Nagy valószínűséggel nem véletlenül esett a választás a spanyol eredetű Cascada szóra akkor, amikor az Opel tervezőmérnökei megfelelően frappáns elnevezést kerestek újdonsült kabrió koncepciójuknak még a, 2013-as debütálás előtt. Nem meglepő módon Opel Cascada teszt következik.
Visszatérve a fentiekre néhány mondat erejéig: a Cascada spanyolul vízesést jelent, s ez máris elég ahhoz, hogy újra lehessen értelmezni, vagy épp átértékeljük a formás és rendkívül dizájnos kabrió által felsorakoztatott, alapvetően vizuális erényeket. Mert ezekből van bőven, persze ez is a dolga a modellnek, mely anno az épp aktuális Genfi Autószalonon fedte fel bájait, s innentől számítható első szériás modellciklusának kezdete – ahogy utaltunk is rá, 2013-ban.
A Cascada az Astra-val azonos padlólemezre épül, mégis inkább azt az érzetet kelti, hogy leginkább az Insignia-val áll szoros rokonságban. Nyilvánvalóan ez leginkább a prémium jellegnek, a szélesebbnek és hosszabbnak ható kocsiszekrény kialakításnak is köszönhető, meg persze annak, hogy a lehajtható, sötét színű tetőelem jelentősen átformálja a bevett tradíciók szerinti kialakítás mikéntjét.
Laikusnak és szakavatottnak egyaránt deja vu-t okozhat a frontrész kialakítása, itt visszaköszönnek az Astra jellegre utaló részletek: a hangsúlyos hűtőmaszk kialakítás, összetéveszthetetlen rajzolattal, keresztül futó krómcsík berakással elengedhetetlen, mindezek mellé a lökhárító alsó felületére gondolt, süllyesztett ködlámpa fészkek némi ezüstös díszítéssel teszik teljessé az összképet. Hab a tortán a másik, alul elhelyezkedő légbeömlő, nyújtott méhkaptár mintázattal, alapvetően a sportos, fiatal lendületet hívatott képviselni e kiegészítő rész.
…de azért a far a leghangsúlyosabb talán?
Hosszúkásra gondolt lámpatokozás jelenti a far felső felületének meghatározó részegységét, itt ismételten közbeszól a krómcsíkok alkalmazása – újfent deja-vu, ezennel Insignia a célirányosan megjelölt szereplő.
A hátsó fényforrások kialakítása és felosztása futurisztikus, elmaradhatatlan LED csíkkal, dinamizmussal és lendülettel átitatva. A csomagtérfedél felső élén a széthúzott méretekhez képest aprócska féklámpacsík található, míg a Cascada formavilágát egyfajta választóvonalként középen, függőleges irányban kettéosztó törést láthatunk. S ezek mellé elmaradhatatlan a króm kipufogóvég, melyből sajnos csak egyetlen bal oldali van, visszafogott, matt diffúzorszerű környezetben.
Az Opel Cascada felhajtott tetővel és anélkül is rendkívül kellemes látvány, s mi – annak ellenére, hogy már javában beköszöntött a téli időszak – megpróbáltuk kihozni a maximumot az autóból, így egy napsütéses délelőtt a sikerült egy kisebbfajta késő őszi(de csak jellegben) autózást produkálnunk. A benyomások jók lettek annak ellenére, hogy nagyjából 7 fokos külső hőmérsékletet mutatott a visszajelző; a kocsiszekrény kiképzésének és kedvező légellenállási értékének is köszönhetően a külvilág behatásaiból, zajaiból szinte semmit nem érzékeltünk az utaskabinban, még 60 kilométer/órás sebességnél sem.
Jó, túlzás lenne azt állítani, hogy zárt ablakos, felhajtott tetős állapotban pontosan ugyanekkora lenne a komfortérzet, viszont az tény, hogy sem jelentős huzatot, sem pedig mindent elnyomó menetzajt nem érzékeltünk.
Prémiumhatású anyaghasználat: az Opel Cascada kialakítása mesterire sikerült
Mindez igaz a központi műszeregység elhelyezésére is, még bántóan erőteljes ellenfényben is tökéletesen olvasható minden fontos információ. A középkonzol kezelőszervei zsúfoltnak hatnak (ezen sikerült változtatni az új, facelift-es Insignia-nál, ennek kapcsán is hamarosan érkezik tesztünk), ugyanakkor minden kézre esik és megszokható, utóbbi viszonylag rövid idő elteltével.
Konkrétan négy személy szállítására lehet csatasorba állítani a 2013-as Opel Insignia-t, a hátsó férőhely így pont alkalmas arra, hogy kettő utast kiszolgáljon maradéktalalnul.
A kaszni kialakításából adódóan a hátsó traktus leszűkül, az oldallemezek és kialakítás vastagabbak, viszont a lábtér elegendő még közepesen hátratolt ülésekkel is, itt szerepet játszik a 2700 milliméteres tengelytáv. Az ülőfelületek itt átlagosak, a bőrkárpitozás kissé csúszós, viszont a süllyesztett részek fogják az utazókat, oldaltartás itt a karosszéria két, jobb és baloldali könyöklőit jelentik elsősorban.
