Bejárhatjuk vele akár Európát is, ha idő- és anyagi keretünk engedi. Most „csak” úgy 2000 kilométert autóztunk az új Opel Insignia Country Tourer-rel, hogy megvuzsgáljuk, helyt áll-e egy átlagos, vagy inkább egy kicsit azon felüli igénybevételnek egy nagyobb lélegzetű utazás során. Minden kiderül tesztünkből.
Hagyományainkat folytatva újra elővettük a térképet, újra megterveztünk egy relatíve közeli helyekből, helyszínekből álló útvonalat. Számtalan ilyen jellegű tesztet írtunk már, főszerepben az Opel aktuális palettájával – itt viszont meg kell jegyeznünk, hogy az alapfeltétel eredendően a tágas beltér, egy átlag család utaztatásához elegendő affinitás az autó részéről. Így általában az Insignia modellek azok, amelyekkel hosszabb távra bátran merünk tervezni, bár a Grandland X 1.6-os dízele is remekül muzsikált a múltkori Olaszország-túránk alkalmával (hamarosan visszatérünk a toszkán régióba egy hasonló Grandland X-szel, ám akkor majd a 2 literes CDTI-t tesszük próbára).
Jelen választásunk tehát az Opel Insignia Country Tourer csúcsmodellre esett, 2 literes CDTI erőforrással, 8 gangos automataváltóval szerelve. Küllemhez és tálaláshoz hűen elmaradhatatlan 4×4 hajtással, ami kellett is, hiszen hegyvidéki irányt terveztünk be, az Alpok lankáin, Ausztrián át Németországig, Svájc érintésével. Nyilván offroad-történetben nem gondolkodtunk, az Opel Insignia Country Tourer nem terepjáró, de mindenképp alkalmas hegyi földutakon való közlekedésre, ez szintén kiderült 1 hetes utunk során.
Miben más a Country Tourer és a Sports Tourer?
Kezdjük a legelején: az új Opel Insignia Country Tourer tökéletesen követi az alap-Insignia Sports Tourer vonalvezetését, dizájnját és szinte teljes kialakítását, annyi különbséggel, hogy az amúgy is vaskos kaszni még robosztusabb, erőteljes hatást kapott. Ez elsősorban az oldalvezetést meghatározó műanyag szegélyeknek köszönhető, amelyek egyébként rendkívül hasznosak tudnak lenni például egy lendületesebben vett bozótosok által szegélyezett csapáson való áthaladáskor (kiküszöbölve a kavicsfelverődések nagyját is), de egy szűkebb parkolásnál is jól véd a kellemetlen ajtórányitásoktól.
A kaszni magasabb építésének köszönhetően (2.5 centi plusz) kevésbé kell aggódnunk a nagyobb kövek, fadarabok, és egyéb törmelékek közelségétől haladás közben; ez a hasmagasság bőven elég ahhoz, hogy kissé kátyusabb, mélyedésekkel és bukkanókkal tarkított földúton magabiztosan mozogjunk az Opel Insignia Country Tourer-rel.
Közepesen lágyra hangolt futóműve szintén meggyőző az új Opel Insignia Country Tourer-nek, a combosabb gödröket is olyan hatékonyan simítja ki, mintha ott sem lennének – a rugózás pehelykönnyű hatást ad, amolyan hullámzós-bólogatós jelleggel. Itt egyértelműen beköszön a francia komfort, ami kellemes, és jól pótolja a korábbi pattogósabb, keményebb aspektust.
Ideális utazó- és túraautó 5 főre
Beltér tekintetében is maradéktalanul elégedettek voltunk a Opel Insignia Country Tourer-rel, ugyanis a lényegre törő kialakítás, a minőségi anyaghasználat mind remekbeszabott kiegészítője a hosszabb, tartósabb utazás optimális mikéntjének. Az első fotelek méretezése átlagos testalkathoz ideális, úgy, hogy a 190 centinél magasabb sofőrök sem fogják is megtalálják a maguk komfortzónáját – a fejtér kellemes, csakúgy, mind a láb- és térdterek is. A középonzol megfelelő helyet vesz el a rendelkezésre álló felületekből, pont annyit, amennyi szükséges, a középső könyöktámasz pedig mindkét elöl ülő utas számára elegendő helyet biztosít.
