Lehet közhelyszerű az állítás egyesek szerint, de tény: léteznek még azért olyan dízelek, amelyekkel maratoni távokat lehet leküzdeni. Persze jónéhányan inkább szkeptikus rábólogatásokkal veszik ezt a fordulatot, bár a jelenlegi alacsony üzemanyag árak is a kibővített hatótávok mellett szólnak. Az Opel Insignia Sports Tourer 1.6 literes közös nyomócsöves turbódízel erőforrással pedig pontosan ilyen.
Nagybetűs spórolós, a takarékosság mintaképe, és még sorolhatnánk, de nem tesszük, ne fulladjon unalomba jelen írásunk. Elég az hozzá, hogy az újdonságnak számító szentgotthárdi öngyulladós Suttogó jelenleg igen magasra teszi a lécet, legalábbis, ami a hatékonyságot jelenti egy autó esetében. Nem beszélve arról, hogy családi megközelítésről szól a fáma, tehát a középkategória szegmensében kell mélyre ásnunk ahhoz, hogy hasonló vetélytársat találjunk. Megállapítható, hogy nem egyszerű a feladat.
Úton-útfélen: jól jött a több, mint 3000 kilométer
Bevett szokásunk szerint Németországig autóztunk az Opel Insignia Sports Tourer tesztautóval. Hogy miért? Elsősorban kifejezetten szeretünk az Opel modelljeivel külföldre menni, ugyanis azokkal a variánsokkal, amelyekkel eddig megtettük a több ezer kilométeres útszakaszokat, sosem volt probléma. Nyilván műszakilag nem, miért is lenne pár ezer kilométerrel az órában; a komfortráta viszont igenis relevanciát élvez ilyen esetekben.
Nem beszélve arról, hogy többedmagunkkal utazunk ilyenkor, csomagok, minden felfedezhető az útirepertoárban. Insignia, Meriva, sőt, még Corsa is szerepel a palettán, s előzetes terveink szerint fog is még jópár. Az Opel, mint Magyarország jelenlegi elsőszámú autóértékesítője nyilván kiváltságos helyzetben van e téren is, ugyanis számos vásárló választja a márka különféle variációit, és nagyon valószínű, hogy külföldre is utazik családostul több ízben majd az autó életciklusa folyamán.
A tesztelt Opel Insignia Sports Tourer legfőbb újdonsága az 1.6 literes CDTI Suttogó dízel, erről részletesebben majd a cikk vége felé. Mivel idestova kilencedik éve fut az Insignia első szériája, ezért a korábbi facelift mellett csak igen aprócska változtatások történtek az autó karosszériaelemein illetve belső terén, de ezeket a részleteket már több ízben taglaltuk. Személyes kedvencünk az Opel Insignia Sports Tourer, tehát a kombi verzió: bár belső férőhely- és a raktér kihasználtsága tekintetében talán lehetne optimálisabb a helyzet, a forma, a szellemiség és az anyagminőség is kárpótól, csak hogy néhányat említsünk.
Elég az hozzá, hogy ismét beirányoztuk tehát a bajor régiót, a szokásos kisebb és nagyobb kitérőkkel megspékelve. Oda-vissza három felnőtt utassal, beleértve a sofőrt is, valamint hozzávetőlegesen 30 kilogramm csomaggal. Nem titkolt szándékunk volt bebizonyítani, hogy egy tankkal hozható a fedélzeti computer által megállapított cirka 1400 kilométeres hatótávolság.
800 kilométer első körben
Nem szabad figyelmen kívül hagynunk, hogy a perfekt hatótávhoz nagy mértékben szükséges az Opel Insignia Sports Tourer 70 liter összkapacitású üzemanyagtankja is. Bár ha kisebb, mondjuk 60 literes lenne, még akkor is bőven 1000 kilométer feletti lehetőségekkel számolhatnánk. Mindenestre bízunk benne, hogy a nemsoká érkező Insignia-megújulás nem hoz magával több downsizinget, főként nem e téren.
Kényelem, bő helykínálat, gazdaságosság. Lehet-e másmilyen egy ideális családi autó?
Tehát ismét eldőlt, hogy az Opel Insignia, azon belül is az Opel Insignia Sports Tourer igazi családi túraautó. De mindehhez kellemes beltér is tartozik?
A kérdés jogos, s ismét azt kell kijelentenünk: igen, hosszabb táv megtétele után is kipihenten száll ki az ember, legalábbis, ami nem szellemi, hanem fizikai fáradtságot (vagy inkább fittséget) jelent. Az első ülések nagyvonalú hellyel szolgálnak, ülő- és hátfelületek révén, igaz, a lábterek korlátozottak a kissé széles középkonzoli kialakítás miatt. Ez nem zavaró, kiváltképp, ha nem vagyunk 190 centi feletti testmagassággal és az ehhez tartozó alkattal felruházva.
