Nem vitás: az Opel Crossland 1.2 T GS Line egyike azon régi-új modelleknek, amelyek már az Opel-PSA egyesülés égisze alatt láttak napvilágot. Hová is pozícionálhatjuk az autót? Egyértelműen a mini SUV/crossover szegmensbe, s a parányi jelző egyáltalán nem túlzás – legalábbis a külső paramétereket tekintve. 1.2 literes 3 hengeres turbómotorral teszteltük a Crossland-et.
Ugyanis az első intuíciók már a küllem vizslatásakor kezdődnek, nem is akárhogyan. Emlékeznek biztosan az Opel ADAM megjelenésére, mekkora port kavart a történet, persze szigorúan pozitív értelmezéssel. Egyedi, trendi, nem titkoltan a gyengébbik nemet célozva. Színesen, csillogón, mindenféle vizuális részletelemet bevetve. Az Opel Crossland 1.2 T GS Line ezen a vonalon halad tovább: a konfigurálásnál rengeteg ötletünk és lehetőségünk lehet arra nézve, hogy a leginkább custom jelleget kapjuk; az élénk, feltűnő színárnyalatokat jól kiegészíthetjük például teljesen más tónusú tetőidommal, és hozzá válogathatunk mindenféle krómcsíkokat, díszbetéteket, aprócska részleteket.
Méltó újragondolása az előd Crossland-nek
Minden megvan tehát ahhoz, hogy az Opel Crossland 1.2 T GS Line népszerű legyen. Ráadásul manapság talán a leginkább populáris szegmensek egyike, ha nem az első helyezettje a SUV, illetve crossover osztály, tehát emiatt sem hanyagolandó a projekt. Persze kell hozzá megfelelő belpiac, igény, és máris minden rendben.
Tehát a Opel Crossland 1.2 T GS Line kialakítása miniterepjárós, ez ugyanakkor nem jelenti azt, hogy terepjáró lenne az autó. Unalomig ismételt tézis ez, anno a Mokka és a testvérmodell Chevrolet Trax esetében hangsúlyoztuk. A hűtőmaszk rajzolata leginkább a Corsa és az Astra jellemvonásait hozza, jó átmenettel, a lámpaburák vonalai vidám, bohókás küllemet kölcsönöznek a megjelenésnek.
Oldalnézetből jól látszik a magasított kaszni, 1605 milliméter pontosan. Ez a paraméter alaphangon átlag, viszont a szegmensben minimálisan elvárt. Tulajdonképp ha a Corsa mellé állítjuk a Crossland-et, mint hasonszőrű versenyzőt, úgy jól látszik a rangsor, ami így is van rendjén. Utána jöhet máris az Astra, majd a Mokka, a Grandland X, aztán az Insignia a legtetején. Ja, az ADAM-ot most sem szabad kihagyni a Corsa alatt, meg van ugye egy Karl is, amit nálunk nem forgalmaznak jelenleg.
Valahogy így néz ki tehát az Opel Crossland 1.2 T GS Line helyfoglalása a palettán, ha nem lett volna eléggé egyértelmű. A hátsó traktus tér el talán a legjobban az eddig megszokott opeles jellegtől, hiába, itt már a franciább dizájn érvényesül, a szimplább, letisztultabb GM-maradványok legfeljebb a Mokka kései modelljein láthatók (hasonló kategóriában).
Elfér benne négy átlagos testalkatú felnőtt? Bőven!
Meglepően tágasra sikeredett az Opel Crossland 1.2 T GS Line enteriőrje, ami alapvetően az első és a hátsó ülések kialakításánál a legszembeötlőbb.
A vezető- és az anyósülés jellegét tekintve közepesen kemény, a tömöttség jó, az oldaltartás szintén rendben.
Az ülőlapok kicsivel lehetnének hosszabbak, konfigurálásnál nem árt combtámaszt is igényelni a lehetőségek szerint. A hátlapok is jók, átlagos testalkattal (férfi) jól értelmezhetők, kényelmesek, és relatíve hosszabb távolságokon is helyt állnak. A lábterek elöl átlagosak, a középkonzol mindkét elöl helyet foglaló utas számára megfelelő távolságra helyezkedik el, a kezelőszervek ennek köszönhetően optimálisan elérhetők. A fejterek is jók, talán ezek a legjobbak – köszönhetően a magasított kaszninak és tetőívnek.
