Site icon AutóAddikt

[TESZT] Renault Espace 1.6 dCi 160 EDC Initiale Paris – a jövő egyterűjének ilyennek kell lennie?

Nem ma volt 1984, ez tény. Sok minden történt ebben az évben, kiváltképp az autóiparban is – mi most értelemszerűen cikkünk tesztalanya, a Renault Espace 1.6 dCi 160 EDC tekintetében összpontosítunk a gyökerek felkutatásával.

Tehát az első Espace bő 32 évvel ezelőtt érkezett meg, 1991-ig nagyobb változtatás nélkül volt piacon (88-ban jött egy facelift kisebb módosításokkal). Majd ezt követően 1997-ig volt gyártásban a kettes széria, majd még kettő következett az elengedhetetlen korszerűsítésekkel 2014-ig bezárólag, amikor is először mutatta meg magát az 5-ös sorozat. A sorozatgyártás 2015-től datálható.

Ez már teljesen más koncepció, mint azelőtt

Rögtön észrevehető, hogy az új Renault Espace 1.6 dCi 160 (is) már hozzávetőlegesen nyomokban sem hordozza a korábbi kisbuszos jelleget, amelyet legfőképp az első Espace-ok esetében lehetett tapasztalni, a hosszan az szélvédőív alá benyúló cockpit, és egyéb, nagy teret adó megoldások már a harmadik eresztés esetében is nélkülözésre kerültek. Ez persze nem jelenti azt, hogy például a jelenlegi Renault Espace bármiben is visszafogottabb lenne, mint a korai előd, viszont a méretcsökkentés – legalábbis, ami a magasságot illeti – 15 centiméter mínuszt jelent az előző generációhoz képest.

Jól emlékszünk, amikor még skicceken és egyéb tervezeteken volt csak látható az új, 2014-ben debütált Renault Espace, a legelső gondolat az volt, hogy mennyire formabontóan futurisztikus a koncepció. Valamiféle közeli jövőképet vizionálhattak a Renault tervezőmérnökei és dizájnerei, a meglátások szerint optimálisan; igaz, nehéz eldönteni: az új Renault Espace egyterűnek, vagy inkább crossovernek számít-e.

No de mindegy is, nézzük a Renault Espace 1.6 dCi 160 tesztautót. Örömünkre a modell a létező legtöbb extrát megkapta, köszönhetően az Initiale Paris felszereltségnek – mindez kihatással volt a külsőre, belsőre egyaránt.

Küllem tekintetében rendkívülinek jellemezhető a Renault Espace 1.6 dCi 160, bár személyautós (kombis) jellege kicsit eltér a már fentebb részletezett klasszikus értelemben vett Espace iránytól, azért van kisbuszos érzet is (főként, ha a belteret kezdjük vizslatni – e témában majd lejjebb). A vonalvezetés lágy íveket hordoz, hangsúlyos orr-kialakítással, prémiumos krómozásokkal, legfőképp a hűtőmaszk és a ködlámpafészkek tekintetében. Hangsúlyos Renault emblémát most is kapunk, alatta exluzív Initiale bilétával – hiába, a francia báj ismét tiszteletét teszi. Bár a Renault korábban nem volt kifejezetten formabontó és különbözni akaró megközelítéseiről híres, mára úgy tűnik, hasonlóan egy szintén francia márkához – itt is felfedezhetők a portfólióban az egyedi stílusjegyek, és ez dicséretes.

Laposabb lett. Inkább kombi, mint egyterű? Ki-ki döntsön maga

Bár a magasság csökkent, a tengelytáv viszont növekedett az előző generációhoz képest: 2884 milliméterrel gazdálkodhatunk, ami el is kél, főként, ha 7 üléses kombinációval tervezünk – a Renault Espace 1.6 dCi 160 tesztautó pont ilyen. A 19 colos alufelnik kifejezetten jól illeszkedtek az összképe, talán a kasznit még laposabbá is tették vizuálisan – ettől viszont a hatás elfordul az elegancia mellett a sportos irányba is kicsit.

A Renault Espace 1.6 dCi 160 oldalajtó-felületei hatalmasak, mégsem bántóan nagyok, könnyedén nyithatók. A prémiumérzetet növeli a látvány itt is a krómberakások tekintetében, az összes keretezés ezüstös tónusban csillog, viszont a kilincseknél érződik erőteljesen a műanyagok használata, ami levon a kvalitásból. A kaszni C oszlopa szinte nem is látszik, azaz jól el lett rejtve, az egész hátsó traktus csapottabb tetővonallal játszik, a hátsó zárófények tokozásának vonalvezetése egybefolyik a far lezárásával.

