Amennyiben nem számít elsődlegesen a méret, sokkal inkább a prakikum és a fenntarthatóság – ráadásul a SUV-kat is szeretjük – nem ér habozni: az Opel Crossland X 1.5 DT lehet az egyik jó választás.
Viszont tény, hogy az első intuíciók már a küllem vizslatásakor kezdődnek, nem is akárhogyan. Olvasóink biztosan az Opel ADAM megjelenésére, mekkora port kavart a történet, persze szigorúan pozitív értelmezéssel. Egyedi, trendi, nem titkoltan a gyengébbik nemet célozva. Színesen, csillogón, mindenféle vizuális részletelemet bevetve.
Az Opel Crossland X 1.5 DT ezen a vonalon halad tovább: a konfigurálásnál rengeteg ötletünk és lehetőségünk lehet arra nézve, hogy a leginkább custom jelleget kapjuk; az élénk, feltűnő színárnyalatokat jól kiegészíthetjük például teljesen más tónusú tetőidommal, és hozzá válogathatunk mindenféle krómcsíkokat, díszbetéteket, aprócska részleteket.
Remekül fogyaszt. Városban is
Minden megvan tehát ahhoz, hogy az Opel Crossland X 1.5 DT népszerű legyen. Ráadásul manapság talán a leginkább populáris szegmensek egyike, ha nem az első helyezettje a SUV, illetve crossover osztály, tehát emiatt sem hanyagolandó a projekt. Persze kell hozzá megfelelő belpiac, igény, és máris minden rendben.
Tehát az Opel Crossland X 1.5 DT kialakítása miniterepjárós, ez ugyanakkor nem jelenti azt, hogy terepjáró lenne az autó. Unalomig ismételt tézis ez, anno a Mokka és a testvérmodell Chevrolet Trax esetében hangsúlyoztuk. A hűtőmaszk rajzolata leginkább a Corsa és az Astra jellemvonásait hozza, jó átmenettel, a lámpaburák vonalai vidám, bohókás küllemet kölcsönöznek a megjelenésnek.
Oldalnézetből vehető ki egyöntetűen a magasított kaszni, 1605 milliméter pontosan. Ez a paraméter alaphangon átlag, viszont a szegmensben minimálisan elvárt. Tulajdonképp ha a Corsa mellé állítjuk a Crossland-et, mint hasonszőrű versenyzőt, úgy jól látszik a rangsor, ami így is van rendjén. Utána jöhet máris az Astra, majd a Mokka, a Grandland X, aztán az Insignia a legtetején. Ja, az ADAM-ot most sem szabad kihagyni a Corsa alatt, meg van ugye egy Karl is, amit nálunk nem forgalmaznak jelenleg.
Valahogy így néz ki tehát az Opel Crossland X 1.5 DT helyfoglalása a palettán, ha nem lett volna eléggé egyértelmű. A hátsó traktus tér el talán a legjobban az eddig megszokott opeles jellegtől, hiába, itt már a franciább dizájn érvényesül, a szimplább, letisztultabb GM-maradványok legfeljebb a Mokka kései modelljein láthatók (hasonló kategóriában).
Optimális a helykihasználtság
Meglepően tágasra sikeredett az Opel Crossland X 1.5 DT beltere, ami alapvetően az első és a hátsó ülések kialakításánál a legszembeötlőbb. A vezető- és az anyósülés jellegét tekintve közepesen kemény, a tömöttség jó, az oldaltartás szintén rendben.
Az ülőlapok kicsivel lehetnének hosszabbak, konfigurálásnál nem árt combtámaszt is igényelni a lehetőségek szerint.A hátlapok is kellően optimálisak, átlagos testalkattal (férfi) jól értelmezhetők, kényelmesek, és relatíve hosszabb távolságokon is helyt állnak.
A lábterek elöl átlagosak, a középkonzol mindkét elöl helyet foglaló utas számára megfelelő távolságra helyezkedik el, a kezelőszervek ennek köszönhetően optimálisan elérhetők. A fejterek is jók, talán ezek a legjobbak – köszönhetően az optimalizált tetővonal elhelyezésnek.
