Site icon AutóAddikt

[TESZT] Peugeot e-2008 GT-Line – a megújulás ténylegesen gyönyörködtet

Remek elektromos autó-alternatívát ismerhettünk meg a korábbi, 2020-as Peugeot e-2008 személyében, azonban az idei, 2024-es modellévű e-2008 szinte tökéletesnek mondható kategóriájában. Teszt.

Nincsen semminemű elfogultság abban, ami a felvezetésben szerepel. Hiszen mint olvasóink is már jó ideje tudhatják, kategórián, szegmensen belül értékelünk. S a 2024-es Peugeot e-2008 olyannyira jól sikerült, hogy nagyjából a jelenlegi villanyautó paletta egyik legígéretesebb képviselőjeként tekintünk rá. Sőt, kategóriáján túl is, bár összehasonlító teszteket ritkán kanyarítunk, így nem említün (legalábbis konkrétan) egyetlen konkurenst sem ezúttal.

Korábban a Citroën, mára a Peugeot

Egyediségben nincs hiány, amikor a Peugeot e-2008 küllemét vizsgáljuk; régebben, még a 2000-es évek derekáig visszanyúlva a másik, ám ugyanazon konszernhez tartozó márka volt inkább a jó értelemben vett különcség megtestesítője. Manapság ez inkább a Peugeot modelljeire jellemző, számos unique kialakítást, megoldást eszközöltek, eszközölnek a tervezőmérnökök az oroszlános modelleken. Gondoljunk csak az apróra rajzolt kormánykerékre, amely leginkább egy Logitech G29 kategóriájú kintrollerre emlékeztet, legalábbis az átmérőt tekintve.

Az orr és a far a legjellegzetesebb motívumok felvonultatója a Peugeot e-2008 esetében. Hűtőmaszk téren az elnyújtott, V-alakzatba rendezett vonalvezetés a domináns, de a vonalak tagolása, széthúzása is kimondottan merész, és remekül követi a lámpabúrák ívelését, úgy 45 fokos szögeket zárva bal és jobb irányba. A nappali menetfények fészkei kissé aszimmetrikusan domborítanak a lámpák alatt, követve a hűtőmaszk vonaldőlését (LED-ek), valamint a maszkfelület alatt kialakításra került plusz levegőbeömlő – ami egyben a szoknya alsó része – sportosságot, dinamizmust sugall. S persze elmaradhatatlan a tradicionális típusszámozás is, amely az orr-rész elejére, a rácsozás fölé került, középre – ez például a hetvenes-nyolcvanas években, az 505-nél is így nézett ki nagyjából, az akkori érának megfelelő tálalásban.

Oldalnézetből kissé kommerszebb a tálalás, ez már hamisítatlan, mai kor igényeinek megfelelően megrajzolt mini SUV/crossover fazon, hangsúlyos frontrésszel, hátrafelé keskenyedő tetővonallal és vékonyodó övvonallal, hosszú tengelytávval, valamint a kaszni oldalába benyúló első és hátsó lámpaburákkal. Mindehhez kiemelt sárvédőívek társulnak, ezek szélei műanyaggal borítottak, habsúlyozván az „allterrain” használhatóságra utaló kivitelezést. Ezt a viszonylag hasmagasság lehetővé is teszi tulajdonképp, bár inkább kavicsos-murvás, enyhe megközelítésben vett földutakra gondoljunk inkább. Tehát a sztereotip városi terepjáró definícióját a Peugeot e-2008 esetében is instant felejtsük el.

Bár a Peugeot e-2008 hátsó traktusának kialakítása is szemrevaló, a designegek szuflája itt már fogyófélben volt, ugyanis nem lett túlgondolva a tálalás: egyetlen műanyag csíkba fért bele a zárófények búra tokozása, amelynek középső része az ötödik ajtó (csomagtér) nyitásával kiszökik az egységes környezetből. Nagyjából ennyi, picit homogénnek ható felület következik, majd a sárvédőíveknél már megismert műanyagozás következik, valamennyire diffúzor hatással egybeöntve. S persze egy elmaradhatatlan, leginkább esztétikai feladatokat ellátó hátsó szárny is felkerült a Peugeot e-2008-re, ami jelen esetben nem leszorító erőt generál, sokkal inkább a kedvező(bb) légellenállási értékek eléréséért felel.

Futurisztikus enteriőr: a nagy kedvenc

Tökélyre hangoltan sikerült párhuzamossá tenni a Peugeot e-2008 enteriőrjét a külső kialakítással: a futurisztikus kiképzés viszi a prímet, rögtön megszerethető és megszokható, rendkívül jól élhető. A már feljebb említett Peugeot-spercialitásnak előjegyzett kormánykerék például zseniális (igaz, szokni kell minden alkalommal), amely a felső végállásban is nagyjából az ölünkben pihen vezetés közben. De ez így jó pont, ugyanis ha átállunk arra, hogy a kormánykerék felső köríve felett értelmezzük a műszeregység LCD panelját, már nyert ügyünk van.

Közéore helyezett LCD táblája is van természetesen a Peugeot e-2008-nak, amelyen a központihoz hasonlóan minden alapvető és kiegészítő információ megjelenik annak rendje s módja szerint. Innen minden elérhető, de az is igen helyes megoldás, hogy az analóg jelleget is meghagyták úgy 40 százalékban: a legfontosabb funkciógombok tényleges fizikai értelemben vett gombok, ugyanúgy, ahogy a sebességváltó – vagy ha jobban tetszik: irányváltó – karja is egy előre-hátra billenthető kezelőszerv.

