk az új Astra K-t több modelltípus tekintetében. Nagy kedvencünk az ugyancsak 1.6 literes, ám gázolajos biturbó hajtásláncot kapott modell volt, amellyel egészen Németországig utaztunk négy, illetve öt személlyel a fedélzeten. Imádtuk, mert annak ellenére, hogy nem a márka zászlóshajója, mégis megfelelően optimális méretezéssel rendelkezett ahhoz, hogy a feljebb említett létszámú felnőtt utas szinte teljes kényelemben utazhasson több száz kilométeren keresztül, tekintélyes mennyiségű csomaggal a raktérben. Ráadásul a relatíve kicsi, 48 literes üzemanyagtank szolgáltatott akkora kapacitást, amellyel gond nélkül elautózhattunk 130 kilométer/órás átlag autópályatempóval Münchenig, úgy, hogy azért Németországban kissé sportosabb gázpedálkezeléssel közlekedtünk a korlátozásmentes pályaszakaszokon.
Eltalált, tetszetős forma és beltér. Kombiként talán még jobban szerethető
Alapvetően tehát jelen tesztünkben nem fogjuk újra végig taglalni a 2016-os Év Autója elismerést elnyert Astra K minden külső és belső részletét, ugyanis megtettük már nem egy alkalommal. Annyit azért most is kijelentünk, hogy a koncepció messze az egyik legszebb és legmutatósabb a szegmensben, akár az enteriőrről, akár a külső vonalvezetésről legyen szó. Ráadásul a kombi verzió sok esetben még meggyőzőbb formaiságot tud felmutatni, mint a hagyományos 5 ajtós, vagy a klasszikus limuzin kialakítás esetében. Így hát még szerencsésebb lehet az, aki az ST (Sports Tourer) verziót választja.
Több értelemben is szerencsésebb lehet az újdonsült Astra K tulaj, ugyanis nem csak a formaiság dönt a praktikum szempontjából, hanem a férő- és rakodóhely. Ha kombit vesz az ember, akkor ezek lehetnek az elsődleges kívánalmak, hiszen tárgyi dolgok szállítására szól az autóba előzetesen vetett bizalom.
Bár az Opel Astra Sports Tourer 1.6 Turbo első ülései a tesztelt Innovation csomagos modellben széltében kissé szűknek hatottak, az összhatás rendben volt. Lehet, hogy a téli fagyokban a vastagabb, rétegesebb öltözködés tette, nem tudni, de az bizonyos, hogy az egyébként sokoldalúan testre szabható hátlapok sok lehetőséget rejtenek a komfort terén.
Az ülőlapok átlagos hossza és szélessége rendben volt, ráadásként a hidegindítás után szinte azonnal jól domborító ülésfütés sem elhanyagolható fagypont alatti külső hőmérséklet esetében.
Pakolni és utazni: ez a hitvallása
A hátsó traktus is rendben, itt azért a 2662 milliméteres tengelytáv igencsak közrejátszik az optimális lábtér jelenléténél. Láb- és térdtér rendben tehát, ehhez tesztalanyként három közepes testalkatú utast fogtunk be, igaz, a trió már hosszabb, 200 kilométeres táv megtétele után nyújtózott volna egy egészségeset. Így is tettünk, 10 perc után folytatódhatott az utazás újult energiákkal, gond egyáltalán nem volt.
Az új K szériás Opel Astra Sports Tourer 1.6 Turbo tetővonal-vezetése is optimumra hangolt, s bár az övvonal, valamint az ajtók üvegezésének C oszlop előtti lezárása lefelé hajlik, ez a beltérben egyáltalán nem érezhető. Tehát a hátul helyet foglalók fejtér tekintetében sem panaszkodtak – ehhez persze nyilván „nem árt” a maximum 185 centiméter körüli testmagasság.
Már a múltkori németországi nagytesztünk alkalmával kifejtettük (meg ennek kapcsán a cikk első felében), hogy az Astra K ST pakolhatósága remek. Most sem volt ez másképp, a karácsonyi ajándékok, köztük kettő nagyobb doboz csomagolva – tökéletesen befértek az alaphangon 540 literes csomagtérbe (odafelé), de a több rúd bejgli, és egyéb kifogyhatatlan élelmiszerfélék is jól megtalálták helyüket, csúszkálódás, rázkódások nélkül.