Hátul is kellemes a helyzet, itt két átlagos méretű felnőtt utas tud utazni párszáz kilométeren keresztül úgy, hogy még – némi túlzással – nyújtózni is tud annak rendje, s módja szerint. A lábterek tehát tágasak, ami nem is csoda, hiszen 2604 milliméternyi tengelytáv áll rendelkezésre. Az egész Opel Crossland X 1.5 DT 4.2 méter hosszú egyébként, ami azért nem is annyira kisautós, igaz?
Túrázáshoz lett tervezve az Opel Crossland X 1.5 DT. Ennek megfelelően igény mutatkozik a tágas csomagtér meglétére, ami esetünkben meg is van: alapból 410 literrel, azaz majd’ fél köbméterrel gazdálkodhatunk, ha ez kevésnek bizonyulna, előrehajtott osztott hátsó üléstámlákkal elérhető a 1225 liter is.
Nincs kompromisszum
Familiáris lehet a hajtáslánc origóját jelentő 1.5 DT? Nem véletlen, megsújuk. A PSA kooperáció révén több ízben találkoztunk már a technológiával, magával a kialakítással és karakterisztikával is (igaz, arrafelé inkább HDi-nek hívják), mindenesetre az egyik kedvenc négyhengeres gázolajosunk ez.
Alapvetően az optimális nyomatékeloszlás, az egyenletes turbónyomás felépülése, valamint a kifejezetten barátságos üzemanyagfogyasztási adatok teszik kivételessé az összképet. 102 lóerőt produkál az 1.5 literes dízel aggregát, mindezt 3750-es percenkénti fordulatszámon adja le, a csúcsnyomaték 254 Newtonméteres, és alacsony tartományban, 1750-től elérhető. Tesztjeink pontosan ezt támasztották alá: álló helyzetből indulással kevéske forgatás kell az egységnek, s máris felveszi a fordulatot és lendületet. Az elán kitart nagyjából 4000-ig, így mindegyik sebességfokozat jól kiautózható.
Ténylegesen pénztárcabarát fenntartás
Fürge és dinamikus az Opel Crossland X 1.5 DT, mindemellett rendkívül takarékos is (pont erre számítottunk): városi környezetben 4.9, országúton 3.4 literes átlagfogyasztást rögzítettünk 100 kilométeres távra lebontva.
2019 Opel Crossland X 1.5 DT specifikációk
Motor
Motortípus: négyhengeres turbótöltött dízelmotor
Lökettérfogat: 1560 cm³
Maximális teljesítmény: 102 LE @ 3750 ford./perc
Maximális forgatónyomaték: 254 Nm @ 1750 ford./perc
Erőátvitel: elsőkerékhajtás, hatfokozatú manuális kéziváltóval
Méretek, egyéb műszaki adatok
Hossz: 4212 mm
Szélesség: 1825 mm
Magasság: 1605 mm
Tengelytáv: 2604 mm
Első gumik mérete: 215/50 R17
Hátsó gumik mérete: 215/50 R17
Tömeg, üresen: 1220 kg
Megengedett össztömeg: 1840 kg
Csomagtartó mérete: 410 liter, 1255 literig bővíthető
Üzemanyagtartály mérete: 45 liter
Menetteljesítmények
Végsebesség: 184 km/h
Gyorsulás 0-ról 100-ra: 9.7 s (gyári), 9.4 s (saját mérés)
Fogyasztási adatok
Saját, mért eredmény (átlagos használattal)
Városi: 4.9 l/100 km
Országúti: 3.4 l/100 km
Vegyes: 5.2 l/00 km
Gyárilag mért eredmények
Városi: 4.7 l/100km
Országúti: 3.5 l/100km
Vegyes: 4.0 l/100km
CO2 kibocsátás: 105 g/km
Bővebb információ az Opel magyarországi képviseletének honlapján, IDE kattintva.
Még több fotó: AutóAddikt Facebook oldal
Fotó: Canon
Együttműködő partnereink: Acer Hungary, Camera Kft.
Utómunka hardver: Acer