Optimális kilátást kapunk az Opel Insignia Country Tourer-ből, nyilván az autó 5 méteres hosszát és 2 méteres szélességét szoknia kell annak, aki mondjuk egy B Corsából ül át hirtelen ötlettől vezérelve.
Az A oszlopok vastagsága is jól eltalált, a holtterek minimálisak, belátható minden nagyjából úgy, hogy fejünket minimálisan kell mozgatnunk (egyenes haladásnál).
Hátul három termetes méretű felnőtt is ideálisan elfér, úgy, hogy az utasok térdét nem kell a nyakukba venni már az első 5 kilométer megtétele után. Bár nyilvánvaló alapszabály, hogy a legjobb az, ha két hátul ülővel számolunk (felnőtt), főleg, ha a megtett út több, mint 700 kilométer.
Ausztria-Németország menetrendszerinti járat
Jelen esetben több volt, főként az egyhuzamban megtett utak tekintetében. Első célállomásunk Németország volt, München-Augsburg régió, Ausztrián keresztül. Egyértelműen megterveztük az utat, úgy, maximum három-négy megállással, annak érdekében, hogy átlag 7 óra alatt kiérjünk végcélunkhoz. A három-négy megállásból egy viszont hosszabbra nyúlt a kelleténél egy München melletti kitérő miatt, de így is megfutottuk a tervezett időtartamot.
Még mindig jók a német autópályák, bár rettentő sok újabban a korlátozás. Vagy fix, vagy átmeneti korlátozások ezek, nagyon sok a baustelle (úton folyó munkák), ilyenkor 60, 70, vagy jobb esetben 80 kilométer/órára kell lassítani.
Érdemes, mert egyre nagyobb divat ott is, hogy mérik a sebességet, sokszor átlagolnak: egy kamera a korlátozás elején, egy a végén, aztán jöhet is a csekk, ha nem voltunk eléggé körültekintők.
Egyébként gond nélkül küldik, 2-3 hét átfutással, hiába a magyar rendszám. Mi még hála az égnek (és le is kopogjuk) nem futottunk bele ilyesmibe Németországban, viszont ismerősök igen, és nem túl kellemes szituáció.
Ahogy feljebb is írtuk, az útitervben Svájc is szerepelt, aztán az utolsó pillanatban meggondoltuk magunkat, s inkább a közelebb eső Chiemsee-t választottuk úticélunkként. Alapvetően azért, mert a svájci pályamatrica arányait tekintve nem a leggazdaságosabb vásárlás, főként, ha 1 alkalomra használjuk fel.
Itt ugyanis éves matrica van csak, ami függetlenül attól, hogy mikor vásároljuk, következő év január 31-ig érvényes. Addig viszont korlátlanul, ami jó, ha egy fix, állandó autóra ragasztjuk, és többször is nekifutunk a svájci régiónak, így viszont egy alkalomra nem annyira kifizetődő.
Főként, hogy tesztautóról van szó. Átragaszgatni meg nem érdemes, ugyanis speciális fólia védi a matricát, ami leválik akkor, amikor leszedjük a szélvédő belső felületéről.
Chiemsee, Herreninsel
Ezzel együtt már többször voiltunk ilyen formában Svájcban, és megyünk is még egészen biztos, viszont most valami újabbra is vágytunk: korábban megnéztük Hohenscwangau Neuschwanstein kastélyát, aztán Linderhof következett, most pedig Chiemsee, Herreninsel. Hogy mi a közös ezekben a helyszínekben? Mindegyik régióban II. Lajos bajor király kastélyai emelkednek a maguk összetéveszthetetlen pompájában, s mivel nagyon kedveljük ezt az érát, egyfajta tudástágító történelemcentrikus kiruccanásoknak tekintjük ezeket a látogatásokat.
Mindehhez pedig nem árt olyan autóval nekiindulni, amely ura a helyzetnek, az útviszonyoknak. Linderhof-ba például még tavasszal mentünk történetesen egy Insignia Sports Tourer-rel, s bizony elkélt a stabilitás és menetbiztonság akkor, amikor a meleg, tavaszi, száraz napsütötte klímából egyszerre visszatértünk a kemény zimankóba, hóval, jéggel, mindennel megspékelve.
