Korábban már járt az Autóaddikt.hu-nál teszten a Renault Scenic, hasonló motorizáltsággal, ám jelen tesztalanyunknál kicsit visszafogottabb felszereltséggel. Most jöjjön a „nagytestvér” Grand Scenic, igazán családcentrikus megközelítéssel, sok személyes tapasztalattal.
Elképesztően nagy a beltér! És ez megadja az alapot ahhoz, hogy az ember rendkívül jól érezze magát benne. Sőt, a család apraja-nagyja szintén. Így természetesen mindenkiben van egy olyan feeling, hogy akár Dél-Afrikába is indulhatunk most rögtön Gibraltáron keresztül vödrökkel, biciklikkel, horgászfelszereléssel.
Lássuk a tényeket. A Renault Scenic olyan átalakuláson ment végbe egy modellváltás alatt, amihez más autók modelljei akár 10 évet is igényelnek. Hiszen, minden gyerekes család szívét melengeti a hatalmas egyterű, ami érzetre minimum kétszer akkora, mint elődje volt. Akkor is jó érzés ilyet birtokolni, ha éppen csak egy gyerek van, de van még 3 horgászbot.
Ergo a mai divat: minél nagyobb családi egyterű legyen és lehetőleg a tízmillió forintos lélektani határ alatt. Nos, ez a Grand Scenic mindezeknek abszolút megfelel. Óriási bőr fotelekből magas és kényelmes pozícióban ülve irányítja az ember a gépet és annak különleges kijelzőit. Azért is különleges, mert van olyan dolog, amit nem lehet hova tenni: Mégpedig, hogy a zöld kijelzőn a pirossal jelölt részek vannak bekapcsolva. Azaz akkor van kikapcsolva a klíma, ha történetesen zölden világít.
Megkapó a külső, a beltér szintén – ráadásul előtérbe lett helyezve a praktikum
A hátsó ülések kedvünk szerint variálhatók és elektromosan a csomagtérből nyomógombbal dönthetők/irányíthatók.
A 20 collos kerekek (akár QUARTZ akár SILVERSTONE) meg egyszerűen elképesztőek. Annyira feldobják a kocsit, hogy egy Hummer elszégyellné magát mellette. Szóval jól áll minden újítás a Scenic-nek és igazán tud nagyzolni, sőt az is, aki ilyen kocsit fog vásárolni. Viszont a fogyasztása szerencsére maradt kisautós.
Igyekeztünk megörökíteni menet közben, amit mutatott a kijelző 84 Km/h-nál 3,9 liter, 117-nél pedig 4,2 liter gázolaj. És nem túlzás, ezek az adatok helytállóak, magyarosan szólva: nem semmi. Az csak hab a tortán, hogy a kijelzőn követhető az ECO mód, azaz jelzi a sebességváltás optimális idejét egy kedvezőbb fogyasztás érdekében.
A hatalmas tető az tulajdonképpen végig üvegtető, ami ugyan fix, de az elektromosan fokozat vezérelhető belső tetővel teljesen el tudjuk tüntetni magunkat a napsugarak elől és így kevésbé kell klímázni. Ha csak az üvegtető van felettünk mintegy imitálva a cabrio feelinget, akkor azért cefetül bemelegszik az utastér. Mindenesetre ki-ki tud kedve szerint választani.
A kormány körüli vezérlőszervek sokasága inkább egy repülőgép vezérlőjére emlékeztet. A pár órás tesztút alatt sem sikerült megfejteni mindet és a sebességtartó automatika gombját sem találtuk. Aztán egyszer csak, hoppá… hát igen, aki hülye az ne vezessen ilyen autót. Na de mégis, miért a kézifék mellé tették a tempomat kapcsolót? Talán mert a kormány körül már tényleg nem fér el semmi. Persze tök mindegy, egyszer elég rájönni ezekre a rafinált trükkökre és soha nem feledjük őket. A franciák mindig is szerettek különlegeset alkotni. Nos, ismét sikerült nekik.
Maximális felszereltséggel
Ennél a kocsinál a már 30 éve rutinosan és balesetmentesen vezető sofőr is sírva kiált egy parkolást segítő kameráért. E nélkül vége a balesetmentes éveknek, mert konkrétan semmit nem látni hátra parkoláskor. Ráadásul a tükrök is torzítják a távolságot. Csak ismételni tudom önmagam: aki hülye az ne vezessen ilyen autót, vagy szokja meg minél gyorsabban.
A viccet félretéve nézzük a Grand Scenic ZEN felszereltségeit: 6 légzsák (első-, oldal- és függönylégzsákok) az ESC menetstabilizátor, az emelkedőn elindulást segítő HSA rendszer, az aktív vészfékező rendszer, a keréknyomás ellenőrző rendszer és a már említett tempomat.
A kényelmi felszerelések tárháza sem szegényes: 2 zónás automata klíma légszennyezettség érzékelővel, szag- és részecskeszűrővel. Magasságban és mélységben is állítható kormány, automata Renault kártya fényszórók felkapcsolásával megközelítéskor és lekapcsolással távolodáskor (lezáráskor). Állítható magasságú vezetőülés deréktámasszal. Bőrkormány és a ma már elmaradhatatlan elektromos parkoló fék. Hegyen is próbáltuk az autót és feltűnt, hogy igazán sosem gurul vissza, tehát jól működik a visszagurulás gátló.
