Egyfajta különös véletlen folytán adódott úgy, hogy pont az elmúlt héten látogattunk el Szentgotthárdra, az Opel magyarországi gyáregységébe, ahol is testközelből térképezhettük fel a kisebb és nagyobb erőforrások gyártását, s annak folyamatát. Igaz, az esemény apropója a kicsi, 3 hengeres, 1 literes benzinmotorok (SGE – Small Gasoline Engine) gyártásának ünnepélyes megkezdése volt, azért a Flex üzemben bele-bele pillanthattunk az 1.6 literes CDTI motorok előállításba is.
Nem véletlen a felvezetés, hiszen jelen autótesztünk alanya alapvetően nem mutat sok újat, kiváltképp, ha a külsőt és belsőt vesszük górcső alá. Annál inkább újszerű a nemrég gyártásban lévő, s a tesztautóba is beszerelt, feljebb már emlegetett 1.6 CDTI aggregát, mely a 2 literes, majd után 1.7 literes CDTI-t váltja fel folyamatosan. Mindezzel együtt a jelenlegi kínálati palettán szerepel természetesen mindhárom gázolajos aggregát, 195 és 165 lóerős 2 literesek, 130 és 110 lóerős 1.7 literesek, illetve 135 és 110 lóerős 1.6 literesek tekintetében. Nem beszélve a benzines Astra-felhozatalról, 1.6 literes 170 lovas turbótöltött, 115 lóerős szívó, illetve 1.4 literes turbóval lélegeztetett 140 és 120 lóerős variánsok, valamint 100 lóerős szívómotor teszi ki a portfóliót. Illusztris, nemdebár? Csak győzzünk választani, elhihetik: nem egyszerű feladat.
Visszatérve tehát aktuális témánkhoz: az Astra Sports Tourer (ST) 1.6 literes CDTI 136 lóerős motort kapott modelljét teszteltük, Cosmo, tehát legmagasabb felszereltséggel. Vegyük sorba a részleteket, a szokott módon – kezdjük a külsővel.
Hagyományosnak mondható vonalak, ívek, formák
Mivel a jelenlegi J Astra 2009-es frankfurti bemutatkozása szinte változatlan, ezért mindannyiunk számára ismerős, az átlagos belvárosi utcakép meghatározó egyénisége napjainkban is. Nem titkoltan az Insignia arculatát ültették át a tervezőmérnökök a negyedik generációs Astra megálmodásakor, jól bevált módszerekkel, rendkívül időtálló forma- és stílusvilággal elegyítve. Ebből adódóan úgy érezhetjük, hogy az Astra kortalan – akár az ős F szériára is gondolhatunk, bár mára azért már észlelhető hiányosság nyilvánvalóan – lendületet, dinamizmust sugall a külső.
Hangsúlyos front oldali fényszóróburkolatok, szimmetrikusan futó, felszereltségfüggően krómcsíkozott ködlámpafészkek, prémiumos összhatás a mellső beömlőnyílás mintázata és rajzolata tekinetében is: tömören így jellemezhető az orr, sallang és túlzásmentesen, célratörően. Mellé még említhető az elegancia is, ez az egész szellemiséget nagyban meghatározza; nyilván többek közt ezek miatt is kitűnő elsőszámú cégautó az Astra.
Sokan ódzkodnak a kombi fazontól. Valószínűleg az általános ideológia szerint a „puttonyos” variációk leginkább haszonjármű jelleggel ruházzák fel az autót, áruszállításra predesztináltak első fokon. Óriási tévedés ez, hiszen a szedán- vagy ötajtós kaszni megközelítések mellett kifejezetten üdítően hat egy jól eltalált növelt csomagtérkapacitású megoldás. Az Opel Astra esetében nincs apelláta, remekbeszabottan húzták meg a síkokat, idomokat, megfelelő arányokat alkalmazva úgy, hogy az összkép kifejezetten kellemes lett. A C oszlop irányába, felfelé ívelő krómberakású övvonal ismételten visszanyúl a prémium irányzathoz, a 17 colos alumínium keréktárcsák bőségesen elegendőek a 4698 milliméteres hosszhoz és az 1535 milliméteres magassághoz.
Van hasonlóság, de a részletek eredetiek
Melyik részén hasonlít a legjobban az Insignia-hoz? Ismét nehéz kérdés, ugyanakkor egyszerű is, válaszoljunk úgy, szinte mindenhol. Jó, a farnál kevésbé, itt ugyanis a helyzetjelzők szimplábbak, a LED-es kialakítás már messziről látszik, ráadásul Insignia-keresztcsík sincs a rendszámtáblahely kialakítása felett. Van helyette viszont hatalmas Blitz-szimbólum, azaz az Opel márkajelzése, szolid krómvonal a lökhárító felső ívén. Ennyi, sem több, sem kevesebb.
