Mondanunk sem kell, egyre nagyobb prioritást és figyelmet kap a családi autók szegmense. Nem taglaljuk most (megtettük már több ízben), mennyi lehetőség, kedvezmény várja a ténylegesen komoly szándékkal rendelkező családi megoldást keresőket. Mindenesetre a Peugeot Rifter 1.5 BlueHDi Allure kifejezetten jó alternatíva lehet e téren – teszteltük a lehetőségeket.
Nyilvánvaló, hogy a PSA közös Opel fúziójának köszönhetően Ritter egyenlő Combo és fordítva. Volt már Combo teszt, lesz is, azonban próbáljunk elvonatkoztatni a párhuzamoktól. Még akkor is, ha nem annyira egyszerű.
Ami tény, hogy a Peugeot platformja a kiindulópont, hiszen a szegmensben jelen lévő korábbi verziók (például Partner) egy teljesen különálló vonalat képviseltek – ahogyan a Combo és leszármazottai is a közösködés létrejötte előtt. Tehát tesztalanyunk, a Peugeot Rifter 1.5 BlueHDi Allure számunkra egyedi, tényleges, egyfajta origóként aposztrofálható. Tehát lehet mihez hasonlítani a kategóriában, és ez teljesen rendjén van.
Tesztelt Peugeot Rifter 1.5 BlueHDi Allure-ünk 7 személyes kivitelben érkezett szerkesztőségünkhöz. Itt visszakanyarodnánk a felvezetésben említett családi kedvezményhez, hiszen ha igénybe vesszük például erre a modellre, rendkívül kedvező árcédulát kapunk; elébe menve a végső konklúziónak: igen, érdemes ezt a lehetőséget választani és kiaknázni.
Természetesen a Peugeot Rifter 1.5 BlueHDi Allure a gyártó jelenlegi stíluselemeit hordozza: morcosabbra húzott frontrészletek, hangsúlyos, krómmal körbefuttatott hűtőmaszk, sportosra hajazó alsó kialakítások a ködlámpafészkeknél és környékükön.
Le sem tagadhatná kategóriáját
Oldalnézetből hagyományos és egyben klasszikus értelemben is dobozforma a Peugeot Rifter 1.5 BlueHDi Allure sziluettje. Mondjuk ha gömbölyűbb, csapottabb lenne a kialakítás, nagy valószínűséggel a beltér komfortja bánná, tehát nem véletlen a tálalás, és nem véletlen az sem, hogy hosszú évek óta a célirány ezt az elképzelést követi.
Meg persze azt sem szabad elfelejteni, hogy a Peugeot Rifter 1.5 BlueHDi Allure alapvetően kishaszonjármű alapokra építkezik. Ténylegesen alapokra csak, nyilván a menetkomfort maga az egész kialakítás fényévekre van a dobozos modelltől.
Tény, hogy tetszetős a fazon, egy családi autónak ilyennek kell lennie. Bár már néha az az ember érzése, hogy kisbuszban utazik, vagy kisbusszal manőverezik – az 1882 milliméteres magasság és maga a 2975 milliméteres tengelytáv is ezt az érzetet támasztja alá. Hátulról ugyanakkor kombis jelleget kapott a Peugeot Rifter 1.5 BlueHDi Allure, tehát a csomagtérajtó felfelé nyílik egy modulban. Ez visszafog a praktikumból, hiszen egy szűkebb mélygarázsban vagy parkolóházban macerás lehet a ki- és bepakolás, főként, ha tolatva, háttal állunk a falhoz, vagy a mögöttünk álló autóhoz.
Mindent a legjobb és legoptimálisabb vezetési élményért
i-Cockpit található a Peugeot Rifter 1.5 BlueHDi Allure-ben is. Egyedül a 208-asban találkoztunk olyasféle kellemetlenséggel, hogy nagyjából lehetetlen volt testre szabni az amúgy aprócska kormánykerék pozícióját a műszerfal kijelzőihez képest. Ha túlzottan alsó pozícióba adjusztáltuk, nagyjából az ölünkből vezettünk, ha magunkhoz húztuk a kormányoszlopot és a volánt, mellkasból vezettünk. Viszont ha alap, gyári pozícióba állítottuk, úgy pont az aktuális sebességünk számsora tűnt el látómezőnkből, állandó helyezkedéssel lehetett csak megoldani, hogy lássunk is a displayből valamit.
Nos, a Peugeot Rifter 1.5 BlueHDi Allure esetében remek a rálátás mindenre, szinte bármely üléspozícióból. Eleve a kilátás teljesen rendben van, hiszen magasan ülünk, terebélyesen elterpeszkedhetünk, és mindenre van hely – pont annyi, amit testalkattól függetlenül elvárhatunk.