Az elektromos parkoló fék csak gombnyomásra vagy autó leállításkor aktivizálódik. Tárolóhely bőven van a beltérben, került a padló alá is kettő elől, kettő hátul. Ami nagyon hasznos még, hogy 1/3-2/3 arányban manuálisan sík padlóvá alakítható az üléstámla. A hátsó üléssor természetesen csúsztatható.
És hát a belbecs után méltassuk a külcsínt: „C” alakú nappali LED menetfény, 3D „Edge Light” technológiájú hátsó lámpák. Kérhető extraként még kéttónusú fényezés, téli csomag, napfény csomag, sőt szükségpótkerék is (ha nem lenne elég a praktikusabb defektjavító készlet).
Van, ami többet tud ennél?
A Grand Scenic Intens Zen+ annyival tud többet, hogy elképesztő mennyiségű 12V / USB / Jack csatlakozó került a kocsiba, sőt 1 SD kártya bemenet is. Itt a tempomat kiegészült távolságtartó rendszerrel. Ez utóbbi 3 féle távolságra állítható be és ha a tempomat is be van kapcsolva, akkor tulajdonképpen robotizált autót kapunk autópályán/autóúton, hiszen a tempomat tartja a tempót de csak addig amíg biztonságos az előttünk haladó távolsága. Amint az lecsökken, a bekapcsolt tempomat ellenére a távolságtartó rendszer fékezni kezd.
Sőt, akár teljesen meg is állítja az autót, ha erre szükség van. Ha a távolság újra növekszik, akkor a kocsi újra gyorsul. Ez a rendszer egy kormánykapcsoló segítségével könnyen állítható.
A Grand Scenic BOSE Intens+ természetesen még többet ad, hiszen ostorcsapás elleni első fejtámlák, masszázsfunkciós vezető ülés, nappabőr kormány, elektrokróm belső visszapillantó és sötétített hátsó és oldalsó ablakok a legfontosabb jellemzői. És itt a 8,7”-os BOSE Sound System 12 db hangsugárzóval (ha valakinek nem lenne elég az alapba kerülő 7” display és 6 hagszóró).
Ebben a kocsiban van már Hybrid Assist rendszer is. Ez azt jelenti, hogy van egy 48V kiegészítő akkumulátorunk is amely lassítás/fékezés esetén az akkut visszatölti.
Assistant állapotban rásegít és energiát ad, továbbá a fogyasztás csökkenésben segít. Teljes nyomaték esetén pedig több nyomatékot ad a motornak. Á igen, így már érthető ez a rendkívül pénztárcabarát fogyasztás! A DCI motoroknál viszont arra ügyeljünk, hogy ne a legolcsóbb dieselt tankoljuk, hanem inkább prémium minőséget. Tehát érdemes pár forinttal magasabb áron tankolni, egyrészt ez is fogyasztáscsökkenést eredményez, másrészt az amúgy szerencsére igénytelen és nagyon jól összerakott DCI motorok élettartama jóval megnövekszik!
2017 Renault Grand Scenic Energy 1.5 dCi 110 specifikációk
Motor
Motortípus: turbótöltött négyhengeres dízelmotor
Lökettérfogat: 1461 cm³
Maximális teljesítmény: 110 LE @ 4000 ford./perc
Maximális forgatónyomaték: 260 Nm @ 1750 ford./perc
Erőátvitel: elsőkerékhajtás, hatfokozatú manuális kéziváltóval
Méretek, egyéb műszaki adatok
Hossz: 4634 mm
Szélesség: 1866 mm
Magasság: 1655 mm
Tengelytáv: 2804 mm
Első gumik mérete: 195/55 R20
Hátsó gumik mérete: 195/55 R20
Tömeg, üresen: 1540 kg
Megengedett össztömeg: 2306 kg
Csomagtartó mérete: 189 liter (7 személlyel), 533 liter (5 személlyel), 1737 literig bővíthető (2 személlyel)
Üzemanyagtartály mérete: 53 liter
Menetteljesítmények
Végsebesség: 228 km/h
Gyorsulás 0-ról 100-ra: 8.1 s (gyári), 8.0 s (saját mérés)
Fogyasztási adatok
Saját, mért eredmény (átlagos használattal)
Városi: 5.5 l/100 km
Országúti: 4.0 l/100 km
Vegyes: 5.1 l/00 km
Gyárilag mért eredmények
Városi: 5.7 l/100km
Országúti: 4.1 l/100km
Vegyes: 5.0 l/100km
CO2 kibocsátás: 104 g/km
Bővebb információ a Renault magyarországi képviseletének honlapján, IDE kattintva.
Még több fotó: AutóAddikt Facebook oldal
A cikkhez tartozó fényképeket Canon technikával készítettük. Szerkesztőségünk mobilinternet-hozzáférését a Telenor Magyarország biztosítja. Az Autóaddikt.hu Telenor Hello Data csomagot használ. Együttműködő partnereink: Acer Hungary, ASUS, Duplitec, Canon, Camera Kft., Telenor Magyarország Utómunka hardver: Acer, ASUS