Vessünk egy pillantást a csomagtérre: itt alaphangon 500 literrel gazdálkodhatunk, 1550 literesre növelhetjük a kapacitást a 60:40 arányban dönthető hátsó üléssor (60 ezer forint felárral rendelhető az Innovation csomag, elektromosan mozgatható üléstámlákkal) előrhajtásával. A csomagtér rakfelületének hasznos szélessége 1010 milliméter, 950 milliméter hosszal (1820 milliméter előrehajott hátsó üléssorral), és kereken 1000 milliméter raktérszélességgel bír.
Prémiumérzet. Minőség.
Nem egyszer merült fel cikkünkben a prémium kifejezés – az Astra Sports Tourer Cosmo felszereltsége ténylegesen kiváló alapanyagokból építkezik, néhol azért keményebb, kopogósabb műanyagválasztással, ahogyan az lenni szokott. A tesztautó konfigurációjáért külön dicséret jár, ugyanis az enteriőr színválasztása is perfektnek tűnt, kihangsúlyozva minden olyan részletet, mely kellemes érzet- és látványvilágot hivatott nyújtani a sofőr és a többi utazó számára. A kormánykerék bőrözése sima, tapintásra puha, a tenyérnek kellemes, az egész rendszer fűthető, ami ugyebár szintén nem elhanyagolandó. A központi műszerek összessége jól megszokottan kényelmesen olvasható és elemezhető, lényegre tör; a pont megfelelő képátlójú infotainment kijelzőhöz társított magyar nyelvű navigációs és információs szoftver pontosan, akadás nélkül tette dolgát. A középkonzol gombsorai némi begyakorlás után könnyedén kezelhetők, a funkcionalitásuk elsajátítható, csakúgy, mint a volán küllőire applikált alapfunkciós vezérlők, mint például a tempomat, a kihangosítás, vagy épp a szépen szóló Infinty hangrendszer (173 ezer forint felár) irányítására kialakított egységek. Kényelmesen érhető el és kezelhető a hatsebességes manuális kéziváltó karja is, akár pihentetett jobb karral a középső könyöktámaszon (a le- és felhajtható, tárolórekeszként is jól üzemelő középrész felülete elegendő szélességgel rendelkezik ahhoz, hogy a sofőr melletti utas is kényelmesen utazhasson).
Combtámasz, deréktámasz is bekerült a csomagba, így az első ülések komfortja sokoldalúan szabható testre (szó szerint), mindez nagyjából 150 ezer forintos felárat jelent. az alkalmazott bőrfelületek ellenállóak, nem csúsznak. Az első ülőlapok hossza 520 milliméter, ez a combtámasz kihajtásával további 60 milliméterrel növelhető, a háttámlák optimálisan tartanak kanyarvételezéskor. A hátsó hármas üléssor 3 átlagos testalkatú felnőttel talán megbirkózik, 1460 milliméter itt a szélesség, 900 milliméteres belmagassággal párosítva. A 2635 milliméteres tengelytáv elegendőnek tűnik a hátul helyet foglalók láb-térdterének biztosítására, igaz, 180 centiméternél magasabb sofőr és utasa esetében már jelentősen levesz a terekből a hátratolt ülés.
Made in Hungary, made in Szentgotthárd
Az Opel Astra Sports Tourer-ben alkalmazott gázolajos erőforrás összlökettérfogata 1598 cm3, 136 lóerőt mozgosít 3500-4000 percenkénti fordulatszámon, maximálisan lehívható forgatónyomatéka pedig 320 Newtonméter alacsony, 2000-es percenkénti fordulatszámon. A gyári adatok szerint 200 kilométer/óra csúcssebességet garantáló, 16 szelepes, alumínium blokkos, lánchajtásos, változó geometriájú, 2000 bar befecskendezési nyomású és 1.7 bar csúcsnyomású turbófeltöltős egység zajszigetelése és hangkibocsátása kiváló, az utastérbe magasabb fordulatszámtartományokban sem szűrődik be zavaró motorhang. A hajtásláncba integrált Start-stop rendszer gyors ugyan, ám néha a reakcióidő növekszik, így egy zöldre váltó lámpánál kivitelezett hirtelen indulás lefulladásba is torkolhat – itt azért jelentősen közbeszól a viszonlyag magas, 1428 kilogrammos száraz súly is. Gond persze nincsen, a nyomatékgörbe szépen épül fel 2000 után, előtte sem definiálható nyomatékszegénynek, igaz, célzottabb gázadások kellenek. Főként, ha az ECO mód aktív (persze ekkor lép működésbe a Start-stop is).