Ezt alapvetően úgy sikerült megoldani a Rifter esetében, hogy a központi műszeregységet feljebb pozícionálták a cockpiten, így a kormányállítás sokkal tágabb intervallumok közt módosítható.
Informatív, 8 col képátlós középső LCD LED kijelzőt kapott a Peugeot Rifter 1.5 BlueHDi Allure, innen érhető el az autót érintő összes információ, szolgáltatás, a klíma vezérlését is innen tudjuk megoldani. A hatsebességes manuális váltó karja könyöklőn pihentetett karral is tökéletesen elérhető, csakúgy, mint a profilváltó tárcsa, vagy épp a középkonzolba helyezett tárolórekesz.
Közepesen kemény üléseket kapott a Peugeot Rifter 1.5 BlueHDi Allure, a kényelmi faktor átlagos egy személyautóhoz képest, viszont kishaszonjármű-viszonylatban teljesen optimális. Csakúgy, mint a felfüggesztések lágysága, maga a rugózás, menetstabilitás; teherautós jelleg azért van, de nyomokban csak. És teljesen feledhető szinten.
Praktikus felhasználás mindenek előtt?
Funckionalitás szempontjából is ideális a Peugeot Rifter 1.5 BlueHDi Allure, hiszen tervezésénél leginkább erre fókuszáltak a mérnökök. A beltér kategórián belül hatalmas, mindemellett rengeteg tárlórésszel, fiókkal, rekesszel, tartóval találkozunk.
Így ténylegesen jó utazóautó, családoknak a Peugeot Riftere, ráadásul az öblös, 1100 milliméter hosszú és 1000 milliméter magas csomagteret még nem is említettük.
Elegendő erő az utazásokhoz, és nem árt az sem, ha gazdaságos
Nagy kérdés, hogy vajon a hajtáslánc milyen társítást jelent a Peugeot Rifter 1.5 BlueHDi Allure esetében? A tesztautóba 1499 köbcenti hengerűrtartalmú, sornégyes dízel erőforrás került, 131 lóerős maximális teljesítménnyel (3750 RPM), 300 Newtonméter forgatónyomatékkal (1750 RPM).
Az autó agilitása és dinamikája kitűnő, turbólyuk minimális a 2000-es fordulatszám-tartományba belépve, kellemes vonóerőt kapunk, szép, felfelé ívelő nyomatékgörbével. Még akkor is, ha nagyjából teljes terheléssel közlekedünk – mindössze a kissé kedvezőtlen légellenállási tényezők szabnak gátat a lineárisan növekvő tempónak.
Fogyasztás tekintetében is kiválóan bizonyított a Peugeot Rifter 1.5 BlueHDi Allure, ugyanis 6.7 literes átlag született autópálya, autóút, országút és városi viszonylatokban.
S persze az egyik legfontosabb tényező az árazás: a tesztmodell alaphangon 7.9 millió forintról indul, a cikkben szereplő autó 9.1 milliós árcédulát kapott felszereltségi szintjének köszönhetően.
2019 Peugeot Rifter 1.5 BlueHDi Allure specifikációk
Motor
Motortípus: soros négyhengeres dízelmotor turbóval
Lökettérfogat: 1499 cm³
Maximális teljesítmény: 131 LE @ 3750 ford./perc
Maximális forgatónyomaték: 300 Nm @ 1750 ford./perc
Erőátvitel: fronthajtás, hatfokozatú manuális kéziváltóval
Méretek, egyéb műszaki adatok
Hossz: 4753 mm
Szélesség: 1848 mm
Magasság: 1882 mm
Tengelytáv: 2975 mm
Gumiabroncsok elöl: 215/65 R16
Gumiabroncsok hátul: 215/65 R16
Tömeg, üresen: 1540 kg
Megengedett össztömeg: 2320 kg
Csomagtartó mérete: 597 liter, 2126 literig bővíthető
Üzemanyagtartály mérete: 50 liter
Menetteljesítmények
Végsebesség: 187 km/h
Gyorsulás 0-ról 100-ra: 12.1 s (gyári), 12.6 s (saját mérés)
Fogyasztási adatok
Saját, mért eredmény (átlagos használattal)
Városi: 5.9 l/100 km
Országúti: 4.1 l/100 km
Vegyes: 6.7 l/00 km
Gyárilag mért eredmények
Városi: 4.4 l/100km
Országúti: 3.9 l/100km
Vegyes: 4.1 l/100km
CO2 kibocsátás: 108 g/km
Bővebb információ a Peugeot magyarországi képviseletének honlapján, IDE kattintva.
Még több fotó: AutóAddikt Facebook oldal
Fotó: Canon
Együttműködő partnereink: Acer Hungary, Camera Kft.