A nagyteszten nálunk járt Opel Vivaro Tour 1.6 TwinTurbo CDTI kapcsán jutott eszünkbe a tézis: talán sokan megmosolyoghatják a mai napig, ha felmerül, alulméretezett, vagy ha jobban tetszik, divatos kifejezéssel downsized motor kerül egy jóval magasabb szintet pedzegető kaszniba. Legyen az akár egy középkategóriás, hagyományos értelemben vett személyautó, vagy – jelen esetben – egy kisbusz.
Ugye, mennyire utópisztikus lett volna mondjuk tizenöt évvel ezelőtt szembesülni azzal, hogy egy 8 személyes, személyszállító kisbusz mindössze 1.6 literes hengerűrtartalommal gazdálkodhat? Úgy, hogy akkoriban a 2.5-ös, alapvetően szívódízelek kora szárnyalt, s most ténylegesen csak a kisbusz-szegmensről beszélünk. Nos, az Opel Vivaro Tour 1.6 TwinTurbo CDTI bebizonyította, hogy duplaturbós 1.6 literes közös nyomócsöves dízellel is van ráció bőségesen ebben a megközelítésben.
Kezdődhet a monstre utazás
Olvasóink már tudják, hogy évente több ízben szervezünk határon túli nagytesztet bizonyos modellekkel, annak érdekében, hogy felmérjük: hogyan viselkednek azon a területen, amelyre konkrétan tervezve lettek.
Ebből adódóan leginkább olyan autókat választunk ki, amelyek családi szállításra alkalmasak véleményünk szerint, tehát nem okozhat elvileg gondot az, ha alkalomadtán több ezer kilométer megtételére kerül sor – no de térjünk rá a lényegre! Az Opel Vivaro Tour 1.6 TwinTurbo CDTI modellnél talán nincs is alkalmasabb az utaztatásra, ez látatlanban is egyértelmű. Tavaly az Opel Astra K bemutatójára pontosan ezzel az L1H1 verziójú kisbusszal utaztunk Pozsonyig, hatan, így valójában szellős volt a férőhely. Igaz, nyolc fős a kialakítás, de meglehet, úgy már azért szűkösebb a szituáció; de nem gondoljuk, hogy a kiépítés nem birkózna meg ezzel is kompromisszumok nélkül.
Ismerjhetjük már egy korábbi tesztünkből az új Opel Vivaro formavilágát, igaz, akkor egy dobozos verziót vettünk górcső alá. Nos, az alapkoncepció vajmi keveset változott nyilván, a hangsúlyos orr-rész követi az Opel jelenlegi stílusegyüttesét, valamint a tesztautó a legmagasabb felszereltségi csomagnak megfelelően számos prémium hatású részletet kapott. Krómberakások díszítik ebből adódóan a hűtőmaszkot, annak érdekében, hogy az összkép teljesen komplex legyen.
Kisbuszos formavilág, mi kell még?
Oldalnézetből látszik igazán, hogy az Opel Vivaro Tour 1.6 TwinTurbo CDTI valóban személyszállításra predesztinált (s akkor még nem ültünk egy fikarcnyit sem a beltérben): eleve a feljebb már megemlített L1H1 kialakítás – tehát a rövidebb tengelytáv – sejteti, hogy a három üléssor egymás mögött bizony hagynak elegendő teret az utasoknak, annak ellenére, hogy a kisebb megoldásról van szó – úgy, hogy még a csomagtér is bőségesen elegendőt nyújt alaphangon.
A másik nyomós érv a célirány mellett a hatalmas oldalablak felületek alkalmazása, úgy, hogy szinte a B oszlop elveszik, s a C is kifejezetten csekély arányban vesz el a látótérből. Mindezek mellé jönnek az oldaltükrök, amelyek bár lehetnének nagyobbacskák, illetve hordozhatnának alsó dombortükröt is, mégis jól közvetítenek a sofőr számára arról, hogy mi történik közvetlenül a környezetünkben.