Hátul is kellemes a helyzet, de úgy, ha mondjuk négyen utazunk (felnőtt). Három gyerek hátul-kombó is működhet jól, vagy esetleg két felnőtt-egy gyerek verzió is elfogadható lehet. A kiránduláshoz 540 literes csomagtartót mellékelt a gyártó, ami első blikkre talán kisebbnek tűnhet, mint amekkora valójában, de aztán a pakolásnál mindezt elfelejtjük.
Made in Szentgotthárd: elegendő az 1.6 literes blokk még ebbe a karosszériába is
A Opel Insignia Sports Tourer szíve egy 1598 köbcentiméter összlökettérfogatú, 136 lóerős CDTI turbódízel. A maximum teljesítményleadás 3500, míg a 320 Newtonméteres nyomatékcsúcs 2000 percenkénti fordulatszámon érkezik.
Ha az ecoFLEX Start/Stop automatikát bekapcsoljuk (ECO), érezhető a visszafogottabb viselkedés, ilyenkor az autó hajlamos a lefulladásokra indulások alkalmával, ha nem figyelünk; ez igaz alapvetően azokra az esetekre, amikor hirtelen elánnal akarunk elstartolni. Ilyenkor hagyatkozzunk inkább a normál módozatokra (TOUR vagy SPORT is), de azt sem szabad számításon kívül hagyni, hogy az egyébként dinamikus és bőven elegendő teljesítmény ellenére 1.6 literes motorról beszélünk, a gyári üres tömeg pedig 1590 kilogramm.
Úttartás: kiváló, még magasabb sebességtartományokban is. Az Opel Insignia Sports Tourer igazi autópályázásra termett autó, sokoldalúsága itt is jól tükröződik – oldaldőlés, alul- és felülkormányozottság-mentesen teljesített, a klasszikus elöl MacPherson, hátul Multilink felfüggesztéseket segítségül hívva. Jól hangolt, A jól hangolt, közepesen kemény futómű pedig minden környezetben kitűnően teljesített, a 18-as kerekek talán visszavettek egy kicsit a menetkomfortból, de mindenképp ajánlatos ahhoz meglétük, hogy az Opel Insignia Sports Tourer a maximumot hozhassa ki magából. Külsőleg is.
A cikkben bemutatott tesztautó magas felszereltségének köszönhetően közel 12 millió forintos árcédulát kapott, míg az alapár 8 200 000 forint.
2015 Opel Insignia Sports Tourer 1.6 CDTI ecoFLEX specifikációk
Motor
Motortípus: soros elrendezésű 4 hengeres turbótöltött dízelmotor
Lökettérfogat: 1598 cm³
Maximális teljesítmény: 136 LE @ 3500 ford./perc
Maximális forgatónyomaték: 320 Nm @ 2000 ford./perc
Erőátvitel: elsőkerékhajtás, 6 fokozatú manuális kéziváltóval
Méretek, egyéb műszaki adatok
Hossz: 4913 mm
Szélesség: 1858 mm
Magasság: 1514 mm
Tengelytáv: 2737 mm
Első gumik mérete: 245/45 R18
Hátsó gumik mérete: 245/45 R18
Tömeg, üresen: 1590 kg
Megengedett össztömeg: 2300 kg
Csomagtartó mérete: 540 liter, 1530 literig bővíthető
Üzemanyagtartály mérete: 70 liter
Menetteljesítmények
Végsebesség: 210 km/h (gyári), 212 km/h (saját mérés)
Gyorsulás 0-ról 100-ra: 10.9 s (gyári), 9.7 s (saját mérés)
Fogyasztási adatok
Saját, mért eredmény (átlagos használattal)
Városi: 5.2 l/100 km
Országúti: 3.6 l/100 km
Vegyes: 4.7 l/100km
Gyárilag mért eredmények
Városi: 4.7 l/100km
Országúti: 3.6 l/100km
Vegyes: 4.0 l/100km
CO2 kibocsátás: 107 g/km
Bővebb információ az Opel hazai importőrének honlapján, IDE kattintva.
Még több fotó: AutóAddikt Facebook oldal
A cikkhez tartozó fényképeket Canon EOS 5D Mark II fényképezővel készítettük. Az online- és egyéb kommunikációnkhoz ASUS ZenFone 2 okostelefont használunk. Együttműködő partnereink: Acer Hungary, ASUS, Gigabyte, Sony, Epson, Kaspersky Lab, Canon, Camera Kft., Nike Utómunka hardver: Acer, ASUS, Gigabyte