Fejenként 40 lóerő
Fontos, és egyben sarkalatos kérdést vet fel az, hogy szükséges-e egy családi kombiba 200 lóerős turbós benzinmotor? Nyilván mindenki úgy konfigurál, ahogy szeretne, de véleményünk szerint tökéletes, még akkor is, ha egyesek tán túlzónak vélik például a 6.59 kilogramm/lóerő súly-teljesítmény arányt. Pedig nem tűnik soknak, vagy túlgondoltnak gyakorlatban: a soros hengerelrendezésű, direkt befecskendezéses turbótöltött benzinmotor kerek 200 lóereje 4700 és 5500 közti percenkénti fordulatszámon érkezik, a 300 Newtonméter nyomaték pedig már 1700-tól rendelkezésre áll, és 4700-ig jelen is van.
A gázreakciók a jól illeszkedő turbónyomásnak köszönhetően közvetlenek, de a turbótöltés hangolása nagyban játszik szerepet az egyenletesen épülő nyomatékgörbe esetében is. Turbólyuk minimális, maximum akkor jön elő, ha alacsonyabb fordulatszámtartománynál hangolunk vissza – például folyamatos 130 kilométer/órás haladásnál, hatodikból ötödikbe vagy negyedikbe. Ilyenkor előfordul egy-egy tétova reakcióidő, majd szépen erőre kap az aggregát.
Kapunk Start/Stop automatikát is, itt voltak kívánalmak, mégpedig az, hogy öt esetből legalább egyszer ne fulladozzon a hajtás. A hirtelen gázadásokat ildomos kerülni akkor, ha aktív az S/S, ugyanis nem kívánt visszatorpanás lehet a végeredmény – hiába a sportos aspektus, gyors rajtokat nem érdemes eszközölni az Opel Astra Sports Tourer 1.6 Turbo-val. Hacsak nem kapcsolunk megfelelő profilba, és nem iktatjuk ki a spórolós opciókat.
Teljesítményéhez mérten gazdaságosnak számít
Sajnos az Opel Astra Sports Tourer 1.6 Turbo végsebességét jelen esetben nem tudtuk mérni, az viszont bizonyos, hogy átlag folyamatos 130 kilométer/órás tempónál, 2900 RPM-nél hatodik fokozatban 7.2 liter/100 kilométeres átlagfogyasztást rögzítettünk autópályán. 90 kilométer/órás haladással 2000 körül forgott a főtengely percenként szintén hatban, sikerült is 4.6-5.1 liter/100 kilométeres átlagot kihoznunk. Városban már picit szomjasabbnak bizonyult az Opel Astra Sports Tourer 1.6 Turbo, a legmagasabb átlag 9.3 liter/100 kilométer, míg a legalacsonyabb 7.7 liter/100 kilométer volt.
A tesztben szereplő Opel Astra Sports Tourer 1.6 Turbo modell listaára (200 LE, Innovation felszereltségi szint) 7 150 000 forint.
2016 Opel Astra Sports Tourer 1.6 Turbo ECOTEC Start/Stop specifikációk
Motor
Motortípus: soros elrendezésű, négyhengeres benzinmotor turbóval
Lökettérfogat: 1598 cm³
Maximális teljesítmény: 200 LE @ 4700-5500 ford./perc
Maximális forgatónyomaték: 300 Nm @ 1700-1400 ford./perc
Erőátvitel: elsőkerékhajtás, 6 fokozatú manuális kéziváltóval
Méretek, egyéb műszaki adatok
Hossz: 4702 mm
Szélesség: 1809 mm
Magasság: 1510 mm
Tengelytáv: 2662 mm
Első gumik mérete: 225/40 R18
Hátsó gumik mérete: 225/40 R18
Tömeg, üresen: 1318 kg
Megengedett össztömeg: 1963 kg
Csomagtartó mérete: 540 liter, 1630 literig bővíthető
Üzemanyagtartály mérete: 48 liter
Menetteljesítmények
Végsebesség: 235 km/h
Gyorsulás 0-ról 100-ra: 7.7 s (gyári), 7.7 s (saját mérés)
Fogyasztási adatok
Saját, mért eredmény (átlagos használattal)
Városi: 7.7 l/100 km
Országúti: 4.6 l/100 km
Vegyes: 6.1 l/100 km
Gyárilag mért eredmények
Városi: 8.0 l/100 km
Országúti: 4.9 l/100 km
Vegyes: 6.0 l/100km
CO2 kibocsátás: 139 g/km
Bővebb információ az Opel hazai importőrének honlapján, IDE kattintva.
Még több fotó: AutóAddikt Facebook oldal
A cikkhez tartozó fényképeket Canon technikával készítettük. Együttműködő partnereink: ASUS, Acer Hungary, Sony, Konzolvilág, EPSON, MyActionCam, Canon, Camera Kft. Utómunka hardver: ASUS, Acer, Gigabyte