Hátul is kellemes a helyzet, itt két átlagos méretű felnőtt utas tud utazni párszáz kilométeren keresztül úgy, hogy még – némi túlzással – nyújtózni is tud annak rendje, s módja szerint. A lábterek tehát tágasak, ami nem is csoda, hiszen 2604 milliméternyi tengelytáv áll rendelkezésre. Az egész Opel Crossland 1.2 T GS Line 4.2 méter hosszú egyébként, ami azért nem is annyira kisautós, igaz?
Túrázáshoz lett tervezve az Opel Crossland 1.2 T GS Line. Ennek megfelelően igény mutatkozik a tágas csomagtér meglétére, ami esetünkben meg is van: alapból 410 literrel, azaz majd’ fél köbméterrel gazdálkodhatunk, ha ez kevésnek bizonyulna, előrehajtott osztott hátsó üléstámlákkal elérhető a 1225 liter is.
A 3 hengeres turbómotor kellemesen mozgatja a kasznit
Elegendő teljesítményt nyújt a 131 lovas 3 hengeres benzinmotor? Mindenképp. Az egység teljesítménye masszív, ami igen rendben van ahhoz képest, hogy 3 hengernek kell előállítania – mindezt nem is kevés, 230 Newtonméteres csúcsnyomatékkal 1750 percenkénti fordulatszámon. A teljesítmény maximuma pörgős, 5500 RPM-nél áll rendelkezésre, a nyomatékcsúcs ennél jóval lejjebb érkezik. Az Opel Crossland X 1.2 motorját tehát nem is kell annyira forgatni ahhoz, hogy elkapja mondjuk a városi közlekedés ütemét, vagy masszívan kigyorsítsunk egy-egy olyan szituációban (például előzés), ahol indokolt lehet.
Tartottunk kicsit a fogyasztás alakulásától, de hamar, úgy 60 kilométer megtétele után máris eloszlottak félelmeink. Ugyanis a háromhengeres egység kifejezetten étvágytalannak bizonyult, a gyári városi átlagot meg is döntöttük (7.1 liter). Országúti tempónál volt leginkább elemében a hajtáslánc, 90 kilométer/órás sebességnél 4.6-4.9 liter közt váltakozott az átlagfogyasztás.
2022 Opel Crossland 1.2 T GS Line specifikációk
Motor
Motortípus: háromhengeres benzinmotor, turbóval
Lökettérfogat: 1199 cm³
Maximális teljesítmény: 131 LE @ 5500 ford./perc
Maximális forgatónyomaték: 230 Nm @ 1750 ford./perc
Erőátvitel: elsőkerékhajtás, hatfokozatú manuális kéziváltóval
Méretek, egyéb műszaki adatok
Hossz: 4217 mm
Szélesség: 1976 mm
Magasság: 1605 mm
Tengelytáv: 2604 mm
Első gumik mérete: 215/50 R17
Hátsó gumik mérete: 215/50 R17
Tömeg, üresen: 1230 kg
Megengedett össztömeg: 1805 kg
Csomagtartó mérete: 410 liter, 1255 literig bővíthető
Üzemanyagtartály mérete: 45 liter
Menetteljesítmények
Végsebesség: 201 km/h
Gyorsulás 0-ról 100-ra: N/A s (gyári), 8.8 s (saját mérés)
Fogyasztási adatok
Saját, mért eredmény (átlagos használattal)
Városi: 7.1 l/100 km
Országúti: 4.9 l/100 km
Vegyes: 6.7 l/00 km
Gyárilag mért eredmények
Városi: N/A l/100km
Országúti: N/A l/100km
Vegyes: 6.0 l/100km
CO2 kibocsátás: 137 g/km
Bővebb információ az Opel magyarországi képviseletének honlapján, IDE kattintva.
Még több fotó: AutóAddikt Facebook oldal
Fotó: Apple iPhone 13 PRO