Hatsebességes manuális kéziváltót kaptunk az 1.6-os CDTI mellé, remek áttételezéssel, bőven elférő ötödik és hatodik fokozattal. 90 kilométer/óránál alig 1500 a percenkénti fordulatszám, vihető lejjebb is, 1200 környékén már kezd akadozni; a visszaváltások tartománya is általában minden esetben optimálisan áll rendelkezésre.
Tényleg gazdaságos?
Országúton tehát az üzemanyagfogyasztást 100 kilométerre átlagolva jól szinten lehet tartani, méréseink három felnőtt személy szállításával történtek: 3.7 literes érték jött ki, ami igencsak meggyőző. Városi környezetben a helyzet továbbra is uralható maradt, itt 4.9-6.2 litert pordukáltunk, ami nyilvánvalóan dugófüggő, illetve a bel- és elővárosi autózási távolságok is nagy mértékben befolyásolnak. Autópályán, 130 kilométer/órás tempónál a főtengely 2200-as percenkénti fordulatszáma végett 2 személlyel 5 liter környékén tartható a fogyasztás, ebből adódóan kiváló utazóautó is lehet az Astra Sports Tourer 1.6-os dízellel.
Elöl MacPherson, hátul Watt rudas futóművel büszkélkedhet az Astra ST, ez önmagában véve máris garancia arra, hogy a rugózás-felfüggesztés, továbbá az úttartás pozitív visszajelzéseket kapjon a bent utazóktól. Az elektromos lengéscsillapítás rengeteget javít az amúgy is korrekt összképen, a kormányzás direkt, jól közvetíti az útviszonyokat (hibákat is), a 18 colos kerekek méretükből adódóan viszont a kisebb úthibákat is jelentősen fel tudják erősíteni, pattogás érezhető szélsőségesebb esetekben – viszont a kanyarstabilitás az automatikusan keményedő futóműnek köszönhetően kitűnő.
Konklúzió levonva, összegezzünk!.
6 710 000 forintos bruttó listaáron vihető haza a cikkünkben szereplő Opel Astra Sports Tourer Cosmo csomagban, 1.6 literes ECOTEC CDTI motorral, Start/Stop rendszerrel, 6 fokozatú manuális kéziváltóval. A további extrák természetesen megnövelték a tesztautó vételárát, így közel 9 millió forint a végösszeg. Az Astra ST belépő modellje (Selection) 5 170 000 forintot kóstál, ebben az esetben 1.4 literes ECOTEC 100 lóerős benzinessel, 5 fokozatú manuális kéziváltóval kell számolnunk. Ha pedig az Insignia-ban is bizonyított 2 literes, 195 lóerős duplaturbós dízellel szerelve óhajtjuk beszerezni Astra Sports Tourerünket, akkor 7 580 000 bruttó listaárral kell számolnunk.
2014 Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI specifikációk
Motor
Motortípus: soros elrendezésű, négyhengeres turbótöltött dízelmotor
Lökettérfogat: 1598 cm³
Maximális teljesítmény: 136 LE @ 3500 ford./perc
Maximális forgatónyomaték: 320 Nm @ 2000 ford./perc
Erőátvitel: elsőkerékhajtás, hatfokozatú manuális kéziváltó
Méretek, egyéb műszaki adatok
Hossz: 4698 mm
Szélesség: 1814 mm
Magasság: 1535 mm
Tengelytáv: 2685 mm
Első gumik mérete: 225/50 R17
Hátsó gumik mérete: 225/50 R17
Tömeg, üresen: 1418 kg
Össztömeg: 2100 kg
Csomagtartó mérete: 500 liter, bővíthető 1550 literig
Üzemanyagtartály mérete: 56 liter
Menetteljesítmények
Végsebesség: 200 km/h
Gyorsulás 0-ról 100-ra: 10.3 másodperc (gyári), 10.0 másodperc (saját, mért eredmény)
Fogyasztási adatok
Saját, mért eredmény (átlagos használattal)
Városi: 4.9 l/100 km
Országúti: 3.7 l/100 km
Vegyes: 4.2 l/100km
Gyárilag mért eredmények
Városi: 4.6 l/100km
Országúti: 3.6 l/100km
Vegyes: 3.9 l/100km
CO2 kibocsátás: 104 g/km
Még több információ az Opel magyarországi képviseletének honlapján olvasható.
Cikk forrás: http://www.napimagazin.hu/teszt-opel-astra-sports-tourer-cosmo-1-6-cdti-magyar-szivvel-lelekkel
Még több fotó: Napimagazin Facebook oldal
A cikkhez tartozó fényképeket Canon EOS 5D Mark II fényképezővel készítettük. Együttműködő partnereink: Acer Hungary, Gigabyte, Sony, MSI, Epson, Canon, Camera Kft., Nike Utómunka hardver: Acer, Gigabyte, MSI