Az Insignia 6 évvel ezelőtti, 2008-as debütálásakor még nagy valószínűséggel elméletben sem volt meg a terepesített egykori verzió piacra dobása, pedig – legyünk őszinték – az igények és trendek már akkoriban is nagy nyomást gyakoroltak a célszegmensre, gondoljunk csak példaként néhány német prémiummárka megközelítéseire. Opel Insignia Country Tourer teszt, 2 literes dízellel, állandó összekerék-hajtással.
Elég az hozzá, hogy az első facelift-jét büszkén hordozó Opel-zászlóshajó a ráncfelvarrással egyidőben büszkélkedhetett a Sports Tourer (kombi) alapjaira építkező Country Tourer elnevezésű modelliránnyal, illetve annak nyilvánosság elé tárásával – ott voltunk mi is a tavalyi év vége felé megrendezett hazai bemutatón. Már akkor is alávetettük az autót többedmagával különböző kisebb kihívásoknak, villámteszteknek a menetpróba során; most viszont megvizsgáltuk közelebbről: hogyan is domborít gyakorlatban az Opel Insignia Country Tourer-je, csúcsfelszereltséggel, duplaturbós gázolajos erőforrással.
Amikor megszülettek az Opel Insignia County Tourer első skiccei, nagyjából 2 centiméteres hasmagasság-növekedést terveztek a mérnökök, ám ez gyakorlatban alig 1 centiméter lett (0.9 cm). Ugyanakkor az autó szemlélése közben máris mély benyomást kelt az emelt hatás, igaz, ez alapvetően és nyilvánvalóan oldalról tűnik szembe. Nem árt, ha némi szakavatottsággal bírunk a hagyományos értelemben vett Insignia Sports Tourer-ek révén, tehát jó, ha születhet bennünk összehasonlítási alap, mivel így fogjuk teljes mértékben érzékelni a különbségeket.
A hatalmasra rajzolt, strapabíró kemény műanyag szegélyekkel körbeövezett sárvédőívek, a küszöbvonal, illetve az első és hátsó lökhárító aljak mind igazi offroad hangulatot árasztanak, az újragondolt, front lámpaburkolatok, az újított fényszóró elrendezés, a LED menetfény integrálása érezhetően feldobják az összképet. A hűtőmaszk rácsozása és kialakítása nagyban hasonlít a korábbi dizájnhoz, hangsúlyos króm keresztcsík és keretvonalak díszítik: máris kapunk egy jókora adagot a prémium megjelenésből. A ködlámpafészkek szintén robosztus kialakítást kaptak, az imént már említett keményebb sűrűségű műanyagból lettek öntve ezek a részelemek is; ellenállóak kisebb kavics- és kőfelverődésekkel szemben is.
Régi az újban: nem veszett el, csak átalakult
Kiemelt hangsúly a prémium megjelenésen kívül és belül is
Nem véletlenül említettük a prémium irány optimális becélzását: az Insignia Country Tourer enteriőrje, illetve annak elgondolásai, kialakítása szinte teljes mértékben megfelel a tendenciáknak.
A bőr kárpitozás tapintása lágy, az ülések tekintetében az anyagkidolgozás ellenállónak tűnik, hosszabb utazásidő után sem tűnt „kiültnek” egyik fotel sem. A kormánykerék kialakítása jól megszokottan az ergonómia klasszikus értelemben vett definiálása jegyében történt, az alsó ív kiegyenesített, így az átlagostól eltérő testalkattal rendelkező sofőrök is könnyedén, kompromisszumoktól mentesen férkőzhetnek a vezetőállásba.
Az ülőfelületek nagyautós kényelmet nyújtanak, az ülőlapok hossza testreszabhatóan állítható (combtámasz), a hátlapok szélessége ideális, a deréktámasz áldásos segítséget nyújt, több száz kilométernyi megtett út esetében főként. A hátsó üléssor kényelmesnek mondható, a fejtér itt csökken jelentősen, csakúgy, mint a szélesség, igaz, papír szerint mindössze 50 milliméterrel az első traktuséhoz képest (1500 milliméter). A lábtér nagy, megközelíti a 200 millimétert, igaz, itt nagyban közrejátszik a vezetőülés beállítása – mindenesetre minden adott a kényelmhez e téren, ugyanis a tengelytáv 2737 millimétert tesz ki.
Innováció: az Opel sem lehet kivétel ezalól
Felszereltség tekintetében sem panaszkodhatott a tesztelésre bocsátott modell, be lett építve mindenféle földi jó, amit csak kívánhat egy önmagára és környezetére is igényes végfelhasználó.
A magyar menüt is felvonultató, Bose alapú hangrendszerhez csúcsnavigáció dukál, ez meghatározója a már jól ismert infotainment rendszernek, mely számos extra funkciót kínál – ezek közül újfent a betűfelismerést említjük, ami tulajdonképpen betűk sziluettjének megrajzolására teljesíti feladatait, például mobileszköz párosítása után telefonkönyv organizálásnál, keresésnél tehet jó szolgálatot.
Dízellel, csúcsformában?
2 literes CDTI, azaz közös nyomócsöves befecskendezésű dízelmotor dolgozott a tesztelt Opel Insignia Country Tourer orrában, 170 lóerős összteljesítménnyel, 3500-4000 percenkénti fordulatszámon.