Talán a korábbi Renault-jelleget leginkább a hátsó részleteknél lehet felfedezni: a Renault Espace 1.6 dCi 160 helyzetjelzőinek háromszög-alakzata itt mutatja meg eredeti mivoltát, középen a márkalogóval, szembetűnő krómcsíkkal, amely maga az ötödik ajtó fogantyúja is egyben. Mattezüst záróidomot kapott a lökhárító itt, ez nyilván valamelyest véd a kavicsfelverődésektől, de még akár terepes képességekre való hajlamot is ébreszthet (utóbbit ne nagyon erőltessük).

Látszik tehát, hogy a Renault Espace 1.6 dCi 160 egy merőben új formaterv alapján született, ennek köszönhetően a hangulat, a tálalás teljesen egyedibbé vált, mint a korábbi esetekben. Nyilván nem titkolt céllal próbált a Renault egy olyan korábbi koncepció-elvárásnak eleget tenni, mellyel felzárkózhatott a mai, nagyjából 2010-es évektől számítható trendekhez. Lehet amolyan techdemo modell is ez a Renault Espace 1.6 dCi 160, főként, ha a belteret vetjük össze a külsővel.

Rendkívül futurisztikus az enteriőr – jól passzol a külsőhöz

Emlékeznek még a nyolcvanas évek előremutató technológiákat hordozó Renault 25-re? Nos, a Renault Espace 1.6 dCi 160-ba beülve – még a hazai statikus bemutatón – rögtön ez ötlött be: olyasmivel állunk szemben most, mint anno. Igaz, akkor sokkal extrémebb és elképzelhetetlenebb volt, amit a 25-össel produkált a francia autóipar, persze ott is csúcsfelszereltségi szintek jelentették a korabeli hightech megközelítéseket – mindenesetre a Renault Espace 1.6 dCi 160 picit visszanyúlt e téren is a gyökerekhez.

Minőségi anyaghasználatot kapott a Renault Espace 1.6 dCi 160 enteriőrje, lágy tapintású bőrfelületekkel, igényes elvarrásokkal, jó fogású műanyagokkal. Az illesztések is makulátlanok voltak, igaz, a tesztautó alig futott 10 ezer kilométert eddig, úgyhogy ez el is várható, főként ebben az árkategóriában.

Vaskos, jól tenyérbe simuló kormánykereket kapott a Renault Espace 1.6 dCi 160 Paris Initiale felszereltsége, a három főbb részre felosztott központi műszeregység jól közvetít a sofőr irányába. Az infotainment manapság szintén divatos vonulatot követ, a tablet-jelleg itt is megtalálható, ami ugye annyit tesz, hogy az egész rendszer egy 8.7 col képátlós kapacitív érintésérzékenységet is tudó LCD kijelző formájában van jelen. Nincs analóg hatású gomb, kar, tekerő, semmi, kivéve a keringetés szabályozását végezhetjük így.

 

Az R-Link egyébként kifejezetten jól végezte dolgát, a reakcióidők jók, valamint a kijelzés fényereje minden időjárási körülmény mellett is helyt állt. A képernyő struktúrája egyébként felosztható, használható multitasking módban, akár három információegyüttest is megjeleníthetünk. Ráadásként különféle skinekkel testre is szabhatjuk a stílust, úgyhogy szinte minden kialakítható a legegyedibb elképzelések szerint.

Voyage, voyage

Helykínálat tekintetében átlagosnak definiálható a Renault Espace 1.6 dCi 160, főként, ha összevetjük az elődök belső tereinek variálhatóságával. Ott ugye a hátsó ülések például áthelyezhetőek voltak, itt nem, viszont egyetlen gombnyomással döntögethetjük a középső sor üléseit annak megfelelően, hogy mekkora utazó- illetve raktérre van szükségünk.

Hátul, a csomagtérből levett hellyel kapjuk meg a harmadik, 2 üléssel gazdálkodó üléssort. Itt a megfelelő pozicionálással viszonylag elfogadható férőhelyet kapunk, a klasszikus szabály azonban itt is megmarad: hátra a gyerekek, középre a felnőttek. Kényelmesen négy felnőtt és két kisebb gyerek tud utazni kompromisszumoktól mentesen a Renault Espace 1.6 dCi 160-ban.

Bár ha azt vesszük, hogy a hátsó, harmadik üléssor felhajtásával a csomagtér 247 literesre redukálódik, nem biztos, hogy számottevő csomaghordozás kivitelezhető egy hosszabb családi kiránduláshoz. Márpedig a Renault Espace 1.6 dCi 160 egyterűnek pontosan ez a lényege.

