Igazán kreatív ötletek alapján született meg az új, 2021-ben bemutatott 308-as Peugeot kivitelezése. A franciák ténylegesen formabontót, egyedit, tetszetőst alkottak. Peugeot 308 1.2 PureTech Allure teszt.
Sokszor nem elég, ha a külcsín viszi, vinné a prímet. A eugeot 308 1.2 PureTech Allure esetében rendkívül tetszetős új dizájn – nem csak dizájnelemek – domborítanak, és magasztalják fel (megjegyezzük, nem véletlenül) első blikkre a koncepciót. Olyan koncepció ez, amit vélhetően a Peugeot márkaarculat hosszasabb ideig követni fog.
Megtartja a tradíciókat, mégis tud új lenni
Az orr kialakítása alapvetően a lámpabúrák rajzolata terén, azon belül is a nappali menetfény-részleteknél hasonlatos az előző dizájnvilághoz, ugyanakkor maguk a fényforrások burkolatai moduláris jelleggel helyezkednek el. Főként felülnézetből látszik ez, mármint ha a motortér fölé magasodva vizsfáljuk az oldalakat.
Különlegességnek számíthat az újragondolt Peugeot embléma. Nincs oroszlánsziluett, van oroszlánfej, 2D-ben, pajzs-szerű plaketten. Illusztris, bár talán rendhagyóbb volt a már megszokott, annyi baj legyen, szeretjük bizonyos határig a változtatásokat. Azokat is, amelyek talán annyira nem relevánsak.
Hangsúlyos a hűtőmaszk a Peugeot 308 1.2 PureTech Allure esetében, majd’ belenyúlik a front lökhárítóba, a beömlőfelületekkel ügyesen bántak a formavilágot megrajzolók. Minden arányos, közben futurisztikus, intuitív, előremutató.
Egyedi dizájn- és formavilág
Rengeteg törésvonal, süllyesztett részlet található a Peugeot 308 1.2 PureTech Allure oldalvezetésében. Instant kedvenc a hátsó ajtó kilincsének vonalában kanyarított mélyedés, amely lágyan vezeti fel a hátsó lámpatestek oldal-részletét, zseniális. Szimplán széo. És nem túlzó, ami szintén nagy szó a mai formaterveket tekintve. E hátsó mélyítés egyébként már az A oszlop előtt indul, az első sárvédők magasságában, aztán szépen eltűnik a középső tájékon, hogy hátul visszatérhessen.
Mindezt a farhoz remekül illeszkedik a Peugeot 308 1.2 PureTech Allure-nél, a hátsó menefények egyenként 3-3 modulból állnak össze, hordozva a mélyesztéseket-kitüremkedéseket. Csakúgy, mint a csomagtérajtó kialakításánál is, ahol például külön perem alatt található meg a nyitógomb.
Minden rendkívül egységes és összetett. Így a Peugeot 308 1.2 PureTech Allure ténylegesen szemet gyönyörködtető alapokon „létezik”, és például a szintén francia DS szellemiségét követve (ez persze nem hivatalos tény, csak párhuzam) tud valami egyedit, érdekeset mutatni az amúgy egyhangúnak definiálható, számítógéppel tervezett ötletek és megvalósítások terén.
Törekedtek a PSA-nál természetesen arra is, hogy maradandó élmény legyen már elsőre is az enteriőr. Szintén egyedi ez is a Peugeot 308 1.2 PureTech Allure-nél: megkapjuk a PC szimulátor nagyságú kormánykereket az óracsoport alá pozicionálva úgy, hogy a felső köríven átnézve tökéletesen látszódjanak a kijelzők. A beömlők élces vonalakat kaptak, itt ismét visszaköszön a kitüremkedős stílus, s persze van tablet infotainment is elmaradhatatlanul.
Majd’ prémiumba megy át
Kitűnő az anyaghasználat a Peugeot 308 1.2 PureTech Allure belterében, puha tapintású bőrözéssel, rugalmas és nem túl kemény műanyagokkal. Az első ülések kényelmesek és minden irányba tökéletes tartást nyújtanak, jó láb- és térdterekkel. Hátul kissé visszafogottabb ugyan a helyzet, itt nem annyira tág a mozgástér, viszont megfelelő beállításokkal hagyományosan négy utazó jól elférhet.
Féljünk a 3 hengertől?
1199 köbcentis, 3 hengeres soros benzinmotor került a tesztben szereplő Peugeot 308 1.2 PureTech Allure orrába. A maximális teljesítmény 130 lóerő 5500-as percenkénti fordulatszámon, míg a forgatónyomaték-csúcs 230 Newtonméter 1750 percenkénti fordulatszámon érkezik. Annak ellenére, hogy a motor sorhármas, meglepően agilis és rugalmas tud lenni, persze vezetés közben ki kell zárnunk a kávédaráló-hangzást, valamint a lötyögős alapjárat jelenséget.
Ha kell, nagyon meg tud indulni a Peugeot 308 1.2 PureTech Allure, a hajtáslánchoz társított hatgangos manuális kéziváltó fokozatainak áttételezése optimálisan el lett találva. Fulladásra hajlamos a motor, főként intenzívebb startoknál, de megszokható a vezetés mikéntje, s ha megszoktuk, kifejezetten szerethető.
Fogyasztás tekintetében is egész jó értékek születtek: országúti környezetben sikerült 5 liter per száz kilométer álagot kisajtolnunk, városi környezetben is maximum 6.8 literig sikerült feltornásznunk a mutatókat.
2022 Peugeot 308 1.2 Puretech Allure specifikációk
Motor
Motortípus: soros elrendezésű háromhengeres benzinmotor turbóval
Lökettérfogat: 1199 cm³
Maximális teljesítmény: 130 LE @ 5500 ford./perc
Maximális forgatónyomaték: 230 Nm @ 1750 ford./perc
Erőátvitel: ftonthajtás, hatfokozatú manuális kéziváltóval
Méretek, egyéb műszaki adatok
Hossz: 4367 mm
Szélesség: 1852 mm
Magasság: 1444 mm
Tengelytáv: 2675 mm
Tömeg, üresen: 1258 kg
Megengedett össztömeg: 1790 kg
Csomagtartó mérete: N/A liter, N/A literre bővíthető a hátsó üléstámlák előrehajtásával
Üzemanyagtartály mérete: 50 liter
Menetteljesítmények
Végsebesség: 234 km/h
Gyorsulás 0-ról 100-ra: 6.5 s (gyári), 6.8 s (saját mérés)
Fogyasztási adatok
Saját, mért eredmény (átlagos használattal)
Városi: 6.8 l/100 km
Országúti: 5.5 l/100 km
Vegyes: 6.4 l/00 km
Gyárilag mért eredmények
Városi: N/A l/100km
Országúti: N/A l/100km
Vegyes: 5.5 l/100km
CO2 kibocsátás: 125 g/km
Bővebb információ a Peugeot magyarországi képviseletének honlapján, IDE kattintva.
Még több fotó: AutóAddikt Facebook oldal