Kereken 400 Newtonméter forgatónyomaték hívható életre a hajtásláncból, itt 1750 1/min-nél kezdődik a show, s egészen 2500-ig húzható ki. Mivel az autó önsúlya a könnyítés ellenére sem csekély, uszkve 1733 kilogramm, ezért ne várjunk csodát a papírforma szerint látványos értékektől, hiszen a közel 2 tonnás kocsiszekrény mozgatása nagy energiákat és háttértartalékokat emészt fel.
Az állandó összkerékhajtásnak köszönhetően a vonóerő szinte 100 százalékban az útra koncentrálódik, ennek megfelelően – ha sima, tiszta felületről van szó – a gyorsulás nulláról százra kivitelezhető úgy 8.8-9 másodperc leforgása alatt (gyári érték 9 másodperc). A motor kifejezetten halk lett a ráncfelvarrás előtti verziókban tesztelt 2 literesekéhez képest, a váltó áttételezései markánsak, a legszélesebb sebességtartományok jól kiautózhatók.
Korábbi, Napimagazin.hu-n megjelent cikkünkben már írtuk, hogy az Opel Insignia Country Tourer létezik 2 literes duplaturbós dízellel is. Úgy tűnik, a szimpla 1 turbótöltéssel rendelkező 2 literes CDTI hozza a legnagyobb teljesítményt leadó aggregát lendületét, mind gyorsulásban, mind pedig végsebesség tekintetében is. Ez a fogyasztáson remekbeszabottan látszik, hiszen városi körülmények közt sikerült hajszál híján 10 literes átlagot produkálnunk a korábbi biturbós Insignia Country Tourer-rel (9.8 liter/100 kilométer), viszont jelen tesztautóval az átlag 6.1 liter lett 100 kilométerre. Országúti viszonyok között nem egész 4 liter (3.9) lett az eredmény, míg autópályán, 120-130 kilométer/órás sebességnél, 2150 RPM-nél sem szálltak el az értékek; 5.5 literrel zártunk.
Szabadidőautó ez, annak (is) tökéletes
Igazi szabadidőautó tehát még mindig, néhány évvel megjelenése után is az Opel Insignia Sports Tourer AWD verziója, a Country Tourer. Ne várjunk tőle tényleges terepes képességeket, viszont ha egy családi kirándulás során át kell vágnunk egy erdős, földutas-murvás-kisebb köves szakaszon úgy, hogy még a hó, vagy az eső is esik szakadatlanul, egészen biztos, hogy nem vallunk kudarcot.
Azt sem szabad figyelmen kívül hagynunk, hogy az autó megjelenése megfelelően ötvözi az eleganciát, a prémium érzetet a masszív, erőteljes felépítéssel, így megkérdőjelezhetetlen az egyedisége, még akár felsőbb kategóriák képviselőivel összevetve is.
Mit, mennyiért
Nézzük az árazást! A publikáció elkészítése idején az Opel Insignia Country Tourer belépő modellje 9 120 000 forintba kerül – 1.6 literes, 170 lóerős turbótöltött benzinmotorral, Start/Stop automatikával, 6 fokozatú kéziváltóval. A legmagasabb árat, 11 630 000 forintot a 2 literes, 250 lóerős turbós benzines, AWD hajtásláncos, 6 gangos manuális váltós modellért kell kifizetnünk, míg a tesztben szereplő 2 literes, 195 lóerős biturbo CDTI dízelmotorral szerelt, 6 fokozatú automataváltót kapott és összkerékmeghajtású verzió 11 440 000 forintot kóstál.
2016 Opel Insignia Country Tourer 2.0 CDTI AWD specifikációk
Motor
Motortípus: négyhengeres turbótöltött dízelmotor
Lökettérfogat: 1956 cm³
Maximális teljesítmény: 170 LE @ 3500-500 ford./perc
Maximális forgatónyomaték: 400 Nm @ 1750-2500 ford./perc
Erőátvitel: összkerékhajtás, 6 fokozatú manuális kéziváltó
Méretek, egyéb műszaki adatok
Hossz: 4920 mm
Szélesség: 1856 mm
Magasság: 1526 mm
Tengelytáv: 2737 mm
Első gumik mérete: 245/45 R19
Hátsó gumik mérete: 245/45 R19
Tömeg, üresen: 1733 kg
Megengedett össztömeg: 2418 kg
Csomagtartó mérete: 540 liter, bővíthető 1530 literig
Üzemanyagtartály mérete: 70 liter
Menetteljesítmények
Végsebesség: 220 km/h
Gyorsulás 0-ról 100-ra:9.9 s (gyári), 8.8 s (saját mérés)
Fogyasztási adatok
Saját, mért eredmény (átlagos használattal)
Városi: 6.1 l/100 km
Országúti: 3.9 l/100 km
Vegyes: 5.1 l/100km
Gyárilag mért eredmények
Városi: 5.8 l/100km
Országúti: 4.0 l/100km
Vegyes: 4.7 l/100km
CO2 kibocsátás: 147 g/km
Még több információ az Opel magyarországi importőrének weboldalán található.
Még több fotó: Autóaddikt.hu Facebook oldal
A cikkhez tartozó fényképeket Canon EOS 5D Mark II fényképezővel készítettük.
Az online (Instagram, Facebook, Twitter) és egyéb kommunikációhoz ASUS Zenfone okostelefonokat használunk.
Együttműködő partnereink: Acer, ASUS, Camera Kft., Canon, Gigabyte, EPSON, Sony PlayStation, Nintendo, G DATA, Konzolvilág