Ha a hátsó, harmadik üléssor ledöntve marad, úgy máris 614 literes csomagtér áll rendelkezésre, lehet, hogy nagyobb kedvvel utazik például így öt felnőtt is a Renault Espace 1.6 dCi 160-ban, nem törődve az úgy már szűkösebbnek érezhető vállterekkel.

Alapvetően úgy tűnhet, hogy a Renault Espace 1.6 dCi 160 leginkább az érzékekre próbál hatni, jelen esetben vizuális értelemben: a praktikum talán másodlagos lett az új, ötödik generációs Espace esetében, a hatás inkább kombis, mintsem kisbuszos. Viszont az is tény, hogy ilyen formavilágú és kivitelezésű családi MPV-t nem nagyon lehet találni a konkurensek közt jelenleg a piacon.

Duplaturbós 1.6-os dízel: ad dinamikát, és mellé gazdaságosnak is mondható

Természetesen a downsizing elérte a Renault Espace 1.6 dCi 160 egyterűt is: a motortérben egy soros elrendezésű, dupla turbóval lélegeztetett 1598 köbcentiméter hengerűrtartalmú dCi gázolajos egység dolgozott, 160 lóerő maximális teljesítménnyel (4000 RPM), 380 Newtonméteres nyomaték maximummal (1750 RPM). A hajtáslánchoz társított hatfokozatú duplakuplungos automataváltó reakcióideje közepes volt, a fel- és visszaváltások lehettek volna gyorsabbak, dinamikusabbak. Betudható ez esetleg az 1735 kilogrammos önsúlynak is, bár azt túlzás lenne állítani, hogy a Renault Espace 1.6 dCi 160 lomha lenne – inkább a hirtelen kigyorsításokra (előzések) reagált a hajtás visszafogottabban.

Fogyasztás tekintetében viszont visszafogottabbnak tűnt a Renault Espace 1.6 dCi 160, annak ellenére, hogy az előző bekezdésben már felemlegetett tetemes önsúly bizony megfejelhette volna a gazdaságosságot. Városi körülmények közt 6.3 litert rögzítettünk 100 kilométeres átlagra, míg országúton sikerült 5 liter alá szorítani az értéket (4.9 liter/100 kilométer). Az autópályázás is jól feküdt a Renault Espace 1.6 dCi 160-nak, itt 2200-as percenkénti fordulatszám mellett, 130 kilométer/óránál 5.8 literes végeredménnyel zártunk.

A tesztautó árazása

A tesztben szereplő Renault Espace 1.6 dCi 160 Paris Intitiale felszereltséggel és egyéb kiegészítőkkel 13 805 000 forintba kerül.

2015 Renault Espace 1.6 dCi 160 specifikációk

Motor

Motortípus: soros elrendezésű 4 hengeres duplaturbós dízelmotor

Lökettérfogat: 1598 cm³

Maximális teljesítmény: 160 LE @ 4000 ford./perc

Maximális forgatónyomaték: 380 Nm @ 1750 ford./perc

Erőátvitel: elsőkerékhajtás, 6 fokozatú duplakuplungos automataváltóval

Méretek, egyéb műszaki adatok

Hossz: 4857 mm

Szélesség: 1888 mm

Magasság: 1675 mm

Tengelytáv: 2884 mm

Első gumik mérete: 235/55 R19

Hátsó gumik mérete: 235/55 R19

Tömeg, üresen: 1735 kg

Megengedett össztömeg: 2471 kg

Csomagtartó mérete: 617 liter, 2035 literig bővíthető, három üléssorral: 247 liter

Üzemanyagtartály mérete: 58 liter

Menetteljesítmények

Végsebesség: 202 km/h

Gyorsulás 0-ról 100-ra: 9.9 s (gyári), 10.6 s (saját mérés)

Fogyasztási adatok

Saját, mért eredmény (átlagos használattal)

Városi: 6.3 l/100 km

Országúti: 4.9 l/100 km

Vegyes: 6.2 l/100km

Gyárilag mért eredmények

Városi: 5.1 l/100km

Országúti: 4.4 l/100km

Vegyes: 4.7 l/100km

CO2 kibocsátás: 123 g/km

Bővebb információ a Renault hazai importőrének honlapján, IDE kattintva.

Még több fotó: AutóAddikt Facebook oldal

A cikkhez tartozó fényképeket Canon EOS 5D Mark II fényképezővel készítettük.
Az online- és egyéb kommunikációnkhoz ASUS ZenFone 2 okostelefont használunk.
Együttműködő partnereink: Acer Hungary, ASUSGigabyte, SonyEpson, Kaspersky Lab, Canon, Camera Kft., Nike
Exit mobile version