Az Insignia 6 évvel ezelőtti, 2008-as debütálásakor még nagy valószínűséggel elméletben sem volt meg a terepesített egykori verzió piacra dobása, pedig – legyünk őszinték – az igények és trendek már akkoriban is nagy nyomást gyakoroltak a célszegmensre, gondoljunk csak példaként néhány német prémiummárka megközelítéseire. Opel Insignia Country Tourer teszt, 2 literes dízellel, állandó összekerék-hajtással.
Elég az hozzá, hogy az első facelift-jét büszkén hordozó Opel-zászlóshajó a ráncfelvarrással egyidőben büszkélkedhetett a Sports Tourer (kombi) alapjaira építkező Country Tourer elnevezésű modelliránnyal, illetve annak nyilvánosság elé tárásával – ott voltunk mi is a tavalyi év vége felé megrendezett hazai bemutatón. Már akkor is alávetettük az autót többedmagával különböző kisebb kihívásoknak, villámteszteknek a menetpróba során; most viszont megvizsgáltuk közelebbről: hogyan is domborít gyakorlatban az Opel Insignia Country Tourer-je, csúcsfelszereltséggel, duplaturbós gázolajos erőforrással.
Amikor megszülettek az Opel Insignia County Tourer első skiccei, nagyjából 2 centiméteres hasmagasság-növekedést terveztek a mérnökök, ám ez gyakorlatban alig 1 centiméter lett (0.9 cm). Ugyanakkor az autó szemlélése közben máris mély benyomást kelt az emelt hatás, igaz, ez alapvetően és nyilvánvalóan oldalról tűnik szembe. Nem árt, ha némi szakavatottsággal bírunk a hagyományos értelemben vett Insignia Sports Tourer-ek révén, tehát jó, ha születhet bennünk összehasonlítási alap, mivel így fogjuk teljes mértékben érzékelni a különbségeket.
A hatalmasra rajzolt, strapabíró kemény műanyag szegélyekkel körbeövezett sárvédőívek, a küszöbvonal, illetve az első és hátsó lökhárító aljak mind igazi offroad hangulatot árasztanak, az újragondolt, front lámpaburkolatok, az újított fényszóró elrendezés, a LED menetfény integrálása érezhetően feldobják az összképet. A hűtőmaszk rácsozása és kialakítása nagyban hasonlít a korábbi dizájnhoz, hangsúlyos króm keresztcsík és keretvonalak díszítik: máris kapunk egy jókora adagot a prémium megjelenésből. A ködlámpafészkek szintén robosztus kialakítást kaptak, az imént már említett keményebb sűrűségű műanyagból lettek öntve ezek a részelemek is; ellenállóak kisebb kavics- és kőfelverődésekkel szemben is.
Régi az újban: nem veszett el, csak átalakult
Alapvetően az Opel Insignia Country Tourer hossza az, ami szembetűnik az oldalnézet kivesézésekor: bizony, valóban tekintélyes ezen paraméter, ugyanis 4920 milliméterrel büszkélkedhet az autó, mely leginkább a felső középkategória felé kacsintgat – meg kell mondjuk, jogosan. A 19 colos keréktárcsák jelen esetben nem túlzóak, igazándiból 17-18 körüli méret lenne ideális. Ha terepen használnánk nagyrészt, bár nyílt titok, hogy a Country Tourer Insignia csak nyomokban lát majd dagonyát, hiszen nyilvánvaló, hogy nem ez (lesz) a fő felhasználási profilja. Jellegzetes törésvonalai megmaradtak, hasonlóan az első modellszéria képviselőinél felleltekhez, az A és B oszlop közti felület a legterjedelmesebb, az üvegezés tekintetében is. A hátsó részletek keskenyednek, az övvonal a C oszlop tetőpontja felé ível, s a raktér kicsiny háromszög sziluettű ablakszelete szinte elveszik a gigászi méretek tekintetében.
Szimpla kipufogócsonk diffúzoros áthallással, az oldalvezetésbe mindkét irányból benyúló ötödik ajtó, minimalizált krómmal futtatott keresztcsík a helyzetjelzőkbe ágyazva, parányi 4×4 felirat a csomagtérajtó jobb részén – ezek jellemzik nagyjából a far kialakítását. A csomagtér a kombi-formátumhoz mérten hozza az elvárásokat, 540 literrel gazdálkodhatunk alaphangon, de akár 1 köbméter fölé is mehetünk, 1030 literig bővíthetjük a rendelkezésre álló rakodófelületet. Igen praktikus összetevője ez az új Insignia Country Tourer-nek, ugyanis könnyedén pakolható, 1060 milliméter szélességével sikerült a korábbi gyermekbetegségeket levetkőzni, főként, ha figyelembe vesszük: a kerékdobok közt is marad az 1060 milliméteres érték. A csomagtérajtó magasra nyitható, 680 milliméter a tényleges magasság, a hossz pedig 1100 milliméter – így már a puszta paraméterek alapján is látszik, valóban képes számtalan úti tárgyat, csomagot elnyelni az autó raktere.