Elsőre beterveztük ismét az útvonalat: Ausztria, Németország, majd egy kevéske Svájc. Sajnos utóbbi leginkább az idei, 86. Genfi Autószalonnal lett volna jó összeköttetésben, de úgy jött ki a lépés, hogy nagyjából 2 héttel előtte indultunk neki a közel 1000 kilométeres távnak. Legalábbis, ami az első, müncheni állomáshelyünket jelentette.
ECO módban, Start/Stop profillal kezdtünk neki a kilométereknek, ami tetszetős volt az első körök után, hogy a visszafogott karakterisztika nem befolyásolta a végsebességet.
Ki sem szállunk 800 kilométeren keresztül
Korábbi hasonló utazásunknál egy másik márka hasonló jellegű modellje 112 kilométer/órás tempónál feladta kiváltságait, és nem volt hajlandó többet beáldozni a dinamikusabb haladás oltárán. Mindez még Magyarországon, az M1-es pályán jelentkezett máris, miután elhagytuk Budaörs térségét – gondoltunk mindenre, volt tempomat, és egyéb restrikciós ötletünk. Aztán egy hirtelen ötlettől vezérelve kikapcsoltuk a takarékos módot, s lőn csoda: máris megugrott a fordulatszámmérő mutatója, s a sebesség is elkezdett növekedni.
Nos, az Opel Vivaro Tour 1.6 TwinTurbo CDTI esetében hála az égnek, ilyesmiről nem volt szó, s bár a karakterisztika nem volt túl fickós, viszonylag lendületesen sikerült feltornászni az 1.9 tonna önsúlyú kasznit 130 kilométer/órára.
Dinamikában egyébként nem szenvedtünk hiányt az utazás során, ha például 120-ra lassítottunk egy belső sávos kamion-kamion kielőzés miatt, pillanatok alatt sikerült visszaállni a beirányzott autópályatempóra. Még akkor is, ha emelkedőkkel tarkított részeken autóztunk, márpedig ilyenből van dögivel a magyar-osztrák határiig, nem beszélve arról, ami Ausztria A1 autópályáján következik, nem sokkal Bécs elhagyása után.
Elég az hozzá, hogy mindenféle fáradás, és egyéb zavaró nüanszok nélkül értünk át Németországa, persze azért közben ügyeltünk arra is, hogy meglegyen az ajánlott néhány kitérő, pár perces pihenővel egybekötött nyújtózás a pálya mellett. Mivel délelőtt indultunk Magyarországról, ezért már sötétedett javában, mire kiérkeztünk, úgy 7 óra alatt tettük meg az első etapot.
Svájc sem maradhat ki, ha már itt vagyunk
Másnap újult erővel indultunk neki újra, ezúttal Svájcba tartottunk: menet közben, még valahol Lindau környékén ötlöttük ki, hogy elmegyünk Zürich városáig, miért ne, bár az időjárás nem túl kedvező, de akkor is. Arra mostanában úgysem voltunk, nyárra ismét be van tervezve Walensee ls környéke, az meg ugye más irány.
Nyilván kevesebb erőforrást igényelt a svájci kirándulás, mint maga a Magyarország-Németország vonal, ugyanakkor aznap is simán leküzdöttünk úgy 700 kilométert oda-vissza. Ami érdekes, hogy még annyira sem éreztük magunkat fáradtnak, mint az előzőekben, pedig úgy tartottuk, lehet, nem leszünk eléggé kipihenve. Ám nyoma nem volt a rossz kedvnek, letörtségnek, ami jó.