Erre számítani lehet és kell is hegyvidéki környezetben, nincs mese. S e téren most is kitűnően domborított az Opel Insignia Country Tourer, ugyanis a magaslatokon nem egy intenzív esőzésbe, aktív széllökés-hullámba futottunk bele, nem is kicsi tempóval. Biztonságérzetünk végig megmaradt, és épen, egyben végeztünk a Chiemsee túra alkalmával.
Teljesítménycentrikus aggregát, zseniális nyolcgangossal
2 literes, közös nyomócsöves turbódízel került a tesztelt Opel Insignia Country Tourer orrába, 210 lóerős maximális teljesítménnyel (5800 RPM), 480 Newtonméteres csúcsnyomatékkal (1500 RPM).
A hajtáslánchoz társított 8 sebességes automataváltó kimondottan kellemes darab, aprólékosan és kifonomultan kapjuk a haladási környezethez legmegfelelőbb sebességfokozatot.
Nincs bizonytalankodás: a fel- és visszaváltások nagyjából mindig akkor érkeznek, amikor magunk is váltanánk, ennek megfelelően mindig a kellő dinamikát kapjuk az erőtartalékok teljes kiaknázásával.
Mért végsebesség: 231 kilométer/óra
Az új Opel Insignia Country Tourer gyári végsebessége 233 kilométer/óra, ezt is megmértük Németország korlátozásmentes szakaszain. Többszöri nekifutásra sikerült, hiszen nagyon kevés volt abban a régióban a fix, hosszú korlátmentes rész a pályán, illetve az autó 180 felett már visszafogottabb dinamizmussal reagált a gázpedálkezelésre, így kellett bőven idő neki, amíg felgyorsult a kívánt, és célként beirányzott 230 kilométer/órára. A maximum sebesség végül 231 kilométer/óra lett, lehet, ment volna feljebb is a mutató, de így is bőven elgédettek voltunk a végeredménnyel.
Csökkent a hatótáv, de így is élhető
Fogyasztás terén is tetszetős eredmények születtek: folyamatos, átlag 130 kilométer/órás pályatempó mellett 6.8 literes átlaggal zártunk, országúton 4.5-5.2, míg városban 7.5-8.8 liter közt mozgott az átlagérték.
Az adatokból kitűnik, hogy a 700 kilométer körüli range teletankolás után valós, a 62 literes tank kapacitása ennyit ténylegesen lehetővé tesz – a korábbi Insignia 70 literese viszont hatótáv szempontjából optimálisabb megoldást jelentett.
2018 Opel Insignia Country Tourer 2.0 CDTI specifikációk
Motor
Motortípus: négyhengeres turbótöltött dízelmotor
Lökettérfogat: 1956 cm³
Maximális teljesítmény: 210 LE @ 5800 ford./perc
Maximális forgatónyomaték: 480 Nm @ 1500 ford./perc
Erőátvitel: összkerékhajtás, nyolcfokozatú automataváltóval
Méretek, egyéb műszaki adatok
Hossz: 5004 mm
Szélesség: 1871 mm
Magasság: 1525 mm
Tengelytáv: 2829 mm
Első gumik mérete: 245/45 R18
Hátsó gumik mérete: 245/45 R18
Tömeg, üresen: 1733 kg
Megengedett össztömeg: 2340 kg
Csomagtartó mérete: 560 liter, 1665 literre bővíthető
Üzemanyagtartály mérete: 62 liter
Menetteljesítmények
Végsebesség: 233 km/h
Gyorsulás 0-ról 100-ra: 7.9 s (gyári), 7.8 s (saját mérés)
Fogyasztási adatok
Saját, mért eredmény (átlagos használattal)
Városi: 8.8 l/100 km
Országúti: 5.2 l/100 km
Vegyes: 7.4 l/00 km
Gyárilag mért eredmények
Városi: 8.3 l/100km
Országúti: 5.4 l/100km
Vegyes: 7.1 l/100km
CO2 kibocsátás: 183 g/km
Bővebb információ az Opel magyarországi képviseletének honlapján, IDE kattintva.
Még több fotó: AutóAddikt Facebook oldal
A cikkhez tartozó fényképeket Canon technikával készítettük. Szerkesztőségünk mobilinternet-hozzáférését a Telenor Magyarország biztosítja. Az Autóaddikt.hu Telenor Hello Data csomagot használ. Együttműködő partnereink: Acer Hungary, ASUS, Duplitec, Canon, Camera Kft., Telenor Magyarország Utómunka hardver: Acer, ASUS