Az első üléseknél jobb a helyzet, a süllyesztett ülőlapok itt is megtalálhatóak, viszont a háttámlák is némi sportos profillal domborítanak, viszont ez nem jelenti azt, hogy szűkek, keskenyek lennének. A biztonsági övek elhelyezkedése a kocsiszekrény oldalában történik, a hozzáférés kényelmes, ezek könnyed használata-elérése sem jelent plusz nyújtózást.
Kulturált, 1.6-os benzines: ha kell, odacsap azért
Erőteljesnek, dinamikusnak hat az 1.6-os aggregát, az 1633 kilogramm üres tömegű kasznit viszonylag jól is mozgatja – ehhez azonban javallott Sport módozatba küldeni a rendszert. Természetesen Normal, vagy Tour üzemmódban is jók a benyomások, a hajtáshoz társított hatfokozatú bolygóműves automata remekbeszabottan teszi dolgát. A fel- és visszaváltások a helyükön vannak, nincsenek sírós, végletekig pörgő tartományok, ha gyorsítani akarunk, akkor gyorsítunk is; ha inkább visszafogottan manőverezünk, akkor kulturáltabb az előadásforma.
Ha preferáljuk a költségkímélő üzemeltetést
Gazdaságosan is használható az Opel Cascada, ha épp felhajtott tetőszerkezettel, országúton közlekedünk, 90 kilométer/órás tempóval; így akár 5.5 literes átlagot is kihozhatunk 100 kilométerre átlagolva, 1800 körüli percenkénti fordulatszámon.
Autópályán haladva sem rugaszkodnak el az értékek, itt 2450-es fordulaton 7.3-9.1 liter/100 kilométeres átlagot rögzítettünk, a menetzaj jelentősen megnövekedett, viszont a tető illesztések felől nem érzékeltünk huzatot, átfúvást, vagy akár zörgést, nyikorgást. Az elöl MacPherson, hátul csatolt összlengőkaros felfüggesztésű futómű csendes maradt, a 23.5 centiméter szélességű gumik futófelületének köszönhetően volt érzékelhető csak a sebességgel arányosan növekedő háttérzaj.
Vezethetőség, kezelhetőség: csillagos ötös
Stabilitás, kissé keményre hangolt rugózás jellemzi az első szériás Opel Cascada viselkedését menet közben, legalábbis ami a futómű gyakorlati tulajdonságait illeti, a 19-es kerekeknek is köszönhetően az úthibák kisimítása nem az erőssége, de egyáltalán nem hajlik szélsőségesbe a közlekedés még rosszabb úton sem. A kormányzás kifinomult, a vezethetőség példás, az autó kanyarokban is megtartja masszív mivoltát, a sportosra hangolásnak köszönhetően az utasokat fixen tartják az ülések elöl, hátul nem árt figyelni ilyen helyzetekben.
Szolidabbnak tekinthetjük az árazást, kategóriájában optimális
Valószínűsíthetően az árképzés sem fog gátat szabni elképzeléseinknek, ugyanis a belépő szintet jelentő, Cabriolet felszereltségű Cascada 1.4 literes, turbótöltött, 120 lóerős benzinmotorral, 6 fokozatú kéziváltóval 7 360 000 forintért vásárolható meg.
A benzines paletta csúcsát – legalábbis a teljesítményt tekintve – a szintén hazai gyártású, 1.6 literes, 200 lóerős benzinmotorral, 6 fokozatú manuális váltóval szerelt verzió jelenti, Cosmo csomagban az ellenérték itt 8 610 000 forint. A cikkben szereplő modell egyébként a legdrágább jelenleg – megdobja az árazást az automataváltó – 8 760 000 forint.
2016 Opel Cascada 1.6 Turbo AUT specifikációk
Motor
Motortípus: négyhengeres turbótöltött benzinmotor
Lökettérfogat: 1598 cm³
Maximális teljesítmény: 170 LE @ 6000 ford./perc
Maximális forgatónyomaték: 260 Nm @ 1650 ford./perc
Erőátvitel: elsőkerékhajtás, hatfokozatú automataváltóval
Méretek, egyéb műszaki adatok
Hossz: 4696 mm
Szélesség: 1839 mm
Magasság: 1443 mm
Tengelytáv: 2696 mm
Első gumik mérete: 235/45 R19
Hátsó gumik mérete: 235/45 R19
Tömeg, üresen: 1633 kg
Megengedett össztömeg: 2135 kg
Csomagtér kapacitása: 280-350 liter
Üzemanyagtartály mérete: 56 liter
Menetteljesítmények
Végsebesség: 217 km/h
Gyorsulás 0-ról 100-ra: 9.9 s (gyári mérés), 9.2 s (saját mérés)
Fogyasztási adatok
Saját, mért eredmény (átlagos használattal)
Városi: 8.9 l/100 km
Országúti: 5.5 l/100 km
Vegyes: 7.0 l/100 km
Gyárilag mért eredmények
Városi: 9.5 l/100 km
Országúti: 6.1 l/100 km
Vegyes: 7.3 l/100km
CO2 kibocsátás: 172 g/km
Bővebb információ az Opel hazai importőrének honlapján, IDE kattintva.
Még több fotó: AutóAddikt Facebook oldal
A cikkhez tartozó fényképeket Canon technikával készítettük. Együttműködő partnereink: ASUS, Acer Hungary, Sony, Konzolvilág, EPSON, MyActionCam, Canon, Camera Kft. Utómunka hardver: ASUS, Acer, Gigabyte