Mindezt alapvetően azért írjuk, mert ahhoz, hogy fentiek megvalósulhattak, egy olyan utazóeszközre volt szükség, amely nyújtani tudta azt a komfortot végig, több ezer kilométeren keresztül, mint az Opel Vivaro Tour 1.6 TwinTurbo CDTI. Nincs apelláta: ha családi egyterűre vágyunk, legyen az egy kisbusz, akkor biztos, hogy nem ér minket semmiféle meglepetés. Lábtér, térdtér, válltér, fejtér – mindenből Pazar a kínálat, s annak ellenére, hogy a tesztelt Opel Vivaro Tour 1.6 TwinTurbo CDTI példának okáért 4998 milliméter hosszú, 1956 milliméter széles, valamint 1956 milliméter magasságú kasznival rendelkezik, könnyed manőverezést engedett szinte bármilyen forgalmi helyzetben.
Parkolásnál Zürichben azonban már érezhető volt az Opel Vivaro Tour 1.6 TwinTurbo CDTI vaskosabb mérete, de az is lehet, hogy Svájc központjának utcácskái keskenyebbek, szűkebbek az átlagosnál. Ezzel együtt az oldalsó tolóajtó nagyszerű kiegészítője a praktikumnak, kár, hogy a tesztautó csak menetirány szerint a jobb oldalon volt felszerelve ilyennel.
Talán egy fellépő hiányzott még a konfigurációból, hiszen így a hátra beszállóknak lehetett némileg olyan érzetük, hogy magasra kell fellépniük ahhoz, hogy az utastérbe férkőzhessenek. Egyébként ez könnyen áthidalható akadály, ha lehet egyáltalán annak nevezni, az utazási komfort rögvest kárpótolt mindenért.
Mivel utazásunk során a külső hőmérséklet még nem volt kifejezetten barátságosnak nevezhető, főként, amikor átértünk Svájcba – többször kapcsoltunk fűtést, amely az Opel Vivaro Tour 1.6 TwinTurbo CDTI-ben kétzónás rendszerének köszönhetően igen hatékonyan temperálta az utasteret. A hátsó szekció keringetése ugyan kicsit hangosnak tűnt, de autópályatempó mellett szinte nem is lehetett hallani semmit belőle.
Nem szabad elfelejteni, hogy az Opel Vivaro Tour 1.6 TwinTurbo CDTI alapjaiban véve kishaszonjármű alapokra építkezik, ennek megfelelően a komfortérzet nem lesz sohasem olyan kiforrott jelen esetben, mint egy személyautós tulajdonságokkal felvértezett egyterű esetében. Az autópályatempónál a sebesség növekedésével egyenes arányban jelentkező menet- és futóműzaj elfogadható tétel, viszont az örvendetes, hogy a szigetelésekkel, az elöl MacPherson, hátul csatolt lengőkaros felfüggesztésekkel sikerült finomításokat végezni, így nincs pattogós, kemény lengéscsillapítás sem; amolyan köztes átmenetet élvezhetünk.
Elegendőnek bizonyult az 1.6-os duplaturbós dízel. Bár autópályázásnál azért van étvágy
Az Opel Vivaro Tour 1.6 TwinTurbo CDTI-ben 1598 köbcentiméter lökettérfogatú, dupla turbós (BiTurbo felirat figyelmeztet erre az autó hátulján, az árlistában viszont TwinTurbo szerepel, úgyhogy nyilván az a hivatalos) gázolajos egység található, meglepően jó dinamikával és rugalmassággal, 140 lóerő összteljesítménnyel (3500 percenkénti fordulatszámon), 340 Newtonméter forgatónyomaték-csúccsal (1750 percenkénti fordulatszámon).
Első blikkre az üzemanyagfogyasztás is takarosnak tűnhet, viszont csalóka ez, mivel 90 literes üzemanyagtankot applikáltak a tervezőmérnökök az Opel Vivaro Tour 1.6 TwinTurbo CDTI alá, így nem meglepő a több, mint 1000 kilométeres range teletankolás után.