Mivel GT pakkos volt a Peugeot e-2008 tesztautó, ezért nem tartottuk meglepőnek, hogy az ülések csak közepesen voltak kényelmesek. Nyilván nem a Recaro-kategória, de az tény, hogy hosszabb távon már éreztette hatását a relatíve keskeny ülőlap és hátlap jelenléte, annak ellenére, hogy a vezetőülés deréktámasza jó szolgálatot bírt tenni – éltünk is a használatával. Hátul az ülések tömöttsége hasonló, mint elöl, azzal a különbséggel, hogy nincsenek oldaltartó korlátozások; kényelmesen kettő utas fér el itt, a redukált fejtérnek köszönhetően nem szerencsés, ha az itt ülők 175-180 centinél magasabbak.

Kellően energikus és élhető a Peugeot e-2008 karakterisztikája

Nagyon meggyőző a Peugeot e-2008 hajtáslánca. Azzal együtt, hogy egy mindössze bruttó 54 kW kapacitású akkumulátor került a padlólemezbe, a hatótáv óriásinak számít (szó szerint): teljes töltöttség után 418 kilométert mutatott az infotainment ECO módban. A hideg időjárás persze jelen esetben sem tesz jót az elraktározott kapacitásnak, ugyanis egy esti teletöltés után másnap reggelre 6-8 kilométer mínusz range-t lehetett elkönyvelni minden esetben. Hideg alatt +2-3 fokot értünk, ugyanis a tesztidőszak alatt jellemzően ilyen hőmérséklettartományokban mozogtunk.

Így hát a töltés ideje is jelentősen rövidül egy nagyobb, 70-80 kW-s akkumulátorral szerelt autóéhoz képest, ami szintén nagy előnyt jelent gyakorlatban. Tesztjeink során nem használtunk egyszer sem töltőoszlopot, sokkal inkább a saját napelemes rendszerünket létesítjük előnyben – 10A-s konnektoros töltőt használtunk minden egyes feltöltéshez. Ez azt jelenti, hogy nagyjából 2.2 kWh teljesítménnyel töltöttünk esetenként. Tehát így könnyű kikalkulálni egy-egy tényleges feltöltés idejét. A Peugeot e-2008 akkujának nettó kapacitása egyébként 51 kW.

Dinamizmus tekintetében nincs oka panaszra a Peugeot e-2008-nak, ugyanis mint. minden hasonló hajtáslánc, ez is remekbeszabottan teljesíti a kihívást: azonnali reakció a gázpedál lenyomására, és vég nélkülinek tűnő erőtartalék. A villanymotor egyébként 156 lóerőt képes mozgósítani, azonnali, 270 Newtonméter forgatónyomatékkal. Bár a jelzés GT a Peugeot e-2008-nál, ezzel együtt az észveszejtően erőteljes sportosság elmarad. De nem is ez a fő erénye, ne bánjuk.

Kellemes fogyasztási értékek születtek a Peugeot e-2008-nál, vegyes használattal. Fontos kiemelni, hogy jelen esetben autópályázni nem vittük az autót, városi-elővárosi, valamint országúti körülmények közt vezettünk. Egyhuzamban 200 kilométernyi távot tettünk meg a Peugeot e-2008-cal, át Budapesten, majd irány vidék. 100 százalékra feltöltött akkumulátorral ezt a távot 42 százalékos töltöttséggel teljesítettük, az átlagos fogyasztás pedig 13-16 kWh között mozgott, így gyakorlatban is teljesíthetőnek tűnt az előre megsaccolt 330-380 kilométeres hatótáv (WLTP norma: 406 kilométer).

2024 Peugeot e-2008 GT-Line specifikációk

Motor

Motortípus: villanymotor

Lökettérfogat: N/A cm³

Maximális teljesítmény (villanymotor): 156 LE

Maximális forgatónyomaték (villanymotor): 270 Nm

Erőátvitel: fronthajtás, irányváltó

Méretek, egyéb műszaki adatok

Hossz: 4304 mm

Szélesség: 1815 mm

Magasság: 1550 mm

Tengelytáv: 2605 mm

Gumiabroncsok elöl: 215/60 R17

Gumiabroncsok hátul: 215/60 R17

Tömeg, üresen: 1550 kg

Megengedett össztömeg: 2030 kg

Csomagtartó mérete: 434 liter, 1015 literig bővíthető

Üzemanyagtartály mérete: N/A liter

Menetteljesítmények

Végsebesség: 150 km/h

Gyorsulás 0-ról 100-ra: 9.1 s (gyári), 8.9 s (saját mérés)

Fogyasztási adatok

Saját, mért eredmény (átlagos használattal)

Városi: 13-16 kWh/100 km

Országúti: 13-16 kWh/100 km

Vegyes: 13-16 kWh/100 km

Gyárilag mért eredmények

Városi: N/A

Országúti: N/A

Vegyes: N/A

CO2 kibocsátás: 0 g/km

Bővebb információ a Peugeot magyarországi képviseletének honlapján, IDE kattintva.

Még több fotó: AutóAddikt Facebook oldal

Fotó: Autóaddikt.hu

Exit mobile version