Kiemelt hangsúly a prémium megjelenésen kívül és belül is
Nem véletlenül említettük a prémium irány optimális becélzását: az Insignia Country Tourer enteriőrje, illetve annak elgondolásai, kialakítása szinte teljes mértékben megfelel a tendenciáknak.
A bőr kárpitozás tapintása lágy, az ülések tekintetében az anyagkidolgozás ellenállónak tűnik, hosszabb utazásidő után sem tűnt „kiültnek” egyik fotel sem. A kormánykerék kialakítása jól megszokottan az ergonómia klasszikus értelemben vett definiálása jegyében történt, az alsó ív kiegyenesített, így az átlagostól eltérő testalkattal rendelkező sofőrök is könnyedén, kompromisszumoktól mentesen férkőzhetnek a vezetőállásba.
Az ülőfelületek nagyautós kényelmet nyújtanak, az ülőlapok hossza testreszabhatóan állítható (combtámasz), a hátlapok szélessége ideális, a deréktámasz áldásos segítséget nyújt, több száz kilométernyi megtett út esetében főként. A hátsó üléssor kényelmesnek mondható, a fejtér itt csökken jelentősen, csakúgy, mint a szélesség, igaz, papír szerint mindössze 50 milliméterrel az első traktuséhoz képest (1500 milliméter). A lábtér nagy, megközelíti a 200 millimétert, igaz, itt nagyban közrejátszik a vezetőülés beállítása – mindenesetre minden adott a kényelmhez e téren, ugyanis a tengelytáv 2737 millimétert tesz ki.
Innováció: az Opel sem lehet kivétel ezalól
Felszereltség tekintetében sem panaszkodhatott a tesztelésre bocsátott modell, be lett építve mindenféle földi jó, amit csak kívánhat egy önmagára és környezetére is igényes végfelhasználó.
A magyar menüt is felvonultató, Bose alapú hangrendszerhez csúcsnavigáció dukál, ez meghatározója a már jól ismert infotainment rendszernek, mely számos extra funkciót kínál – ezek közül újfent a betűfelismerést említjük, ami tulajdonképpen betűk sziluettjének megrajzolására teljesíti feladatait, például mobileszköz párosítása után telefonkönyv organizálásnál, keresésnél tehet jó szolgálatot.
Igaz, nehézkes a reakció, még több lehet a reagálás ideje, de működik gyakorlatban, és ez a lényeg. A műszerfal átdolgozása és újragondolása (részlegesen LCD alapú, grafikus műszer megjelenítés, a fordulatszámmérő és vízhőfokmérő analóg hagyományos) mellett jelentős újítást jelent a felárral rendelhető touchpad is, ennek segítségével gyerekjátéknak tűnt a 8 colos kapacitív érintésérzékeny LCD kijelző információi, menüi közt a navigálás.
Dízellel, csúcsformában?
2 literes CDTI, azaz közös nyomócsöves befecskendezésű dízelmotor dolgozott a tesztelt Opel Insignia Country Tourer orrában, 170 lóerős összteljesítménnyel, 3500-4000 percenkénti fordulatszámon.
Kereken 400 Newtonméter forgatónyomaték hívható életre a hajtásláncból, itt 1750 1/min-nél kezdődik a show, s egészen 2500-ig húzható ki. Mivel az autó önsúlya a könnyítés ellenére sem csekély, uszkve 1733 kilogramm, ezért ne várjunk csodát a papírforma szerint látványos értékektől, hiszen a közel 2 tonnás kocsiszekrény mozgatása nagy energiákat és háttértartalékokat emészt fel.
Az állandó összkerékhajtásnak köszönhetően a vonóerő szinte 100 százalékban az útra koncentrálódik, ennek megfelelően – ha sima, tiszta felületről van szó – a gyorsulás nulláról százra kivitelezhető úgy 8.8-9 másodperc leforgása alatt (gyári érték 9 másodperc). A motor kifejezetten halk lett a ráncfelvarrás előtti verziókban tesztelt 2 literesekéhez képest, a váltó áttételezései markánsak, a legszélesebb sebességtartományok jól kiautózhatók.
Korábbi, Napimagazin.hu-n megjelent cikkünkben már írtuk, hogy az Opel Insignia Country Tourer létezik 2 literes duplaturbós dízellel is. Úgy tűnik, a szimpla 1 turbótöltéssel rendelkező 2 literes CDTI hozza a legnagyobb teljesítményt leadó aggregát lendületét, mind gyorsulásban, mind pedig végsebesség tekintetében is. Ez a fogyasztáson remekbeszabottan látszik, hiszen városi körülmények közt sikerült hajszál híján 10 literes átlagot produkálnunk a korábbi biturbós Insignia Country Tourer-rel (9.8 liter/100 kilométer), viszont jelen tesztautóval az átlag 6.1 liter lett 100 kilométerre. Országúti viszonyok között nem egész 4 liter (3.9) lett az eredmény, míg autópályán, 120-130 kilométer/órás sebességnél, 2150 RPM-nél sem szálltak el az értékek; 5.5 literrel zártunk.