Hatsebességes manuális sebességváltójának köszönhetően az Opel Vivaro Tour 1.6 TwinTurbo CDTI autópályán sem jön zavarba, erőtartalék folyamatosan érezhető, 130 kilométer/óránál 2500-at forog a főtengely percenként. Németországban egészen 170 kilométer/óráig merészkedtünk, ez még az a tartomány volt, ahol nem éreztünk erőlködést vagy instabilitást, viszont az oldalszél-lökések egyre erőteljesebbé váltak – hiba, no, csak majd’ 2 méteres magassággal lett felruházva az autó.
Autópályázásnál az üzemanyagfogyasztás 7.1-8.8 liter között mozgott, itt bele kell értenünk a német, gyorsabb szakaszokat is. Az érték jó, kiváltképp tekintettel a hatalmas üzemanyagtankra, viszont országúti, visszafogott tempóval (90 kilométer/óra) akár kerek 5 literes átlaggal is el lehet vezetni az Opel Vivaro Tour 1.6 TwinTurbo CDTI-t. Városi használattal 6.6-7.2 liter környékére sikerült beállítani az átlagértéket.
Családi autónak kifejezetten javallott: kiválthatja a klasszikus egyterű megoldásokat is
Viszonylag nagy mérete ellenére kifejezetten karakteres viselkedést produkált az Opel Vivaro Tour 1.6 TwinTurbo CDTI, a parányi motor ellenére teljes értékű menettulajdonságokkal, melyhez hathatós segítséget nyújt az ikerturbós feltöltés. Azt hihetnénk, hogy a fogyasztás az egekbe szökken, de nem: akár négy, vagy hat utassal számolva a fenti értékek igen kedvezőek. Családi egyterűként tehát remekül vizsgázott az Opel Vivaro Tour 1.6 TwinTurbo CDTI.
A tesztben szereplő modell 8 705 000 forintos listaárral indul alapjaiban, a cikk alanya felszereltségének köszönhetően azonban 10 millió feletti összegért (~10 300 000 forint) vihető haza a kereskedésekből.
2015 Opel Vivaro Tour 1.6 TwinTurbo CDTI
Motor
Motortípus: soros elrendezésű, 4 hengeres turbótöltött dízelmotor
Lökettérfogat: 1598 cm³
Maximális teljesítmény: 140 LE @ 3500 ford./perc
Maximális forgatónyomaték: 340 Nm @ 1750 ford./perc
Erőátvitel: összkerékhajtás, 8 fokozatú automataváltóval
Méretek, egyéb műszaki adatok
Hossz: 4998 mm
Szélesség: 1956 mm
Magasság: 1971 mm
Tengelytáv: 3098 mm
Első gumik mérete: 215/60 R17
Hátsó gumik mérete: 215/60 R17
Tömeg, üresen: 1900 kg
Megengedett össztömeg: 2900 kg
Csomagtartó mérete: 495 liter, 1500 literig bővíthető
Üzemanyagtartály mérete: 90 liter
Menetteljesítmények
Végsebesség: 180 km/h
Gyorsulás 0-ról 100-ra: 13.4 s (gyári), 14.1 s (saját mérés)
Fogyasztási adatok
Saját, mért eredmény (átlagos használattal)
Városi: 6.9 l/100 km
Országúti: 5.2 l/100 km
Vegyes: 6.3 l/100km
Gyárilag mért eredmények
Városi: 7.0 l/100km
Országúti: 5.6 l/100km
Vegyes: 6.1 l/100km
CO2 kibocsátás: 160 g/km
Bővebb információ az Opel hazai importőrének honlapján, IDE kattintva.
Még több fotó: AutóAddikt Facebook oldal
A cikkhez tartozó fényképeket Canon EOS 5D Mark II fényképezővel készítettük. Az online- és egyéb kommunikációnkhoz ASUS ZenFone 2 okostelefont használunk. Együttműködő partnereink: Acer Hungary, ASUS, Gigabyte, Sony, Epson, Kaspersky Lab, Canon, Camera Kft., Nike