Szabadidőautó ez, annak (is) tökéletes
Természetesen próbára tettük az Opel Insignia Country Tourer-t könyebb terepen is. Ilyen irányú tesztek készítésénél több fajta sarkalatos pont is feltűnik, konkrétan az egyik ilyen a gumik fajtája, minősége. Terep, vagy terepre szánt gumi hiányában tehát bonyolultabb a dolgunk, így volt ez most is, bár az Insignia Country Tourer nem terepjáró, ennek megfelelően ilyen gumi sincsen hozzá, legalábbis tudomásunk szerint. Elég az hozzá, hogy kissé képlékeny terepen kiválóan teljesített, pár fokos szinteltéréseket és emelkedőket akár nagyobb sebességgel is leküzdött; az AWD érezhetően próbált korrigálni szélsőségesebb helyzetekben is, a kipörgések és megcsúszások is leredukálódtak, ténylegesen változott az erőátvitel adagolása mind a négy keréken, illetve a két hajtott tengelyen.
Igazi szabadidőautó tehát még mindig, néhány évvel megjelenése után is az Opel Insignia Sports Tourer AWD verziója, a Country Tourer. Ne várjunk tőle tényleges terepes képességeket, viszont ha egy családi kirándulás során át kell vágnunk egy erdős, földutas-murvás-kisebb köves szakaszon úgy, hogy még a hó, vagy az eső is esik szakadatlanul, egészen biztos, hogy nem vallunk kudarcot.
Azt sem szabad figyelmen kívül hagynunk, hogy az autó megjelenése megfelelően ötvözi az eleganciát, a prémium érzetet a masszív, erőteljes felépítéssel, így megkérdőjelezhetetlen az egyedisége, még akár felsőbb kategóriák képviselőivel összevetve is.
Mit, mennyiért
Nézzük az árazást! A publikáció elkészítése idején az Opel Insignia Country Tourer belépő modellje 9 120 000 forintba kerül – 1.6 literes, 170 lóerős turbótöltött benzinmotorral, Start/Stop automatikával, 6 fokozatú kéziváltóval. A legmagasabb árat, 11 630 000 forintot a 2 literes, 250 lóerős turbós benzines, AWD hajtásláncos, 6 gangos manuális váltós modellért kell kifizetnünk, míg a tesztben szereplő 2 literes, 195 lóerős biturbo CDTI dízelmotorral szerelt, 6 fokozatú automataváltót kapott és összkerékmeghajtású verzió 11 440 000 forintot kóstál.
2016 Opel Insignia Country Tourer 2.0 CDTI AWD specifikációk
Motor
Motortípus: négyhengeres turbótöltött dízelmotor
Lökettérfogat: 1956 cm³
Maximális teljesítmény: 170 LE @ 3500-500 ford./perc
Maximális forgatónyomaték: 400 Nm @ 1750-2500 ford./perc
Erőátvitel: összkerékhajtás, 6 fokozatú manuális kéziváltó
Méretek, egyéb műszaki adatok
Hossz: 4920 mm
Szélesség: 1856 mm
Magasság: 1526 mm
Tengelytáv: 2737 mm
Első gumik mérete: 245/45 R19
Hátsó gumik mérete: 245/45 R19
Tömeg, üresen: 1733 kg
Megengedett össztömeg: 2418 kg
Csomagtartó mérete: 540 liter, bővíthető 1530 literig
Üzemanyagtartály mérete: 70 liter
Menetteljesítmények
Végsebesség: 220 km/h
Gyorsulás 0-ról 100-ra:9.9 s (gyári), 8.8 s (saját mérés)
Fogyasztási adatok
Saját, mért eredmény (átlagos használattal)
Városi: 6.1 l/100 km
Országúti: 3.9 l/100 km
Vegyes: 5.1 l/100km
Gyárilag mért eredmények
Városi: 5.8 l/100km
Országúti: 4.0 l/100km
Vegyes: 4.7 l/100km
CO2 kibocsátás: 147 g/km
Még több információ az Opel magyarországi importőrének weboldalán található.
Még több fotó: Autóaddikt.hu Facebook oldal
A cikkhez tartozó fényképeket Canon EOS 5D Mark II fényképezővel készítettük.
Az online (Instagram, Facebook, Twitter) és egyéb kommunikációhoz ASUS Zenfone okostelefonokat használunk.
Együttműködő partnereink: Acer, ASUS, Camera Kft., Canon, Gigabyte, EPSON, Sony PlayStation, Nintendo, G DATA, Konzolvilág